Avsnitt
-
Kritcirkeln firar midsommar med att prata om två nya uppsättningar där livets stora frågor tacklas i mjukisbyxor – och med mycket humor.
”Förbjud alla blommor” av Viktor Schröder Kelly och Lovisa Strååt handlar i princip bara om sex. Ö2 Scenkonsts nya ungdomssatsning Ö2/ung bjuder på ett slags potpurri av scener ur litteraturhistoriens knullkanon och gör ett politiskt medvetet och mycket humoristiskt undersökande av sex, tabun och njutning — från Bibeln till Backstreet boys ungefär. Cecilia får associationer till Liv Strömquists serier och föreställningar.
”Sokrates i mjukisdress” är operakompaniet Kamraternas nya uppsättning som spelas på Konstakademien i Stockholm. Kortfattat beskriven som ”ett sceniskt stilleben” utifrån Erik Saties symfoniska drama ”Socrate” och ”löst baserat på meningen med livet”. För librettot svarar ingen mindre än Platon och ljudbilden är en konstnärlig mix av piano, sopransång och knapriga salta pinnar.
Dessutom puttrar debatten om teaterkritiken på. Kritcirkeln gör sitt bästa för att förstå och recensera de senaste recensionerna av två aktuella panelsamtal om recenserandets svåra konst: Olle Näsmans inlägg i Expressen och Jacob Lundströms senaste kommentar i DN. Slutsatsen blir kanske något av ett cirkelresonemang som pekar tillbaka på Sokrates och något om utmaningen med att gå i dialog med monologer...
Kritcirkeln produceras i samarbete med Aftonbladet Kultur. Medverkar gör Loretto Villalobos (frilans SvD) och Cecilia Djurberg (AB, producent och redigering)
I detta avsnitt diskuteras dessa verk:
Förbjud alla blommor
av Viktor Schröder Kelly och Lovisa Strååt
Regi: Ester Holmén
Koreografi: Signe Willmarsson
Scenografi: Ester Holmén, Signe Willmarsson och Lovisa Strååt
Kostym: Nora Dellow
Ljus: Clara Fia Tapper
Medverkande: Alexander Jönsson, Elsa Wörmann, Nora Dellow och Rasmus Wessman
Scen: Ö2 Scenkonst, Ö2/ung, lilla scenen Bergsgatan 11
Speltid: 1 tim 15 min
Sokrates i mjukisdress – Ett sceniskt stilleben
utifrån Erik Saties symfoniska drama Socrate
Musik: Erik Satie
Libretto: Platon
Översättning: Eva-Tea Lundberg (svenska), Victor Cousin (franska)
Regi: Sara Ribbenstedt
Scenografi & kostym: Nina Fransson
Mask: Frida Ottosson
Medverkande: Tessan-Maria Lehmussaari (sång), Sophie Augot (dans), Anna Christensson (piano)
Scen: Kamraterna på Konstakademien, Fredsgatan 12, Stockholm
Speltid: 55 min -
Efter 45 avsnitt och åtta år blir Kritcirkeln nu en del av Aftonbladet Kultur!
– Det känns fint och hoppfullt att få möjligheten att fortsätta utveckla scenkonstkritiken i poddformatet tillsammans med Loretto, men nu på betald arbetstid, säger Cecilia Djurberg, som är producent för Kritcirkeln och scenkonstredaktör på Aftonbladet Kultur.
I detta nypremiäravsnitt pratar Cecilia Djurberg om sina upplevelser på Theatertreffen i Berlin, där hon bland annat såg en interaktiv uppsättning av ”Sagan om ringen” som hon inte kan sluta prata om, och Theaterhaus Jenas föreställning om den tyska balettchefen Marco Goeckes hundbajsattack på danskritikern Wiebke Hüster i Hannoveroperans foajé 2023.
Loretto Villalobos har i sin tur också tänkt mycket på livet och arbetet som teaterkritiker, efter att ha debatterat kritiken och dess villkor i ett scensamtal i på Dramaten (som ägde rum måndag 27 maj). Hon har också varit i Örebro, där hon deltagit i det interaktiva husvagnsverket ”Meningen med livet” som är ute på en ny turné i Sverige.
– Det känns otroligt kul att ”Kritcirkeln” flyttar in på Aftonbladet Kultur. Cecilia och Loretto förenar det initierade med det inbjudande och hittar hela tiden nya sätt att förhålla sig till scenkonsten, säger Eric Rosén, biträdande kulturchef på Aftonbladet Kultur.
