Avsnitt

  • I veckans avsnitt av Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund den prisbelönade HR-bossen Katarina Berg. Hon berättar om bananskalen som tagit henne till att bli global HR-chef på Spotify, om hur man skapat svenskarnas drömarbetsplats och hur hon infört nydanande personalförmåner som lett till att bl a Barack Obama velat ta ett personligt möte. Dessutom delar hon varför man ska sluta göra "kreativa" jobbansökningar om du vill landa ett jobb på Spotify.


    Katarina är uppväxt på de sju haven och på sjukhus, med en svensk sjökapten till far och asiatisk "tiger mom". Hon är en åsiktsmaskin, har grav dyslexi, är introvert privat men ställer om till extrovert på jobbet. 2017 utsågs hon av tidningen Chef till Sveriges bästa HR-chef. Det som gjort henne framgångsrik menar hon är att hon varit duktig på att skapa diversifierade team som trivs ihop, vill åstadkomma nånting högre än en själv och vill göra det tillsammans. Hennes pragmatiska ledarfilosofi är att peka ut riktning, röja hinderbanan och vara i vägen så lite som möjligt. Katarinas bästa tips till unga rastlösa människor att det bästa sättet att få ett nytt spännande jobb är att göra ett bra jobb där man är. 


    Spotify toppar ständigt employer brand listorna och tar emot ca 45 000 jobbansökningar varje månad och anställer 100-150 människor i månaden. Hon berättar hur de mer och mer arbetar med automatisering och algoritmer i ansökningsprocessen, men varför de rekryterar fler personer genom proaktiv manuell search än genom ansökningar. Katarina har tagit fram nya värderingsdrivna personalförmåner som t ex månaders betald föräldraledighet för alla medarbetare globalt och att medarbetare själva får välja vilka högtider de vill ta ut semester. Men hon berättar om kollegornas kritik mot henne som presentatör och kommunikatör, och hur hon under två år tog till sig alla råd - vilket gjorde att hon blev helt oförståelig. Därefter har hon lagt ner försöken att vara till lags och blivit en väldigt uppskattad föreläsare.


    Hon berättar varför hon ser upp till Anna Lindh som ledare, om hur hon höll på att missa sin största framgång då hon tackade nej till ett drömjobb vid 27 års ålder, och sin största fuckup då hon missade mellancheferna i en stor omorganisation. Därtill varför hon inte hör till fanclubben av DISC-analysen (de fyra färgerna) och varför man ska sluta träna upp det man är dålig på och fokusera på sina superkrafter istället. 


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I veckans avsnitt av podcasten Uppstickarna möter programledarna Karin Bäcklund och Johanna Snickars entreprenörsduon Vendela Lilliestråle och Camilla Lundin, som är medgrundare till investmentbolaget Qalora Capital och driver Sveriges största kvinnliga karriärnätverk på Instagram, Business & Dreams. 


    Vendela och Camilla berättar om hur de startade investmentbolaget Qalora Capital, där de hjälper startups genom sitt nätverk av investerare, direkt efter examen från Handelshögskolan. De menar att man inte behöver veta exakt i detalj hur man vill göra nåt för att dra igång, men deras vision var att de ville göra det lättare för startups att hitta investeringar. De delar också konkreta tips för hur kvinnor kan motverka att de ofta missgynnas i processer för att få investerare: visa stora ambitioner, motivera varför ni är rätt team att göra detta (hur ni kompletterar varandra och varför er bakgrund är relevant), och gör research på investerare som kan matcha ert bolag.

     

    De insåg tidigt vikten av nätverk och att umgås med människor som har liknande intressen och drivkrafter, vilket också är en anledning att de startade Sveriges nu största kvinnliga karriärnätverk på Instagram, Business & Dreams, som har nästan 16 000 följare. Där anordnar de bl a events, mentorskapsprogram, driver en bokklubb och arrangerar kurser för kvinnor som vill starta bolag m.m.


    Personlig utveckling, mindset och mindfulness är centralt i deras framgång, där de menar att om du lyckas ta kontroll över dina tankar så kan du göra och uppnå vad du vill. Därför testar de regelbundet svåra saker utanför sin comfortzone och testa nya saker för att utmana sig själva. Därtill sätter de upp många, tydliga och konkreta mål som de gamifierar, men tillåter även bufferts för "fuskveckor".


