Avsnitt
-
Att vara en ensam marknadsförare kan vara tufft! Du förväntas hantera allt från strategi och budget till hemsidan, SEO, text, design, annonsering, personalfester, event, varumärke, presentationer och så vidare. Samtidigt ska du uppnå tuffa tillväxtmål varje månad, ibland med minimal budget.
Det är en omöjlig ekvation för en person och det leder till att vi håller på att bränna ut en hel bransch. Samtidigt har det aldrig varit häftigare att vara marknadsförare - Våra möjligheter är oändliga idag!
Niloo driver frågan om att förändra de orimliga krav vi har på marknadsavdelningen (som ofta består av 1 person). Hon vill hjälpa fler att hitta det positiva och spännande med marknadsföring istället för att springa rakt mot väggen. I detta soloavsnitt ger hon konkreta tips på hur du ska göra för att lyckas som marknadsansvarig utan att bränna ut dig. Hon pratar om hur du kunskapsdelar, varför du måste lära dig att hantera förväntningar samt hur du kan ta en plats i lednings- och styrelserummet!
-
Att använda kundcitat, referensartiklar, recensioner m.m. är ju en välbeprövad metod för att bygga upp förtroendet för sitt varumärke. Men få företag har en uttalad strategi för hur, när och på vilket sätt de ska be om recensioner eller citat från sina kunder. Vilket är synd för genom en sådan strategi kan du öka close rate på nya affärer rejält och minska friktionen i hela köpresan för nya kunder.
Simon Svahn är byråchef och medgrundare av Top of Heart – en byrå som är experter på att stärka företags Social Proof. I detta avsnitt pratar han om hur du tar kontrollen över ditt Social Proof, vilka metoder du bör använda, och såklart vilka metoder du INTE bör använda.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
-
Saknas det avsnitt?
-
Eftersom kunder idag gör nästan all research på egen hand, så måste din hemsida besvara ALLA deras frågor. Så fort ett potentiellt lead inte hittar svar på sin fråga på din hemsida så kollar de nämligen hos en konkurrent istället. Det här tankesättet är inspirerat från boken “They Ask, You Answer” och vi vill ge dig en snabbgenomgång av innehållet.
I detta avsnitt får du lyssna på när Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency (som är en riktig boknörd), går igenom de 5 viktigaste områdena du behöver besvara på hemsidan. Allt från den viktiga prisfrågan till vågade jämförelser med andra bolag. Det är så du bygger trovärdighet hos målgruppen, stärker varumärket, och, helt ärligt, snor leads från dina konkurrenter.
-
Idag tar säljprocesser längre tid, kräver fler dialoger och potentiella kunder vill ofta göra större delen av sin research på egen hand. Därför är det viktigt att satsa på inbound för att attrahera till sig målgruppen. Men för att nå kunderna som ännu inte vet vad de letar efter och för att kunna öka försäljningen behöver du addera även outbound. De flesta företag som växer kontinuerligt och lyckas öka sin försäljning hela tiden gör det genom att kombinera inbound och outbound.
I detta soloavsnitt bjuder Niloo Lopez på färsk statistik, nyttiga insikter och 6 konkreta tips på hur du ska lyckas sätta en stadig inbound och outbound strategi.
Statistiken som tas upp i avsnittet hittar du här: https://blog.hubspot.com/sales/sales-statistics
-
För 70% av beslutsfattare på Nordiska SaaS-bolag är “Faktiskt sälja sin produkt” den största utmaningen. Och 40% har utmaningar i att skapa efterfrågan på marknaden. Det här visar den senaste benchmark-rapporten från Investmentbolaget Monterro, och i det här avsnittet går vi igenom de viktigaste insikterna från rapporten, tillsammans med potentiella lösningar.
I detta avsnitt får du lyssna till Niloo Lopez, VD och grundare på Smarkit Agency, som diskuterar både utmaningar och lösningar för marknadschefer inom SaaS-branschen. Du får konkreta råd kring hur du ska kunna möta de utmaningar ni står inför, allt för att kunna fortsätta driva en lönsam tillväxt.
-
Svar: Nej! Trots att e-postmarknadsföring har dödförklarats flera gånger genom åren, så är det fortfarande den kanal som ger högst engagemang och högst ROI - om det används på rätt sätt!
Någon som vet hur epost ska användas på rätt sätt är Sam Jahanfar, VD och medgrundare av Rule. Rule är en plattform för epostmarknadsföring, SMS och Marketing Automation där du kan skräddarsy kommunikationen med dina kunder vid varje kontaktpunkt i deras köpresa. Med över 2500 kunder världen över har dom full koll på hur du får ut hög ROI ur dina epostlistor. I veckans avsnitt pratar Sam om vikten av att känna sin målgrupp på riktigt och att använda all tillgänglig data för att maximera effekten av epost som kanal. Han delar även med sig av sina erfarenheter kring vad de företag som lyckas med sin epostmarknadsföring har gemensamt.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
-
Är den bästa säljaren den som enbart fokuserar på att stänga flest affärer? Nej! Inte enligt Sara Storm i alla fall. Sara har jobbat som CRO, rådgivare och säljcoach i mer än 15 år och driver idag Break The Box som hjälper B2B-företag att tänka om och bryta inkörda säljstrategier som inte fungerar.