Verk som nämns och avhandlas i detta avsnitt:
» Meningen med livet av Tove Berglund och Ludvig Daae, som är ute på en ny turné och som Loretto såg i Örebro i helgen
På Theatertreffen i Berlin såg Cecilia
» Die Hundekot-Attacke — Eine Vorstellung über Finsternis, Schönheit und Vergebung, basierend auf einerwahren Begebenheit av Walter Bart, Hannah Baumann, Pina Bergemann, Nikita Buldyrski, Henrike Commichau, Linde Dercon, Leon Pfannenmüller, Anna K. Seidel. Theaterhaus Jena i samarbete med Wunderbaum
» Riesenhaft in Mittelerde™ efter “The Lord of the Rings”™ / Sagan om ringen / av J.R.R. Tolkien. Regi: Nicolas Stemann, Stephan Stock, Florian Loycke, Der Cora Frost. Theater Hora, Das Helmi Puppentheater och SchauspielhausZürich
» Bucket List av Yael Ronen och Shlomi Shaban, regi Yael Ronen, Schaubühne Berlin
» Macbeth av William Shakespeare, regi Johan Simons, Schauspielhaus Bochum
» ÜBERGEWICHT, unwichtig: UNFORM av Werner Schwab, i bearbetning av Rieke Süßkow och Klaus Missbach, regi Rieke Süßkow, Staatstheater Nürnberg
» Laios— Anthropolis II, av Roland Schimmelpfennig, regi Karin Beier, Deutsches Schauspielhaus Hamburg
På Theatre World Brno Festival såg Cecilia, bland mkt annat:
»Beautiful evil things, monolog av och med Deborah Pugh, regi: Georg Mann. Ad Infinitum, UK.
På Unga Klara har Cecilia sett:
»Mitt hjärta säger: Lev skrik andas av Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff
Kritcirkeln görs från och med detta avsnitt i samarbete med Aftonbladet Kultur. Producent och redigering: Cecilia Djurberg -
Saknas det avsnitt?
-
I nya avsnittet av Kritcirkeln går vi på den första av sju performancedödsmässor i Markus Öhrns pågående utställning ”Requiem för Eva-Britt” på Bonniers konsthall.
Vi har även sett två föreställningar som förhåller sig till Josef Fritzls incestövergrepp likt modern mytologi. Och så summerar vi lite av dansvåren, som den har tagit sig ut på Dansens Hus i Stockholm
Nämnda verk i detta avsnitt
”Requiem för Eva-Britt”, Dödsmässa nr 1, av Markus Öhrn, Bonniers Konsthall
Och helvetet är bara en bastu av Katja Brunner, regi Marie Nikazm Bakken, Turteatern
Like Lovers do (Medusas memoarer) av Sivan Ben Yishai, regi Helle Rossing, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm
Spiti av Ludvig Daae
Dante av Gunilla Heilborn
Burn baby burn av Mari Carrasco
The Köln Concert av Trajal Harrel
Blomsterkiosken av Lisen Rosell
Kritcirkeln görs av och med Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (produktion och klippning) -
Vårsäsongen blåser på och vi värmer våra frusna själar med styckmord, antika tragedier, en uppeldad doktorsavhandling och minnet av Hotel Pro Formas Flammenwerfer med Blixa Bargeld på Malmö Live i mars.
Nämnda verk i detta avsnitt:
- Fool’s errand — an alchemical sonata av Bogdan Szyber på Konträr
- Svindel av Sara Stridsberg på Dramaten
- En grav för två — Antigone i Kolonos av Sara Stridsberg på Teater Galeasen
- Kassandrasyndromet av Annika Nyman, som spelades som doublebill med Vem dödade min pappa av Kristian Hallberg efter Édouard Louis, Månteatern
- Balkan Bordello av Jeton Neziraj på Uppsala stadsteater
- Flammenwerfer av Hotel Pro Forma, Nils Frahm, Blixa Bargeld & vokalensemblen IKI
- Systemet av Naima Chahboun och Paula af Malmborg Ward
Medverkande i detta avsnitt: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (klipp & redigering) -
Scenkonståret 2023 är slut och tillsammans har vi sett minst 182 föreställningar. Så - vad var bäst? Vad var sämst? Vem blev årets skådespelare enligt oss och vilket blev 2023 års instrument? (Spoiler: vi är ej överens) Vilka scentrender vill vi lämna bakom oss? Och gissa vem som vann tävlingen med flest sedda föreställningar? Svaren finns i Kritcirkelns nyårskrönika! Gott nytt teaterår önskar Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg
-
Vi firar att oktober är slut, kollar vem som vann tävlingen flest sedda föreställningar sen förra avsnittet, och gör en blixtsnabb recension av Jaha Koos gästspel på Dramaten med "The history of Korean Western theatre" sist i programmet -- i en lite stökig krogmiljö (så ursäkta ljudet sista 10 min). Dessutom har Cecilia varit i Berlin (nu igen) och Loretto har varit i Göteborg och Umeå och kollat opera.
