Avsnitt
-
Lärarna arbetar ofta i pannloben där arbetsminnet finns, men då missar de elevernas stora aktivitet i hjässloben, center för motorik och rytm, menar Carl E Olivestam, forskare neurodidaktik. Arrangör: Skolporten.
-
Saknas det avsnitt?
-
Det finns ett samband mellan ADHD-symptom och självkänsla, säger Tobias Edbom, forskare Karolinska Institutet. De som har mycket symptom på ADHD men hög självkänsla får mindre problem vid långtidsuppföljning. Deras ADHD minskar mer med åren än för dem som har låg självkänsla. Arrangör: Skolporten.
-
Dyslektiker har det lättare i Finland och Turkiet. Det beror på att finska och turkiska hör till de mest lättstavade språken. Logopeden Bodil Andersson Rack berättar vadf sådana språkskillnader kan betyda för elever med dyslexi som undervisas på sitt andraspråk. Arrangör: Skolporten.
-
Skolan går alltmer från individuella till kunskapsrelaterade bedömningar av eleverna, menar Peter Fagerlund, undervisningsråd vid Skolverket. Rätt bedömning är till stöd för lärarna och samtidigt bra återkoppling till eleverna. Arrangör: Skolporten.
-
Barn med Aspergers syndrom eller autism och friska barn har glädje av varandra. Att inkludera ger barnen bättre resultat både akademiskt och socialt, säger Inger Nilsson, forskare specialpedagogik. Elever med autism vill inte alltid vara ensamma, men de vet inte hur de ska umgås. Arrangör: Skolporten.
-
Hur mycket hjälper en diagnos när en elev ska få stödinsatser? Föräldrar förväntar sig ofta specifik stödundervisning utifrån diagnos, men så blev det inte i vår undersökning, säger Joakim Isaksson, forskare socialt arbete vid Umeå universitet. Arrangör: Skolporten.
-
Om lärares förhållningssätt till elevers internationella bakgrund. Pirjo Lahdenperä, professor i pedagogik vid Mälardalens högskola, menar att det pågår ett tänkande, som går ut på att betona likhet. Arrangör: Skolporten.