Avsnitt

  • VĂ€lkommen till dagens avsnitt dĂ€r vi diskuterar framtidens kontor och de utmaningar som fastighetsbranschen och företag stĂ„r inför i den nya verkligheten av flexibelt arbete. Med oss har vi Anneli Jansson, VD pĂ„ HumlegĂ„rden och en av de ledande gestalterna inom branschen. Tillsammans med sitt team har hon utvecklat Origo, HumlegĂ„rdens senaste satsning i Solna, som kan vara en lösning pĂ„ hur man skapar kontorsmiljöer som Ă€r sĂ„ attraktiva att medarbetarna vill lĂ€mna sina hemmakontor.

    Vi diskuterar hur företag kan balansera behovet av flexibilitet med att frÀmja samarbete och innovation, samt hur fastighetsÀgare kan hantera den ökande konkurrensen och vakanserna som uppstÄr nÀr fler hyresgÀster vÀljer mindre ytor. Dessutom utforskar vi vilka element som gör en arbetsplats lockande och funktionell i en tid dÀr hybridarbete har blivit normen. HÀng med oss nÀr vi undersöker hur framtidens arbetsplatser kan möta de nya kraven och utmaningarna med bÄde humor och insikt. Trevlig lyssning!

  • Hur vĂ€nder du vinden i seglen nĂ€r den har mojnat? Ja, retail Ă€r precis som segling - man behöver starka vindar i seglen och marginalerna Ă€r extremt smĂ„. I en vĂ€rld som skakar av global konkurrens, makroekonomiska utmaningar och allmĂ€n kalabalik, hur vĂ€nder man ett bolag som tappat vinden i sina segel? Idag ska vi fĂ„ trĂ€ffa Retail & Fastighetspoddens egenutnĂ€mnda "turn-around doctor", Yvonne Magnusson. Hon har dedikerat sitt liv till att förvandla motgĂ„ng till framgĂ„ng. Om företagsvĂ€rlden hade haft en akutmottagning, hade Yvonne varit dess stjĂ€rnkirurg. Hon Ă€r expert pĂ„ att lappa ihop företag som sett bĂ€ttre dagar, hjĂ€lpt dem att Ă„terfĂ„ kundrelevans som leder till lönsamhet och har spenderat sitt yrkesliv med att ge företag en rejĂ€l dos av framgĂ„ngsvitaminer.

    Hon har vridit pĂ„ rattar, justerat segel och blĂ„st liv i företag över hela branschkartan – frĂ„n mediabolag som kĂ€mpat för att hĂ€nga med i digitaliseringens vĂ„g till detaljhandelskedjor som behövt revitalisera sina affĂ€rsmodeller.

    Vi kommer att utforska de hemliga knepen bakom en lyckad företagsomvĂ€ndning, frĂ„n att granska varje rad i resultat- och balansrĂ€kningen, till att klĂ€ företaget i en ny kostym – fast ekonomiskt, förstĂ„s. Yvonne kommer att dela med sig av sina erfarenheter om hur man inte bara rĂ€ddar ett sjunkande skepp, utan ocksĂ„ sĂ€tter full fart framĂ„t med flaggan i topp.

    SĂ„ gör dig redo att skratta, lĂ€ra, och kanske till och med fĂ„ lite sjöben i processen. Vi ska navigera genom retailvĂ€rldens turbulenta vatten och lĂ€ra oss hur man inte bara överlever utan ocksĂ„ frodas – allt medan vi hĂ„ller bĂ„de humör och kassaflöden pĂ„ topp. SĂ€tt pĂ„ dig livvĂ€sten, hĂ€r kommer en riktig kunskapsstorm!

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • VĂ€lkommen till dagens avsnitt dĂ€r vi utforskar hur tekniken inte bara förĂ€ndrar, utan faktiskt förbĂ€ttrar vĂ„r shoppingupplevelse i takt med den snabba digitaliseringen som sveper över vĂ€rlden. Idag kommer vi att dyka djupt in i hur innovativa teknologiska lösningar kan revitalisera den traditionella detaljhandeln.

    FrÄn AI-drivna personliga shoppingassistenter till avancerade lagersystem och interaktiva skyltfönster, tekniken omformar fysiska butiker till dynamiska och engagerande platser som lockar besökare med mer Àn bara produkter. Vi kommer Àven att utforska hur AR och VR skapar uppslukande upplevelser som för kunden nÀrmare produkterna de övervÀger att köpa.

    I dagens avsnitt har vi nöjet att presentera Linda Pimmeshofer, en framstÄende expert inom retailteknologi. Linda, som tidigare var en ledande figur pÄ Microsoft och nu driver sitt eget bolag, Change Retail, har en unik inblick i teknikens roll i affÀrsvÀrlden. Med ett förflutet dÀr hon kunde kalla Bill Gates för kollega och en nuvarande roll som drivande kraft bakom hÄllbar förÀndring inom retail, Àr Linda passionerad över att anvÀnda data för att revolutionera detaljhandeln.

    Om du nÄgonsin har undrat hur man anvÀnder teknik för att göra affÀrer bÄde smartare och grönare, Àr Linda den du vill lyssna pÄ. Hon Àr inte bara en del av förÀndringen; hon leder den.