     Därtill får du höra varför det är viktigare att vara modig än perfekt, hur deras bolagslansering blev både en fuckup & succé, samt en mängd boktips!  


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • I det nya poddavsnittet av Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund den prisbelönade telekom- och techledaren Hélène Barnekow. Hon berättar om nya boken "Re:start" om hållbart och värdebaserat ledarskap, lärdomarna av att arbeta internationellt och för stora bolag, att tillåta kaos och en viss dos paranoia, samt varför hon twittrade ut sitt mobilnummer till kunder.


    Med en framgångsrik karriär bakom sig på bl a FN, Sony Ericsson och Telia är Hélène nu Sverigechef på Microsoft. Hon brinner för hållbart ledarskap och kom nyligen ut med boken "Re:start" om just värdebaserat ledarskap och makt med meningsfullhet. Hélène berättar även om hur hennes uppväxt i lagsporter påverkat hennes ledarskapsskills, varför hon gillar och välkomnar en viss dos kaos, samt vad som krävs för att innovera bolag och inte bli omsprungen i denna digitala era. Hennes största lärdom är hur snabbt det kan gå från botten till toppen - och i motsatt riktning. Hon berättar om målstyrning, hur hon designar sin tid och lägger 50% av sin arbetstid externt, hur hon länge och ihärdigt drivit jämställdhetsfrågan i techbranschen, varför hon inspireras av Melinda Gates och rekommenderar andra seniora ledare att anamma "reversed mentoring" för nya perspektiv.


    Förr upplevde Hélène att man som chef kunde luta sig tillbaka och låta kommunikationsavdelningen hantera all kommunikation, men att idag finns helt andra krav på ledare att de måste vara kommunikativa och transparenta, samt att hitta sin egen röst. Hennes bästa karriärtips är att välja arbeten där du har passion och kan göra skillnad, samt att visa resultat på det du skapar och att omge dig med nätverk som kan föda energin. Därtill berättar hon varför hon kunnat uppfattas som besvärlig och varför hon twittrade ut sitt mobilnummer till kunder.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det nya avsnittet av podcasten Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund pr-drottningen Lili Assefa Wolf. Hon berättar om sin karriärresa från att vara egen till att idag driva Assefa Communications med nio anställda och vara aktiv delägare i modeföretagen Whyred och Hope, samt lärdomar från att ha varit medierådgivare till ASAP Rocky under rättegången i somras.


    Lili berättar om sin långa karriär och erfarenheter längs vägen. Hon "växte upp" i musikbranschen och fick tidigt sköta artisters PR på skivbolag och har än idag många kunder inom populärkultur som musik och mat, samt varumärken som Sveriges Radio och Redbull. Hon berättar om sin syn på entreprenörsskap och ledarskap, varför Timbuktu är hennes förebild och lärdomarna hon fick av att ha gått in i bolag med fel personer.


    Som kommunikatör menar Lili att hon är duktig på att ta, läsa av och hantera människor och är en framgångsfaktor som entreprenör. Hon berättar om hur hon kan misstas för taskig när hon är tydlig, och varför hon tar lärdomar av hårda mentorer inom näringslivet i affärsmannaskap. Men också vilka förändringar som medföljt av att vara nygift med en stor bonusfamilj, varför hon inte vill ha ett personligt varumärke, samt vikten av time management och att "ge tillbaka".


    Dessutom berättar hon om den tuffa resan som ägare och styrelseordförande för det svenska modevarumärket Whyred. "Hade jag vetat att det skulle bli en sån tuff resa hade jag antagligen inte gjort det." Och därtill vad hon svarar kunder som vill ha det hemliga receptet på synlighet och PR.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det nya avsnittet av podden Uppstickarna möter programledarna Karin Bäcklund och Johanna Snickars entreprenören & intraprenören Suzan Hourieh Lindberg, medgrundare och vd för insiktsdriven mångfaldsbyrån The Social Few och head of diversity på M by Volvo Car Mobility. De diskuterar bl a vikten av data för att bredda perspektiv, att kombinera statistik och kommunikation, samt beteendeförändringar efter en feedback-kurs. 