I detta fullmatade avsnitt delar hon med sig av sina insikter kring vilka egenskaper som skiljer riktigt bra säljare från mediokra, samt hur säljledningen måste tänka om och coacha sitt team för att skapa en effektiv försäljning. Självklart får du även Saras tips på hur du bör nyttja AI i ditt säljarbete. Hint: det är inte det sättet du kanske tror.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
-
Webinar är ett av de mest värdefulla (och uppskattade!) digitala verktygen för att driva leads idag. Du kan på ett effektivt sätt ge din målgrupp kunskap och skapa en personlig kontakt - samtidigt som du får in viktiga kontaktuppgifter! Men, hur gör man egentligen för att hålla ett webinar som ger den utdelning du hoppas på?
Veckans gäst i Smarketingpodden är digital strategen & projektledaren Hanna Edman Harrysson. Hon går tillsammans med NIloo Lopez igenom hur du ska tänka för att få till ett värdeskapande webinar! De går dessutom igenom vikten av utföra rätt marknadsföringsinsatser under rätt tid för att lyckas driva så många anmälningar som möjligt. Ta chansen att bli expert på webinar!
-
Säljåret 2024 är i full gång; pipelines ska fyllas, offerter ska lämnas och budgetar ska uppnås! Men vad är det för utmaningar som väntar B2B säljaren under året?
Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency, lyfter i detta avsnitt fram 5 specifika utmaningar som hon identifierat som du säkert känner igen dig i. Självklart resonerar hon även kring hur du bör möta dessa utmaningar och förvandla dem till styrkor istället. Allt från att hantera komplexa köpkommittéer till att nyttja ny teknik och data på rätt sätt. Lyssna nu direkt!
-
Visst är det frustrerande när det saknas viktig data i ditt CRM? Eller när datan som finns visar sig vara felaktig? Det gör att du som säljare behöver lägga onödig tid på att jaga fatt på rätt information istället för att göra det du gör bäst; att stänga affären. Så behöver det såklart inte vara!
I detta avsnitt gästas vi av Petter Cete, HubSpot expert och Sales & Marketing Automation specialist på Smarkit Agency. Han går igenom 3 rutiner som ökar datakvaliteten i ditt CRM och säkerställer att rätt data finns tillgänglig när den behövs. Vilket leder till att säljprocessen flyter på smidigare och gör det lättare att stänga affärer så effektivt som möjligt. Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
TIPS! Är du HubSpot användare? Prenumerera på våra HubSpot updates så får du de senaste uppdateringarna i plattformen varje månad direkt i inkorgen. Signa upp dig här!
-
Cold calls, email, LinkedIn, video…. Det råder verkligen ingen brist på kanaler där du som säljare kan nå ut till nya prospects. Utmaningen ligger snarare i HUR du ska nyttja dessa kanaler för att nå fram till dina beslutsfattare och få till det där värdefulla första mötet.
Gäst i veckans avsnitt heter Josef Fallesen som är VD och grundare av Vaam, ett verktyg som hjälper dig att automatisera din sales outreach i flera kanaler samtidigt. Han driver även egna podden ”B2B Saas CEOs” där han intervjuar VD:ar för SaaS bolag i Norden. Här delar han med sig av 5 konkreta råd kring hur du använder dina säljkanaler på bästa sätt så att du inte blir ignorerad och bortglömd. Du får även ”facit” på hur beslutsfattare faktiskt VILL bli kontaktade av säljare idag.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
-
Från TikTok till Threads, Youtube till webinars - hur väljer du rätt trend för ditt företag? Det är frestande att hoppa på alla trendtåg som kommer farandes, men är du för snabb kan det tåget ta dig någon helt annanstans än dit du ville.
Att hoppa på alla trender kan nämligen vara både kostsamt och riskfyllt - samtidigt som det är viktigt att du håller dig uppdaterad och följer de trender som faktiskt ger dig ROI. Så hur vet du vilka trender som kommer gynna ditt företag och vilka som bara är slöseri med din tid?
I detta soloavsnitt delar Niloo Lopez, VD för Smarkit Agency, fem nycklar som hjälper dig navigera trenddjungeln och lyckas fatta informerade beslut som tar dig närmare försäljningsmålen!
-
AI, KPI:er och forskning – hur kan du maxa din marknadsföring- och säljfunktion år 2024?
Häng med i årets sista poddavsnitt där Niloo tänker tillbaka på året som gått. Tillsammans med copywriter Leone Serrander plockar de ut guldkorn från de mest populära avsnitten och lyfter trender som kommer stärka din marknadsföring även nästa år.