    SĂ„ sĂ€tt dig bekvĂ€mt, plugga in hörlurarna och förbered dig pĂ„ att fĂ„ en inblick i hur den fysiska handeln Ă€r pĂ„ vĂ€g att transformeras pĂ„ sĂ€tt du aldrig kunnat förestĂ€lla dig. Det hĂ€r Ă€r ett avsnitt du inte vill missa - Trevlig lyssning 🎧

    Vill du komma i kontakt med Linda: [email protected]

  • VĂ€lkommen till dagens avsnitt, dĂ€r vi utforskar exponentiella resor och utveckling i hypertakt. Idag har vi nöjet att presentera en man som kan beskrivas som som ett e-handelsproffs och som en digital trollkarl i e-handelsvĂ€rlden – Erik Franklind. Han Ă€r en e-handelsveteran och varit med pĂ„ Apoteas otroliga resa, ett företag som inte bara har upplevt enorm tillvĂ€xt, utan Ă€ven revolutionerat apoteksbranschen genom sin digitalisering. Erik började sin bana hos Apotea 2013, nĂ€r företaget omsatte 130 miljoner kronor. NĂ€r han lĂ€mnade, hade de vuxit till att omsĂ€tta otroliga 5,5 miljarder kronor. Men Apoteas pĂ„verkan strĂ€cker sig bortom siffrorna; deras resa markerar en total transformation av hela apotekssektorn, som de lyckats digitalisera och modernisera för att bĂ€ttre möta kundernas behov. Efter resan med Apotea, antog Erik nĂ€sta resa, denna gĂ„ng riktar han sin expertis mot en helt annan arena – livsmedelsindustrin. Med plattformen, Foodla, siktar dom pĂ„ att transformera hur företag hanterar sitt produktsortiment. Sedan Erik startade pĂ„ Foodla Ă€r det samma exponentiella resa som nĂ€r han startade pĂ„ Apotea. Företaget uppvisar svarta siffror och dubblerar omsĂ€ttningen Ă„r efter Ă„r. Inom 5 Ă„r Ă€r mĂ„let att nĂ„ 100 miljoner i omsĂ€ttning och ha breddat verksamheten i Europa. Foodla erbjuder en lösning för att enkelt digitalisera produkter och hantera all kritisk masterdata pĂ„ alla nivĂ„er. Med Foodla kan dina produkter inte bara sĂ€ljas, utan Ă€ven hanteras, spĂ„ras och organiseras över hela försörjningskedjan – allt detta snabbt, enkelt och kostnadseffektivt. I dagens avsnitt kommer vi att utforska hur Erik planerar att applicera de framgĂ„ngsnycklar och strategier frĂ„n Apotea till att möta de unika utmaningarna och möjligheterna i livsmedelssektorn med Foodla. Det hĂ€r Ă€r ett avsnitt fullt av insikter för alla intresserade av digital transformation och innovation inom traditionella industrier. Missa inte detta!

  • Ur askan i elden! Idag tar vi ett djupdyk i bokbranschens halsbrytande digitaliseringsĂ€ventyr under det senaste decenniet, en tid dĂ„ vissa trodde att den tryckta boken skulle bli till bokhyllans dinosaurier samtidigt som e-böcker och ljudböcker smög sig in i vĂ„ra enheter som ninjas i cyberrymden.

    Idag har vi den stora Àran att vÀlkomna Maria Edsman, VD för Bokusgruppen och bokhandlarnas egen Wonder Woman. Vi ska utforska hur den fysiska bokhandeln inte bara överlever utan blomstrar, varför Amazon inte skrÀmmer skjortan av oss, och hur ljudböcker har seglat upp som de nya digitala superstjÀrnorna.

    Vi diskuterar Àven pandemins omskakande pÄverkan, hur e-handeln har ritat om kartan för köpbeteenden, och varför pappersboken fortfarande Àr en trogen följeslagare. Maria kommer att bjuda pÄ sina insikter om allt frÄn sortimentsstrategier till magiska kundupplevelser, och hur Akademibokhandeln lyckas mixa digitalt glitter med fysiskt guld. Och ja, förbered dig pÄ att höra om de fantastiska evenemang de skrÀddarsyr för att bokÀlskare ska kunna nörda ner sig tillsammans.

    SÄ knyt sÀkerhetsbÀltet för en tour de force genom bokhandelns digitala landskap. Trevlig lyssning!

  • VĂ€lkommen till dagens avsnitt dĂ€r vi grĂ€ver ner oss i detaljhandelns digitala förvandling. Vi dyker rakt in i Swish-rapporten om unika besökare – och nĂ€r vi sĂ€ger Swish, tĂ€nk pĂ„ att det inte bara Ă€r en app, utan nĂ€stan en folkrörelse i Sverige! Swish Ă€r sĂ„ integrerat i svenskarnas liv att det nĂ€stan kĂ€nns som att appen borde fĂ„ ett eget personnummer. Swish vet allt vĂ€rt att veta! De vann "Supplier of the Year" pĂ„ D-congress och har utsetts till Sveriges starkaste varumĂ€rke för tredje Ă„ret i rad – till och med Ikea har hamnat pĂ„ efterkĂ€lken.

