Avsnitt
-
Racevecka igen och denna gång loppet med F1-historiens längsta namn - The FORMULA 1 Pirelli Gran Premio Del Made In Italy E Dell’Emilia Romagna - Vi kallar det kort och gott Emilia Romagnas GP. Erik och Janne har infört en ny del i podden kallad "I helgen har vi ögonen på", fem saker att hålla koll på lite extra i säsongens andra race. Vidare resoneras kring vem av toppteamen som kommer hålla ut längst i jakten på årets VM-titlar, inget lätt beslut med ett helt nytt reglemente runt hörnet för 2022 som kräver stora resurser. Sist blir det också en spaning mot Indycar och deras premiär kommande helg på Barber Motorsport Park
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
Lite paus mellan racen så här i inledningen på säsongen ger F1-podden möjlighet att gå på djupet med några saker. Honda lämnar som bekant Formel 1 som motorleverantör till Red Bull och Alpha Tauri efter den här säsongen. Men istället för att trappa ner denna avslutande säsong går Honda all in med allt de har för att lämna med flaggan i topp, något som nog förvånar många men som kan ha med japansk mentalitet och göra.
Årets första race blev precis så dramatiskt som man kunnat önska sig och faktum är att det verkar ha blivit en viss förskjutning när det gäller maktbalansen i toppen. Det finns i huvudsak två typer av bilkoncept i Formel 1där Mercedes, som dominerat sen 2014, står för det ena och där Red Bull står för det andra. En regeländring till i år med avsikt att reducera downforcenivån med ca 10 procent har lett till att det kan bli tufft för Mercedes att dominera på samma sätt i år som tidigare, Janne och Erik tittar närmare på de tendenser vi kunde se i premiären.
Sist men inte minst går vi väl alla och drömmer om att kunna åka på race igen så fort pandemin är över. Janne och Erik ger dej sina favoriter på kalendern att åka till som publik.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
Saknas det avsnitt?
-
Veckans avsnitt handlar såklart om premiären i Bahrain, ett riktigt bra race som dock överskuggades en aning av ny kontrovers kring hur man får köra i förhållande till banans avgränsning. Denna vecka gästar förre F1-föraren, numera i Indycar, Marcus Ericsson som ger oss sin syn på saken. Marcus fick även uppdraget att leverera sina tummar upp och ner efter ett av det bästa loppen i sporten på mycket mycket länge.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
Så var det äntligen dags för premiär! På söndag körs säsongens första race i Bahrain och podden ger er förstås förutsättningarna inför tävlingen. Janne och Erik tittar också på vilken typ av säsong teamen och förarna står inför - hela 23 race och många viktiga beslut att ta på vägen.
Häromdagen skrev Alpha Tauris Pierre Gasly en ärlig och känslosam text om allt som hänt de senaste två åren. Med uppflyttningen till Red Bull som inte blev som han tänkt, men också kraschen som tog en av hans bästa vänners liv. Janne och F1-journalisten Scott Mitchell funderar lite kring det Pierre Gasly skrev och hur detta påverkat honom som människa och racerförare.
Sist, men absolut inte minst, en recension säsong 3 av Drive To Survive som släpptes härom dagen. En dundersuccé på många sätt, men hur "dokumentär" är serien egentligen?
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
Veckans avsnitt att Viaplay F1 Podcast handlar till största delen om förra helgens försäsongstester där Janne och Erik fått hjälp av Björn Wirdheim med att gå igenom samtliga team och hur man tror de ligger till formmässigt. Självklart minns vi också "the voice of Formula one" - Murray Walker - som tragiskt gick bort i förra veckan 97 år gammal. Murray Walker blev under sin karriär, för de flesta, synonym med Formel 1 med sitt karaktäristiska sätt att kommentera Formel 1 i brittiskt TV men där vi i Sverige främst lärde känna honom genom sändningarna från BTCC med Rickard Rydell.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
F1-säsongen är här! Kommande veckoslut kör försäsongstesterna igång i Bahrain och, för denna vecka, inhoppande Björn Wirdheim och Janne Blomqvist funderar lite på vad man är mest nyfiken på och går igenom det hela team för team.
