Göteborgs Stadsteater Podcasts
-
Parham är artist och producent. Hans debutalbum "Pojk" från 2014 vann flera priser, bland annat Årets Hiphop under Manifestgalan och Årets Genombrott under Kingsizegalan. Han har även gjort sin röst hörd i frågan om invandring och medverkar även i projektet Fatta-man i arbetet mot sexuellt våld mot kvinnor. Under 2021-2022 debuterade Parham som skådespelare på Göteborgs Stadsteater i föreställningen "Tillbaka till Reims". Han är just nu aktuellt med sitt tredje album. Följ Parham på Instagram: parham.pojkHela avsnittet + bonusmaterial hittar du på www.patreon.com/hurkanviSamtalet fortsätter i Eftersnack på www.facebook.com/groups/hurkanviAlla tidigare avsnitt hittar du på www.hurkanvi.seBoka Navid som föreläsare, samtalsledare eller moderator via [email protected]
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Ett samtal inspelat på Göteborgs stadsteater i anslutning till deras pjäs Mr Burns. Niklas Kvarnbo Jönsson, din räddare i nörden, pratar om världens äldsta scriptade animerade sitcom, C3PO:s ben, Fred Flintas mimik, paret Addams kärlek till varandra, Michael Jacksons eventuella inblandning och många människors röster. Kalle Lind pratar trots att han tappat rösten.
-
2021 fyller Göteborg 400 år. För att fira detta berättar P4 Göteborgs Tommy Johansson en liten historieberättelse varje dag. Häng med på en resa genom Göteborgs historia! Dagens avsnitt: Gruppteatern på Göteborgs stadsteater försökte för femtio år sedan att ge oss en bild av det kollektiva lidandet. Mänskligheten på korset, i skuggan av atombombssvampen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
-
2021 fyller Göteborg 400 år. För att fira detta berättar P4 Göteborgs Tommy Johansson en liten historieberättelse varje dag. Häng med på en resa genom Göteborgs historia! Dagens avsnitt: När "Flotten" sattes upp på Göteborgs stadsteater 1967 förändrade den mycket. Den samhällstillvända gruppteatern på Götaplatsen gav eko ute i teatervärlden. Kent Andersson skrev det mesta och Lennart Hjulström regisserade.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
-
2021 fyller Göteborg 400 år. För att fira detta berättar P4 Göteborgs Tommy Johansson en liten historieberättelse varje dag. Häng med på en resa genom Göteborgs historia! Dagens avsnitt: Karin Kavli var redan berömd skådespelare och offentlig person, när hon 1953 åtog sig ett tio-årigt engagemang som teaterchef på Göteborgs stadsteater. På Götaplatsen finns numera ett litet solig hörn som bär hennes namn.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
-
Jasenko Selimović är regissör, tidigare chef på Göteborgs stadsteater och har representerat Liberalerna i Europaparlamentet. Han har skrivit om sina upplevelser i krigets Sarajevo. Hans personliga skildring av krigets vardag och flykten därifrån är en drabbande läsning. Hur kunde grannar som levt sida vid sida plötsligt vända sig mot varandra? Jasenko Selimović intervjuas av Katarina O'Nils Franke.
-
Skådespelare, regissör, författare, aktuell med debutromanen Sörjen som blev. Om hur det är att vara barn till ett krigsbarn och om varför ridån aldrig går ner för teatern.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
Flykten. En livsform med ett alldeles eget språk.I sitt Sommar pratar Anna Takanen om sitt ursprung, om att vara barn till ett krigsbarn från Finland.
- Min pappa är ett av de 70-80 000 barn som skickas till Sverige från Finland under kriget. Han fick fosterföräldrar och nytt efternamn, men han ristade namnet Takanen med en synål på fönsterrutan i köket, i fall hans riktiga mamma och bror kom från Finland för att leta efter honom.
Anna reflekterar även över alla de många miljoner barn som idag tvingas fly undan svält, krig och förföljelse.
Anna Takanen pratar om drevet mot Benny Fredriksson, som då var VD för Kulturhuset Stadsteatern.
- Förtal kan få allvarliga konsekvenser och till och med ödelägga en människas liv.