    Idag tittar vi pĂ„ trenden dĂ€r sjĂ€lvbetjĂ€ning i butik skjuter i höjden. OmsĂ€ttningen har ökat med 10 % frĂ„n föregĂ„ende Ă„r, och det verkar som att alla – ja, i princip hela köpcentrumet – föredrar att swisha fram vid sjĂ€lvutcheckningsstationerna nĂ€r de handlar mat.

    Och vem driver denna high-tech revolution? Generation Z, de digitala infödingarna som hellre skannar en QR-kod Ă€n pratar med en mĂ€nniska. De Ă€r som ninjas med sina smartphones, redo att digitalisera allt som gĂ„r att digitalisera i butiken. Vi kommer ocksĂ„ att dyka in i fördelarna med sjĂ€lvbetjĂ€ning – hur det skĂ€r ner kötider och ger personalen chansen att faktiskt hjĂ€lpa kunder istĂ€llet för att bara pipa varor vid kassan.

    Men inte nog med det! Vi kommer Àven att diskutera de roliga detaljerna kring sjÀlvbetjÀning, som kreativa kunders lösningar för att skanna dyra aprikoser som billig lök, eller hur de anvÀnder utskrivna streckkoder hemifrÄn för att fÄ kött till priset av kaffe. Det Àr inte bara sjÀlvbetjÀning, det Àr sjÀlvbetjÀning med en twist!

    Med oss har vi den oslagbara Charlotta Lindblad, Swishs egen kommunikationsguru, som inte bara Àr expert pÄ digitala transaktioner utan ocksÄ kan förklara dem sÄ att till och med din mormor skulle förstÄ.

    Förbered dig för att bli underhÄllen och upplyst nÀr vi utforskar hur tekniken inte bara förÀndrar hur vi köper, utan ocksÄ hur vi tÀnker pÄ shopping. HÀng med pÄ ett avsnitt fyllt med insikter, innovation och en hel del skratt. LÄt oss swisha igÄng!

  • NĂ€r internet slog igenom globalt 1995, revolutionerade det vĂ„rt sĂ€tt att kommunicera, sprida och tillgĂ„ information. De tidiga dagarna av webben handlade frĂ€mst om att publicera och lĂ€nka samman sĂ„ mycket information som möjligt, en digital vilda vĂ€stern dĂ€r allt och alla kunde hitta en plats. Nu, nĂ€stan tre decennier senare, har fokus skiftat frĂ„n att bara samla information till att strukturera och skapa plattformar som inte bara organiserar denna information, utan ocksĂ„ gör den mer tillgĂ€nglig och anvĂ€ndbar för den gemene man.

    Teknisk utveckling idag handlar om att skapa verktyg och system som förenklar bÄde stora och smÄ aspekter av vÄra liv. Dessa plattformar Àr designade för att maximera effektivitet, förbÀttra tillgÀngligheten och framför allt, göra det enklare för varje individ att navigera i vardagens komplexitet. Det handlar inte lÀngre bara om att ha tillgÄng till information, utan om att ha verktygen för att effektivt anvÀnda denna information till att förbÀttra vÄr vardag och utöka vÄra möjligheter.

    Idag ska vi trĂ€ffa trollkarlen och entreprenören Wilhelm Lundborg som med techplattformen Homer har tagit sig an utmaningar att förenkla det som ligger oss kanske nĂ€rmast, hemmet. För mĂ„nga Ă€r det huset som stĂ„r i centrum för vĂ„ra liv – en plats dĂ€r minnen skapas, dĂ€r familjer vĂ€xer. Hemmets betydelse strĂ€cker sig bortom dess fysiska vĂ€ggar; det formar vĂ„ra dagliga rutiner, influerar vĂ„rt vĂ€lbefinnande och blir en grundpelare i vĂ„r identitet.

    Med magiska formler i bagaget frÄn sin tid frÄn techraketerna Spray, Skype och Spotify kommer han att dela med sig av sin vision om att göra livet för bostadsÀgare enklare och mer pÄlitligt genom smart teknik och AI. HÀng med oss för att fÄ en djupare förstÄelse av de utmaningar och möjligheter som kommer med att innovera inom det digitala hemmet.

  • Dagens avsnitt kommer troligen att bli vĂ„rt lĂ€ngsta hittills, det gick inte att sluta formulera nya frĂ„gor. Vi kommer att dyka in i en fantastisk resa som började med en skilsmĂ€ssa men som vĂ€xte till att bli en ambitiös strĂ€van att förĂ€ndra en hel bransch.

    VÀlkommen till ett speciellt avsnitt av vÄr podcast dÀr vi utforskar en otrolig resa av passion, innovation och överlevnad inom restaurangvÀrlden. Idag utforskar vi berÀttelsen om RockstjÀrnorna Adam och Albin, tvÄ framstÄende kreatörer som förvandlade en vision till en blomstrande gastronomisk verklighet.

    VĂ„r saga börjar för 21 Ă„r sedan nĂ€r Albin, en energisk göteborgare, mötte Adam i Stockholm pĂ„ den katalanska restaurangen Bon Lloc. Detta var inte bara en restaurang; det var en plats som utmanade konventioner och var svĂ„r att fĂ„ tillgĂ„ng till, mycket tack vare sitt rykte som Stockholms kanske mest innovativa matstĂ€lle. DĂ€r föddes en gemensam dröm om att skapa nĂ„got mer Ă€n bara mat – de ville skapa upplevelser. Denna vision blev verklighet nĂ€r de 2014 öppnade Adam och Albins Matstudio i Vasastan, en kombination av kulinarisk verkstad och pop-up restaurang. Deras filosofi var enkel: fantastisk mat behöver inte vara komplicerad, bara otroligt god.