FIA har kommit med en första haveriutredningsrapport efter Romain Grojeans krasch i Bahrain i höstas, Björn Wirdheim går igen de viktiga punkterna från denna rapport
BBC avslöjade för några dagar sedan att Porsche eventuellt kan vara intresserad av F1 från 2025. Vi har hört sådan rykten förr men bedömare menar att chansen att Porsche faktiskt hoppar på F1 igen är större än på länge men att det hänger på vilket motorreglemente sporten väljer från 2025 och framåt
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
I veckans avsnitt blir det en ny utfrågning med hjälp av Lyssnarspretuläret. Denna gång är det rallyvärldsmästaren från 2003, Petter Solberg, som får svara på alla de kluriga frågorna. Dessutom avslöjar han hur han fick möjlighet att testa en Ferrari F2005 på Fiorano.
I övrigt konstaterar vi att veckorna tickar på mot premiären 26-28 mars i Bahrain och fler team har visat upp sina ”nya” bilar. Senast i raden är Mercedes och Alpine. Både Janne och Erik tycker det är svårt att, baserat på bilder från lanseringen, göra någon bedömning. Självklart är det vissa saker som är annorlunda på bilarna jämfört med förra året, men om det är snabbare visar sig först när man kör på banan.
Det är slutsprutat med champagne på podiet i Formel 1, i alla fall tillfälligt. Fr.o.m kommande säsong är det garanterat Ferrari på podiet med det mousserande vinet Ferrari Trento i flaskorna för topp tre i racen.
Bahrain erbjuder vaccin mot Covid-19 till all F1-personal som kommer befinna sig i landet under F1-testerna och racet. Inte helt lätt för Formel 1 att agera runt ett sådant erbjudande där allt ändå pekar mot att man tackar nej för att inte uppfattas smita före i ”kön”.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
I veckans avsnitt tittar vi närmare på fler visade bilar, senast i raden är Alfa Romeo och Red Bull. Janne och Erik ger sina intryck av vad vi sett hittills. Kan var lite nytillskott på gång på F1-kalendern med Sydafrika och ett andra race i USA. Just USA är intressant då det finns långtgående planer på ett race på Indianapolis Motor Speedway igen. Erik menar att pandemin kanske öppnat ögonen på arrangörer och Formel 1 vilket borde öppna upp för mer eller mindre kreativa lösningar F1:s egen Netflix-serie "Drive to Survive" har premiär för säsong 3 den 13 mars, vilka förväntningar har Janne och Erik på årets säsong?
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
I veckans avsnitt såklart mycket snack om MCL35M, Mclarens nya utmanare för säsongen 2021. Mclaren är många nyfikna på då de är ett team på uppgång och dessutom det enda teamet som bytt motorleverantör till årets säsong. Janne och Erik levererar sina första intryck av bilen.
F1-kommissionen hade möte förra veckan där man tog några viktiga principbeslut, bl a att motorreglementet fryses efter 2021 vilket i sin tur gör att Red Bull kan ta över Hondas motorer och driva dem vidare i egen regi 2022-2024. Samma möte hade även omröstning kring ev införande av sprintrace på lördagarna. Omröstningen visade på brett stöd för idén men att det fortfarande finns detaljer att reda ut innan det kan bli verklighet.
