Content marketing Institute Podcasts

  • Sedan content marketing fick sitt genomslag så har marknadsförare och varumärken fått höra att man måste bli ett mediehus.

    Fokus har länge legat på innehållsskapandet. Men för att lyckas nå ut idag ut med innehåll idag krävs också ett starkt fokus på innehållsdistribution. Så jag bjöd in David Larsson från Trickle som är expert på distribution av innehåll.

    För vi vill ju ge vårt innehåll och budskap den räckvidd de förtjänar.

    Trots det är innehållsdistribution fortfarande något som få lägger varken mycket tid, budget eller resurser på. Och ännu färre har strategier och planer för hur man ska göra det på ett bra sätt.

    Det är också många som skapar innehåll ur ett content marketing-perspektiv men jobbar med innehållsdistribution likt performance marketing. Så i det här avsnittet pratar vi om hur man bör göra istället och hur man gör för att ge sitt innehåll den räckvidd det förtjänar.

    Om gästen
    David Larsson är Chief Strategy Officer på byrån Trickle som är specialister på innehållsdistribution. Trickle ingår i byrånätverket People People med byråer som Spoon, The Domain Was Taken och Oh My.

    Man jobbar framförallt med många större organisationer och B2B-företag. David har en intressant bakgrund då han bland annat är utbildad journalist, har jobbat med YouTube och sociala medier på TV4 och sedan kom in som andra anställd på Trickle.

    Han är även en van föreläsare och är kursansvarig och gästföreläsare på både Medieinstitutet och Berghs.

    Om avsnittet
    David och jag pratar i avsnittet om innehållsdistribution och nycklarna till att lyckas med det idag. Samt hur man når ut med rätt innehåll i rätt kanal och i rätt användarresa.

    För finns ofta flera olika resor. Vilket David förklarar i avsnittet.

    Han förklarar bland annat hur han tänker kring distribution av innehåll och varför det är så viktigt för att ge sina budskap och historier den räckvidd de förtjänar. David berättar även hur han arbetar med strategier och planer för distribution samt hur dessa används.

    Och varför han älskar det han kallar story plans.

    Du får dessutom höra om:

    Vad en strategi för innehållsdistribution innehåller
    Ramverk och modeller att hämta inspiration från
    Hur man får med distribution i innehållsplaneringen
    Underutnyttjade kanaler och taktiker
    Varför engagemang är så viktigt för distribution
    Hur man kan tänka kring mediebudget
    Och vad man ska göra om innehåll går viralt

    Plus massor mer om innehållsdistribution…

    Om du jobbar med innehåll så kommer det här garanterat vara intressant. David delar mängder med bra tankar, tips och insikter som du direkt kommer kunna ta med dig för att nå fler med ditt innehåll.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. David har även samlat ihop bra länkar för dig som vill lära dig mer om innehållsdistribution. Och en presentation där du kan läsa mer om hans och Trickles tänk samt innehållsmodellen de arbetar efter.

    Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    David Larsson på LinkedIn
    Trickle webbsida
    Smarta taktiker, strategier och best practice för LinkedIn Ads #86 (Poddavsnitt)

    Trickle Content Distribution (presentation)

    Fighting ad fatigue in a remarketed world - Trickle (artikel)

    Anti-waste in a digital recession - Trickle (artikel)

    Hallands pr-kupp: köpte sökord på passtider - Resume (artikel)

    Zero Moment of Truth (ZMOT) - Think with Google (resurs)

    How to Create a Better Distribution Plan to Get Your Content Seen - Content Marketing Institute (artikel)

    Brand Building on Social - Born Social (presentation)

    The System av Jesper Åström (bok)

    Three models to plan the right content for the right person at the right time - Better Marketing (artikel)

    Ross Simmonds: Content Distribution Strategy - The Marketing Millennials (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    Tidsstämplar
    [3:44] Vad innehållsdistribution är enligt David och dess roll i den moderna kundresan.

  • I dagens avsnitt pratar vi om hur marknad och sälj kan samarbeta och generera fler leads.

    Genom ett samarbete kan man skapa ett större värde och tjäna mer pengar genom att få marknad oh sälj att arbeta mer tillsammans. Vad är vinsterna?

    Enligt Content marketing institute börjar 92% sin köpresa genom att söka online. Ännu en siffra är att 75% går till sociala medier för att skapa sig en bild om det specifika företaget. Hela köpresan har förändrats och det beror på att vi har så mycket information tillgängligt.

