CEO Podcasts
-
I detta avsnitt träffar vi Svante Gabrán som är grundare och VD på bolaget Xlash. De startade bolaget redan 2012 som då fokuserade primärt på sitt ögonfransserum. Under de första åren drevs det som ett hobbyprojekt och det var först för 5 år sedan som de valde att fokusera på bolaget. Förra året omsatte de hela 167 miljoner jämnt fördelat mellan egen e-handel och försäljning via återförsäljare.
I avsnittet får ni höra hur de gjorde för att bygga sitt bolag och om deras lärdomar längst med vägen. Vi djupdyker i deras marknadsföringsstrategi och pratar mycket om strategi för Instagram, TikTok och Influenser marketing.
Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.
-
Fastighetssektorn har beskrivits som långsam när det handlar om att anamma ny teknik och nya arbetsmodeller. Men i takt med att tekniken utvecklas öppnar sig möjligheter till omställning och nya affärsmöjligheter. Var sker de stora framstegen i branschen i dag? Vilka möjligheter ger ny teknik för verklig förändring när vi blickar framåt?
Samtalet spelades in för en livepublik på Business Arena Stockholm den 21 september 2022
Samtalsledare: Anders Jörnsköld, Partner, Newsec
Deltagare
Tony Strand, Head of PropTech, Sensitive
Pelle Tunell, CEO, Plant
Roger Tofft, CEO, PropTech Sweden
-
Området fastighetsförvaltning är under omdaning när tekniken skapar nya förutsättningar både för teknisk och ekonomisk förvaltning. Är fastighetsbranschen med på noterna? På vilka områden ser vi de största förändringarna? Vad krävs för kompetens av en förvaltare i dag och i framtiden?
Podden spelades in för en livepublik på Business Arena Stockholm den 22 september 2022Samtalsledare: Han-Suck Song, KTH, universitetslektor, KTH
Deltagare:
Anton Klintenberg, Head of Growth, Planima
Alexander Olsson, CEO, Pigello
Lars Nylund, fastighetschef, Familjebostäder -
International Corner - Round Table Discussion: Offices, Residential, Community Properties – Who Wants to Buy or Sell?
In recent years, domestic players have been most active in the transaction market in Sweden. Can the situation change with higher inflation and interest rate hikes in sight? There is a lot of discussion about the bond market - how does that affect foreign investments? The financing always affects the return and an interesting question is how it affects the deals that are done at the moment. If the global players increase their activity – what types of properties are they most interested in?
This production was recorded on September 22th at Business Arena Stockholm.Host:
Dan Sandstedt, Head of Capital Markets, Newsec
Panel:
Carl-Johan Hugner, Head of Real Estate Investment Banking, Pareto Securities
Joakim Arvius, CEO, Pangea
Andrew Smith, Partner, Northern Horizon
Anton Friling, Vice President, BlackRock
Erik Gärdén, partner, Nordanö -
Vi pratar om Säkerhet i hemmet.
Gäster:
Marc Schäfer, Founder and CEO St George Security Store
Lina Nilsson, Expertrådgivare Stöldskyddsföreningen & Ord. Grannsamverkan
Programledare:
Daniel Pajuste, STANLEY Security
Christian Timber, STANLEY Security -
Produktrecensioner är en mycket viktig funktion för att skapa trygghet hos kunderna när de handlar på nätet. Och tio positiva recensioner fördubblar konverteringsgraden.
I produktutveckling är recensionerna affärskritisk information om vad kunder uppskattar och är kritiska till hos produkter. Det går också att utnyttja medelmåttiga betyg på en produkt till att pressa inköpspriser.
I detta avsnitt samtalar programledaren Urban Lindstedt med Henning Frettem, CEO och grundare för recensionstjänsten Lipsocore.
Amazons grundare Jeff Bezos anser att produktrecensioner varit grundläggande för marknadsplatsens framgång. Samtidigt är många traditionella detaljhandlare livrädda för att öppna upp sin egen butik för kritik. Och det är olagligt att ta bort negativa recensioner.
Det finns varumärken som analyserar alla recensioner och utvecklar sina produkter utifrån produktrecensioner. Andra e-handlare använder recensionerna för att pressa sina inköpspriser.
90 procent av nätkunderna läser nätrecensioner om produkter. Och om det är lätt att lämna recensioner gör många kunder det. En negativ recension är en möjlighet att kontakta kunden för att göra rätt och en positiv recension är en stark köpsignal för nya kunder. Tvärt emot vad en del tror signalerar någon enstaka negativ recension trovärdighet och erfarna kunder kan ofta se igenom gnällspikar med för högt ställa förväntningar på en produkt eller service. -
Konsumenterna älskar videos och förväntar sig videos, men varumärkena och återförsäljarna har länge tvekat - eftersom videoproduktion kräver mer resurser än med bilder och texter.
