Evert Taube Podcasts

  • På 1950- och 60-talen byggdes vattenkraftverk i norra Sverige i ett rasande tempo. Några närmare analyser av vad utbyggnaden skulle betyda för människor och miljö gjordes inte. Och länge saknades både debatt och motstånd kring de väldiga projekten.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    För att södra Sverige skulle få el dämdes exempelvis Ume- och Luleälvarna, från att ha varit till större delen fritt strömmande till att mer bli som serier av insjöar, något som bara ansågs vara ren utveckling.

    –Konsekvenserna av vattenkraftutbyggnaden har blivit mycket större än man trodde, menar Dag Avango, professor vid Luleå Tekniska Universitet och ledare för forskningsprojektet ”Vattenkraften och Norrlands vattenanknutna kulturmiljöer”.

    I programmet besöks även byn Adolfström som på 1960-talet var tänkt att dränkas, i samband med den planerade utbyggnaden av Vindelälven.

    Men med oväntad hjälp från Evert Taube och den kärnkraft som nu började byggas ut i Sverige lyckades bybornas kamp för att rädda Adolfström från att utplånas.

    –Vår enighet gjorde oss starka och våra protester var början på Sveriges första miljödebatt, säger Caroline Torfve, som är en av dagens invånare i den lilla byn.

    Programmet är en repris från 1 november 2022.

    Medverkande: Dag Avango, professor i historia vid Luleå Tekniska Universitet; Johan Cederqvist, doktorand i historia vid Luleå Tekniska Universitet; Frida Palmbo, arkeolog Norrbottens Museum; Evert Vedung, professor emeritus i statsvetenskap vid Uppsala universitet; Caroline Torfve, boende och företagare i Adolfström Lappland; Lasse Björngrim, boende i Harads i Lule älvdal; Cristina och Tore Öberg, boende Sjokksjokk.

    Reporter: Mats Carlsson-Lénart

    Producent: Björn Gunér
    [email protected]

  • På 1950- och 60-talen byggdes vattenkraftverk i norra Sverige i ett rasande tempo. Några närmare analyser av vad utbyggnaden skulle betyda för människor och miljö gjordes inte. Och länge saknades både debatt och motstånd kring de väldiga projekten.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    För att södra Sverige skulle få el dämdes exempelvis Ume- och Luleälvarna, från att ha varit till större delen fritt strömmande till att mer bli som serier av insjöar, något som bara ansågs vara ren utveckling.

    –Konsekvenserna av vattenkraftutbyggnaden har blivit mycket större än man trodde, menar Dag Avango, professor vid Luleå Tekniska Universitet och ledare för forskningsprojektet ”Vattenkraften och Norrlands vattenanknutna kulturmiljöer”.

    I programmet besöks även byn Adolfström som på 1960-talet var tänkt att dränkas, i samband med den planerade utbyggnaden av Vindelälven.

    Men med oväntad hjälp från Evert Taube och den kärnkraft som nu började byggas ut i Sverige lyckades bybornas kamp för att rädda Adolfström från att utplånas.

    –Vår enighet gjorde oss starka och våra protester var början på Sveriges första miljödebatt, säger Caroline Torfve, som är en av dagens invånare i den lilla byn.

    Medverkande: Dag Avango, professor i historia vid Luleå Tekniska Universitet; Johan Cederqvist, doktorand i historia vid Luleå Tekniska Universitet; Frida Palmbo, arkeolog Norrbottens Museum; Evert Vedung, professor emeritus i statsvetenskap vid Uppsala universitet; Caroline Torfve, boende och företagare i Adolfström Lappland; Lasse Björngrim, boende i Harads i Lule älvdal; Cristina och Tore Öberg, boende Sjokksjokk.