    FrĂ„n tillfĂ€lliga pop-ups till en permanent restaurangdel 2016, har deras resa fortsatt med öppningen av Misshumasshu 2019 och det senaste projektet, Solen, 2023 i SlakthusomrĂ„det – en ny hub för mat och kultur i Stockholm. Deras arbete belönades 2022 med en stjĂ€rna i Guide Michelin, ett erkĂ€nnande av deras innovation och kreativa uttryck som placerat dem pĂ„ den kulinariska vĂ€rldskartan.

    I det hÀr avsnittet utforskar vi inte bara deras professionella resa utan Àven de personliga prövningar som format dem lÀngs vÀgen, inklusive Albins kamp mot cancer. FrÄn att ha kÀmpat i skuggan av en svÄr sjukdom till att nÄ nya höjder med sitt företag, visar deras historia pÄ en otrolig kÀmparglöd och förmÄga att anpassa sig, blomstra mot alla odds och Àkta vilja ge tillbaka till samhÀllet nÀr det behöver det som mest.

    Följ med oss idag nÀr vi utforskar varje svÀng i denna inspirerande resa, frÄn tidiga utmaningar till triumferande segrar. Det hÀr Àr berÀttelsen om Adam och Albin - tvÄ mÀn som inte bara överlevde utan som ocksÄ förÀndrade spelreglerna i en hel bransch.

  • I dagens avsnitt Retail & Fastighetspodden dyker vi djupt ner i Ă€mnet "AI och exponentiell utveckling med kunden i fokus". VĂ€rlden förĂ€ndras i en allt snabbare takt tack vare teknologiska framsteg, och artificiell intelligens stĂ„r i spetsen för denna revolution. För att utforska detta tema har vi med oss en sĂ€rskild gĂ€st, Alex Baker, en erkĂ€nd guru inom retail och teknik. Alex kommer att dela med sig av sina insikter och erfarenheter kring hur AI pĂ„verkar detaljhandeln och andra sektorer.

    VÄr diskussion kommer att beröra hur retailföretag kan anpassa sig och vilka förmÄgor som behövs för att vara framgÄngsrika i en framtid som formges av AI. Vi kommer ocksÄ att utforska varför nyfikenhet och olika perspektiv Àr avgörande för framtidens arbetsplatser. Dessutom kommer vi att titta pÄ lÀrdomar frÄn föregÄngare som redan börjat sin resa mot att integrera AI i sina verksamheter och hur Generation Z:s syn pÄ hÄllbarhet formar framtidens tekniklandskap.

    Följ med oss för en insiktsfull diskussion om hur vi kan förbereda oss för en framtid prĂ€glad av snabb teknologisk utveckling. Trevlig lyssning! 🎧

  • 🎉 Idag Ă€r vi extra upprymda! Retail & Fastighetspodden firar sitt 100:e avsnitt, och det gör vi genom att vĂ€lkomna tillbaka vĂ„r fantastiske vĂ€n och en lyssnarfavorit, Jörgen Andersson frĂ„n H&M. 🎉

    Vi vill skicka ett stort tack till alla er lyssnare som fortsĂ€tter att öka i antal och engagera er. Vi Ă€lskar att höra hur podden berikar er vardag. Fantastiskt – fortsĂ€tt gĂ€rna dela med er av era tankar! ❀

    Nu Àr det dags att dra igÄng vÄrt jubileumsavsnitt med Jörgen, en sann magiker och rockstjÀrna inom sitt fÀlt. Jörgen Àr inte bara ett geni nÀr det gÀller marknadsföring och varumÀrkesbyggande; han Àr nÀstan som en trollkarl vars karriÀr har trollbundit oss genom samarbeten och kreativa insatser hos nÄgra av de mest ikoniska namnen inom bÄde svensk och internationell modeindustri. Tillsammans med Jörgen ska vi i dagens avsnitt ta oss an en spÀnnande resa genom varumÀrkesidentitet, teknologins roll inom retail och framtiden för detaljhandeln.

    I retailvĂ€rlden Ă€r framgĂ„ng en konstant balansgĂ„ng mellan att vara i framkant och risken att bli omodern. Denna sektor krĂ€ver mer Ă€n bara att hĂ„lla tummen pĂ„ pulsen; det handlar om att vara pulsen – att antingen förutse eller skapa de trender som definierar morgondagens marknad. Att alltid vara ett steg före och vĂ€gleda till vad som blir nĂ€sta stora trend inom mode skiljer de ledande aktörerna frĂ„n mĂ€ngden. Men vad intrĂ€ffar nĂ€r dessa stil- och innovationsgiganter börjar förlora sin riktning, nĂ€r de tycks missa sin anslutning till publiken? Hur finner ett varumĂ€rke vĂ€gen hem nĂ€r det har gĂ„tt vilse?