Liveshoppingtrenden sätter åter fokus på videos. Istället för liveshopping har Qiwio skapat en saas-tjänst för interaktiva on-demand videos som det går handla ifrån. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Qiwio.
I detta avsnitt samtalar programledaren Urban Lindstedt med Amin El-Bekery, CEO och grundare av Qiwio, en plattform för interaktiva videos för e-handlare.
Google prioriterar videos i sökresultatet på samma sätt som Facebook samt Instagram prioriterar videos i feeden, eftersom det skapar engagemang och Tiktok handlar bara om korta videos.
Inom svensk e-handel har videos diskuterats i åratal, men få handlare har verkligen satsat på video. Kanske har de testat med nedslående resultat eller så har resursbrist gjort att de fortsätter med bilder och text mot bättre vetande.
Amin El-Bekery, vd och grundare av Qiwio, har en mission att lära företag att det är enklare och kräver mindre resurser än de flesta tror att producera videos. Har du en modern mobil och köper till lampor för några tusenlappar kan du producera videos som ger ett stort värde för kunderna.
Det handlar inte om att skapa hundratals videos utan att börja med att göra interaktiva videos för toppsäljarna. Det är också viktigt att göra olika videos för att exponera på olika nivåer i funneln. Högt upp i funneln handlar det om att orientera kunderna vilka olika typer av produkter det finns inom ett särskilt segment, längre ner i funneln kan man göra interaktiva videos om enskilda produkter. -
Lyssna till Ludwig Petterssons mycket inspirerande karriär och resa från Counter-strikespelare och pokerproffs till börsintroduktionen av fintechbolaget SaveLend samt hur en cancerdiagnos i 30-års åldern ställer saker på sin spets.
Vi har äran att gästas av en sann ledare som visar prov på att även de tuffaste perioderna i livet är till för att växa sig starkare. Vi diskuterar intreprenörskap och agilt ledarskap, motgång och medgång, bygga kultur i ett digitaliserat ledarskap, time management och mycket mycket mer.
En väldigt spännande intervju i Ekonompodden du inte vill missa!
-
Enligt en färsk rapport från ESA ligger det ungefär 36500 rymdskrotsdelar över 10 centimeter stora i omloppsbana runt jorden. Räknar man bitar över 1 mm är siffran hissnande 130 millioner.
Vi besöker Peter Rathsman, teknisk chef på OHB Sweden och pratar om problemet med rymdskrot och vad vi kan göra för att rensa upp bland uttjänta satelliter. Vi träffar också Matija Milenovic, medgrundare och CEO på Porkchop, där de bygger återanvändningsbara rymdlogistikfordon, och pratar om framtidens hållbara satelliter.Hosted by Ausha. See ausha.co/privacy-policy for more information.
-
I veckans avsnitt träffar Pernilla och Frida Jorge Castro, årets marknadsförare 2021, en av Sveriges 101 Supertalanger i Veckans affärer samt grundare och CEO på byrån Growth Marketing Sweden AB. Jorge lyckades som CMO driva ABS Wheels Swedens web från 400 besökare till 250 000 besökare i månaden helt organiskt. I detta avsnittet får du veta hur och tips på vad du borde fokusera på för att maxa er trafik till webben. Förutom det snackas det growth marketing, att bygga marknadsteam och mycket mer. Trevlig lyssning!
-
I detta avsnitt träffar vi Kristina Lukes från företaget Nelly.com. Kristina blev headhuntad till VD-rollen för snart 2 år sedan. Sedan dess har covid-19 och restriktioner präglat samhället vilket självklart påverkat deras grundaffär där festmode historiskt varit en stor produktgrupp.
För 2021 landade omsättningen på nästan 1,5 miljarder kronor med ett negativt resultat på cirka 47 miljoner. Orsaken till resultatet sägs vara då de bland annat gjort en lagerflytt där verksamheten centraliserats till Borås samt p.g.a. ökade marknadsföringskostnader.
Under de senaste åren har det hänt mycket under huven och de har nyligen även re-lanserat sitt varumärke. Under flytten och förändringen har 150 medarbetare lämnat bolaget och 100 nya medarbetare har samtidigt börjat på bolaget.
När det kommer till marknadsföring så strävar Nelly efter att finnas där kunder finns. Då målgruppen är ung så gäller det därför alltid att ligga i framkant och ständigt testa det som är nytt.
Just nu har bolaget fokus på att testa kanalerna TikTok och Live shopping där de ständigt lär sig nya saker och utvecklas. De har även anammat konceptet gamification för att öka både lojaliteten och engagemanget hos kunderna.
Medverkande: Kristina Lukes
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel -
Vi pratar om säkerhetsåret 2021 och Sectech 2021.