Här kan du lyssna på de 4 populära avsnitten som nämns i avsnittet, i helhet:
Avsnitt #49 Hur AI förändrat spelplanen för marknadsförare
Avsnitt #45 Neuroledarskap: förstå dina kollegors hjärna och bli en bättre ledare
Avsnitt #52 Så här ska B2B-företag använda sociala medier enligt forskning
Avsnitt #56 Sluta mäta CTR! – 5 ”Vanity metrics” som inte ger resultat
-
Går du och tänker: ”Ugh, hemsidan behöver verkligen göras om… men det är ett alldeles för komplicerat och tidskrävande projekt”? Då är detta avsnitt för dig!
Denna vecka gästas podden av vår egen strateg och projektledare Linnea Carleborn. Hon har flera lyckade hemsideprojekt i bagaget och här går hon igenom alladelar ett sådant projekt bör innehålla för att resultatet ska bli en succé – allt från första brief till lansering.
Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
-
Alla vill ha leads snabbt - helst igår! Och det ska självklart vara leads av hög kvalitet som säljarna kan stänga inom några veckor. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt alltid. Det finns inget magiskt trollspö som marknadsavdelningen kan vifta med för att få fram kvalitativa leads på kort sikt. Det tar ofta längre tid och det finns goda skäl till det…
I detta soloavsnitt slår Niloo Lopez hål på flera myter kring leadsgenerering och förklarar varför det behöver ta tid! Hon berättar bakgrunden till hur vi kan skapa de där riktigt värdefulla leadsen som blir betalande kunder i slutändan. Hon tar också upp 4 viktiga steg som sälj och marknad behöver jobba med tillsammans för att leadsprocessen ska bra friktionsfri och vass på riktigt!
-
Att på riktigt kunna skräddarsy sina marknadsbudskap och kommunikation på individnivå är en utmaning som många marknadsförare brottas med. Därför startade Ulrika Storset företaget Solarplexus, som tar hjälp av AI för att individanpassa din marknadskommunikation i stor skala.
I detta avsnitt pratar hon om möjligheterna som AI öppnar upp för att skapa skräddarsydda budskap till varje person i din målgrupp utan att ha en marknadsavdelning med 1000 anställda. Hon ger givetvis även sin syn på hur marknadsförarens roll kommer behöva förändras i takt med AI teknikens frammarch.
Programledare är Niloo Lopez, VD på Smarkit Agency
-
Har Niloo tappat det helt, eller vad menar hon egentligen när hon säger att du ska sluta fokusera på CTR?!
Ett vanligt problem för marknadsförare idag är att de inte kan dra de slutsatser de vill från kampanjer och insatser. Det kan bero på att de fokuserar för mycket på så kallade ”vanity metrics” - istället för att mäta det som faktiskt spelar roll.
I detta soloavsnitt går Niloo Lopez går igenom 5 mätetal du kan sluta fokusera på, som inte ger dig tillräckligt med insikter om de bidrar till dina affärsmål - och vilka du bör lägga fokus på istället.
-
Att digitaliseringen bryter ny mark och förändrar sättet B2B-företag arbetar, både i sin marknadsföring och i sin huvudverksamhet, är ingen överraskning. Forskningen kan se tydliga och distinkta förändringar på B2B-marknaden sedan digitaliseringens framfart. Men, räcker det att vara medveten om att spelplanen hela tiden skiftar, eller finns det konkreta steg du kan ta för att hålla dig i digital framkant?
Smarkit Agency’s psykologimaster & content-strateg Hanna Edman Harrysson går tillsammans med Niloo Lopez igenom den senaste forskningen kring digitaliseringens påverkan på B2B-marknaden. De sammanfattar de främsta förändringarna du behöver hålla kolla på. Dessutom får du handfasta tips på system, funktioner och tankesätt som hjälper dig att inte bara följa med i digitaliseringen – utan till och med surfa på vågen!
-
Att du som ledare har stor påverkan på teamets och företagets framgång är förmodligen ingen överraskning. Men ibland kan det vara svårt att veta vilken roll man ska ha och hur man ska stötta teamet på bästa sätt, speciellt i en komplex sälj- och marknadsorganisation. I detta solo-avsnitt av Smarketingpodden går Niloo därför igenom vilken roll en ledare ska ha för att teamet ska prestera på max. Hon pratar också om vilka egenskaper som riktigt vassa ledare ska ha.
Detta är ett soloavsnitt med vår programledare Niloo Lopez som har lång erfarenhet av ledarskap och entreprenörskap. Hon ger dig sina bästa tankar kring vilka nyckelområden och egenskaper som skapar högpresterande sälj- och marknadsorganisationer.
-
Det är lönsamt att vårda kundrelationer och få dem att växa. Men många bolag stirrar sig idag blinda på leveransen och de hårda mätetalen i projekten. I det här avsnittet gästas vi av Andréa Rylander och Henrik Nordling från Goodfeed som är experter på att mäta mjuka värden och se till att feedback och reflektion blir en del i leveransen.
De avslöjar hur du genom tydlig reflektion och uppföljning kan få ditt team och dina kunder att samarbeta bättre. Med öppenhet, dialog och nyfikenhet kommer du få veta precis vad din kund behöver just nu och på sikt. Det lägger grunden för långa och lönsamma kundrelationer.
Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare för Smarkit Agency.
- Visa fler