    Suzan berättar om hur uppväxten i Rosengård i Malmö med föräldrar från andra länder och att tala många språk har bidragit till hennes karriärspår. Där hon kommer ifrån insåg hon att hon kommer behöva visa på siffror och inte koppla in känslor, så hon valde att studera matte och statistik. När hon sedan startade sin entreprenörsresa genom att grunda och driva företaget Privatläraren, som matchade understimulerade barn med rätt stöd i kommuner, gick hon på flera kommunikationsmissar. Då valde hon att sälja företaget för att börja plugga marknadsföring och kommunikation.


    Suzans hjärtefråga är att olika perspektiv ska få komma till tals och att höja kunskapsnivån för mångfaldsarbete. Hennes bästa tips är att mäta perspektiv under rekryteringsprocessen i form av kön, språk och ålder inom tre kategorier: vilka attraherar vi, vilka kommer på intervju och vilka får erbjudande - och tackar ja. Då kan man se vilka som inte ansöker eller vilka man förlorar på vägen. Därtill delar hon hur man kan mäta vilka perspektiv man representerar internt. Hon berättar om hur övertygad hon var om att mångfald automatiskt ledde till framgång och innovation, och krocken när hon insåg att det krävs mer - t ex inkluderande ledarskap.  


    Hon är datadriven i alla områden av sitt liv och sätter KPI'er på allt från att fira milstolpar, mäta lycka och närvaro i umgänget med sin son. Excel är hennes bästa vän för att skapa underlag och insikter för beslutsfattande, men hennes filosofi är "lågt hängande frukt" - du behöver inte sikta så högt för att märka en stor påverkan. Suzan berättar om lärdomar beteendeförändringar efter att hon gick en feedback-kurs, vikten av att välja sitt mindset, olika former av aktivism, samt hur hon kombinerar att vara både entreprenör och intraprenör. 


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det första avsnittet av den fjärde säsongen av podcasten Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund Nina Akbari, modejournalisten som blev entreprenör och medgrundare av skönhetstjänsten Dashl. Från att jobba inom publishing och mediabranschen i London blev hon entreprenör inom skönhetsbranschen, och hon berättar om utmaningarna med att bygga nätverk, få in investerare och kapital. Nina delar hur hennes modebloggande gett henne värdefulla insikter, varför de satsade på en pop-up beauty bar i Almedalen, samt varför elskotern är hennes lifehack.


    Som ung drömde Nina om att bli chefredaktör på en modetidning och modebloggade under aliaset "Fashionina". Hon läste medieprogrammet på gymnasiet och sedan modejournalistik på universitetet. När hon efter universitetsstudierna jobbade inom publishing i London träffade hon sin medgrundare och vd:n i Dashl, Arbilina Nissan, och de bestämde sig för att starta ett bolag som kopplade ihop frilansande stylister med kunder. Då var det på uppsving att boka stylisterna till hemmet eller företaget, men det fanns en stor risk för både för stylisten och kunden genom att annonsera och boka genom Blocket-liknande tjänster. De flyttade hem för att lansera företaget i Sverige, trots en utmaning i mer kräsna och kvalitets- och prismedvetna konsumenter, men räknar med att snart kunna öppna upp på fler marknader.


    Nina bjuder på både framgångstips, men också ett par fuckups och felprioriteringar de gjorde när de började bygga bolaget. T ex la de mycket tid på att välja och byta namn på tjänsten och köpte nya domäner varje gång innan de fastnade för Dashl. Därtill satsade de stort på att bygga en prototyp av tjänsten, och la tid på detaljarbete som att välja färger på knapparna på sajten och bygga personas. Allt det arbetet för en sajt som sen aldrig användes. 


    Dashl är backade av ett par kända investerare som bl a Investinher (Camilla Läckberg och Christina Salibas investmentbolag) och Cristina Stenbeck, men Nina berättar om att övertyga investerare inte alltid är enkelt. Hon delar hur de lyckats vända flera investerare som sa nej från början till att få dem att säga ja - lärdomen är att inte ta ett nej som slutgiltigt svar. Ninas vision är man ska kunna landa i en ny stad och kunna tänka "nu bokar jag Dashl här", lika naturligt som att du skulle boka en Uber.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det nya avsnittet av podcasten Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund entreprenören Aleksandra Avli. Hon bytte politiken i EU-parlamentet mot att bygga nätverk för kvinnor, nu med communityt och appen HON - som bl a Christina Stenbeck och Sophia Bendz investerat i.