    Reporter: Mats Carlsson-Lénart

    Producent: Björn Gunér
    [email protected]

  • EXTRA! EXTRA! Kulturbarnen utkommer numera i BÖRJAN av veckan, vi är en måndagspodd! Pga. ändrade livssituationer och ren nyfikenhet överger vi torsdagen för grönare betmarker. Pontus har varit på Picasso-museet i Malaga, Ida förbereder en flytt, och vi har en lång diskussion om varför man inte kan inneha för många roller samtidigt i kultursverige. Hjärtligt välkomna!

    www.instagram.com/kulturbarnen

    Dessutom:

    Hemliga Klubben

    Södra Teatern

    Mosebacke

    Evert Taube

    Crum Heaven

    Riche

    Senay Berhe

    Art Notes

    Krogsafari

    Salvan

    Lenny Kravitz

    Stureplansgruppen

    Mood Managers

    Joel Ighe

    Viktor Leksell

    Rebecca & Fiona

    Konst AB

    Spy Bar

    Stämplas som kul

    Presentera sig med 3 egenskaper

    Konstfack

    Const

    Sigur Ros

    Malaga

    Picasso-museet

    Franco

    Guernica

    Östasiatiska museet

    Juxtaposing Art

    Yung Lean: In my head (teaser)
  • Den klippiga halvön Islandsberg ger sjöfolk kalla kårar. Fyrljuset var inbyggt i huset och här ska den unge Evert Taube ha mött Oscar den andre som seglade förbi i sin Drott. Men är historien sann?

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Att ta sig till Islandsbergs fyrplats i Lysekil till fots är inte gjort i en handvändning. Man får gå i tre kilometer i skogen som tillslut leder ut på klippiga bohusberg.

    Ute på en dramatisk platå, med branta klippor, står huset som är målat i vitt och rött, för att likna ett sjömärke. När fyren var tänd var fyrljuset inbyggt i huset. 

    Evert Taubes koppling till fyrarna på västkusten dyker upp både i hans visor och prosa, mest förknippad är han med Vinga fyr där han föddes och där hans pappa var fyrmästare. Mindre känd är nog hans koppling till Islandsbergs fyr på Skaftölandet. Här ska Taube ha besökt sina kusiner när Oscar II gick förbi med sin Drott och vinkade och signalerade åt Taube. Händelsen ska Evert Taube ha konserverat till vuxen ålder och sedan använt till visan Huldas Karin. Men hur sann är den historien? 

    Medverkande:
    David Anthin, litteraturvetare och Taubekännare
    Christer Hjelmsten, son till Karin Hjelmsten som bodde några år på fyrplatsen

  • Evert Taube följde sin egen väg och var lika ofta ur tiden som i den. Drömmen om att bli erkänd författare och skriva den stora romanen fanns alltid där under tiden skrev han flera av våra mest älskade sommarvisor. En P2 Dokumentär.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Detta är del 3 i vår serie Visgiganten Evert Taube. De tidigare delarna finns nedan.

    Det är som att var än Evert befann sig så måste han skriva och berätta om det. En impressionist som i ord och ton målat allt från Fritiof Anderssons robusta äventyr till Rönnerdahls skimrande skärgårdsidyll.

    Pampas, Shanghai, Bohuslän och Stockholms skärgård, allt kunde blandas i samma visa.

    Genom radioapparaterna och turnéerna tog han för länge sedan världen in i folkhemmet. I vår tid kan visorna och berättelserna fortfarande väcka drömmar för den som vill ut, men också hjälpa den som kommit hit att förstå Sverige.

    I programmet hörs både Everts och andras röster ur arkiven. Medverkar gör också musikvetaren Johanna Broman Åkesson, kompositören och musikproducenten Peter Nordahl och musikerna Sofia Karlsson och Päyam Tabatabayi.

    Research, ljudläggning och produktion: Eva Schöier
    Presentation: Staffan Schöier

    En P2 dokumentär från 2021.

  • Fyren Pater Noster på ön Hamneskär utanför Marstrand var nere för räkning. Men någon hörde en bön från de farliga skären.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    "Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster", skrev Ted Ström i Vintersaga. Och nog har många sjömän bett en bön när dom passerade dom farliga Pater Noster-skären.

    Evert Taube har beskrivit fyren som ett järnskelett. Den är designad av Gustaf von Heidenstam, pappa till den kände författaren Verner von Heidenstam.

    Fyren byggdes 1868 men 1977 togs den ur drift och ersattes av kassunfyren Hätteberget. I början av 2000-talet var den i stort renoveringsbehov, och den 32 meter långa pjäsen monterades ned och fraktades in till land. Nu följde en osäker tid för fyren, vart tog den vägen, skulle man ha råd att renovera den?

