Avsnitt


  • Veckans F1-podd handlar förstås om Storbritanniens GP och allt som hände, och INTE hände i racet. Som Erik Stenborg uttrycker det
    ”Det mest dramatiska odramatiska racet på länge”
    Janne och Erik tittar lite närmare på vad som hände med däcken i slutet av loppet och hur stor risken är att det händer igen kommande helg, då med en gummiblandning mjukare däck.
    Det blir också en massa utdelade tummar både upp och ner och en uppdatering kring helgen på Imola som kommer att köras över två istället för tre dagar. Ett utmärkt tillfälle att testa ett nytt format även om det sker av logistiska skäl.
    Det blir även en uppdatering kring läget i Indycar där kommande helgs race på Mid Ohio har skjutits upp. Arrangören har ingen möjlighet att genomföra loppet utan publik men där situationen med spridning av Covid-19 just nu inte tillåter publika event.
    Senaste nytt kring Indy 500 är att det kommer köra utan publik, mer om det i veckans podcast

  • Ny racevvecka och starten på en ny "trippleheader", två gånger Silverstone följt av Spaniens GP i Barcelona. Janne och Erik försöker sig på att leverera lite statistik kring Storbritanniens GP och lyckas väl sådär att hålla isär begreppen.F1-kalendern har även fått tre nya (nygamla) race vilket poddpanelen förutspår kan bli något av en utamaning så sent på året, främst att köra race på Nürburgring en bana ökänd för sitt nyckfulla väder.Ferrari har påbörjat arbetet med att försöka ta sig ur sin formsvacka detta genom att bilda en Perfomance Division och tillsätta en tekniks chef, något man inte haft på ett tag. Janne och Erik ger sin syn på vad detta kan betyda.Sist men inte minst blir det ett försök att förklara Formel 1 för 7-åringar. Eriks son Gusten Stenborg får sportens ABC och kommer till en kul slutsats kring vad som skulle göra honom intresserad av motorsportens kungaklass

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.


  • Viaplay F1 podcast om Ungerns GP och som vanligt delar Janne och Erik ut tummar upp och ner.
    Mer specifikt diskuteras om Mercedes dominans just nu är skadlig för sporten.
    Gjorde Valtteri Bottas sig skyldig till tjuvstart? Erik och Janne ställer sig frågan om reglerna kring tjuvstart är en aning godtyckliga.
    Red Bull har svårt att förstå sig på årets bil men kom ändå undan med en pallplats och slog åtminstone en Mercedes. Denna gång ska man tacka teamets mekaniker som gjorde en heroisk insats när man på extremt kort tid lyckades laga Max Verstappens bil ute på gridden kort före start.
    Haas Kevin Magnussen stod för en strålande körning i söndags och bärgade en VM-poäng trots bestraffning för sitt depåstopp för torrdäck just innan start. En poäng som kan komma att bli väldigt betydelsefull.
    Blir även en sammanfattning av Indycarhelgen på Iowa Speedway som inte blev fullt lika lyckosam för svenskt vidkommande som på Road America men ändå godkänd.


  • Racen står som spön i backen. Denna vecka avhandlar Janne och Erik Steiermarks GP, det andra av två race som körts på Red Bull Ring. Självklart en massa tummar upp och ner men där Janne och Erik också resonerar kring Sebastian Vettels framtid där en flytt till Aston Martin F1 (nuvarande Racing Point) inte verkar vara något långskott längre. Flera olika källor, oberoende av varandra, säger att förhandlingar pågår och om det nu skulle bli en flytt dit för Vettel, vem får då lämna?
    Eftersom podden också gillar vinnare, i synnerhet när de är svenskar, så är blir det också ett långt snack om Indycar där Felix Rosenqvist vann sitt första race i Indycar i söndags men där också Marcus Ericsson gjorde en finfin insats med fjärde plats i söndagens race. Självklart gästar båda veckans podd och vi går på djupet med varför Chip Ganassi Racing vunnit fyra av fyra lopp så här långt, detta trots att man ännu inte lyckats till hundra procent i kvalen.