Fernando Alonso råkade ut för en olycka under en träningsrunda på cykeln förra veckan men fraktur på käken och utslagna tänder som följd. En annan som råkat ut för något liknande är Marcus Ericsson när han väjde för en höna i Thailand.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- Lewis Hamilton klar för ett år till med Mercedes.. men sen då? Poddpanelen, denna vecka utökad med Björn Wirdheim, tror och tycker till.Ett nytt team sägs vara intresserade av att ansluta till Formel 1 men hur trovärdig är egentligen denna satsning?Formel 1 är fortsatt sugna på att testa lite nya format för racehelgerna. Omvänd startordning fick inget gehör förra året men tankarna om ett sprintrace istället för kval finns kvar och detta ska det röstas om denna vecka. Vad tycker Janne, Erik och Björn om förslaget?F1 kom i veckan med siffror kring hur många som följde sporten på TV och via sociala medeplattformar förra året. Intresset är som det ser ut fortfarande starkt och även på väg upp.Avslutningsvis lite surr om de fyra som lämnat F1 till kommande säsong och var det hamnar/hamnat. Förre Haas-föraren Kevin Magnussen har t ex lyckats väldigt bra med att hitta ett racingprogram som många skulle vara avundsjuka på.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- I veckans avsnitt går vi på djupet med hur man tar sig vidare från karting till formel-bil, ett styeg som kanske inte verkar så stort men som i praktiken är gigantiskt. Rickard Rydell, just nu mentor och rådgivare åt vårt svenska hopp Dino Beganovic, reder ut begreppen både vad som krävs talangmässigt och ekonomiskt.Janne och Erik har också fått tag i ytterligare en f d svensk F1-förare, denna gång Reine Wisell. Du hör, på en något raspig telefonlina från Thailand, Reine själv berätta hur han nådde hela vägen till Formel 1 och vad som sedan hände.Det blir också lite senaste nytt från F1 där ytterligare en förare (nu totalt sex) smittats av covid-19.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- I veckans avsnitt en lång härlig intervju med Marcus Ericsson som förutom att svara på era frågor i "spretuläret" också berättar om sin roll i Chip Ganassis nya sportvagnssatsning, om de första varven i en sportvagnsprototyp i mörkret på Daytona och om årets första IndycartestSjälvklart blir det också en sammanfattning av senaste nytt där bl a Toto Wolff dragit på sig Covid-smitta som försenat kontraktsförhandlingarna med Lewis Hamilton ytterligare.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
Veckans avsnitt av Viaplay F1 Podcast bjuder på en lång intervju med Kenny Bräck. Kenny, som numera bor och verkar i England som testförare för Mclarens gatbilar, har en lång och gedigen karriär inom racing bakom sig med seger i IRL och vinst i Indy 500 som några av höjdpunkterna. Kenny fick självklart också svara på frågorna i ”Spretuläret”. Förutom detta ett kortare nyhetssvep med det senaste kring Monacos GP och IndyCar som börjat sitt försäsongstestande.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- Formel 1 har presenterat en ny reviderad kalender där Australien och Kinas GP skjuts på framtiden p g a corona. Vad detta innebär och om fler race kan komma att behöva flytta på sig eller rent av strykas helt resoneras det om i veckans avsnitt.Renault ledande man i Formel 1, Cyril Abiteboul, lämnar inte bara sin post utan Renault helt och hållet. Lite av ett chockbesked som man kan fundera över vad det betyder för Alpine F1 som team byter namn till kommande säsong.Apropå Alpine så går det starka rykten om att VM-vinnande teamchefen för Suzuki i MotoGP, Davide Brivio, kan vara på väg dit. Brivio lämnade, också han väldigt överraskande, sin post hos Suzuki och kan som sagt vara på väg till Alpine. Vem är denne Brivio, Janne och Erik tog hjälp av MotoGP experten Andreas Mårtensson för klarhet.En hel del nyheter väntar inför starten av 2021 trots att reglementet är ”fruset”. Vad som är nytt redogörs för i veckans poddAvslutningsvis en intervju med unga talangen Dino Beganovic som precis gjort klart med nästa steg i karriären när han nu lämnar Formel 4 för att istället köra Formula Regional European Championship by Alpine (FRECA) nästa säsong.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- Som titeln antyder blir det en del F1-historia i veckans avsnitt. Du får träffa en av blott 10 svenskar som tävlat i Formel 1 - Torsten Palm. Vi uppmärksammar också att en av de mäktigare personerna i F1-historien, John Hogan, tyvärr avlidit i sviterna av Covid-19. John Hogan var, trots sin betydelse för sporten, ingen superkändis för allmänheten. Eje Elgh kände Hogan väldigt väl och ger sin bild av vem han var och vilken betydelse han haft för Formel 1-sportenSjälvklart blir det lite nyheter också där det tyvärr kommer allt starkare rykten om att Australiens GP blir framskjutet eller i värsta fall helt inställt. Janne och Erik funderar också vidare kring varför det dröjer så för Mercedes och Lewis Hamilton att komma överens om nytt kontrakt för Lewis.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