    Men det verkade som om Gud hörde bön utifrån den vindpinade ön...

    Medverkande:
    Pelle Stavfeldt, föreningen Pater Nosters vänner (arkivintervju)
    Mirja Lilja Hagsjö, VD på företaget Pater Noster Ett hem vid horisonten

  • I nästan hundra år var Johnsonbåtar en vanlig syn ute på haven. De var med dem som svenska industriprodukter exporterades och gjorde succé runtom i världen, inte minst i Argentina och Chile. Med sig hem hade de kaffe, bananer och massor av andra varor som för alltid förändrade matvanorna hemma i Sverige. Tusentals svenskar färdades med båtarna och både ombord och på land fick de uppleva strapatser och äventyr. Bland passagerarna fanns också kändisar som Greta Garbo och Evert Taube. I det här avsnittet berättar författaren Nathan Shachar om hur rederier som dessa spelade en viktig roll i bygget av det moderna Sverige.


    Du finner Johnsonlinjen och Latinamerika samt Bokförlaget Stolpes övriga utgivning hos Bokus.se dessutom till 20 procents rabatt med koden STOLPE20.


    Foto: © Engelsbergs Arkiv/Nordstjernan AB, 2021.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Nu är det dags för Sveriges gladaste person att steppa in i studion och höras i Sveriges bästa podd, Guldtands Podcast! Jag pratar såklart om legenden Jani Jokinen! Jag har nog inte träffat en positivare person än honom. Han har medverkat 2 gånger i Sveriges dyraste serie som är Robinson. Han har varit med ända till finalveckan! Jag har alltid undrat om de går till så som man ser på tv? Det kan ja lova att de inte gör. Jani kommer lära oss allt! Vi kommer även prata om hans liv från ungt tills idag. Han fick en förödande start i unga år där han blev sexuellt utnyttjad och hur gick det sen? Podden finns där poddar finns! Avsnittet släpps i två delar. Dela och sprid podden! #podcast #podd #poddar #sverige🇸🇪 #sweden🇸🇪 @janijokinee @mikaelthomsen  

    Entreprenören Mikael Thomsen från Göteborg
    Ljudtekniker: Emil Johansson / CrystalEntertainment
    Redigering: Emil Johansson / CrystalEntertainment
    Ljudtekniker's instagram @emilakaempa
    Följ Guldtands Podcast Facebook:  https://www.facebook.com/Guldtands-Podcast-234558507697843/
    Följ Guldtands Podcast Instagram: @guldtandspodcast
    Veckans låt: Evert Taube - Så länge skutan kan gå

  • Uppsnack

    Ulf Lundell

    Isabella Scorupco

    Hockey-VM, Svenska Ishockeyförbundet och svenska spelare i Ryssland

    Janne Andersson och Arga Snickaren

    Champions League

    Olles spelarundersökning

    Evert Taube

    Maradona och memorabilia

    Snooker-VM

    Sportikoner i trubbel med rättvisan



    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Den okända pärlan i Taubes låtskatt! Få har hört den och varken Evert eller Sven-Bertil har spelat in den. Kärleken och vinden historien om åldrad ungdomskärlek i ett vindpinat Bohuslän.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Programledare:
    Jack Lantz
    [email protected]

  • I detta avsnitt får du höra om följande:
    Våra spellistor med det vi lyssnat på under 2021.
    Spotifylista:
    Jack
    https://open.spotify.com/playlist/6c6nyQEZlqd5WDgJ8f7hcV?si=yivNAuXTR12yW_MOMJaXQA
    Mattias
    https://open.spotify.com/playlist/65heGqnCpmAMxLVYINv39m?si=792f1034b9f14493
     
    Tony
    https://open.spotify.com/playlist/279O1eK3sSmVfHDOPQJV1e?si=1ddb955ea6e4425f
     
    Applemusiclista:
    Jack
    https://music.apple.com/se/playlist/blindtech-support-jack-2021/pl.u-jV899D9sdYdo8DV
    Mattias
    https://music.apple.com/se/playlist/blindtech-support-mattias-2021/pl.u-NpXmmWgumMmjA40
    Tony
    https://music.apple.com/se/playlist/blindtech-support-mattias-2021/pl.u-NpXmmWgumMmjA40
     