Om Anna TakanenSkådespelare, regissör, författare, 51 år. Född i Kungsbacka, uppväxt i Falkenberg, bosatt i Stockholm. Tidigare Sommarvärd 2006.
Aktuell med debutromanen Sörjen som blev om hur det är att växa upp som barn till ett krigsbarn från Finland. Är nu flitigt efterfrågad för att tala om ämnet. Utsågs förra året till Årets Sverigefinne.
Rosades senast för rollen som Barbro Alving i pjäsen Bang. Har regisserat ett stort antal pjäser, bland annat Fosterlandet och medverkat i filmer och tv-serier.
Började teaterbanan med Suzanne Osten på Unga Klara. Var i nio år konstnärlig ledare och vice vd på Göteborgs Stadsteater och därefter teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm i fem år. Har under sina 30 år på teatrarna haft fokus på att öka jämställdheten inom scenkonsten. Tycker om skärgården och att resa.Jag kommer att prata om hur det är att vara barn till ett krigsbarn, och om hur ett ensamt barn anländer till en tågstation i ett främmande land utan att kunna språket. Men också om varför ridån aldrig går ner för teatern och om mina förebilder.
Producent: Mustafa Can
-
Vad är dokumentärteater? Hur kan teatern använda sig av människors egna berättelser - och hur förhåller sig skådespelaren till ett material som är personligt berättat från publiken? På vilka sätt kan teatern arbeta tillsammans med forskare - och hur kan forskningsresultaten gestaltas? Vilka etiska dilemman finns? Och vad säger teaterns "Based on a true story" om vår samtid?
Möt Mattias Andersson, dramatiker, regissör, konstnärlig ledare på Backa Teater/Göteborgs stadsteater. -
"1974 trodde jag att jag kunde bestämma vad publiken skulle tycka och tänka och känna och förstå. Sedan lärde jag mig av bebisarna" I över fyrtio år ledde Suzanne Osten ensemblen Unga Klara i Stockholm, ständigt riktad direkt till ynglet. Till bebisarna, barnen och de unga. Men också till de så kallade vuxna och deras klibbiga trådar till barnet och barndomen. Den som vi alla på något vis överlevt.
”Du kan vara en get eller en sten eller en kvinna eller en man eller en påfågel eller en varg. För barn är inte det här det minsta konstigt. Ta emot en barnpublik med skägg och säg, hej jag är elva år – de bara: jaha.”Möt Suzanne Osten. En av Sveriges genom tiderna största regissörer som ser den konstnärliga förvandligen på scen som nycklen till det mesta och som dessutom skapat en rad vildsinta filmer och skrivit flera böcker och aldrig slutat fråga och fråga en och samma sak. ”Vad är normalt? "Alla var väldigt rädda för den här frågan. För alla misstänker att det finns nån annan som vet vad det är..."Ett Kulturreportage av Susanne Skog som besökte Suzanne Osten i Annas garderob, en föreställning som då spelades på Göteborgs stadsteater.Från december 2014 -
"1974 trodde jag att jag kunde bestämma vad publiken skulle tycka och tänka och känna och förstå. Sedan lärde jag mig av bebisarna" I över fyrtio år ledde Suzanne Osten ensemblen Unga Klara i Stockholm, ständigt riktad direkt till ynglet. Till bebisarna, barnen och de unga. Men också till de så kallade vuxna och deras klibbiga trådar till barnet och barndomen. Den som vi alla på något vis överlevt.
”Du kan vara en get eller en sten eller en kvinna eller en man eller en påfågel eller en varg. För barn är inte det här det minsta konstigt. Ta emot en barnpublik med skägg och säg, hej jag är elva år – de bara: jaha.”Möt Suzanne Osten. En av Sveriges genom tiderna största regissörer som ser den konstnärliga förvandligen på scen som nycklen till det mesta och som dessutom skapat en rad vildsinta filmer och skrivit flera böcker och aldrig slutat fråga och fråga en och samma sak. ”Vad är normalt? "Alla var väldigt rädda för den här frågan. För alla misstänker att det finns nån annan som vet vad det är..."Ett Kulturreportage av Susanne Skog som besökt Suzanne Osten i Annas garderob, en föreställning som spelas just nu på Göteborgs stadsteater.