    Aleksandra berättar om hur smärta kan omvandlas till en positiv drivkraft och att utgå ifrån underläge gör att man vågar mer - för man har inget att förlora. Hon flydde Balkankriget med sin mamma och kom till Sverige som 6-åring. Under sin raketkarriär, där hon bl a som 23-åring ingick i politikern Anna-Maria Corazza Bildts stab i Europaparlamentet, insåg hon att kvinnor inte hjälper varandra. Det blev startskottet för att fokusera på att förändra det genom att skapa plattformar för nätverk och relationsbyggande för kvinnor. 


    2014 grundade hon HER Global Network ihop med Sofia Kacim, som nu finns i 20 städer i världen, och 2018 lanserade hon sitt app-community HON. Bland investerarna återfinns tunga namn som Christina Stenbeck och Sophia Bendz, men hon berättar också om det minst sagt speciella mötet med sin första investerare när kassan sinade och han gav henne servetter för att torka tårarna. Aleksandra delar sin lärdom att rekrytera efter attityd och inte CV, samt hur både hon och hennes medarbetare mår bättre efter att hon börjat med en coach.


    Därtill delar hon drömmen om att återvända till politiken, hur hon för dagbok över mål och hur hennes inre mår, att ändra de patriarkiska strukturerna av bolagsbyggande, och om vikten av att avsätta tid för sig själv.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I veckans avsnitt av podcasten Uppstickarna möter programledarna Karin Bäcklund och Johanna Snickars vd:n på Starcom, Linda Palmgren. Hon berättar om drömmen att bli styrelseproffs, hur hon delar misstag med medarbetare á la "fuck up nights", om att ha pengar som drivkraft och vad hon egentligen tycker om kvotering.


    Linda har tidigare grundat influencernätverket United Influencer, har arbetat på SBS Radio och sitter i styrelsen för Stadium. Som barn ville hon bli pilot, men nu är drömmen att i framtiden bli styrelseproffs. Hon menar att disciplin, uthållighet, planering och hårt arbete är hennes framgångsrecept för att skapa resultat. 


    Linda ser nyckeln till att lyckas som ledare handlar om att lyfta andra till framgång, och ge medarbetare tillit att växa och våga ta initiativ. Dessutom vikten av att skapa en tillåtande kultur där det är mänskligt att göra fel, och berättar hur hon själv tagit sig an "kamikaze"-uppdrag när det funnits personer som gett henne utrymmet. Hon talar om vikten av att tro på sig själv och sin egen förmåga - om du inte tror du på dig kommer ingen annan göra det heller. Linda har två mentorer och som förebilder lyfter hon personer med genuint driv som gör skillnad, t ex ledaren och Microsofts Sverigechef Heléne Barnekow, och entreprenören Lena Apler som grundat Collector Bank. Dessutom berättar Linda varför hon är för kvotering.


    Hon berättar om hur hon växte upp med unga föräldrar, vilket gjorde att de utvecklades tillsammans och hon tidigt skapade sin egen frihet. Hon började tidigt tjäna sina egna pengar, och berättar även i podden om hur pengar är en drivkraft för henne för att skapa sig frihet. Linda fick i ett av sina första jobb tipset "oavsett vad du vill bli i livet, är du bra på att sälja och göra bra affärer kan du bli vad som helst" - vilket hon anammat. Linda delar sitt lifehack när hon shoppar online: lägg det du vill köpa i varukorgen och vänta 1-2 dagar så får minst 10% rabatt. 


    Linda beskriver sig själv som enkel och effektiv. Hon berättar hur hon tänker kring sitt eget personliga varumärke och hur det kan gynna företagets varumärke, och varför influencer marketing egentligen bara är klassisk "people-driven marketing". Hon tror att mediebyråer är viktigare än någonsin, men att alla inte helt förstå värdet med influencer marketing när större del av de uppdragen kunde gått via mediebyråer. 


