Heart Aerospace Podcasts
-
Det har kallats det mest spännande som hänt europeisk flygindustri på decennier. Den 15 september presenterade flygplanstillverkaren Heart Aerospace en storsatsning på att utveckla och tillverka batteridrivna passagerarflygplan i Göteborg.
I det här avsnittet berättar Klara Forslund, medgrundare och Chief Business Officer på Heart, om satsningen och framtiden. Tillsammans med Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling, på Swedavia, som jobbar för att all inrikes flyg ska vara fossilfritt 2030. Programledare är Emanuel Karlsten.
Länkar
Business Region Göteborgs webbplats
Våra tjänster för etablering & investering
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Glöm inte att prenumerera så missar du inga avsnitt! Tipsa gärna en vän eller kollega om podden. Välkommen att höra av dig till oss på Business Region Göteborg om du har frågor eller vill ha hjälp med att starta, utveckla eller etablera företag.
-
Den här veckan är podden på Flygbolaget BRAs huvudkontor på Bromma flygplats. Veckans gäster är Urika Matsgård som är vd på BRA och Maria Fiskerud, hållbarhetschef på samma bolag.
Pandemin slog hårt mot Bra som tvingades säga upp i stort sett all personal, genomföra en rekonstruktion och se sina plan stå stilla på marken i mer än ett år.
Men nu flyger planen igen och förhoppningarna är stora på att inrikesflyget ska lyfta till nivåerna före pandemin under kommande år.
Ulrika och Maria är nya på sina poster och i det här avsnittet berättar de varför de är övertygade om att Bromma flygplats fortsätter att vara i drift in på 2030-talet trots ett politiskt inriktningsbeslut att avveckla Bromma så snart som möjligt.
Vi får reda på varför man inte ska känna flygskam och varför det finns goda utsikter för ett miljövänligt flygande under 2020-talet.
Vi pratar om satsningen på propellerplan med bioflygbränsle, om investeringar i elflyg från den svenska tillverkaren Heart Aerospace och öppningen av nya linjer till norra Sverige.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Den här veckan är podden på Flygbolaget BRAs huvudkontor på Bromma flygplats. Veckans gäster är Urika Matsgård som är vd på BRA och Maria Fiskerud, hållbarhetschef på samma bolag.
Pandemin slog hårt mot Bra som tvingades säga upp i stort sett all personal, genomföra en rekonstruktion och se sina plan stå stilla på marken i mer än ett år.
Men nu flyger planen igen och förhoppningarna är stora på att inrikesflyget ska lyfta till nivåerna före pandemin under kommande år.
Ulrika och Maria är nya på sina poster och i det här avsnittet berättar de varför de är övertygade om att Bromma flygplats fortsätter att vara i drift in på 2030-talet trots ett politiskt inriktningsbeslut att avveckla Bromma så snart som möjligt.
Vi får reda på varför man inte ska känna flygskam och varför det finns goda utsikter för ett miljövänligt flygande under 2020-talet.
Vi pratar om satsningen på propellerplan med bioflygbränsle, om investeringar i elflyg från den svenska tillverkaren Heart Aerospace och öppningen av nya linjer till norra Sverige.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Horisont Europa är världens största forskningsprogram med en budget på 95miljarder euro under 2021-2027. Hur kan det stärka Europas och Sveriges konkurrenskraft och bidra till att lösa vår tids samhällsutmaningar? Vad har företag, universitet och andra för nytta av att vara med?
Lyssna på ett samtal mellan Mikael Östling, prorektor vid KTH, och Karin Aase, Vinnova.
Vi möter också forskaren Anna-Lena Spetz och Anders Forslund, vd för Heart Aerospace.
Samtalet leds av Daniel Holmberg, Vinnova.
-
En del experter kallar uppdraget för omöjligt. Andra tror att det visst är möjligt. En av dem är Anders Forslund. Han har startat bygget av Sveriges första eldrivna passagerarplan, Heart Aerospace. Målet är att vara i kommersiell drift 2026. Men resan dit är lång och frågorna många.Hur ser han på att bli flygindustrins motsvarighet till vad Elon Musk och Tesla inneburit för fordonsindustrin?Vilka utmaningar måste övervinnas för att kunna bygga batteridrivna flyg för längre sträckor och många passagerar?Vem ska leverera batteripaketen och hur arbetar de med att minska vikten per batteripaket?Vilka flygbolag är mest intresserad av att köpa elflygplan?Hur ska han lyckas ta in miljardbelopp i riskkapital?Hur ska det gå till att rekrytera 500 personer till fabriken i Säve?Och när sätter han sig själv i en färdigbyggd ES-19 och premiärflyger?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.