    Vad fick vi för julklappar.
    Vilken app använde vi mest 2021.
    Mattias:
    LibreLink
    Tony
    Omni, feedme, spotify
    Boktips
    Mattias
    Drakens återkomst av Robert Jordan.
    Omgiven av idioter Thomas Eriksson.
    Serier/film:
    Mattias.
    See Apple tv +
    Foundation Apple tv+
    Bonusfamiljen SVT play.
    DEG svt play.
    Jack: Dokumentär om Evert Taube
    Tony: Film News of the world på Netflix.
    Tips och trix för mac / ios /android
    Jack: Så här svarar du på inkommande samtal, då det ringer på Macen!
    Tony: One UI 4/android 12 för Samsung galaxy s10 och nyare.
    Tony Smart hemstyrning med Homeassistant
     
    Hör gärna av er till oss. Eposta till [email protected]

  • Litteraturvetaren Eva Stenskär hör hur en svensk nationalskald tycks ha varit före sin tid med att skriva klimatvänlig litteratur.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

    "Sjösala vals", "Fritiof och Carmencita", och "Så länge skutan kan gå" – många av oss har väl någon gång skrålat med i någon Taube-låt! De dyker upp alltsomoftast, särskilt om somrarna, och har en förmåga att göra oss lite så där lagom rosigt patriotiska. För nog klappar våra hjärtan snabbare när vi hör rader som "Se hur hela Uppland står i lågor" och "Så skimrande var aldrig havet." Men faktum är, att Taubes versrader är mer än somriga och skärgårdsromantiska nostalgiknippen, det går nämligen att förstå Taubes sånger som radikalt miljömedvetna texter. Det är en tolkning som kanske först i spåren av en klimatdiskussion går att förstå och uppskatta till fullo. Taubes alter ego Rönnerdahl tycks stå för ett nytt sätt att förhålla sig till naturen – ett förhållningssätt som ter sig allt viktigare när skogsbränder, översvämningar och artutrotningen blivit till stående inslag i nyhetsrapporteringen.

    En av de viktigaste teoretikerna inom det som kommit att kallas ekokritik är Lawrence Buell. I sin bok The Environmental Imagination: Thoreau, Nature Writing, and the Formation of American Culture, ifrågasätter han vad som krävs för att en text ska kunna kallas "environmental", det vill säga med fokus på miljön. Han svarar själv genom att göra upp en lista på eventuella inslag. För att en text ska kallas "environmental", menar Buell, så måste miljön utgöra mer än en ram, det mänskliga intresset ska vara införstått men inte vara det enda intresset i texten, mänskligt ansvar för miljön ska vara en del av textens etiska oriententering och slutligen bör miljön porträtteras som något pågående till skillnad från något statiskt. Vid närmare titt på två av Taubes mest folkkära sånger, "Änglamark" och "Sjösala vals", blir det tydligt att båda texterna faktiskt kan ses som miljömässiga, även ur ett akademiskt perspektiv. "Änglamark" skrev Evert Taube 1971 som en uppmaning till att rädda Vindelälven från vattenkraftsutbyggnad , och textens tema är just miljöförstöringen. Djur och miljö utgör verkligen något mer än en kuliss för "handlingen", de skulle till och med kunna kallas för huvudpersoner i texten. "Låt örnen flyga, låt rådjuren löpa!" utropar Taube, och ber oss att tänka om. "Låt sista älven som brusar i vår natur, brusa alltjämt mellan fjällar och gran och fur!" Naturen framstår här som en resurs att använda med försiktighet, med ett barns känsla av lekfullhet – inte för att tillgodose krassa vinstintressen.