2020 är snart slut och en nytt år tar sin början. Innan vi stänger detta konstiga år vill Viaplay F1 Podcast ändå försöka sammanfatta Formel 1-året 2020 och vi gör det genom att skapa en tidslinje för de mest minnesvärda händelserna. Till sin hjälp att skapa denna tidslinje har Erik och Janne bjudit in Björn Wirdheim och Rickard Rydell och vara med och minnas. Premiären som inte blev av, F1-depån LIVE, silly season, Premiären som BLEV av och mycket mer gås igenom under en dryg timme.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- Säsongerna är över och julen står för dörren, trots detta har det varit nyhetsläge i Formel 1 där Red Bull i för några dagar sedan meddelade vem som blev Max Verstappens teamkamrat 2021. Valet föll på Sergio Perez som enligt Janne och Erik nu får en bra chans att visa vad han går för i ett toppteamHaas nya ryska förare, Nikita Mazepin, presenterade sig härom veckan på ett mindre smickrande sätt när han postade en video på sociala medier där han tog en kvinna på brösten. Självklart blev det reaktioner på det inträffade och tillslut även rykten om att han skulle få lämna teamet redan innan han börjat där. Janne tog kontakt med Jonas Hüttel på danska Ekstrabladet som har bra koll på Haas F1 efter Kevin Magnussens år där och han reder ut begreppen åt oss.Sist men absolut minst i detta superlånga avsnitt en rejäl intervju med Indycarstjärnan Felix Rosenqvist som är hemma i Sverige för att fira jul med föräldrarna. Frågorna dom stod ni som lyssnar för.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- En kortare tillbakablick på året som gått kan vi bjuda på i veckans avsnitt av Viaplay F1 Podcast. En längre och mer noggrann sammanfattning blir det i mellandagarna men det finns ändå en del att reflektera över så här någon dag efter säsongens tråkigaste race.Tyvärr blev inte säsongsfinalen någon vidare intressant tillställning men mestadels kökörning beroende på banans layout. Går det att göra något åt detta eller borde man köra säsongsfinalen någon annanstans?Trots att vi är inne i mitten av december så är inte silly season riktigt över ännu. Det finns några hål kvar att fylla, inte minst väntar vi på att Lewis Hamilton ska skriva på ett förväntat nytt kontrakt. men främst är alla nyfikna på vad som händer i Red Bull, blir det Alex Albon som får fortsätta eller räddar Sergio Perez sig kvar i Formel 1?F1-säsongen avslutas definitivt med den s k young driver-testen två dagar efter finalracet, men hur mycket "young" är den egentligen?
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- Det tog 190 lopp men till slut kom första segern för Racing Points Sergio Perez och mitt i allt detta kan det senaste racet varit hans näst sista i Formel 1-karriären. Janne och Erik berör självklart ämnet plus allt annat som hände under Sakhirs GPFöraren eller bilen, en ständigt återkommande diskussion som nu blev aktuell igen när George Russell hoppade från fältets sämsta bil till den bästa och direkt var på väg mot seger. Hur mycket betyder föraren i Formel 1? Klart mindre för eventuella framgångar än materialet men knappast obetydlig. Det blir tummar upp och ner efter Sakhirs GP och en blick framåt mot finalen i Abu Dhabi, bl a en telefonintervju med vår kameraman på plats, Magnus Andersson.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
I veckans avsnitt avhandlas den stora nyheten att nykorade världsmästaren, Lewis Hamilton, testat positivt för COVID-19 och därmed inte kör kommande helg i Bahrain - det är även högst osäkert om han kommer att kunna medverka i finalen i Abu Dhabi. Den stora frågan är då vem som ersätter? Janne och Erik går igenom tänkbara kandidater. Romain Grosjeans krasch i söndags sitter fortfarande kvar på allas näthinnor. Mycket gick väl i denna krasch, men det var också en del som inte fungerade lika bra. Att bilen penetrerade räcket och den efterföljande branden är några av de saker FIA behöver titta närmare på. Apropå det så får vi höra både F1:s läkare Ian Roberts och hans förare Alan van der Merwe om hur de upplevde situationen när de kom till platsen. Du hör också tävlingsledaren Michael Masi om vad som händer nu i utredningsarbetet efter olyckan. TV-produktionen kablade ut många repriser av det som hände vilket inte uppskattades av alla. Renaults Daniel Ricciardo var väldigt kritisk till hur repriseringen av kraschen hanterades i TV. Och apropå Romain Grosjean så kan han inte köra kommande helg och ersätts av brasilianaren Pietro Fittipaldi. Erik Stenborg ger dig hans resa genom karriären fram till denna F1-debut. Sist men inte minst i denna Haas-influerade podcast blir det också lite bakgrund kring Nikita Mazepin som tar steget från F2 till F1 med Haas kommande säsong.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- Visa fler