    Att skapa trender Àr idag ocksÄ djupt förknippat med teknik dÀr besluten blir allt mer datadrivana. Hur kommer ny innovation att omforma köpupplevelsen och vilka möjligheter öppnar teknik för varumÀrken för att utveckla djupare och mer meningsfulla relationer med sina kunder?

    Avslutningsvis skall vi kasta oss in i framtiden. Hur kommer framtidens retail att se ut? Vilken inverkan kommer teknologin att ha och vilken roll spelar den fysiska butiken?

    Nu Àr det dags för lite svar, spÀnn fast er och hÀng med nÀr vi navigerar genom det stÀndigt förÀnderliga retail-landskapet. LÄt oss börja!

  • VĂ€lkommen till ett nytt och spĂ€nnande avsnitt dĂ€r vi dyker in i hur Elon Musk och Tesla inte bara revolutionerade elbilsmarknaden, utan ocksĂ„ omdefinierade hela vĂ„r uppfattning om bilkörning. FrĂ„n att ha valt bilar baserat pĂ„ utseende och kĂ€nsla, har vi nu förflyttat oss till en era dĂ€r bilen ses som en teknisk plattform, ett verktyg tillgĂ€ngligt för alla. Det Ă€r en tid dĂ€r en familjevĂ€nlig folkabuss kan utmana och till och med övertrĂ€ffa supersportbilar i hastighet, vilket omkullkastar traditionella marknadsföringsstrategier och förĂ€ndrar spelplanen pĂ„ ett dramatiskt sĂ€tt.

    Men denna resa, frÄn hÄrdvara till mjukvara, hur ser den egentligen ut inom andra traditionella industrier? Och varför Àr en sÄdan transformation inte bara möjlig, utan ocksÄ nödvÀndig? Kan andra företag, likt Tesla, förÀndra hur vi ser pÄ och anvÀnder deras produkter genom innovativ mjukvara?

    För att utforska dessa frĂ„gor har vi idag Ă€ran att vĂ€lkomna en sĂ€rskild gĂ€st. Inte bara en expert inom Ă€mnet, utan nĂ„gon som befinner sig mitt i denna transformationsresa – Daniel Wentz, Global Produktchef för Mjukvaruprodukt pĂ„ Electrolux. Med Daniels insikter kommer vi att navigera genom denna fascinerande resa och upptĂ€cka hur traditionella industrier kan omformas genom kraften i mjukvarudriven innovation.

    SÄ gör dig redo för ett avsnitt fyllt med insikter och framtidsspaningar som kanske förÀndrar hur du ser pÄ vardagliga produkter.

  • VĂ€lkommen till dagens avsnitt i Retail & Fastighetspodden dĂ€r vi dyker in i hjĂ€rtat av innovation och teknik inom retailbranschen. Idag utforskar vi en frĂ„ga som blir alltmer central för framtidens shoppingupplevelser: Var befinner sig retail i utvecklingen nĂ€r det kommer till artificiell intelligens? AI har lĂ€nge varit en buzzword, men hur pĂ„verkar det faktiskt detaljhandeln idag och vad kan vi förvĂ€nta oss framöver? Och varför ser vi sĂ„ mĂ„nga genombrott inom AI bara det senaste Ă„ret?

    FrÄn personaliserade kundupplevelser till optimering av lagerhantering och förutsÀgelser om shoppingtrender, verkar potentialen för AI inom retail vara nÀrmast grÀnslös. Men hur lÄngt har vi egentligen kommit? Och Ànnu viktigare, hur kan detaljhandlare implementera AI pÄ sÀtt som Àr bÄde effektiva och etiskt hÄllbara?

    För att ge oss de allra djupaste insikterna har vi med oss en sĂ€rskilt spĂ€nnande gĂ€st, Jens Palmborg frĂ„n Unbox AI. Som antyds av företagsnamnet, Ă€r Jens hĂ€r för att "packa upp" och avslöja de transformerande effekter som AI inte bara kan ha i framtiden utan redan idag bidrar med inom detaljhandeln. Följ med pĂ„ en resa genom den artificiella intelligensens landskap – ett landskap som redan börjar omforma detaljhandelns framtid. Trevlig lyssning!

  • Som Judith Wolst brukar sĂ€ga, "plötsligt hĂ€nder det" – och just nu Ă€r det AI som stĂ„r för de ovĂ€ntade hĂ€ndelserna. Ta exempelvis Vinge, som har revolutionerat sitt arbete genom att investera i egen AI. LikasĂ„ OpenAI, som med sin lansering av en 'App Store' för ChatGPT-ekosystemet, öppnar för oanade möjligheter. Det hĂ€r pĂ„minner om hur Apples App Store förĂ€ndrade spelplanen för 15 Ă„r sedan, genom att göra det enklare för utvecklare att nĂ„ ut och för anvĂ€ndare att tillgĂ„ AI-applikationer.

    Men borde vi samtidigt vara oroliga för att utvecklingen gÄr för fort nÀr personligheter som Elon Musk, Wozniak och Forskaren Max Tegmark gÄr ut i ett öppen brev och ber om att pausa AI-utvecklingen. Fram tills idag har AI-team suttit i sin egna vÀrld och utvecklat utan krav pÄ varken lönsamhet eller etiska regleringar

    Denna trend bÀr frÄgor med sig. NÀr AI:s superkraft möjliggör fler verktyg, hur pÄverkas dÄ retail- och fastighetsbranschen? Vilka riktlinjer och ansvarsomrÄden behövs för att hantera denna blixtsnabba utveckling? HÀnger vi med, eller riskerar vi att bli ÄskÄdare till vÄr egen framtid?

