Cake Podcasts
-
Deras elmotorcyklar sätter dit tjuvjägare i Afrika, samlar designpriser på hög och körs av kändisar som Pharrell Williams och Kanye West. När hela världen snabbt ska ställa om till fossilfritt befinner sig svenska moped- och motorcykeltillverkaren CAKE mitt i stormens öga. Vid rodret sitter grundaren och designgurun Stefan Ytterborn – mannen som egentligen aldrig har gillat motorcyklar. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden hör ni Stefan Ytterborn förklara varför hans motorcyklar syns oftare på outdoor-evenemang än motormässor, varför det är bra att kunna göra en dubbelpflipp med en pendelhoj och hur man servar en motorcykel i Los Angeles från Stockholm. Dessutom förklarar han hur fransk politik kommer göra ett CAKE-köp till årets bästa affär.
-
PR är en stark kanal för att nå ut, skapa förtroende och varumärkeskännedom. Men för att lyckas måste man skapa intressanta nyheter.
Och det är en utmaning att både skapa och paketera nyheter som journalister vill skriva om samt pitcha rätt. Det och mycket mer berättar PR-proffset Karin Bäcklund om när hon gästar podden återigen.
Och vad som kännetecknar en bra nyhet.
Som företag finns det många källor till nyheter. Först och främst det som händer i företag med allt från investeringar och ekonomisk framgång till produktlanseringar och utmärkelser. Men också allt från debattartiklar och datadriven PR till samarbeten, PR-utspel och stunts.
Där många går fel är att titta på det inifrån-och-ut snarare än det omvända och fokusera på vad som är intressant för journalisten att skriva om och deras målgrupp att läsa om.
Karin var med i avsnitt 37 och pratade då bredare om digital PR, ett avsnitt du hittar här.
Om gästen
Karin Bäcklund är en av Sveriges främsta PR-konsulter och ägare av PR-byrån Not Just Cake. Hon har över 13 års erfarenhet av PR och digital kommunikation från både byråer och inhouse. Och har varit nominerad till Cisions PR Influencer Award 8 år i rad.
Karin är även en van föreläsare, har tidigare varit kursansvarig på Berghs och håller kurser i digital PR. Tidigare har hon även drivit podden Uppstickarna med Johanna Snickars. Och som om det inte vore nog är hon författare till flertalet böcker.
Hon är även aktuell med nyhetsbrevet “Det här har hänt på Internet”.
Om avsnittet
Karin och jag pratar i avsnittet om hur man skapar intressanta nyheter som journalister vill skriva om och hur man pitchar på ett bra sätt. Hon berättar bland annat om vad som kännetecknar en bra nyhet och vikten av att alltid tänka utifrån-och-in.
Samt hur viktigt det är att sätta sin nyhet i rätt kontext med en bra vinkel.
Du får dessutom höra om:
Vad nyhetsvärdering är och olika faktorer i den
Medielogik och tekniker som journalister använder
Hur viktig tajming är både i omvärlden och i tid
Vad en pitch ska innehålla och hur man pitchar rätt
När och hur man ska pitcha nyheter exklusivt
Synergi med SEO och när man kan få länkar
Och hur viktigt det är att alltid följa upp en pitch
Plus en massa mer…
Karin bjuder på en massa bra tips för hur att lyckas bra med PR, skapa bra nyheter och pitcha rätt. Hon lyfter också ett gäng med vanliga misstag hon ser att många varumärken och marknadsförare gör.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget.
Och Karin har även samlat ihop massa bra länkar till artiklar och guider för dig som vill gräva djupare. I listan hittar du även ett gäng med bra poddar och självklart också länkar till de böcker Karin varit med och skrivit.
Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Karin Bäcklund på LinkedIn
Not just Cake webbsida
Nyhetsbrevet Det här har hänt på Internet
Executive Summary: Sociala medier för styrelser av Karin Bäcklund och Heidi Wold (bok)
Adlibris / Bokus
Smart PR för startups av Marianne Olsson och Karin Bäcklund (bok)
Adlibris / Bokus
Smart PR för giggare & konsulter av Marianne Olsson och Karin Bäcklund (bok)
Adlibris / Bokus
Smart PR för författare av Marianne Olsson och Karin Bäcklund (bok)
Adlibris / Bokus
PR för startups och andra utan budget - Passion för kommunikation (poddavsnitt)
Nyheter att pitcha till media - Not just Cake (artikel)
Varför ska man göra en nyhetsinventering? - Not just Cake (artikel)
Så jobbar du med datadriven PR - Not just Cake (artikel)
10 sätt att jobba med datadriven PR - Not just Cake (artikel)
5 saker att tänka på när du pitchar din nyhet - MyNewsDesk (artikel)
5 misstag att undvika när du pitchar journalister - Cision (artikel)
10 tips om pressmeddelanden - Westander PR (artikel)
Vi gör dig till en stjärna på PR - Heymo (artikel)
PR Talk Podcast (podcast)
PR Roundtable (podcast) -
När du får idéer på något du skulle kunna göra i ditt jobb i fortsättningen, hur gör du för att se till att du också gör så från och med nu? Är det inte lätt att den goda idén testas en gång eller två och du sedan glömmer av att göra på det nya sättet och det inte blev så mycket av det?
