Avsnitt

  • Fröken Ur lanserades som automatisk taltjänst över telenätet 1934. Televerket som det hette när jag var i skolåldern levererade Fröken Ur.  

    Innan alla hade en mobiltelefon som automatiskt visade rätt tid, och det är faktiskt inte länge sedan, då fick man ställa klockan. Ställa klockan.. när sa man det senast? Alltså vrida visarna till rätt läge och se till att den gick rätt. För det ville man ju att den skulle göra. Hur gjorde man det då. Jo man ringde Fröken Ur. 90510.

    Medverkar i detta avsnitt
    Sven-Christian Ebenhag, Senior forskare tid & optik, Research Institutes of Sweden RISE
    Johanna Herrman Lundberg, Fröken Ur
    Camilla Fritzén, Fröken Elvis
    Ingmar Nilsson, Lill Ingmars

    Övrig credits: Johan Eklund på PRV, Magnus Limås på Telia, Lill Ingmars med låten Fröken Ur, Fröken Elvis med låten Tid. 

    Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.  

    Email | Facebook | Instagram | Youtube

  • Jag kommer i det här avsnittet att fokusera på melodifestivalens resa under 2000-talet där formatet och varumärket fått en ganska betydande utveckling och jag gör det tillsammans med det produktionsbolag som haft en stor inblandning i just detta. Dallas Sthlm.   

    Jag gör också ett besök hos Michael Feiner i hans studio. Han kommer berätta om en låt som också fått en betydande och återkommande placering i melodifestivalen. Det blir mycket prat om varumärkesarbete och musik när vi ska prata om sveriges största produktion inom underhållning. Nu kör vi!  

    Medverkar i detta avsnitt
    Anders Johansson, Dallas Sthlm
    Charlotta Ribbefjord, VD Dallas Sthlm
    Johan Gustavsson, Dallas Sthlm
    Magnus Frykberg via telefon, kompositör
    Michael Feiner, musikproducent  

    Övrig credits: Tack till Annette Brattström på SVT 

    Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.  

    Email | Facebook | Instagram | Youtube

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • När jag var 10 år då fick jag en snowracer i julklapp. Den var blå, hade de nya breda skenorna och en sportig ratt. Jag kom ihåg att jag inte ens kunde vänta in morgondagen utan trots att det var mörkt ute på julafton så drog man med sig den till närmaste snöhög eller pulkabacke. Där visade det sig att jag inte var ensam om att har rivit upp pappret på ett stort paket under granen.
    Snowracer, ja men det är väl klart att jag pratar om snowracer.  Ja det var det som gällde i vår pulkabacke. Och just Snowracer.. ja det är ett varumärke. Och vad passar inte bättre än att göra en liten tripp runt just det i detta vinteranpassade avsnitt.
    Medverkar i detta avsnitt
    Erik Brunnegård - Nostalgiker
    Niclas Bentzer - Stiga Snowracer Cup
    Fredrik HQ Hallqvist - Urton Open
    Simon Ax - Snowboardproffs
    Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.
    Kontakt
    Email | Facebook | Instagram
    Om Varumärket
    Podden Varumärket är serien där vi i varje avsnitt grottar ner oss i ett specifikt varumärke. Tillsammans med gäster kommer vi tala högt och lågt om avsnittets varumärke. Det blir historik, känslor och minnen samt hur det ser ut idag. Det kommer bli skoj, ploj och kanske också lite allvar och fördjupningar. Vi får på det här sättet en inblick i varför varumärket blev så stort och igenkänt som det är.
    Mer om Varumärket på www.landetreklam.se/varumarket/
    Övrig credits: Mikael Parkvall, Mattias Westerberg på Stiga Sports AB, Marwin Brandt

  • Sedan slutet på 50-talet har Pucko, den lilla flaskan med 2 dl chokladmjölk varit en självklarhet tillsammans med korven på alla sveriges gatukök. För många är den liksom lika självklar som korven. Ingen pucko, ingen korv. Ingen korv, ingen pucko. Det har liksom blivit en meny i sig. Men den här lilla flaskan har faktiskt gjort en ganska stor resa från lilla orten Järlåsa till Laholm för att sen åka vidare utomlands. 