    Idag har vi nöjet att vÀlkomna chefsekonomen och grundaren av det etiska AI-bolaget Anch.AI, Anna FellÀnder, för att ge oss insikter om framtiden. Trevlig lyssning!

  • NĂ€r ekonomier stĂ€ller om och marginaler blir mindre för allas plĂ„nböcker blir det allt tydligare vilka företag som Ă€r vinnare i tuffare förhĂ„llanden och vilka som Ă€r förlorare. I en vĂ€rld dĂ€r finansiering av fastigheter Ă€r bĂ„de dyrt och komplicerat vem sitter pĂ„ trumf pĂ„ hand – vem Ă€r dĂ„ vinnare? I dagens avsnitt av Retail & Fastighetspodden ska vi utforska fastighetsbolag kan navigera genom ekonomiska förĂ€ndringar och krympande marginaler. Idag zoomar vi in pĂ„ Prisma Properties, en ledande fastighetsutvecklare vĂ€rderad till cirka 6 miljarder kronor, kĂ€nd för sin inriktning mot lĂ„gprisbutiker och snabbmatsrestauranger. Med nĂ€stan 120 fastigheter i sitt bestĂ„nd och Alma Property Partners som huvudĂ€gare, stĂ„r de starka i Norden och siktar pĂ„ expansion.

    I detta avsnitt diskuterar vi deras unika strategi att anpassa sig till svĂ„ra ekonomiska tider genom att fokusera pĂ„ kostnadseffektiva fastigheter, attraktiva för lĂ„gpriskedjor, vilket kan vara avgörande i en bransch dĂ€r mĂ„nga söker billigare alternativ. Vi utforskar hur denna balansgĂ„ng mellan att erbjuda prisvĂ€rda lokaler och att vara redo för marknadens svĂ€ngningar kan vara nyckeln till framgĂ„ng. Idag har vi nöjet att vĂ€lkomna en framstĂ„ende personlighet i fastighetsvĂ€rlden, Fredrik MĂ€ssing, VD för Prisma Properties. Fredrik Ă€r kĂ€nd för sin strategiska blick och förmĂ„ga att förvandla visioner till verklighet. Han kommer att dela med sig av sina insikter om den ökande populariteten för lĂ„gprisbutiker och Prismas ambitiösa tillvĂ€xtplaner. Är Prisma Properties en av de "vinnarna" i en förĂ€nderlig ekonomi? LĂ„t oss dyka djupare in i deras vĂ€rld och strategi tillsammans med Fredrik. HĂ€ng med!

  • Att förĂ€ndra vĂ€rlden handlar om att förĂ€ndra beteenden och det Ă€r jĂ€vligt enkelt om du bara gör det pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Elon Musk lyckades stĂ€lla om en hel fordonsindustri frĂ„n fossildrivna fordon till el men det var inte drivet att tvĂ„ng utan han skapade ett klart bĂ€ttre alternativ till vad som fanns pĂ„ marknaden. You get the point! Att leva och skapa mer miljövĂ€nligt och hĂ„llbart har inte gĂ„tt nĂ„gon förbi men hur ska det ske inom fastighetsbranschen. Det kommer att krĂ€va att alternativen Ă€r hĂ„llbara, kvalitativa och convenient UTAN nĂ„gra som helst kompromisser, Ă€r det möjligt?

    I dagens avsnitt i Retail & Fastighetspodden, dyker vi in i en fascinerande diskussion om framtidens mötesplatser och hĂ„llbara destinationer. I detta avsnitt utforskar vi hur "ChouChou" – ett framstĂ„ende veganskt och hĂ„llbart koncept – kan transformera inte bara matindustrin, utan Ă€ven fastighetsbranschen. I en vĂ€rld dĂ€r hĂ„llbarhet och miljömedvetenhet blir allt viktigare, undersöker vi hur veganska restauranger och cafĂ©er inte bara erbjuder hĂ€lsosamma och miljövĂ€nliga matalternativ, utan Ă€ven fungerar som katalysatorer för att skapa hĂ„llbara mötesplatser och destinationer.

    Dagens gÀst Àr en vegansk förkÀmpe som verkligen har fattat grejen - allt som Àr hÄllbart mÄste vara ett jÀvligt bra alternativ. I dagens avsnitt vÀlkomnar vi en verklig kraftkÀlla inom vegansk matlagning, Gustav Johansson, skaparen bakom Sveriges största veganska matsajt "JÀvligt Gott". Han Àr inte bara en kulinarisk visionÀr utan ocksÄ delÀgare i den vÀxtbaserade restaurangen ChouChou, belÀgen i Mood Gallerian i Stockholm. Med sitt engagemang och kreativa tillvÀgagÄngssÀtt visar Gustav att hÄllbarhet och smakfull mat gÄr hand i hand. Han Àr en pionjÀr som inspirerar till en grönare livsstil, och idag delar han med sig av sina erfarenheter om hur veganska koncept kan formge framtidens stadsmiljöer och pÄverka fastighetsmarknaden.

    .

