A Good Company Podcasts
-
Anders Ankarlid startade A Good Company 2019 för att förändra världen till det bättre. Men istället för att ge sig på stora greentech-visioner frågade han sig vilka konsumentprodukter som bjöd på störst hållbarhetspotential om man fick fler att byta. Det började med mobilskal - en produkt som nästan alla äger, men som nästan alltid produceras på ett ohållbart sätt. I dag erbjuder A Good Company allt från växtbaserade mobilskal, strumpor och posters av bambu, till anteckningsböcker av sten, plastfria tandvårdsprodukter och sugrör av vete. I avsnitt 291 får du höra hans vision med bolaget, ett av få i Sverige som certifierats som B Corp. // Programledare: Christian von Essen // Inspelat i Kitchen Studio på Roslagsgatan 23 i Stockholm. // Läs mer på hejaframtiden.se och beställ boken Nu fattar jag!
-
I detta avsnitt träffar vi Anders Ankarlid från företaget A Good Company. Detta bolag fokuserar på vardagsprodukter med stor spridning bland vanliga konsumenter. Några av deras storsäljare är anteckningsblock av stendamm, tandborstar av bambu och mobilskal av rester från linfrön som de produktutvecklat för att göra dem maximalt hållbara med snygg design. De tittar även hela tiden på nya produkter såsom att utveckla en hållbar tandkräm utan plast.
De har vuxit snabbt och omsatte första verksamhetsåret 2019 sex miljoner kronor. Året efter omsatte de 27 miljoner och under 2021 nådde de hela 75 miljoner kronor – utan att fokusera på försäljning. En av framgångsfaktorerna har varit ett aktivt arbete med PR och kreativa kampanjer. Många gånger har de hittat vägar att påvisa miljöpåverkan utan att egentligen prata om sina egna produkter.
När det kommer till Digital marknadsföring så jobbar de även aktivt med content marketing, PPC och influencer marketing. De har även valt att göra avstickare från det digitala för att istället satsa på traditionell marknadsföring såsom utomhusreklam.
Medverkande: Anders Ankarlid
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel -
Hanna har social baksmälla och Nea påminner om ”bästisarna” som kom och gick. Tankar efter parterapin, finns det ens några? Det blir en djup insikt om vilken typ av kille Nea skulle ha dejtat om Johan inte fanns och vilket typ av kille Hanna skulle vara. Dessutom: Den hemska vinden! Blyga killar - hiss eller diss? Och så gråts det över hur fint det känns när någon är SNÄLL…?
Rabattkod Tanrevel: SURRET20 (ger 20% rabatt på hela sortimentet tills den 5/1-22 https://tanrevel.se/
Länk till A Good Company: https://bit.ly/3qCkXok (Adlink) -
Entreprenören Anders Ankarlid gästar podden Framtidens E-Handel och berättar om sitt stora engagemang inom klimatfrågan. Vad är green washing? Och vilka är de största klimatbovarna när man har företag? Ta del av Anders spännande resa och tips i detta avsnitt i Framtidens E-handel 🛍️
Anders berättar om hur wellness och personlig utveckling har stärkt honom, hur det var att gå tillbaka till ett “vanligt jobb” efter att ha gjort en entreprenörsresa, och vad sommaren 2018 gjorde med honom personligen och hur det blev starten för A Good Company. Han förklarar även huruvida e-handel och hållbarhet går hand i hand eller ej, och vilka det egentligen är som har ansvaret, konsumenten eller företagen? Anders delar slutligen med sig vad man som företag kan göra för att bli mer klimatsmart!
Här hittar du Anders & A Good Company:
https://www.linkedin.com/in/andersankarlid/
https://www.instagram.com/andersankarlid/?hl=en
https://www.instagram.com/agoodcom/?hl=en
https://agood.com/
Gillar du podden? Stötta oss & donera en slant 👇
https://supporter.acast.com/framtidens-e-handel
Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster
https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379
Följ Björn på LinkedIn
https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/
Följ Framtidens E-handel på LinkedIn
https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/
Besök vår hemsida & Instagram
https://www.framtidensehandel.se/
https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/
Sponsor
https://www.svea.com/
Tusen tack för att du lyssnar!
Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Går det att skapa lönsamhet med ett stort och kompromisslöst fokus på hållbarhet och kan det rentav vara en framgångsfaktor? Det är en av huvudfrågorna vi ställer oss i dagens avsnitt där vi bjudit in hållbarhets-kämpen och entreprenören Anders Ankarlid, CEO och grundare av A Good Company. Som bland annat gör anteckningsböcker av återvunnen sten, tandtråd av majsstärkelse och mobilskal av linfrö-plantor för att bara nämna några av deras klimatneutrala produkter. Nu ger de sig även in i modeindustrin, en tuff nöt att knäcka.
Här får ni ta del av både framgångar och hinder på vägen, för det är sannerligen ingen rak väg framåt när hållbarhet är i fokus, men med ett gott samvete på vägen och en vilja av stål når man långt.
Ta gärna kommande 50 min och lyssna in i framtiden tillsammans med Retailpodden och Anders. Hållbarhet ÄR det nya svarta!
Önskar du komma i kontakt med Retailpodden?
Maila gärna: [email protected]