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det senaste avsnittet av podcasten Uppstickarna möter programledarna Karin Bäcklund och Johanna Snickars entreprenören och frisörkedjan Creative Headz vd, Joceline Akgun. Hon berättar om att skala upp familjeföretag, skapa ett varumärke i en traditionell bransch, att ha sociala medier aktivitetet i arbetsavtal och hur frisörer fungerar som psykologer.

     

    Joceline berättar om hur hon länge försökte undvika familjebolaget och frisöryrket, och istället studerade psykologi och ekonomi i USA. Men väl tillbaka hemma föll hon in i familjeföretaget ändå, och har aldrig ångrat det. Idag har hon och systern Natalie växt företaget till 10 salonger i Stockholm och Göteborg. Hon beskriver dem som utmanaren i ”en bransch som inte vill förändras, där hantverket ska tala för sig själv och inte behöva marknadsföras i sociala medier”. För Creative Headz har just marknadsföring i sociala medier varit en framgångsfaktor. De har t.o.m. sociala medier använande och content-skapande som en del i arbetsavtalet för sina anställda, och deras butikschefer klipper ihop videos för deras sociala kanaler.

     

    Joceline berättar att hennes största framgång är att ha kunnat motbevisa de som inte trodde på deras affär, och nej-sägarna under vägen har varit hennes största drivkraft och motivation. Däremot har den stora misstaget varit att inte ha byggt upp ett administrativt team i samma skala som bolaget byggts, och svårigheten att hitta t ex en controller med branscherfarenhet. Att driva eget och ihop med familjen gör att det är högt i tak och möjligheten finns alltid att kunna köra igång med nåt direkt.

     

    Jocelines styrka, och svaghet, är hennes överskottsenergi. När ingen annan orkar kan hon köra på lite till, men har sent lärt sig att hon måste lyssna på sin kropp och dess signaler. Hon älskar struktur och mäter framgång i hur man är som medmänniska och vilket intryck man lämnar efter sig.

     

    Hon menar att marknadsplan är minst lika viktigt som affärsplan och hur du syns med ditt varumärke är avgörande. I framtiden vill hon fortsätta bygga "ett litet imperium", men med mer hälsosam balans. Hennes bästa tips till andra entreprenörer är att investera sina pengar smart, så att man själv gör det man är bäst på och kan fokusera på sin idé. Satsa på en en duktig bokförare, en smart revisor och en bra skattejurist - och en marknadsplan.

     


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det senaste avsnittet av podcasten Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund medieprofilen och kreatören Anitha Clemence. Hon berättar om influencerskap, manusförfattande, hur hon hanterar hot och hat i sociala medier, och hennes nya projekt med en sitcom på Instagram.

     

    Anitha beskriver sig själv som en historieberättare, men inom olika format och branscher. När hon var ung listade fem områden hon skulle vilja jobba inom: PR, media, reklam, film och produktion - samtliga har hon hunnit pricka av under sina 20 år i branschen och har en erfarenhetsbank hon konstant plockar ifrån. Som 20-åring på reklambyrå avstod hon löneförhöjning mot att istället få arbetsgivaren att bekosta utbildningar på Berghs och Forsbergs.

     Mod att våga misslyckas driver henne, och hon menar att de som aldrig stöter på motstånd har en högre fallhöjd än de som vågar, misslyckas och provar igen. Hon menar att få igenom sina ideér är ett psykologiskt spel, där den som har självförtroende, passion och övertygelse vinner över andra. Hon berättar också om vikten av att bli bekräftad och få credd för det hon gör, och om sin förebild "Elaine" i Seinfeld.

     

    Anithas motto är "är man för fin för nåt, är man för ful för allt" och menar att många inom näringslivet marginaliserar att vara "bloggare" som nåt fult, men hon ser det som lika fint som nåt annat. Hennes största framgång är tv-serien "Mammor" som hon medskapade med sin stora tonårsidol Julia Dufvenius, och hennes största fuckup är patentet för take-away té och turnén med Ann Söderlund (som "bara" gick break-even). Nu berättar hon om sin nya unika skapelse -en sitcom på instagram med kända personligheter som hon beskriver som "ett Solsidan på Instagram".