För att få idéerna att bli ditt vanliga nya arbetssätt behöver du forma uppgifter av dem - en slags underhållsuppgifter.
I detta det 593:e avsnittet berättar jag hur.
Vad har du för knep för att göra nya idéer till naturliga delar av ditt vardagliga arbete? Gör du på ett helt annat sätt än vad jag här föreslagit? Skriv till mig och berätta. Jag är nyfiken på vad du kommit på.
(Inledningsvis nämner jag elmotorcykelföretaget Cake, som jag föreläste för häromsistens. Kolla in deras finfina motorcyklar!)
-
Hur ser framtiden ut för eldrivna fordon? Och vad krävs för att småföretagare kunna utmana i en konservativ bransch? Det tar vi reda på i veckans avsnitt av Företagarpodden.
Günther får besök i studion av Stefan Ytterborn, vd och grundare av Cake. I januari 2018 lanserades det eldrivna fordonet Cake, tyst som en el-skoter och tålig som en vanlig, bensindriven motorcykel. På tre veckor hade de originellt designade elfordonen sålt slut, trots en prislapp på 14 000 euro styck. Nu gör de en miljardsatsning med en ny fabrik i Sverige.
Omställningen till ett fossilfritt samhälle skapar massor med utmaningar och möjligheter för alla som driver företag. Hur ska man som företagare agera? Stefan Ytterborn ger här sina viktigaste tips.
Vilka egenskaper krävs för att bli en lyckosam entreprenör? Och hur kompenserar man för sina brister? Här får du fler konkreta tips. Lyssna nu! 506641 -
Elbåtstillverkaren Xshore och elmotorcykelbolaget Cake planerar nya fabriker och därmed nya arbetstillfällen i Sverige. Digitalpodden funderar över vad det innebär för landet. Vi talar även om Di Digitals viktiga granskning om hur riskkapitalet fördelas fördelas mellan könen i Sverige. En granskning som väckt viss debatt på forum som Linkedin. Till sist summerar vi första halvårets finansieringsrundor som redan överstiger fjolåret.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Grundaren och serieentreprenören Stefan Ytterborn berättar för Realtid ESG-podden om varför han startade elmotorcykelbolaget Cake samt avslöjar planen framåt för att finansiera ”en helt ny fordonsindustri.” Beslut om en börsintroduktion kan komma i vår och planen är att ta in mera kapital att verkligen skala upp från att bygga 600 till 200 000 motorcyklar och poängen med att bygga ett missions-drivet, hållbart bolag i dagens marknad. ”Man kan mycket väl tänka sig en börsintroduktion. Vi står i begrepp att ta en rad beslut avseende vägval avseende börsintroduktion eller om vi ska sikta på en B-runda. Det där kommer vi kunna deklarera ganska så snart här under våren,” säger Stefan Ytterborn i Realtid ESG-podden.
-
Peter har flyttat in i ett större serverrum, Chris funderar över Helgonbromsar ,har skrivit episk blogg-post och vi är glada över svensk representation på .NET Conf. Cecilia och Robert tänker på att Identityserver fått en ny licensform och vi enas om snyltet på open source.
Medverkande: Chris Klug, Cecilia Wirén, Peter Örneholm och Robert Folkesson.
Länkar:Chris episka blogg-post om .NET: https://fearofoblivion.com//understanding-cross-platform-NET-and-why-NET-5-is-important
.NET Conf Keynote: https://youtu.be/mS6ykjdOVRg
Cake: https://cakebuild.net/
Blazm (Blazor-komponenter från Jimmy Engström): https://github.com/EngstromJimmy/Blazm.Components
Blazor: https://dotnet.microsoft.com/apps/aspnet/web-apps/blazor
Project Tye: https://devblogs.microsoft.com/aspnet/introducing-project-tye/
Peters nätverksuppdatering: https://twitter.com/PeterOrneholm/status/1300495123525099523
Duende IdentityServer: https://duendesoftware.com/
Active Login har nått 100 000 downloads: https://www.activesolution.se/bloggat/100-000-nedladdningar-och-lansering-av-active-login-authentication-4.0.0/https://activelogin.net/