    Också "Sjösala vals" tycks stämma väl in på Buells kriterier. Djur och natur står i och för sig inte i samma självklara fokus som i "Änglamark", för här dansar människan in, personifierad av Rönnerdahl. Ändå verkar gränserna mellan Rönnerdahl och naturen som omger honom flyta samman. Rönnerdahl, sjunger Taube, skuttar ur sin säng och valsar över Sjösala äng. Här omges han av tärnan, ekorren, finken, göken och – ja, du minns nog – alla de där blommorna som redan slagit ut på ängen: gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol. Det intressanta är att det verkar finnas ett samförstånd mellan Rönnerdahl och naturen omkring honom. Rönnerdahl kallar på djuren, som svarar honom med förståelse. Rönnerdahl är en gammal man, fortsätter Taube, men han dansar minsann ändå. Han har sorger och ont om sekiner och ingen kan riktigt förstå hur han får det att gå ihop. Ingen då, alltså, utom tärnan, ekorren, finken och vårens första gök. Vilket tyder på att det finns ett slags simpatico, det vill säga en vänlig inställning, mellan människa och djur. Naturen i "Sjösala vals" gestaltas som en pågående process, fåglar dyker, ekorrar gungar och blommor blommar – tecken på aktiva ekosystem. "Ekocentrism predikar goda egenskaper som vördnad, ödmjukhet, ansvar och omsorg," skriver den brittiske geografen och miljöaktivisten Timothy O'Riordan i sin bok Environmentalism. Och visst handlar "Änglamark" om att behandla vår jord som ett arv, som måste förvaltas på rätt sätt, med vördnad, ödmjukhet, ansvar och omsorg: blommorna ska leva, fåglarna flyga och sjunga, älven ska brusa.

    När Rönnerdahl viftar över ängen lycklig som en lärka i bara nattsärk och blomsterkrans verkar han bli ett med naturen, och därmed också gestalta en livsstil som många tycks längta till. Det är ett tillstånd som fungerar som en förlängning av oss själva. Det är trots allt en så välkänd bild. För nog är det så att Rönnerdahl blir ett med naturen när han dansar fram där, är det inte så vi ser honom? Och är det inte det livet vi längtar till i dessa dagar? Att kunna leva med naturen som en förlängning av oss själva? I inledningen till Future Primitive: The New Ecotopias, skriver science fiction författaren Kim Stanley Robinson att världen, den är minsann inte en maskin vi kan använda och byta ut hursomhelst, den är mer än så, den är en förlängning av vår egen kropp. Försöker vi hugga av den, dör vi.

    Taubes texter gestaltar alltså ett tillstånd som många av oss vill uppnå. Han ger också svar på hur det ska gå till. Trots att "Sjösala vals" nämner pengabekymmer, så uttrycks ingen egentlig materialistisk avsaknad. På det viset är Taubes sång mer än en pastoral blick tillbaka i tiden, den är också en uppmaning till att tänka enkelt. Den brittiska filosofen Kate Soper talar i boken The Politics and Pleasures of Consuming Differently, om "alternativ hedonism", med detta menar hon att vi bör öppna våra sinnen för njutningen i ett hållbarare leverne. Soper hävdar att ett mer hållbart användande av resurser inte nödvändigtvis behöver innebära nyutveckling, det kan lika gärna betyda ett återgående till enklare tider. Vi måste, skriver hon, välkomna "nya sätt att tänka på vad som utgör nöjen." Istället för att betrakta den nuvarande situationen som en kris, så menar Soper att vi istället kan se på den som en möjlighet, en möjlighet till ett bättre liv. Inte ens självförverkligandet behöver komma på efterkälken, säger Soper. Nya sätt att tänka på vad som utgör nöjen – kanske är det detta som Professor Lawrence Buell syftar på när han talar om begreppet "voluntary simplicity" – "frivillig enkelhet" – ett begrepp han menar har bl.a. Buddha och Gandhi som föregångsgestalter. Frivillig enkelhet förespråkar ett mer hållbart leverne, ett liv där vi konsumerar mindre, och väljer bort en materialistisk livsstil. Buddha, Gandhi och… Rönnerdahl. Taube har gett oss mer än en trevlig visa att nynna på, en fingervisning om njutningen i det lilla. Kanske bör vi helt enkelt följa med Rönnerdahl i dansen ut i naturen bland djuren på väg mot en hållbar, bättre, och – förhoppningsvis – mer njutbar framtid!

    Eva Stenskär, litteraturvetare

  • Evert Taubes föddes i en fyrmästarfamilj på Vinga, som nummer fyra av tretton syskon. Men Jag kommer av ett brusand´hav är ingen vanlig självbiografi, menar David Anthin, litteraturvetare.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

     

    Här beskriver Taube hur han vill dikta, utifrån sin barndom på Vinga.

