Avsnitt
-
I veckans avsnitt tackar vi för oss för nu och sluter cirkeln genom ett matnyttigt avsnitt med läraren Amanda Carnlöf som agerade testpilot i poddens begynnelse. Hör Amanda berätta om hennes tankar kring språkutveckling, arbetsro, ”att skriva sig till läsning” och om ett framgångsrikt deckarprojekt. Utöver det så berättar hon om sitt kommunövergripande försteläraruppdrag, en studieresa till Frankrike gällande anpassningar och hur hon ändrat sitt Mindset under det senaste året. God lyssning och tusen tack till alla gäster, våra familjer, vänner och alla ni lyssnare som stöttat oss genom alla dessa år!
-
Den här veckan gästas vi av den erfarne teaterläraren Thomas Karlsson som undervisar på Spetsutbildningen inom teater på Sturegymnasiet i Halmstad. I avsnittet kommer ni att få lyssna till när Thomas delar med sig av sin fantastiska vardag med eleverna, hur de arbetar med kroppslig gestaltning, rummets betydelse för lärande och givetvis om övningar och tankar för att stärka elevernas relationer.
-
Saknas det avsnitt?
-
Den här veckan gästas vi av läraren, författaren och föreläsaren Mona Liljedahl som har en gedigen bakgrund att möta särskilt begåvade elever. Hör henne berätta om hur du kan uppmärksamma att en elev är särskilt begåvat och vad du som pedagog bör tänka på. Mona delar även med sig av godbitar från sina böcker, föreläsningar och varför det enligt internationella studier oftast är från familjer med akademisk bakgrund som särskilt begåvade elever upptäckts.
-
I årets sista avsnitt gästas vi av beteendevetaren Staffan Holmberg som har en gedigen bakgrund inom socialt arbete och som numera arbetar som Verksamhetschef för Djurgårdens IF Skolidrottsförening. I avsnittet berättar han om sitt engagemang för en likvärdig skola och om ett värdegrundsarbete som ledde till att incidentrapporterna minskade med hela 66% på skolors bollplaner. Utöver det delar Staffan även med sig av hur lekfull fotboll och landhockey genom succén ”Mini-Camper” på över 80 skolor lade grunden till Djurgårdens IF skolidrottsförening, där heltidsanställda ledare, utifrån elevernas intressen numera dagligen skapar rörelseglädje innan, under och efter skoltid. Gott nytt år och god lyssning!
-
Den här veckan ringer vi upp förskollärarna Sofie och Josefin, rösterna bakom succépodden ”Förskolepodden: Vi pratar förskola”. Hör duon berätta om förskolans uppdrag, deras bok ”Uppdrag undervisning - Struktur och arbetsglädje i förskolan” och tankarna bakom podden. Duon delar även med sig av hur de arbetar med den röda tråden, språkutveckling, arbetsglädje och nycklarna till att skapa ett lag i personalgruppen.
-
Den här veckans gästas vi av matematikläraren Sofia Florén, som även arbetar som matematikutvecklare i Hallsbergs kommun. I avsnitt kommer ni att få ta del av en modell som är framtagen av NCM och som heter TRR - Tänka Resonera och Räkna där Sofia berättar om såväl framgångarna och utmaningarna med att byta undervisningsmodell för att hitta rätt för alla elever.
-
I veckans podcast kommer ni att få lyssna till SFI-läraren Rasida Krupic som kommer att dela med sig av sina erfarenheter som lärare i SFI, där kooperativt lärande har en central plats i hennes undervisning. Hör även Rasida berätta om sina tankar kring motivationsamtal och hur hon använder sig av problembaserat lärande för att höja elevernas språkkunskaper.
-
Den här veckan gästas vi av läraren Joanna Lundin som numera utbildar och handleder skolpersonal i hela Sverige inom områden som NPF, tillgängligt lärande, ledarskap och fysisk lärmiljö. I veckans avsnitt delar Joanna med sig av sina tankar kring tillgänglighet, vikten av bildning och vad som krävs för att nå en likvärdig skola. Hör även Joanna berätta om sin nya bok "Ett lärande som fungerar – för alla" och givetvis om styrkan i det kolligala lärandet.
-
Den här veckan slår vi oss ner med läraren Jimmy Askelius, som arbetar på Visättraskolan och som i söndags vann Lärargalans pris ”Årets mellanstadielärare”. I avsnittet kommer Jimmy att berätta om hur han bygger relationer med eleverna och hur han arbetar för att bibehålla den. Hör om hur han genom året fått till en god relation med vårdnadshavarna, ämnesintegrering, empati, och om nycklarna till att Visättraskolan får pedagogerna att våga be kollegorna om hjälp i utmanande situationer.
-
Den här veckan samtalar vi med musikern Maria Lekardal som började vicka som musiklärare och som sedan fastnade i skolan. I avsnittet djupdyker vi i Marias nystartade initiativ Vikariehjälpen, vars syfte är att underlätta vardagen genom enkla lektioner utifrån kursplanerna för såväl landets vikarier och för sjuka lärare.
-
Den här veckan samtalar vi med läraren och författaren Emma Widegren om att bygga trygga grupper, massagesagor och om lär- och rastmiljöer som inkluderar alla elever. Förutom det så kommer ni att även få lyssna till hur Emma utvecklat sin undervisning genom att ta del av kollegors klassrum ute i sociala medier och vilka strukturer hon anammat i sitt klassrum.