    Vad är fördelarna?

    Framför allt genererar man fler leads, men inte bara fler utan bättre leads.

    LinkedIn har sagt att en person behöver se 10 innehåll innan de tar kontakt med ett företag.

    Repetion är viktigt och att du stärker varumärket i det innehåll du skapar. När du är aktiv på LinkedIn så skapar du också bättre relationer.

    Kontinuitet och autenticitet är otroligt viktigt och det får man genom att fler bidrar till innehållet. Genom samarbetet blir det blir bättre relationer internt och har då ett gemensamt mål. Säljarna är de som är ute och lyssnar på kunderna. De kan helt enkelt bidra till innehåll som de får frågor på.

    Det är stora fördelar att publicera innehåll både på företagssidan och att medarbetarna publicerar egna inlägg på sina profiler.

    Uppmuntra till samarbete och varför inte testa idékläckningsverkstad?

    Ett annat exempel är SuperOffice, de ökade antal leads med 168%.

    Kom ihåg att mäta och att mäta rätt saker.

    Fördjupa dig här:

    7 vinster när sälj & marknad samarbetar på LinkedIn

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

  • I dagens avsnitt pratar vi om hur marknad och sälj kan samarbeta och generera fler leads.

    Genom ett samarbete kan man skapa ett större värde och tjäna mer pengar genom att få marknad oh sälj att arbeta mer tillsammans. Vad är vinsterna?

    Enligt Content marketing institute börjar 92% sin köpresa genom att söka online. Ännu en siffra är att 75% går till sociala medier för att skapa sig en bild om det specifika företaget. Hela köpresan har förändrats och det beror på att vi har så mycket information tillgängligt.

    Vad är fördelarna?

    Framför allt genererar man fler leads, men inte bara fler utan bättre leads.

    LinkedIn har sagt att en person behöver se 10 innehåll innan de tar kontakt med ett företag.

    Repetion är viktigt och att du stärker varumärket i det innehåll du skapar. När du är aktiv på LinkedIn så skapar du också bättre relationer.

    Kontinuitet och autenticitet är otroligt viktigt och det får man genom att fler bidrar till innehållet. Genom samarbetet blir det blir bättre relationer internt och har då ett gemensamt mål. Säljarna är de som är ute och lyssnar på kunderna. De kan helt enkelt bidra till innehåll som de får frågor på.

    Det är stora fördelar att publicera innehåll både på företagssidan och att medarbetarna publicerar egna inlägg på sina profiler.

    Uppmuntra till samarbete och varför inte testa idékläckningsverkstad?

    Ett annat exempel är SuperOffice, de ökade antal leads med 168%.

    Kom ihåg att mäta och att mäta rätt saker.

    Fördjupa dig här:

    7 vinster när sälj & marknad samarbetar på LinkedIn

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

  • I dagens avsnitt pratar vi om hur och vad du som företag ska publicera inlägg på LinkedIn. Det är en vanligt fråga Linda får - vad är det som vi som företag ska publicera på LinkedIn. Det är en intressant fråga då många företag pratar inifrån-ut istället för utifrån-in.

    Men är det egentligen värt att publicera inlägg som företag?
    Det är en sak man ska ställa sig från början. Är man soloföretagare så klarar man sig med en profil men har du anställda ska du definitivt ha en företagssida.

    Det är läge räckvidd på företagssidan per automatik men där finns andra funktioner som avisera medarbetarna och ska du annonsera måste du ha en företagssida.

    Tomas hittar en företagssida i flödet som har 21000 följare och har gjort ett inlägg som har fått 5 gilla-markering.

    Linda undrar, vad är det för innehåll och vad har de för format?
    Inlägget innehåller bilder där man ska möta deras personal. Men "behind the scenes” brukar fungera ganska bra däremot har inlägget en länk ut vilket påverkar. Det andra är kanske att de pratar för mycket om sig själv.

    Det har Linda sett återkommande när hon tar fram strategier till företag att bilder med personalen, alltså mer äkta bilder ger ett bra engagemang.

    Ett annat exempel är ett företag med 50.000 följare som är inom telefonibranschen. De har fått en gilla-markering på sitt inlägg men de pratar också om en ny produkt. Allting påverkar, tid, dag, format och att använda inbyggd funktion på företagssidan samt hashtags ger ett bättre resultat.