    Författaren Taube klagade ofta över att han inte blev betraktad som en seriös författare. 

    - Jag är poet! skanderade han från scenen. 

    Jag gycklar ej med orden, fast jag är mera känd för glada visor om lustig älskog.

    Uppläsare Peder Losten

    Producent Ulla Strängberg

  • Var Erik Axel Karlfeldt (1864-1931) gubbsjuk eller progressiv, sexist eller feminist? Ulrika Knutson hör friheten brusa i hans mustiga kärlekslyrik.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Har det funnits en värre tjejtjusare i svensk poesi än Erik Axel Karlfeldt? Skulle vara Tegnér, då. Men biskopen i Växjö var närmast stolt över sitt rykte som häradsbetäckare. Karlfeldt smusslade, ljög och spelade dubbelt, allt för att leva upp till rollen som oförvitlig Nationalskald.

    Men tjejtjusarna har ju en sida som inte skall föraktas, nämligen att de gillar kvinnor! Många män gör det inte. De tycker att kvällen är förstörd om de måste tala med kvinnor. Det hade Karlfeldt inget emot. Han berättade sagor för damerna, och drog vitsar.

    Även om han ville fly samtiden, och längtade till ett bondesverige som redan var hotat, av industrialism, folkrörelser och emigration, så är samtiden ofta starkt närvarande i hans dikt. Den trängde sig in. Och denna samtid längtar också bort, efter något exotiskt.

    Håkan på heden sitter i nordanstormen och knyter nät och drömmer om brudens långa färd hem till heden. Han drömmer om att frälsa "En piskad dotter till en träl I etiopisk bygd, med barm så gul och brun". När vinden slagit om från öster, längtar han i stället efter stäppens eldiga romska sångerska.

    I dikten Vild kärlek kommer flickan och pojken av resandesläkt loss i en hölada: ”De voro käcka och fagra, fast jäktade, svultna och magra. Som skogarnas skadedjur.”

    Metaforen skadedjur speglar den utdragna debatt om resandefrågan och resandeplågan, fattigdom och tiggeri. Men det unga paret hos Karlfeldt sprakar av liv och hopp på sin tjuvnadsstråt. De talar om

    hösten och marknadsfärden,
    Om strövtåg i vida världen –
    Tills, det förstås, man blir fast en dag.

    Paret hos Karlfeldt är fria bohemer, avundsvärda ur ett bonde- eller borgarperspektiv. Det handlar, mycket tidstroget, också om ungdom, primitivism och vitalism.

    I Sång med positiv träffar vi i stället

    En dam av ädel vandel
    Som står i tobakshandel
    Hon sjunger mellan kaggarna i Ljunglöfs mörka bod.

    Det tidiga nittonhundratalets publik visste att Karlfeldt i denna lätta ton besjöng en bordell. Många av Stockholms cigarrbodar var nödtorftigt kamouflerade horhus. In kliver sjömannen och gör damen sin kur:

    Så mötas vi bland dosorna
    som blänka vid din knut,
    mot aftonen, då rosorna,
    och lyktorna slå ut.

    Alla har hämtat näring i Karlfeldts snusbod: Birger Sjöberg, Evert Taube, Dan Andersson och Nils Ferlin.

    I den mer finstämda För vägens vind finns också ett tidstypiskt porträtt av den fallna kvinnan. Rosenblad heter hon, ett namn som Cornelis Vreeswijk adopterade till sin visvärld på sextiotalet.

    Du arma, fallna rosenblad,
    Som virvlar bort i stormig värld.

    Dikten slutar:

    Jag minns från min ungdoms rus,
    En ann som vägens vind tog fatt
    ---
    Jag minns ej rätt vems felet var,
    Men kanske, kanske var det mitt.

    Att tolka denna rad som personlig bikt av Karlfeldt tror jag leder fel, med kunskap om hans känslighet runt den personliga integriteten. Men det lilla tillägget skärper intresset för fröken Rosenblad, och ger en realistisk bild av den utbredda prostitutionen och manliga beteenden, i romantisk clairobskyr. Det är snyggt gjort.