-
I veckans podd gästas vi av so-läraren Camilla Rehn som brinner för demokratifrågor och som har en lång erfarenhet från arbete i såväl skolan, i Riksdagshuset och som utbildningsansvarig hos Teskedsordern. Hör Camilla berätta om projektet ”Radikalisering och demokrati: att lära av Utøya”, som handlar om att ge skolpersonal verktyg och metoder för att arbeta med och engagera elever i frågor om högerextremism, demokrati och mänskliga rättigheter. Camilla berättar även om projektets nya poddserie, om hur kunskap om terrorhandlingarna i Norge 2011 skrivits in i den norska läroplanen och om sina tankar kring hur vi lärare kan arbeta för att främja demokrati och motverka extremism.
-
I veckans avsnitt så gästas vi av so- och matematikläraren och skoldebattören Nicklas Mörk. I veckans avsnitt tar vi ett helhetsgrepp kring matriser, kunskapskrav och reflekterar kring betyg- och skolsystemet i svensk skola och vad de i slutändan betyder för eleverna. Hör om Nicklas tankar kring att hela tiden fokusera på att se till så att eleverna lära sig nya saker, vikten av att våga peka på utvecklingsfaktorer i svensk skola och varför hans förutsägbarhet på lektionerna varit en framgångsfaktor.
-
I veckans avsnitt slår vi oss ner med Minnesmästaren Mattias Ribbing som precis släppt sin nya bok ”Skärmsmart”. Hör om olika strategier som du direkt kan använda dig av såväl privat som i din undervisning genom konkreta visualiseringstekniker, vinningen med platsläsning för att minnas vad du läst och varför google aldrig kan bli en del av ens resonerande. Han berättar även om hur det kommer sig att bildfragment fungerar som magneter och hur du inför ett nytt arbetsområde kan underlätta för eleverna att befästa kunskapen. Mattias delar även med sig av hur han arbetat över 10 år med mätbarhet hos elever, hur du kan designa din teknikanvändning på ett smart sätt genom praktiska strategier, hur du kan öka kvalitén i din skärmanvändning, varför multitasking är en myt, och givetvis varför vi människor har tidsdesignat vårt matintag.
-
Den veckan träffar vi engelsk- och historieläraren Karl Liljas som arbetat som lärare i England och Sverige. I veckans podd kommer han att dela med sig av skillnaderna mellan att arbeta i länderna. Karl är även aktuell som kursutvecklare i Stockholm Stad för EU-projektet BLIVA, där de håller på att arbetar fram moduler för kollegial samverkan och digitalisering. I avsnittet delar även Karl med sig av sina tankar om källkritik och givetvis berättar han om hur han gav sina elever en chans att skriva in sig i historieböckerna genom ”Coronadagboken”.
-
Den här veckan gästas podden av Göteborgsläraren Claras Höglund och i avsnittet delar hon med sig av vinningen med att bedriva utomhuspedagogik genom att integrera fler ämnen genom olika lekar. Clara berättar även om hur hon genom åren lyckats vända grupper som stått inför utmaningar, om instagramkontot ”Claras klassrum”, varifrån hon får sin största inspiration, hennes tankar kring att gå in i olika samarbeten med olika aktörer och varför hon väljer att dela med sig av sitt material till så många lärare.
-
Den här veckan får vi besök från Mölndals kommun då Carolina Lindblom som är förstelärare inom digital kompetens på yrkesprogrammet för hotell, resturang och bageri på Frejagymnasiets gymnasiesärskola gästas om. Hör om resturangen Freja som gymnasieeleverna driver, om lyckan av att se eleverna ta steg varje dag och om hennes tankar kring att utmana eleverna.Vi pratar även om hur eleverna kan inkluderas in i arbetslivet, möjligheterna med det digitala, varför ordet sär ska skrotas, kurs i swahili och självklart om elevernas kommande praktikresa till Kenya där de kommer att driva ett bageri.
-
I veckans avsnitt träffar vi matematik, No och teknik-läraren Helena Kvarnsell som undervisar på högstadiet. Helena delar med sig av sin digitala resa om vad hon tror krävs för att få till en god integrerad digitalisering i klassrummet. Lyssna även till hur Helena fått elever att gå från F till E, kunskapskontroller istället för prov och vad som krävs för att eleverna ska anstränga sig lite mer!
-
Den här veckan gästas vi av Helena Wallberg, som är gymnasielärare i engelska, franska, pedagogiskt ledarskap och utbildad specialpedagog med 22 års erfarenhet av undervisning. Idag åker hon runt och handleder och föreläser och är högaktuell med boken Lektionsdesign. I avsnittet hör ni Helenas tankar om hur du kan designa lektioner genom att skapa en gemenskap och delaktighet för alla elever. Hör även hennes tankar kring bedömning och betygssättning i ett differentierat klassrum och naturligtvis om hur du kan bedöma elevers prestationer även om de inte gör samma saker i ett klassrum.
-
Den här veckan gästas podden av den inspirerande So och IT-pedagogen Mia Hasselblad som driver den digitala utvecklingen framåt på sin skola. Lyssna till hur Mia arbetar med verkliga case i och utanför klassrummet, hennes variation i undervisningen och hur hon lyckas få eleverna och kollegorna att se den röda digitala tråden på skolan.
- Visa fler