Lista över verk vi avhandlar i detta avsnitt:
Askungen på Folkoperan, regi Nora Nilsson
Konstabs Ingmar Bergmans Så som i en spegel på Dramaten
Vegetarianen på Dramaten, efter Han Kangs roman, manus Lucas Svensson regi Beata Gårdeler
Titta Hamlet på Orionteatern, efter, Barbro Lindgrens och Anna Höglunds pekbok, regi Lars Rudolfsson
Dansen på Galeasen, av Ivan Vyrypaev, regi Olof Hanson
Filmen Fritt fall, Anatomy of a fall / Anatomie d’une chute regi Justine Triet (med underbara Sandra Hüller!)
Tidens larm på Folkoperan, regi Tobias Theorell, med Johan Ulveson som Sjostakovitj
Spirit World rising på Konträr, idé och regi Linda Forsell
Bühnenbeschimpfung (Liebe ich es nicht mehr oder Liebe ich es zu sehr?) av Sivan Ben Yishai, regi Sebastian Nübling, Gorki Theater, Berlin
High av och med She She Pop, HAU — Hebbel am Ufer, Berlin
Heavy as the Heart av och med Josefine Ankarberg, Moment teater
Canasta med Hin Håle av Martina Montelius på Teater Brunnsgatan fyra
Perserna och Trojanskorna av Aischylos resp Euripides, båda regi Karl Dunér, Dramaten
Mytomania av Paula af Malmborg Ward, libretto Kerstin Perski, regi Clara Svärd
The Death of Klinghofer av John Adams, libretto Alice Goodman, regi Verena Stoiber, Norrlandsoperan
Melancholia efter Lars von Trier , musik Mikael Karlsson, libretto Royce Vavrek, regi Sláva Daubnerová. på Kungliga Operan
Gustav Vasa av Joakim Sten, regi Dennis Sandin, Kompani Ad Hoc
Pappas födelsedag av Alejandro Leiva Wenger regi Frida Röhl, Dramaten
Le Corsaire av Koreografi: José Martínez, efter Marius Petipa, Kungliga baletten
The History of Korean Western theater av och med Jaha Koo
Medverkande i avsnittet: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (prod & klipp) -
Vi botaniserar i överflödet av nya föreställningar och pratar i detta avsnitt om en säkerhetsövning i Helsingfors, säkerhetsläget på teatrarna, om förväntningar, besvikelser, överspel, övergivna barn och överraskningar. Dessutom reder vi ut lite postdramatisk yada-yada och Loretto kommer ut som musikaldiggare efter att ha sett Wicked på Göteborgsoperan.
Föreställningar som avhandlas i detta avsnitt:
Övervakarna av och med Raekallio corp i Helsingfors
#jeanne av Ivana Sajko regi Anja Suša, Dramaten/Riksteatern
Wicked av Stephen Schwartz och Winnie Holzman, regi Samuel Harjanne, GöteborgsOperan
Sammanflätade av America Vera-Zavala, Dramaten
SKULD av och med Poste Restante på Stockholm Fringe Festival
Vipeholm av Lucas Svensson regi Carl Johan Karlson, Kulturhuset Stadsteatern
The One av Fredrik Benke Rydman och Åsa Lindholm på Cirkus i Stockholm
Liebestod – The smell of blood does not leave my eyes Juan Belmonte av Angélica Liddell, NTGent gästspel på Dramaten, Bergmanfestivalen
Tysk höst av Stig Dagerman, dramatisering: Stig Hansén, regi: Anna Takanen, Uppsala Stadsteater
Medverkande i avsnittet: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (prod & klipp) -
Kritcirkeln är tillbaka efter sommarlovet. Vi dröjer oss kvar i det gröna, men drömmer om hösten. Loretto har hållt ställningarna och berättar om alla sommaroperor hon sett. Cecilia har fått ett nytt jobb och pratar om "Meningen med livet", som hon utforskat i en husvagnspark i Jämtland. Och så spejar vi mot höstsäsongen och pratar lite förväntningar.