    De exotiska kvinnorna, från fjärran länder eller i marginaliserade socialgrupper, förekom överallt: i poesin, i reklamen, på chokladkartonger, cigarraskar, sherrybuteljer och parfym. Genom Karlfeldt har flickorna fått visst liv.

    1906 stod Karlfeldt på toppen. Hans Fridolindikter är älskade, sedan ett år är han medlem av Svenska Akademien. Hans diktsamling Flora och Pomona hälsas med jubel. Fridolin och dunderkarlarna rider ännu till häst, sjungande, ljungande, råmande, kråmande män, ingen slak eller matt. Men här finns också plats för andra, oroligare tongångar.

    De allra bästa dikterna, Häxorna och Nattyxne, vågade kritiken inte ta i ens med tång. Detta var inte så kärnfriskt och manligt, utan bar skydrag av hemligt och styggt. Men både kvinnor och män kunde tysta känna igen sig. En poetisk bragd.

    Få kritiker vågade diskutera stoffet eller psykologin i dikterna, men undantag fanns. Vera von Kraemer, Hjalmar Brantings styvdotter och själv författare, anmäler i Socialdemokraten: ”Häxorna tilltalar mig starkt, här är omutligheten klar och allvarsam, och formen äkta Karlfeldtsk.” Birger Bäckström i Göteborgs-Posten håller med: ”i Häxorna brusar en djupare, tragisk ton.”

    Här brusar sexualiteten, inifrån. Läsaren kommer inte undan, kan inte retirera till åskådarplats.

    Vad handlar dikterna om? Mindre om medeltida demoner, häxhammare och häxbål och mer om modern sexualitet. I en rolig essä i Karlfeldtbladet undrade Lars Gustafsson hur Karlfeldt tordes. Det handlade ju om en ”Äldre herre som med allsköns spännande löften tubbar en ung dam att följa med hem till hans avlägset belägna men imponerade boning.”

    Skymningsfurstens borg talas det om i dikten, med sitt irrande eldsken - det är väl elektriska ljuset som släcks någonstans på Östermalm.

    Tungt, tungt går vindarnas spel
    Och bruset ur flodernas töcken.
    Det är Isacharums arvedel,
    De ruvande drömmarnas öken.

    Karlfeldts kärleksscener undviker dagsljuset. Skickligt gör han läsaren till sin förtrogna och medbrottsling – kliv in i texten och förlusta dig, på egen risk. Vem vet vad som händer, hur du förändras. Trots att Karlfeldt är noga med rekvisitan handlar inte dikten om häxprocesserna, utan om processerna i vårt driftliv. Tvånget drabbar inte utifrån och in, utan lika mycket inifrån och ut. Som den unga Elin Wägner skriver i ett brev vid förra sekelskiftet: "Att hålla en förälskad man på armlängds avstånd är svårt, särskilt om kvinnan själv har en stark erotisk vilja". Här är hon influerad av Ellen Keys kärlekstankar, och Keys svar på Nietzsches retorik: "Medvetna ungmörs salighet är icke att mannen vill; de äro själva vilja."

    Det är Ellen Keys och Elin Wägners ungmör som dansar in i Karlfeldts dikters hemliga rum. Där det händer saker. Djävulen skryter i viskande ton:

    På skuldran under särken,
    du bär som en brännjärnsfläck,
    och det är mina märken,
    i dem är kvinnan mig täck.

    Faderns lag, den grå kaplanen, tystnar snart i dikten. Jaget bestiger lugnt det flammande bålet, knappast som straff. Och vem talar i dikten? Det är hon och han och detet i muntert samspråk:

    Luften är full av djur ikväll,
    Full av eld, herr Uriel.
    Mellan ugglevingarna brinna
    vintergatsormens blanka fjäll.
    Tag mig i famn och städ mig till din,
    Dansa mig yr i din lustgård in.

    Ulrika Knutson

  • Spisarkväll med Enn, Lind och Borg! Mattias Enn och Kalle Lind spelar favoritspår med Povel Ramels antiprimadonna, Evert Taubes duettpartner, Vårat gäng- och Flickery Flies-stjärnan, kontraalten och tydligtextaren Brita Borg. Ingela Agardh nämns och hörs.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.