    I det här avsnittet tar vi oss tillbaka i tiden lite för att titta på resan som Pucko haft. och fortfarande har. Men när vi ändå stannar till vid gatuköket så ska jag faktiskt också berätta om västkustens korvmeny och mångas favorit. Halv special.

    Medverkar i detta avsnitt
    Helene Isander - Senior kommersiell chef på Arla
    Johan “Matgeek” Hedberg - Matgeek YouTuber
    Michael Werner - Lasse på Heden
    Bert Ruth - fd. anställd Puckofabriken i Järlåsa
    Jojje Pettersson

    Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.

    Kontakt

    Email | Facebook | Instagram

    Om Varumärket

    Podden Varumärket är serien där vi i varje avsnitt grottar ner oss i ett specifikt varumärke. Tillsammans med gäster kommer vi tala högt och lågt om avsnittets varumärke. Det blir historik, känslor och minnen samt hur det ser ut idag. Det kommer bli skoj, ploj och kanske också lite allvar och fördjupningar. Vi får på det här sättet en inblick i varför varumärket blev så stort och igenkänt som det är.

    Mer om Varumärket på www.landetreklam.se/varumarket/

    Övrig credits: Sören i Järlåsa. Stort tack till Sandra Eriksson på Arla, Johan Stillbäck, Marie Karlsson

  • Det finns bilar som liksom aldrig förlorar sitt värde. Framförallt om dom har kultförklarats, Där det finns en kultur som drivs vidare av entusiaster. Folkvagn, Folka, Beetle, bubbla, bagge.. Kärt barn har många namn sägs det.

    När folkvagnen togs fram på 30-talet då var målet att bilen skulle rymma 4 personer, ha en maxhastighet på 100km/h, klara sig bra i uppförsbackarna, vara stabil på vägen och samtidigt vara en billig bil.

    Det här avsnittet kommer i all sin enkelhet att handla om varumärket Folkvagn. Alltså bubblan. Bilen som kom från det mörka i nazityskland till att bli en symbol för fred och kärlek.

    Medverkar i detta avsnitt
    Bosse “Bildoktorn” Andersson - Bilexpert
    Gösta Rustas - VW Bilexpert
    Lars Häsä - Folkvagnsentusiast
    Patrick Collister - Reklamare
    Jonas Lembke - Reklamare
    Jojje Pettersson

    Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.

    Kontakt

    Email | Facebook | Instagram

    Om Varumärket

    Podden Varumärket är serien där vi i varje avsnitt grottar ner oss i ett specifikt varumärke. Tillsammans med gäster kommer vi tala högt och lågt om avsnittets varumärke. Det blir historik, känslor och minnen samt hur det ser ut idag. Det kommer bli skoj, ploj och kanske också lite allvar och fördjupningar. Vi får på det här sättet en inblick i varför varumärket blev så stort och igenkänt som det är.

    Mer om Varumärket på www.landetreklam.se/varumarket/

    Musik “Tacka vet jag folkvagn” med tillåtelse av Tommy John.
    Övrig credits: Stort tack till Volkswagenhistoriska Klubben (VWHK), Mikael Granberg, Jeanette Asteborg på VW, Stefan Dahlin på VW, Michael Seidel

  • Jultomten. Den röda jultomten som är rund runt magen med ett brett bälte, vitt långt skägg med stora ögonbryn och röd tomteluva som hänger ner på ena sidan.. Ja det är kanske det största personliga varumärke som finns. Men visste ni att just det här utseendet av jultomten började etsas in som standardutseende av Coca-Cola för 100 år sedan.

    Medverkar i detta avsnitt
    Jojje Pettersson

    Övrig credits: Tack till Jultomten såklart.

    Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.

    Kontakt

    Email | Facebook | Instagram

    Om Varumärket

    Podden Varumärket är serien där vi i varje avsnitt grottar ner oss i ett specifikt varumärke. Tillsammans med gäster kommer vi tala högt och lågt om avsnittets varumärke. Det blir historik, känslor och minnen samt hur det ser ut idag. Det kommer bli skoj, ploj och kanske också lite allvar och fördjupningar. Vi får på det här sättet en inblick i varför varumärket blev så stort och igenkänt som det är.