     

    Därtill diskuteras klimatpåverkan och "aningslösa influencers", hur följare inte behöver vara fans men kan bli det, hur hon ser på att dela sina barn i sociala medier, lärdomen att hennes namn har hög click rate på Aftonbladet så hon ofta skapar rubriker genom ett Instagram-inlägg, hur hon hanterar hat och hot, och tips på hur varumärken kan bli bättre på att samarbeta med influencers.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det nya avsnittet av Uppstickarna möter programledarna Karin Bäcklund och Johanna Snickars initativtagaren till #Metoo Sweden, Carolin Solskär, som till vardags är innovationschef på Nordic Tech House. Hon berättar om hur Isabella Löwengrip är som chef, hur Lunarstorm väckte hennes intresse för IT och hur hon gick från sjöman till innovationschef.

     

    Som en av de två initativtagarna för #Metoo Sweden manifestationen har Carolin belönats med bl a Stora Kommunikatörsprisets hederspris, och hon berättar om hur manifestationen började i en spontan Facebook-post och eventet sen direktsändes på bl a SVT och hade ca en miljon tittare. Hon berättar även om hur hon under sina nio år som sjöman har korsat Atlanten nio gånger och hur hon hade en livskris som 23-åring som ledde till karriärbyte, trots att alla runt omkring henne alltid rekommenderat henne att inte byta spår.


    När hon var tonåring utvecklade hon sin Lunarstorm-sida och insåg under sina studier att hon ju redan kunde en hel del. Hon engagerade sig i att få fler tjejer att gå tekniska utbildningar, hitta fler kvinnliga förebilder och blev finalist i Årets IT-tjej. Hon fick då upp ögonen för Microsoft och hoppade efter examen på en tjänst där, men insåg innan det ens gått ett år att storbolag var inte för henne. Då kontaktade hon Nordic Tech House medgrundare och övertygade dem om att anställa henne - som innovationschef. Hon berättar vad rollen innebär och hur det är att ha Isabella Löwengrip som chef, och varför de bygger en digital klon till henne.


    Carolin trivs i rörelse och berättar hur hon under en Microsoft konferens ombads utveckla sitt eget "mission statement", vilket blev "I need chaos to feel at peace". Hon berättar att många runt henne i denna influencer-tid drivs av karriär, uppmärksamhet och pengar, men hon betonar vikten av att vara snäll och göra saker för andra utan egen vinning - som att vara mentor till unga entreprenörers eller dela deras produkter i sina egna kanaler.

    Hennes bästa karriärtips är att skita i CV:t, menar att hon är en duktig kommunikatör eftersom hon vinner många tävlingar genom att skriva motiveringar och jobbar med målsättning genom att visualisera slutresultatet och hur det kommer kännas när hon nått målet.

     

    Carolin gör sitt första TedX Talk 25 maj i Stockholm.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det nya avsnittet av podcasten Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund digitala strategen Hanaw Rashid. Hon berättar om resan från utbränd till krisen efter hennes "Nu smäller det!"-tweet på Arlandas Twitterkonto, till framgångarna som föreläsare och hur hon blivit en återkommande expert på Tv4 Nyhetsmorgon.

     

    Hanaw Rashid är digital strateg på byrån The Amazing Society och föreläser frekvent runtom i Sverige om sociala medier, därtill ett bekant ansikte för många som expert på temat på tv4 Nyhetsmorgon. Hon berättar om uppväxten i Gävle och hur hon efter fyra år som kommunikatör på kommunen fortfarande "brinner för bocken".


    Hanaw beskriver sig själv som en ambitiös latmask och menar att det tar mycket energi att stå på scen och föreläsa, och då är minst lika viktigt att ta sig tiden för återhämtning. Hon lever som hon lär och loggar aldrig av sociala medier eftersom hon jobbar med sin passion. När hon en period var sjukskriven för utbrändhet och inte orkade vara social skapade hon ett community på Instagram och berättar hur det var ett stort stöd och hjälp på vägen tillbaka.


    Tweeten som utlöste en kris

    Som första uppdrag inom sociala medier var Hanaw konsult på Arlanda/Swedavia. När Terminal 2 skulle nyinvigas under ett stort pressuppbåd skrev hon tweeten "Nu smäller det!" från Stockholm Arlanda Airports Twitterkonto - och det blev krisläge. Men det som Hanaw lärt sig är att alla gör digitala fuckups och de glöms bort fort. Hon berättar varför det är viktigare att våga testa över att inte göra någonting, och delar även sin social strategi för sitt eget personliga varumärke.