    Ytterligare ett exempel är Content marketing Institute som både Linda & Tomas följer. De har 85860 följare och deras senaste inlägg hade 19 likes. Linda har 2500 följare på företagssidan och har i snitt 10-15 interaktioner, på hennes profil har hon över 20000 följare och har 100-150 interaktioner per inlägg.

    Om man ska lyckas bra som företag behöver man förstå och använda alla funktionerna, de olika formaten, involvera personalen samt att undvika länkar.

    Dessutom har du möjlighet att skapa ett enkelt format, skapa en poll/undersökning.
    Profilen ger bättre effekt, företag behöver bli mer personliga och posta mindre om sig själva. Sätt dig i kundens perspektiv och fundera på vad kunden har för nytta av det du erbjuder. Linda pratar ofta om värde, istället för en produkt, vilket problem löser din produkt? I kombination med behind the scenes.

    Testa dig fram, titta på dina konkurrenter, scrolla igenom flödet. Vilka är det som får stort engagemang och vad gör de? Inspireras av dessa.

    Fördjupa dig här:
    4 sätt att få engagemang på LinkedIn: https://smartbizz.se/4-satt-att-skapa-inlagg-pa- linkedin-som-ger-engagemang/
    7 tips på hur du kan tänka gällande innehåll på LinkedIn: https://smartbizz.se/7-tips- gallande-innehall-pa-linkedin/

  • I dagens avsnitt pratar vi om hur och vad du som företag ska publicera inlägg på LinkedIn. Det är en vanligt fråga Linda får - vad är det som vi som företag ska publicera på LinkedIn. Det är en intressant fråga då många företag pratar inifrån-ut istället för utifrån-in.

    Men är det egentligen värt att publicera inlägg som företag?
    Det är en sak man ska ställa sig från början. Är man soloföretagare så klarar man sig med en profil men har du anställda ska du definitivt ha en företagssida.

    Det är läge räckvidd på företagssidan per automatik men där finns andra funktioner som avisera medarbetarna och ska du annonsera måste du ha en företagssida.

    Tomas hittar en företagssida i flödet som har 21000 följare och har gjort ett inlägg som har fått 5 gilla-markering.

    Linda undrar, vad är det för innehåll och vad har de för format?
    Inlägget innehåller bilder där man ska möta deras personal. Men "behind the scenes” brukar fungera ganska bra däremot har inlägget en länk ut vilket påverkar. Det andra är kanske att de pratar för mycket om sig själv.

    Det har Linda sett återkommande när hon tar fram strategier till företag att bilder med personalen, alltså mer äkta bilder ger ett bra engagemang.

    Ett annat exempel är ett företag med 50.000 följare som är inom telefonibranschen. De har fått en gilla-markering på sitt inlägg men de pratar också om en ny produkt. Allting påverkar, tid, dag, format och att använda inbyggd funktion på företagssidan samt hashtags ger ett bättre resultat.

    Ytterligare ett exempel är Content marketing Institute som både Linda & Tomas följer. De har 85860 följare och deras senaste inlägg hade 19 likes. Linda har 2500 följare på företagssidan och har i snitt 10-15 interaktioner, på hennes profil har hon över 20000 följare och har 100-150 interaktioner per inlägg.

    Om man ska lyckas bra som företag behöver man förstå och använda alla funktionerna, de olika formaten, involvera personalen samt att undvika länkar.

    Dessutom har du möjlighet att skapa ett enkelt format, skapa en poll/undersökning.
    Profilen ger bättre effekt, företag behöver bli mer personliga och posta mindre om sig själva. Sätt dig i kundens perspektiv och fundera på vad kunden har för nytta av det du erbjuder. Linda pratar ofta om värde, istället för en produkt, vilket problem löser din produkt? I kombination med behind the scenes.

    Testa dig fram, titta på dina konkurrenter, scrolla igenom flödet. Vilka är det som får stort engagemang och vad gör de? Inspireras av dessa.

    Fördjupa dig här:
    4 sätt att få engagemang på LinkedIn: https://smartbizz.se/4-satt-att-skapa-inlagg-pa- linkedin-som-ger-engagemang/
    7 tips på hur du kan tänka gällande innehåll på LinkedIn: https://smartbizz.se/7-tips- gallande-innehall-pa-linkedin/