Gäster :
Lennart Alexandrie, Founder & CEO AR Media International AB
Mårten Gunnarsson, CEO Pacom Systems
Programledare:
Daniel Pajuste, STANLEY Security
Christian Timber, STANLEY Security (på länk) -
I veckans avsnitt får Sara och Yasemin sällskap av Dr.Phillip Levy och Julien Levy. Far och son, grundare och CEO av ett av världens främsta hudvårdsmärken vars unika stamcellskomplex gör märket till ett av de mest spännande och innovativa inom hudvård. Vi guidas genom märket och dess historia med dermatologen Dr. Phillip Levy i spetsen. Vi djupdyker i hudens funktion estetiska behandlingar, hudvård och såklart hudens egna stamceller.
Alla produkter som nämns i podden hittar du på hudspecialisten.se: Poddavsnitt 91: Framtidens hudvård med Dr.Levy
-
Hindrar fysiska besvär dig från att uppleva mental lycka? Då är det här avsnittet något för dig! Oavsett om du har ont i ländrygg, höft, axlar eller nacke så vet veckans gäst, grundare och CEO till det nystartade hälsoföretaget Vitala, Jesper Aasa, hur du bör leva för att minska dina smärtbesvär. Det här är det första avsnittet i en serie av tre där du kommer få möjlighet att lära dig allt om smärtproblematik och hur du förebygger den. Jesper är alltså läkarstudent, f.d. hockeyproffs och grundare till den medicinska träningsappen som hjälper dig träna på ett tryggt och effektivt sätt. Idag grottar in oss i hälsans värld och pratar om hur hälsa och lycka egentligen hänger ihop, hur du bör träna för att minska fysisk smärta i kroppen, och hur skiftet i vården äntligen håller på att förändras. Så, har du smärtor i ländrygg, höft, axlar eller nacke? Gör dig själv en lyckotjänst och ladda ned Vitala appen idag! Den är helt kostnadsfri och skapar ett helt individanpassat träningsprogram efter just dina förutsättningar. Allt för att din träning ska bli så enkel, rolig och effektiv som möjligt! Låt det här avsnittet nu få förgylla dina öron! Varsågoda!
Tack för att just du lyssnar! Prenumerera gärna på Lyckopodden, följ oss på sociala medier, och ge oss gärna fem stjärnor på iTunes om du tycker det här var lika bra som jag.
Besök Vitalas hemsida: https://www.vitala.health/Ladda ned appen här: https://apps.apple.com/se/app/vitala/id1559806036
♫ Lyssna på Lyckopodden:
iTunes: http://apple.co/1XZqDAmAcast: http://bit.ly/LyckopoddenAcast♥ Facebook: http://bit.ly/fblyckopodden
♥ Youtube: http://bitly.com/LpYoutube
♥ Instagram: https://instagram.com/lyckopodden
♥ Hemsida: https://lyckopodden.se
-
Maya Delorez är fyra år efter starten på väg mot 100 miljoner kronor i omsättning utan något externt kapital. Grundaren Madelene Törnblom har en tydlig vision om hur moderna ridkläder ska se ut och fungera - parat en stark vilja att genomföra sin vision.
Hon startade Maya Delorez på flickrummet som 20-åring och har nu 22 anställda. Efter att ha ridit i hela sitt liv är Madelene Törnblom förankrad mitt i sin målgrupp. Och hon har haft visionen och självförtroendet att bryta mot förlegade traditioner inom hästsporten.
I detta avsnitt samtalar programledaren Urban Lindstedt med Madelene Törnblom, CEO och grundare Maya Delorez som på bara fyra år närmar sig 100 miljoner i omsättning.
Trots att Madelene Törnblom bara var 20 år när hon startade Maya Delorez har hon skapat ett D2C-varumärke som skulle kunna fungera som en handbok för hur du lyckas med ett varumärke som säljer direkt till slutkunden.
Visionen är ridkläder i moderna material som syns i ridhuset. Startplåten var 120 000 kronor för en såld häst. Efter att ha beställt de första ridbyxorna och fixat ett aktiebolag fanns det inte så mycket pengar kvar för marknadsföring. Madelene Törnblom hackade ihop sin första nätbutik med hjälp av videos på Youtube samtidigt som hon fyllde sitt Instagram-konto med hästbilder.
Flickrummet i föräldrahemmet var första lagret. Och genom att ge bort byxor till microinfluensers i ridvärlden, sälja på mindre ridtävlingar samt Instagram såldes de första hundra ridbyxorna slut på en månad. Det tog flera år innan hon spenderade pengar på marknadsföring.
Inom kort relanseras nätbutiken på plattformen Centra. Ambitionen är att sälja till hela världen. Och hon är nominerad till Årets digitala handel – D Award.
Kolla in våra sponsorer:
www.svea.com/se/sv/foretag/betallosningar/
www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel
Kontakta programledaren Urban Lindstedt
www.linkedin.com/in/urbanlindstedt/ - Visa fler