    Dessutom berättar hon varför dottern i Adams-familjen är hennes förebild, varför hennes motto är "fake it til you make it", varför hon aldrig gjort en digital detox och delar sina bästa tips för att bli en duktig föreläsare.



    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det nya avsnittet av podcasten Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund hjärnforskaren Mouna Esmaeilzadeh, även känd som "doktor Mouna" som ofta gästar morgonsofforna. Hon pratar om hur trauman kan ge superkrafter, hur man kan lura hjärnan att bortse från icke-reella risker, varför innovatörer är de största feministerna och varför hon valde att bli hjärnforskare istället för musiker eller väpnad revolutionär.


    Som liten ville Mouna bli väpnad revolutionär, brandman eller musiker. Men när hon studerade filosofi växte hennes nyfikenhet på människan och livet, vilket gjorde att hon sedan utbildade sig till hjärnforskare. Hon har tagit sig dit hon är idag genom blod, svett och tårar, även om det inte alltid känts som det eftersom allt hon gjort har varit passionsdrivet. Nyfikenheten på människan, livet och världen är också hennes största drivkraft. 


    Mouna definierar framgång som att göra nåt meningsfullt, som inte är en statisk punkt dit man når utan snarare en dans som pågår där musik och rörelse hänger ihop. Hennes motto är "there's never an excuse to be an asshole", och hon menar att man alltid bör vara snäll och ödmjuk - att inte döma andra människor. Hennes största lärdom är att vara självkritisk, våga ställa obekväma frågor och utmana sina egna tankar. Hon menar att ingen åsikt eller tanke får vara tabu, och berättar hur hennes bror Saeid är hennes bollplank i intellektuella, existentiella och emotionella frågor. 


    När Mouna var tre år flydde hennes familj från Iran, vilket innebar vissa trauman. Men hon tror att om man upplever trauman och kan komma över dem kan de ge superkrafter och perspektiv. Hon menar att livet "handlar inte om hur många slag man slår, utan hur många slag man får och ändå ställer sig upp och fortsätter framåt". Hon berättar om hur minnen kom tillbaka när hennes bror nyligen överraskade familjen genom att ta med dem till flyktingförläggningen de först bodde på när de kom till Sverige. 


    Mouna talar om vikten att hänga med i utvecklingen nu inom hälsoområdet, där sjukdomar och sociala normer kommer att förändras. Hon lyfter riskerna med att ha ett socialt fattigt liv och hur mening kan förlänga livet med flera år. Dessutom varför innovatörerna som främjar vetenskap och teknologi är vår tids största feminister. Mouna vill få människor att förstår hur vi fungerar, demokratisera kunskap och sprida framtidshopp. Hon tycker det är viktigt att göra komplexa saker begripliga och att göra vetenskap sexigt. Hon menar att det råder en alarmistisk kultur där många har ångest inför mycket och blir handlingsförlamade, men att framtiden är ljus och hon ser inte varför vi inte skulle lyckas lösa de utmaningar vi står inför idag. Hon tipsar om att inte se sig själv som offer och att ställa sig frågan "vem gör jag det här för". När hon själv vill fly verkligheten eller tolka sig själv är det till musiken hon vänder sig.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I senaste avsnittet av Uppstickarna möter programledarna Karin Bäcklund och Johanna Snickars den tidigare ministern och numera Europaparlamentskandidaten Alice Bah Kuhnke. Hon berättar om sina drivkrafter att påverka samhället, erfarenheterna från att programleda "Disneyklubben", Instragram-strategi, hur hon efter att ha fått ett utbrott på en hög chef under sin tid på ÅF var rädd att få sparken och varför hon har "I'm not here to please" som livsmotto.


    Alice berättar om hur hon alltid jobbat för att kunna klara sig på egen hand. Från att som 13-åring rensa gummilister på bildörrar till att under sina universitetsstudier landa ett sommarjobb som programledare på "Disneyklubben" i SVT. Som liten ville Alice bli präst eller polis - för att få tala eller bestämma. Hon berättar hur hon påverkats av sin uppväxt med en pappa från ett av världens fattigaste länder som har kämpat sig fram, och mamman från den småländska byn där hon själv vuxit upp - där "gnot och gnet" gått i arv.