  • F1-säsongen är äntligen igång och för första gången på länge så analyseras ett faktiskt raceresultat. Janne, Erik och Björn Wirdheim tittar först till hur förra veckans tippning inför säsongen slog ut (halvbra) och delar ut de sedvanliga tummarna. Bottas var såklart en av dem som fick en tumme som pekar uppåt, men Red Bull, Ferrari och fler därtill inte förtjänade något annat än en som pekar nedåt. Med det sagt så är det race på Red Bull Ring i helgen igen och trion tycker sig kunna se tecken på att andra tummar kan delas ut i nästa veckas avsnitt.Och just det, fotograf Magnus Andersson, en av få som faktiskt var på plats i Österrike, berättar om sin upplevelse av Formel 1 under COVID-19.
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • Äntligen racevecka! 112 dagar sedan sedan Australiens GP, den ordinarie premiären, ställdes in är det nu till slut dags att sparka igång F1-säsongen 2020. Veckans podcast kommer nästan till 100 procent snacka upp Österrikes GP med hjälp av både Rickard Rydell och Björn Wirdheim där förutsättningarna och samtliga team och förare noggrant gås igenom. Indycar kör sitt andra andra race för säsongen kommande helg på Indianapolis Motor Speedways GP-slinga och poddpanelen tror och hoppas det kan bli en bra svenskhelg i USA.
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • En vecka närmare en efterlängtad F1-premiär startar veckans podd med en spaning runt det faktum att Formel 1 kämpar i Tyskland med vikande intresse, allt färre förare och nu också slut på tv-sändningar i fri-tv från 2021. Efter 30 år släpper nu RTL Formel 1 till förmån för fotboll.Racingvärlden nåddes under midsommarhelgen av den tragiska nyheten att förre F1 och Indycarföraren Alex Zanardi återigen råkat ut för en allvarlig olycka, denna gång med sin handcykel.Med F1-premiären inte långt borta nu presenterar TV-produktionen en ny spännande TV-grafik som bättre ska illustrera hur bra förarnas insatser är.We Race As One är ett nytt initiativ från Formel 1 för att förbättra mångfalden inom sporten. Samtidigt har Lewis Hamilton startat The Hamilton Commission som avser hjälpa ungdomar med svart bakgrund in i motorsporten inom alla tänkbara områden.Avslutningsvis får du en intervju med Youtubern Johan Hedberg, aka Matgeek, om hur han tyckte det var att köra en riktig Formel 1-bil på Scandinavian Raceway i Anderstorp.
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Drygt två veckor kvar vilket känns närmast overkligt, börjar komma info från F1 nu runt hur allt ska ske.Nyheterna kring testerna – känns som länge sedan där t ex DAS var jättegrej när det begav sig + den "Rosa Mercedesen" som Racing Points bil döptes till.Vad har hänt sedan dess: Förutom sim-racing så har Ricciardo skrivit på för McLaren, Sainz för Ferrari och Vettel ska lämna densamma.Ett än lägre budgettak har införts, 2021-reglementet framflyttat till 2022, samma bilar 2021 men med utvecklingsbegränsningar.Hade detta kunnat ske utan Corona?Vi tittar lite på kalenderns utformning, hur skulle det kunna se ut efter de 8 första racen i år baserat på fjolårsresultaten.Vidare när det gäller kalender, två race i Bahrain varav ett på en ”nästanoval”? Kina erbjudna arrangera två race och Algarve och Mugello i förhandlingar med F1Kvalrace och omvänd startordning röstades ner inför 2020 men är på bordet igen, nu för 2021 med annat röstningsförfarande och därmed lättare att få igenom.Lagom till säsongen drar igång drabbas Mercedes av ett stort avbräck när Andy Cowell, chef för Mercedes High Performance Powertrains HPP, väljer att söka nya utmaningar utanför F1. Motivation för ingenjörer är lika viktig som för förare? See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • Med start av F1-säsongen nu bekräftad till den 5 juli i Österrike är det såklart intressant vad teamen nu gör för att komma igång. Hur förbereder förarna sig och hur hanterar teamen de nya protokoll som måste följas i coronavirusets spår?Den kalender som presenterats så här långt är på 8 race och enbart i Europa, hur sannolikt är det att kunna genomföra några race utanför EU? Vi hör även att Italienska Mugellobanan är en av flera kandidater till att arrangera race om det skulle bli fler bortfall av ordinarie race.Indycarpremiär i lördags men tyvärr utan någon svensk framgång att tala om även om det var nära. Podden gästas av både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson som ger sin syn på säsongens första race och varför det blev som det blev
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • ÄNTLIGEN! En kalender för inledningen på F1-säsongen har nu kommit med de åtta första racen, givetvis reaktioner på detta i veckans pod. Omvänd startordning är på förslag från Formel 1 för några kvalrace nu i samband med uppstarten av årets mästerskap. Janne och Erik fick tag i journalisten som grävde fram den storyn, Mark Hughes, och reder ut hur detta skulle vara tänkt att fungera.Innan F1 drar igång i början på juli startar Indycar kommande helg sin säsong. Natten mot lördag körs premiären på Texas Motor Speedway, ett endagsevent med träning, kval och race under en och samma dag som kommer ställa stora krav på både team och förare. Marcus Ericsson och Felix Rosenqvists teamkamrat hos Chip Ganassi Racing, Scott Dixon, gästar podden och ger in syn på att äntligen få komma igång.