  • Varmt vĂ€lkomna till ett nytt avsnitt i Retail & Fastighetspodden dĂ€r vi tar ett djĂ€rvt kliv in i framtiden, utan tidsmaskin men med gott humör! VĂ„r diskussion idag kommer att kretsa kring nĂ„got som berör oss alla: framtiden för vĂ„ra stĂ€der och hur de formar och formas av vĂ„rt ekonomiska klimat och nya beteenden. Med fokus pĂ„ stadsutveckling frĂ„n ett lĂ„ngsiktigt och erfaret perspektiv, kommer vi att utforska de faktorer som formar den urbana miljön och hur dessa pĂ„verkar vĂ„rt dagliga liv och arbete.

    En central frĂ„ga i dagens samtal Ă€r framtiden för hybridkontoret. Är detta bara en tillfĂ€llig lösning, eller representerar det en djupgĂ„ende förĂ€ndring i vĂ„rt sĂ€tt att arbeta och leva? Hur kommer detta att pĂ„verka utformningen och funktionen av vĂ„ra stĂ€der och stadsdelar i framtiden?

    Genom att sÀtta ljuset pÄ dessa frÄgor hoppas vi ge vÄra lyssnare en djupare förstÄelse och nya perspektiv pÄ de dynamiska förÀndringar som pÄgÄr i fastighets- och retailbranschen.

    VĂ„r guide pĂ„ resan kommer vara en person med mĂ„nga verktyg i sin lĂ„da, Stefan Dahlbo, tidigare bland annat Ordförande i Svenska Tennisförbundet och VD pĂ„ Investment AB Öresund och nu VD pĂ„ Fabege. Han kommer frĂ„n Helsingborg och han Ă€r vida kĂ€nd för sitt goda ledarskap och entreprenöriella förmĂ„ga.

    SÄ sÀtt pÄ dig hörlurarna, luta dig tillbaka och förbered dig pÄ en tankevÀckande och insiktsfull diskussion som kommer att ge dig en ny syn pÄ den vÀrld vi bygger och lever i. LÄt oss börja!

  • Varmt vĂ€lkomna till en ny episod av Retail & Fastighetspodden, dĂ€r vi idag ska utforska arbetsvĂ€rldens evolution iskuggan av pandemin. Idag tar vi oss an ett högaktuellt och spĂ€nnande Ă€mne: hur hybridkontoret och pandemirelaterade beteendeförĂ€ndringar pĂ„verkar folkhĂ€lsan och arbetsprestandan. Forskning pekar pĂ„ att fysisk nĂ€rvaro pĂ„ arbetsplatsen förbĂ€ttrar samarbete och produktivitet, ett fenomen som kallas "The Cantine Effect" men utmaningen ligger nu i vĂ„ra hĂ€nder – att motivera oss sjĂ€lva och vĂ„ra kollegor att Ă„tervĂ€nda till kontoret. Hur navigerar vi tillsammans i detta skifte? Vi kommer ocksĂ„ att gemensamt utforska insikter frĂ„n forskning, som belyser viktiga brister i dagens kontorsmiljöer och nödvĂ€ndigheten av att tillsammans omforma dessa för framtiden.

    För att guida oss genom detta gĂ€stas vi av inte bara en, utan tvĂ„ hjĂ€rnstormande gĂ€ster i studion! Vi introducerar de fenomenala hjĂ€rnkraftverken, Lena Nyholm och Mia Öhrn, som kommer att dela med sig av sina mĂ€sterliga kunskaper i neuroestetik och neuroledarskap. Mia Öhrn, en fd diplomat pĂ„ UD, yogaĂ€lskare med erfarenheter frĂ„n Asien, London, Bryssel och Paris som i över tvĂ„ decennier har arbetat med v att driva varumĂ€rkes- och strategiarbete med mĂ€nniskan i fokus. Lena Nyholm, som med sin gedigna bakgrund inom mode, musik och inredningsdesign skapat miljöer som vi sett i TV soffan under flera Ă„rs tid. En fĂ€rgexpert som menar att vackra miljöer kan leda till vĂ€rldsfred.

    De kommer att ge oss en inblick i hur vi som företag och arbetsgrupper kan arbeta med aspekter sĂ„som psykologisk trygghet, stresshantering, ökat engagemang, sjĂ€lvledarskap och attraktivitet som arbetsgivare. Genom deras observationer har de mĂ€rkt att mĂ„nga företag inte fullt ut utnyttjar det mentala vĂ€rdet av sina kontorsmiljöer. Men som de sjĂ€lva uttrycker det “En snygg soffa kommer inte att fĂ„ ett ledarskap att bli bĂ€ttre”. Det Ă€r viktigt att förstĂ„ att framgĂ„ng inte enbart kommer frĂ„n inredning, ledarskap eller strategi – allt Ă€r sammanlĂ€nkat och krĂ€ver ett kollektivt angreppssĂ€tt. Det Ă€r denna helhetssyn och vĂ„rt gemensamma ansvar som vi kommer att utforska i dagens avsnitt. Följ med oss pĂ„ denna tankevĂ€ckande resa dĂ€r vi tillsammans utforskar framtiden för vĂ„ra arbetsplatser, hur vi gĂ„r frĂ„n jaget till vi:et och hur vi kan skapa miljöer som frĂ€mjar bĂ„de hĂ€lsa och effektivitet. LĂ„t oss tillsammans börja vĂ„r upptĂ€cktsfĂ€rd!

