Adham Shawwaf och Joanna Elmes Podcasts
-
Onlineapoteket Meds snabba tillväxt visar att framtiden lovar mer än direct-to-consumer och marknadsplatser. Meds serviceinriktade satsning visar på styrkan hos återförsäljare med brett sortiment, snabba leveranser och god service.
Onlineapoteket Meds har tydligt profilerat sig med leveranser på några timmar och service sju dagar i veckan. Under förra årets nio första månader växte Meds växte med 121 procent till 317 miljoner kronor.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Björn Thorngren, vd och medgrundare Meds.
Den svenska apoteksmarknaden är med 20 procent näthandel den mest digitaliserade i världen. Och de svenska onlineapoteken har gått före inom svensk e-handel när det gäller snabba leveranser och service.
Björn Thorngren är riskkapitalisten som blev e-handlare. Det gav honom vissa fördelar när han skulle resa kapital till onlineapoteket Meds – han vet vad riskkapitalister förväntar sig av en investering. Egentligen var Meds en gammal idé hos Björn, men det var först 2018 som tiden var mogen.
Eftersom Björn saknade erfarenhet av apoteksmarknaden arbetade han målmedvetet att hitta medgrundarna Adham Shawwaf och Joanna Elmes. Metoden var enkel - han sökte på Linkedin och tog många möten.
Service är en nyckelkomponent hos Meds. Kundtjänsten är öppen mellan kl 8:00-22:00 alla dagar i veckan och deras farmaceuter svara på frågor alla dagar i veckan med nästa lika generösa telefontider.
Den andra viktiga komponenten är möjligheten till extremt snabba hemleveranser på ett par timmar i Stockholm. Standard är hemleverans samma kväll i hela Stockholm och nästkommande kväll i Göteborg, Malmö, Norrköping, Linköping, Växjö, Uppsala, Västerås, Enköping, Jönköping, Borås, Örebro, Helsingborg, Karlstad, Eskilstuna, Halmstad, Nyköping, Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg.
Meds kommer i närtid att lansera egna varumärken inom kosttillskott.