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • Ny signatur och nytt namn från och med denna vecka - Viaplay F1 Podcast! Innehållet känns dock igen, Janne Blomqvist och Erik Stenborg med det senaste kring Formel 1.Just denna vecka det senaste kring F1-kalendern som inte riktigt tagit form ännu. Just nu frågetecken kring Silverstone och deras möjlighet att arrangera Storbritanniens GP x 2. Brittiska myndigheter kommer, när landet öppnar upp i Juni, att kräva 14 dagars karantän för alla som varit utanför landet. Just detta komplicerar för Formel 1 som dock inte gett upp möjligheten att få dispens och endast behöva gå i karantän i fem dagar.Simracingen fick som bekant en boom när det stod klart att all riktig racing låg nere. Hur står sig intresset nu när det passerat några månader, Janne och Erik debatterar och delar ut plus och minus kring just simracingen.Racing Point blir från 2021 Aston Martin F1 Team och blir mer och mer intressant ur flera aspekter med starkare och starkare band till Mercedes.Avslutningsvis vad som beslutats kring nya regler med ett fastställt budgettak, enklare för Liberty att ändra helgformat under 2020 och en begränsande utvecklingskvot som tas i bruk från 2022. Tanken med detta är att än mer försöka jämna ut förutsättningarna mellan teamen
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Ett fullmatat avsnitt av F1-podden börjar såklart med nyheten att Sebastian Vettel lämnar Ferrari efter den här säsongen. Björn Wirdheim gästar ger sin syn på saken samt vad han tror om race på Silverstone om F1-säsongen drar igång med brittiska regeringens beslut att nu tillåta idrottsevenemang från den 1 juni.Indycar drar igång sin säsong på Sveriges nationaldag den 6:e juni. Tid för att fira detta finns därmed inte för våra svenska förare Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist som dock, i veckans podd, delar med sig kring hur det känns att äntligen få köra racerbil på riktigt igen.Trots "lockdown" världen över har många förare hittat sätt att hålla tävlingsnerven vid liv genom diverse simulatorracing något som enligt Dr Riccardo Ceccarelli, gäst i veckans podd, är helt nödvändigt för att kunna vara förberedd när säsongen väl drar igång. See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • Gårdagens besked från Formel 1 att man nu har en verklig plan för en ny kalender med start i Österrike den 5 juli är förstås huvudämnet i veckans F1-podd. Till sin hjälp att diskutera detta har Janne och Erik bjudit in brittiske F1-journalisten Scott Mitchell som har god insikt i arbetet som F1 gjort och gör för att förhoppningsvis komma igång med årets säsong när hälsoläget tillåter.Erik ifrågasätter denna vecka hur smart det var av Indycar att bjuda in F1-förarens Lando Norris att köra Indycars Iracing Challengeracet på COTA. Lando är inte bara en talangfull förare i Formel 1, han är även absolut världsklass när det gäller sim-racing och slog också samtliga Indycarförare.
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • I veckans avsnitt lite om det senaste kring vad som sägs angående start av årets F1-säsong. Österrike i början på juli verkar vara en arbetshypotes men i sådant fall inför lyckta dörrar.Janne och Erik pratar även Sebastian Vettel och hans kontraktssituation som inte är helt okompliceradLando Norris tar steget över till Indycar! Låter ju som en fläskande nyhet eller hur men gäller än så länge bara i den virtuella världen där Norris ska köra nästa Indycar Iracing Challenge på COTA kommande lördagHuvudnumret i veckans podd är ändå en ny Motorsport questionnarie intervju där du denna gång får höra Eje Elgh svara på frågorna
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • I veckans avsnitt minns vi Sir Stirling Moss som gick bort under påsk-helgen. Moss vann aldrig VM i Formel 1 men anses ändå vara en av de bästa förarna genom tiderna. Sir Stirling Moss blev 90 år.I förra veckan hölls ett nytt telefonmöte mellan Formel 1 och samtliga team-chefer. Man samtalade såklart om vad som händer med kalendern där samtliga inblandade är väldigt angelägna om att komma igång. Du hör Ferraris Mattia Binotto uttala sig i veckans podd, bl a om kalendern men också kring fördröjningen av det nya reglementet och hur han ser på kommande budgettak och finanserna rent allmänt i rådande situation.Janne och Erik vill inte riktigt släppa detta med sim-racing där Erik inte riktigt vet vilket ben han ska stå på när det gäller seriositeten i själva racingen. Janne däremot ser en bra framtid för sim-racing där den har alla möjligheter att växa rejält även efter att coronakrisen är över.
