Google Ventures workshop Podcasts

  • Mål är viktiga för att skapa en gemensam riktning för såväl företag som marknadsteam och de är helt avgörande för att kunna arbeta datadrivet.

    Men alla som varit med och tagit fram mål vet att processen kan vara allt annat än enkel. Jag bjöd därför in Jesper Åström igen för att gå igenom hur man sätter bättre mål och hur man tar fram rätt KPI:er.


    Att ta fram och definiera mål är svårt. Inte minst marknadsmål.

    Det som verkar som en enkel övning övergår lätt i diskussion om allt från vad som är ett bra mål till hur man ska mäta det och vilka aktiviteter, kampanjer eller projekt som ska genomföras. Och det gäller i allra högsta grad inom marknadsarbetet.

    Därför var det så intressant att få prata med Jesper som har lång erfarenhet av att sätta mål och arbeta datadrivet. Och han håller även workshops i just målsättning och att sätta mål.

    Om gästen
    Jesper Åström är en digital taktiker och en av Sveriges främsta experter på growth marketing som bland annat har varit med och skapat ett flertal framgångsrika byråer. Och som konsult har han arbetat med företag, varumärken och lanseringar över hela världen.

    Med start i januari 2022 så går Jesper in som growth marketing lead på solenergibolaget Svea Solar. Vid sidan av uppdrag så delar han även mängder med intressant innehåll kring marknadsföring och har även startat Facebook-gruppen Growth Hackers Sweden.

    Längre ner hittar du länkar till några av hans projekt och innehåll. Och där hittar du även en länk till avsnitt 49 då vi pratade digital taktik.

    Om avsnittet
    Vi startar avsnittet med att Jesper förklarar varför det är så viktigt att sätta mål, både generellt och inom marknadsföring. Jesper berättar sedan vad som kännetecknar ett bra mål och hur man kommer fram till ett sådant.

    Han går efter det igenom de olika delar ett mål består av och vad det finns för olika system och metoder för att arbeta med mål. Jesper tar oss sedan igenom den process han rekommenderar för att ta fram mål och KPI:er.

    Och vad som är viktigt när det kommer till mätning och uppföljning.

    Du får dessutom höra:

    Varför mål ska vara mänskliga och beskrivna i vanligt språk
    Vikten av att sätta rätt typ av KPI:er för att lyckas
    Och varför vi bör sätta färre men mer ambitiösa mål


    Jesper ger även mängder med exempel och förklarar hur man gör processen med att sätta mål enklare. Samt varför vi borde släppa fokuset på datum och kalendern.

    Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan. Jesper har bland annat samlat ihop ett antal resurser kring de olika system för målsättning som vi tog upp i avsnittet.

    Här nedan finns dessutom en grafik som visar hur mål och KPI:er hänger ihop. Och efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    Jesper Åström på LinkedIn
    Jespers YouTube-kanal
    Jespers webbsida
    Facebook-gruppen Growth Hackers Sweden

    What is an OKR? Definition and Examples (artikel)
    What Is A Balanced Scorecard? (artikel)
    OKRs and Balanced Scorecard: What's the difference? (artikel)
    Google Ventures workshop: Lean Analytics (video)
    How to write SMART goals (artikel)
    Hyper Island Toolbox (resurser)
    After Action Review* (artikel)
    * notering från Jesper. “Det här tycker jag är viktigare än själva målen.”
    Self Determination Theory* (artikel)
    * Kombinera med AAR.
    Brian Balfour: Building a Growth Machine / Growth Loops (video)



    Tidsstämplar
    [4:40] Jesper inleder med att förklara varför det är så viktigt att sätta bra mål och vad som kännetecknar ett bra sådant. Han förklarar också varför tydliga mål och KPI:er är avgörande för att kunna arbeta datadrivet.

    [9:18] Vi igenom vad ett bra mål består av och hur mål och KPI:er hänger ihop. Jesper delar även ett antal exempel för att illustrera hur man kan tänka, inte minst för att hitta rätt typ av KPI:er.

    [14:41] Jesper ger sin syn kring olika system och metoder för att sätta och arbeta med mål.