  • Welcome to an exhilarating new episode of Retail & Fastighetspodden, where we delve into the pulsating heart of urban development and the fashion industry's transformative role in it! "You reap what you sow," they say, but can we truly cultivate thriving cities and buzzing meeting places without dynamic ground floors pulsating with life?

    In this captivating episode, we're not just talking about trade; we're diving into how it breathes life into our cities, creating vibrant, magnetic hubs of human connection. Imagine the bustling streets, the kaleidoscope of storefronts, each telling a story - this is where fashion meets urbanity, crafting the future's cityscapes.

    We will investigate the challenges of building successful fashion brands in a world marked by uncertainties such as war, pandemics, and rapid technological development. How is fashion retail affected by inflation and global competition, changing consumer behaviors, and the increasing demand for personalized shopping experiences? Is there still a place for physical stores in the future, or will all trade be digital? What is the recipe to build a profitable and successful fashion brand?

    To answer all these questions, we have invited Linda Dauriz, CEO of Tiger of Sweden. Linda, a prominent leader in fashion, shares her experience and insights on how to succeed in a fast-moving and competitive industry. Get ready for an exciting discussion about the future of the fashion industry!

  • VĂ€lkommen till dagens avsnitt dĂ€r vi ska utforska den spĂ€nnande vĂ€rlden av hybrid och digital arbetsplatsstrategi. Vi granskar hur innovation, prestationskultur och samarbete möjliggörs i det moderna, digitalt drivna arbetslivet. VĂ„r guide pĂ„ resan Ă€r Gustav Molnar. Gustav Ă€r en inspirerande förelĂ€sare och expert pĂ„ att jobba smart och hĂ„llbart i det moderna arbetslivet. Med en bakgrund som entreprenör, managementkonsult och futurist, har han över 15 Ă„rs erfarenhet av att stödja organisationer genom digital och kulturell transformation. Han förelĂ€ser om trender som formar arbetslivet och ger konkreta tips för att blomstra i en stĂ€ndigt förĂ€nderlig vĂ€rld. Han Ă€r ocksĂ„ författare till boken "Jobba smartare – 50 tankar och forskningsbaserade tips för att jobba smart och hĂ„llbart i det nya arbetslivet"

    Vi kommer att dyka in i inspirerande berÀttelser och strategier som anvÀnds för att navigera i den digitala och hybrida arbetsplatsen. FrÄn strategisk samverkan mellan olika avdelningar till att hantera motstÄnd och frÀmja medarbetarnas vÀlbefinnande, kommer vi att tÀcka det allt. SÄ, om du Àr intresserad av att lÀra dig hur man arbetar smartare och mer hÄllbart i den nya eran av arbetslivet, Àr detta avsnittet för dig. Nu kör vi!

  • Det rĂ„der ingen tvekan om att digitalisering och framför allt generativt AI Ă€r pĂ„ allas lĂ€ppar idag. Men vilken pĂ„verkan har dessa teknologier egentligen? Teknisk utveckling Ă€r ofta ett dubbeleggat svĂ€rd - det öppnar för nya möjligheter samtidigt som det för med sig utmaningar som krĂ€ver vĂ„r uppmĂ€rksamhet. I en serie avsnitt kommer vi att samtala med fastighetsĂ€gare, företagare, och experter inom proptech och retailtech. Vi utforskar de möjligheter tekniken erbjuder, men ocksĂ„ de utmaningar, och kanske till och med hot, som de representerar. Kom ihĂ„g, tekniken Ă€r endast en del av ekvationen; för verklig förĂ€ndring krĂ€vs det mĂ€nniskor.

    I dagens avsnitt koncentrerar vi oss pÄ fastighetssektorn, sÀrskilt inom proptech, ett omrÄde som fÄtt stor uppmÀrksamhet pÄ senaste tiden. Fastighetsbranschen, som representerar vÀrldens största tillgÄngsslag, mÄste stÀlla om för miljöns skull samtidigt som potentialen till förbÀttringar Àr vÀldigt stor dÄ branschen överlag har en lÄg digitaliseringsgrad.

    I takt med ökande vakanser, finansieringsproblematik, hĂ„llbarhetsutmaningar och nya permanentade beteenden som hybridkontoret, ser branschen behovet av nya verktyg för att upprĂ€tthĂ„lla och öka fastighetsvĂ€rdena. För att diskutera detta har vi bjudit in ingen mindre Ă€n Mikael Sahlberg, Co-founder, partner och COO pĂ„ Portally, ocksĂ„ kallat för "fastighetsbranschens Tinder". Portally Ă€r ett digitalt ekosystem utvecklat i samarbete med fastighetsbranschens olika aktörer för att skapa en mer transparent och tillgĂ€nglig lokalmarknad för alla partner men de har en vision om att vara mer Ă€n en plattform; De vill underlĂ€tta mötet av banbrytande innovationer med deras ideala kunder inom fastighetssektorn – alla inom ett ekosystem. De Ă€r övertygade om att det kommer att accelerera omstĂ€llningen mot en mer hĂ„llbar och lönsam fastighetsmarknad för alla parter.