Med: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (klipp & prod) -
Vi besöker Hangö Teaterträff i Finland och pratar om de föreställningar vi sett och upplevt där. Vi hittar teman som hav, mat, växter, natur och posthumanism. Vi har sett koreanska riskokare prata och sjunga, kokat polenta ihop med en italiensk konstnär, upplevt växterotik och mermaidcore, och sett Sylvia Plaths dikter bli till ljudlig, ljuvlig barnteater med en doft av rostat bröd. Och så diskuterar vi den ständiga utmaningen med att recensera festivaler och performanceverk där man som kritiker själv är deltagare och medskapande.
Medverkande som vanligt: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (klipp & redigering)
Nämnda verk i detta avsnitt:
- Trädgården av Anna-Sofia Nylund med arbetsgrupp
- Deep Fantasea av Antonia Henn, Axel Ridberg, Katja Iljana, Sara Forsius
- Början mitten slutet av Arni Rajamäki
- Yellowcake av Tea Andreoletti
- Whizz, Whirr, Bang, Clang! av Meri Anna Hulkkonen efter Sylvia Plaths The Bed Book och Mrs Cherry’s Kitchen, Hav-Anna Company / Viirus
- Kaboom - Konsten att förstöra av Live Art Denmark
- Cuckoo av och med Jaha Koo
- Plant Based stories av Mirella Pendolin, Pia Sirén, Ilona Valkonen
Detta avsnitt av Kritcirkeln har gjorts med stöd av Kulturfonden Sverige Finland - tack! -
Vi har just anlänt till Hangö teaterträff i Finland och det blir Cecilias tredje scenkonstfestival på en månad. Så i detta avsnitt blir det rapporter från Theatertreffen i Berlin och Scenkonstbiennalen i Stockholm, som avslutades i helgen. Vad var bäst? Och vad gör alla badkaren på scen? Och så blir det förstås en liten väderrapport och teaser om vad som väntar på Hangö teaterträff.
Med Cecilia Djurberg (klipp och producent) och Loretto Villalobos -
Vårsäsongen ebbar ut och festivalsäsongen rullar in. Vi hittar ett Freudtema och pratar om vad den lite puckade AI-debatten ofta missar som konsten är bättre på att diskutera. Och så har vi sett Rimini Protokolls robotföreställning "Uncanny Valley" som gästspelat på Konträr, den burleskgroteska medeltidsinspirerade "You want it darker" av Anna Vnuk, Sandra Medina och Lisen Rosell på MDT, Cullbergs "Sylph" av Halla Ólafsdóttir och sist men absolut inte minst "En midsommarnattsdröm" av Benjamin Britten i regi av Tobias Theorell på Kungliga Operan.
Medverkande som vanligt: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (klipp & prod) -
Vi listar allt som hänt sen förra avsnittet, det vill säga två månaders teatergående. Däribland Konträrs pigga gästspel med finska Glitchers "The Porn Horror Musical 2", som vi utser till vårens tummenuppigaste teatermoment hittills. Vi recapar även den tyska skandalen när en balettchef smetade hundbajs på en danskritiker, och tittar i spåkulan vad som händer inom kort på scener i Sverige och världen.
Med: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (producent, pgmled och klippning) -
Det är premiärsäsong på teatrarna och i detta avsnitt möts vi i den violblå timmen mellan två föreställningar på Bertolt Brechts 125:e födelsedag för att prata om några uppsättningar vi sett på sistone: De livrädda av Talajeh Nasiri på Unga Dramaten, Shakespeares Julius Caesar i Jonas Österberg Nilssons version på Uppsala Stadsteater, Lost Lake av Paula Stenström Öhman på Kulturhuset Stadsteatern och Nassim av Nassim Soleimanpour på Riksteatern.
Det blir mycket prat om berättande om berättande och dödsföraktande kikar vi ner i det kaninhål av referenser via T S Eliots The Waste Land som Lost Lake bjuder in till (och går lite vilse).
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (även klipp & red) -
Kritcirkeln går in på sitt sjunde år och sammanfattar i detta avsnitt scenkonståret 2022, som för oss blev ett ritualernas, nakenchockernas, festivalernas och frigruppernas år. Tillsammans såg vi en bra bit över hundra föreställningar i Sverige och utomlands, som vi gör vårt bästa för att minnas i denna årskrönika. Och så försöker vi kanske återuppliva något slags kritikdebatt, men efter att nyss ha sett PotatoPotatos fyra timmar långa "Bråk" på nystartade scenen Konträr i Stockholm (koncept och regi Freja Hallberg) har vi fått lite avsmak för att bråka, och för att ha några relationer. Hör oss även avhandla denna fina föreställning, med musikaliska smakprov på den livebluegrass som färgade uppsättningen.