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I veckans avsnitt fortsatta kalenderdiskussioner. Vad händer när/om det drar igång? Flera race på samma bana? Olika konfigurationer? Ytterligare race i Mellanöstern? Finns en hel del att reda ut ju längre uppehållet lider om man ändå vill försöka genomföra uppemot 15-18 race under 2020.Mclarens VD Zak Brown uttrycker oro över läget i världen där han menar att coronakrisen har lett till att Formel 1 är väldigt bräckligt just nu. Brown förordar åtgärder snarast för att rädda flera att teamen utan fabriksstöd, bl a vill han ha ner budgettaket än mer. En god tanke men använder Brown situationen som råder för egna syften? Ett lägre budgettak är givetvis bra men ger också "icke fabriksteam" en större möjlighet att närma sig toppen, något man hade svårt att riktigt få gehör för när nivån för det kommande budgettaket beslutades.Sim-racing är stekhett just nu men också den enda racingen som kan genomföras vilket lett till att mängder av racerförare världen över skaffat sig mer eller mindre avancerade "riggar" hemmavid. Men vad ska du ha för utrustning om du själv vill testa på att köra racing i sim-världen? Vi får hjälp av Kim Orremark som är PR-chef på Fanatec, ett av företagen på marknaden för sim-racingutrustning, och expert på området. See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • Ännu en vecka utan körning runt om i världen och med alarmerande siffror kring coronavirusets spridning. Formel 1 har lyssnat på nödropen om brist på andningshjälp för de patienter i England som drabbats hårdast av viruset. En mycket snabb omställning från att designa och tillverka Formel 1-delar till sjukvårdsutrustning gör att Formel 1 nu kan bidra på allvar. Simracingen har fått ett rejält uppsving när vi nu tvingas till social avhållsamhet, Erik undrar om inte insatserna borde vara högre och att alla verkligen går all in.För ovanlighetens skull blir Janne och Erik intervjuade i veckans podd! Niklas Wallberg heter en lyssnare som kom på idén att detta vore kul att göra, Niklas satte ihop ett formulär med påståenden om Janne och Erik som de fick svara sant eller falsk på, mycket underhållande och kul grepp.
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • Ny vecka, ännu ett uppskjutet race. Den här gången är det Azerbajdzjans GP som meddelat att man skjuter upp deltävlingen i Baku. Tråkigt, men kanske inte så överraskande i det rådande läget. Frågan på allas läppar är dock: När drar det egentligen igång? Trots att det är en fråga utan konkret svar så försöker Janne och Erik reda ut vad som kan komma att ske när den väl gör det. För igång ska man, allra helst under sommaren, åtminstone om man får tro Chase Carey.Dino Beganovic, 16-åringen från Linköping, som till denna säsong anslöt till Ferrari Driver Academy går också i väntans tider. I Dinos fall på att Italienska F4-mästerskapet ska komma igång. Under tiden så får vi en inblick i hur det faktiskt är att vara en juniorförare för världens kanske mest ikoniska bilmärke. Och just det, det snackas en hel det sim-racing också. En form av motorsport som Beganovic i helgen ”F1-debuterade” i - för just Ferrari.
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • Det blev ingen premiär, varken för Formel 1 i Melbourne eller för Indycar i St Petersburg Florida, det satte Coronaviruset stopp för. Janne Blomqvist var på plats i Melbourne medan Erik Stenborg åkte till Florida och båda redogör i veckans podd för hur känslan var på respektive ställe.Vi hör också Formel 1:s Sporting director Ross Brawn om turerna som ledde till att Australiens GP ställdes in och varför det dröjde så länge innan man kom med själva beskedet.Vad gör teamen nu när de inte kan tävla? Erik redogör för läget med hjälp av motorsiten The race rundringning.När vi nu snopet inte fick några premiärer togs några raska beslut om att istället köra två Sim-race med flera av världen motorstjärnor i startfälten, blir det fler under uppehållet? Janne och Erik spekulerar i ämnet
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.


  • Vi kommer allt närmare premiären av Formel 1-säsongen 2020. Tyvärr överskuggas det första racet för säsongen av risken för att det inte blir med utbrottet av Coronaviruset Covid-19 världen över. När detta avsnittet spelas in ser dock premiären i Melbourne ut att bli av och därför intressant att gå igenom hur teamen ligger till efter de sex testdagarna.Hur Coronaviruset påverkar och kan komma att påverka framöver försöker Janne och Erik att bena ut. Med flera inställda idrottsevenemang runt om i världen finns stor risk att även F1-VM kan komma tvingas skjuta på (ställa in?) fler tävlingar än Kinas GP som alla vet redan har skjutits upp.Den efterlängtade andra säsongen av Drive to Survive har släppts ska såklart recenseras. Mycket är bra med den nya säsongen men det finns även en del som inte är fullt lika vasst.
     See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.