    Mer om Varumärket på www.landetreklam.se/varumarket/

  • En bit utanför Östersund i Jämtland ligger en liten ort som heter Trångsviken. Trots att det bara är några hundra personer som bor där och flesta av oss andra säkert inte lagt någon märkbar notis. Om du inte har varit på väg till Åre med bil förstås. Då har du säkert passerat. Men den här lilla orten har ändå en historia som varit närvarande i många av våra fritidsaktiviteter.

    I Trångsviken finns det som på många andra små orter, en entreprenörsanda och det är inte ovanligt att invånarna växer upp och blir egenföretagare. En av de tidiga företagarna startade sitt företag redan 1925 och det skulle visa sig att det resulterade i en produkt som de flesta av oss tagit del av faktiskt över hela världen.

    Det är idag 2020, året då vi kämpat med det otäcka coronaviruset. Vi vistas mycket ute i naturen och årets julklapp är stormköket. Det leder oss såklart in på det varumärke som vi i det här avsnittet ska grotta ner oss i. Trangia och det klassiska Trangiaköket. Välkommen till Varumärket.

    Medverkar i detta avsnitt
    Klas Sandell - Friluftsprofessor
    Magnus Rydell - VD Trangia
    Sara Stenberg - Maind kommunikation
    Jojje Pettersson

    Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.

    Kontakt

    Email | Facebook | Instagram

    Om Varumärket

    Podden Varumärket är serien där vi i varje avsnitt grottar ner oss i ett specifikt varumärke. Tillsammans med gäster kommer vi tala högt och lågt om avsnittets varumärke. Det blir historik, känslor och minnen samt hur det ser ut idag. Det kommer bli skoj, ploj och kanske också lite allvar och fördjupningar. Vi får på det här sättet en inblick i varför varumärket blev så stort och igenkänt som det är.

    Mer om Varumärket på www.landetreklam.se/varumarket/

    Övrig credits: Stort tack till Hanna Hervall, Trangia.

  • Året är 1962 och sverige spelar ishockeyfinal mot Canada. Matchen slutade 5-3 till sverige efter att Nisse, även kallad DubbelNisse fått iväg pucken som enligt Lennart Hylands välkända kommentar “Den Gliiider in i mål” avgjorde matchen. Sverige har vunnit VM-Guld.

    Samma Nisse skulle också bli ett av ansiktena ut för den klassiska VM-hjälm från JOFA som lanserades i början på 60-talet. Ni känner säkert igen den här hjälmen då den är med på många av våra fotografier från barndomen då vi står där på isen med hjälmen tryckt över en toppluva. Den här Nisse var nämligen produktutvecklare på JOFA i den lilla orten malung i Dalarna och det var ju då självklart för dom att ge sig in i hockeybranschen.

    Detta avsnitt handlar om JOFA. Medverkar gör förrutom Jojje Pettersson:
    Håkan Södergren - Ishockeyspelare
    Johnny Martinsson - fd. VD JOFA
    Leif Skottheim - Produktutvecklare JOFA

    Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.

    Kontakt
    Email | Facebook | Instagram

    Om Varumärket
    Podden Varumärket är serien där vi i varje avsnitt grottar ner oss i ett specifikt varumärke. Tillsammans med gäster kommer vi tala högt och lågt om avsnittets varumärke. Det blir historik, känslor och minnen samt hur det ser ut idag. Det kommer bli skoj, ploj och kanske också lite allvar och fördjupningar. Vi får på det här sättet en inblick i varför Jofas varumärke blev så stort och igenkänt som det är.

    Mer om Varumärket på www.landetreklam.se/varumarket/ 

    Bild för omslaget: Petterssons Foto Malung. Stort tack till Malun-Sälens kommun och till alla i Malung som hjälpt till. 

  • Podden Varumärket är serien där vi i varje avsnitt grottar ner oss i ett specifikt varumärke. Tillsammans med gäster kommer vi tala högt och lågt om avsnittets varumärke. Det blir historik, känslor och minnen samt hur det ser ut idag. Det kommer bli skoj, ploj och kanske också lite allvar och fördjupningar. Vi får på det här sättet en inblick i varför varumärket blev så stort och igenkänt som det är.

    Vem är Jojje Pettersson?
    Jag har arbetat inom reklam sedan mitten på 90-talet och driver idag reklambyrån Landet. Mitt intresse för både varumärken, historik och poddar har inspirerat mig till att producera denna podcast.

    Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.

    Kontakt
    Email | Facebook | Instagram