medverkande som vanligt: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (klipp & redigering)
Musiken i avsnittet used with permission och finns att höra på tex Spotify: PotatoPotato Performing Arts "Soundtrack from BRÅK with the original cast" -
Fyra dagar in i december har vi tillsammans sett fyra premiärer: AI-operan "The Tale of the Great Computing Machine" av Carl och Åsa Unander-Scharin efter en bok av Nobelpristagaren Hannes Alfvén i KTH:s reaktorhall. Cecilia har sett Jakten på Kulturhuset Stadsteatern som är en scenversion av Thomas Vinterbergs film i regi av Eirik Stubø och på samma teater "Köket är hemmets hjärta" som är Agnes Lidbecks dramatikerdebut och regisseras av Nora Nilsson. Loretto har sett Spegelmannen av Viktor Tjerneld på Uppsala Stadsteater, som är inspirerad av den fejkande Der Spiegel-journalisten Claas Relotius.
Om allt detta pratar vi, och även om "Kung Mor" av Christina Ouzounidis & Jenny Tunedal på Teater Galeasen, som Loretto nu också äntligen haft tid att se. Dessutom bjuder Cecilia på ett recept på flytande äppelpaj och berättar hur man smörtvättar brandy. Det är ju ändå snart jul.
Medverkande: Loretto Villalobos & Cecilia Djurberg (klipp & redigering) -
Det är advent och vi provsmakar Cecilias nymullade cider och spetsade blåbärsglögg medan vi pratar om veckans teaterskörd. Böcker på scenen, nu igen, och i detta avsnitt är det Oliver Frljićs uppsättning av Dostojevskijs "Brott och straff" samt Thomas Ostermeiers och Édouard Louis teaterversion av "Vem dödade min far" (båda Dramaten) som avhandlas. Loretto har också sett Karin Rehnqvist och Kerstin Perskis nyskrivna opera "Strandad" (Kungliga Operan)och så har vi varit på Orionteatern och sett Lumors andra, starka höstproduktion "Blue Air" som utspelar sig på psyket.
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (klipp/redigering) -
Från förra avsnittets cliffhanger hoppar vi rakt in i Florentina Holzingers Suspiria-inspirerade, blodigt våldsamma nakenhäxdans "Tanz", via den fria teatergruppen K Polyfon, som i sin tur tar språng från Pier Paolo Pasolinis "Mamma Roma" sin nya pjäs "Människor slukar allt de älskar". Sen promenerar vi till Skeppsholmen i Stockholm för att blicka ut mot rymden, och se Kristina Viiala framföra Gunilla Heilborns nya egensinniga stycke "Merkurius" på MDT. Vi tänker även en hel del på David Lynch.
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (klipp & redigering) -
Ett nytt avsnitt späckat med content! Det är högsäsong på teatrarna och massor finns att prata om, men det är fortfarande en bris av kris i luften. Både för teatern och för kritiken. Loretto har varit ute och rest igen och vi har just sett Lumors nya pjäs Content (av David Wiberg och Oskar Thunberg, med Eric Stern, Eva Rexed och Sofia Rönnegård) på Teater Tribunalen. Dessutom pratar vi om Ett Dockhem, Ibsens alltså i regi av Anna Pettersson, samt Lilla Dödsdansen av Kristian Hallberg efter Strindberg. Båda på Dramaten. Veckans innehåll rymmer även något om Alexander Ekmans "Hammer" i Göteborg och Eirik Stubøs Norma på Folkoperan, förhandsskvaller om Bombina Bombasts nya VR-produktion Slumberland, med mera. Mycket content alltså.
Medverkande som vanligt: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (prod. & redigering) -
Live från Belgrad! (Nåja..) Vi är tillbaka på den internationella teaterfestivalen Bitef i Belgrad, Serbien, som i år har tema arbete och arbetare, under sloganen: "We the heroes of our own labour". Vi pratar bla om Jan Martens "any attempt will end in crushed bodies and shattered bones", om "Gardien Party" av Mohamed el Khatib och Valerie Mréjen, och bråkar lite om den mexikanska wallraff-föreställningen "Tijuana".
Med Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (som också klippt och proddat) -
Vi har sett Östfrontens nya musikal, som bygger på Dag Thelanders underbara, rimmade bok "Innan nån dog - balladen om sommarens sista fest", vi har sett Unga Klaras nya uppsättning "Brinn" och vi har för första gången sett levande får på Dramatens stora scen i "The Sheep song", gästspel från belgiska FC Bergman. Teaterhösten är, som det heter, igång
Med: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (prod/red/klipp) - Visa fler