    Alice sköter sin Instagram helt själv och följer strategin "alltid personlig, aldrig privat, alltid politik" - och hon förklarar varför. Vad gäller medieträning tror hon förvisso att man kan träna upp en förmåga att leverera ett budskap eller tala in i kameran, men för att slå igenom måste man ha naturliga egenskaper och tala från hjärtat. Hon berättar om varför hon har en laminerad lapp med texten "I'm not here to please" på sitt kontor - och har haft med sig i över 20 år. Hon har gråtit över det när hon sagt sanningar till makthavare, men den gör att hon står på sig utan att anpassa sig. Men hon talar även om sin största lärdom: att förlåta.


    Som liten fick Alice höra en godnattsagan om miljöförstöring som då gjorde henne ledsen och rädd, men också väckte engagemanget för att vara en del av kamp för den här planeten. Hon talar om vad som krävs av politiker, näringsliv och individer för att lyckas vända klimatkatastrofen vi står inför, och hur Greta Thunbergs revolution gör att hon som vuxen och politiker känner ett ansvar för att inte ha gjort mer. Hon delar "en av sina många häpnadsväckande fuckups" när hon som hållbarhetschef på ÅF tappade besinningen på en högt uppsatt chef på bolaget som inte delade samma syn på hållbarhet. Hon fick ett utbrott så stort att vd:n kallade in henne för samtal och hon var rädd att hon skulle få sparken. 


    Hon berättar även om sitt liv där "varje dag är en resa i öden och äventyr", politiken, obotlig optimism, hennes öga för att identifiera vem det är i ett rum som egentligen bestämmer. lärdomar från tävlingsåren som ung löpartalang, varför mode är makt, och hur uppfostran i svenskt föreningsliv och svenska kyrkan format henne.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det 30:e avsnittet av podcasten Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund Berghs vd Camilla Wallander. Hon berättar om sin långa karriär i kommunikationsbranschen, lärdomarna från SAS traineeprogram, vikten av visualiseringsövningen hos karriärcoachen, att utvärdera året med familjen i workshopformat och varför hon tycker ni ska lyssna på avsnittet - men själv inte kommer göra det(!)

     

    Energiknippet Camilla Wallander har jobbat som rektor på den prisade kommunikation- och reklamskolan Berghs i 8 år och beskriver det som att vara "i ständig rörelse". Hon berättar om utbildningsmetoden de använder sig av, action-based learning, där man utbildas, för testa praktiskt själv och sen får feedback. Hon delar även hur de arbetar aktivt med mångfald genom ett externt inkluderingsråd och varför de anonymiserat ansökningsprocessen. Efter utbildningen söker sig många studenter till byråer, men Camilla vill slå ett slag för att även inhouseavdelningar på större företag som börjar bli bättre på att vara kreativa, bygga team och ge stimulans i projekt - det studenterna ofta vill ha.

     

    Under sin uppväxt i Katrineholm hade Camilla inte så höga mål, och det var först när hon tog ett jobb som mäklarassistent i Stockholm och mäklarbyrån gick i konkurs som hon insåg att det kunde vara bra att ha en utbildning som trygghet. Hon var den första i sin släkt att läsa vidare på universitet, men det viktigaste under utbildningen var hennes engagemang på nationen. Där byggde hon ett stort brett nätverk och jobbade som klubbmästare, där hon bl a ansvarade för ekonomin och höll tal. 

     

    Camillas största lärdom var när hon var i sluttampen att nå en av de attraktiva sju platserna på SAS management trainee program bland 2000 sökande. Under 1,5 år jobbade hon sig igenom samtliga divisioner och fick en stor förståelse från allt från finans till teknikerna samt ett otroligt starkt fundament för att bli ledare. Där gjorde hon även en visualiseringsövning - det hon visualiserade sig för 20 år sen har hon idag med en liten ledningsgrupp, kreativ miljö och jobba nära människor. 

     

    Efter fyra år som marknadschef på SAS Sverige fick hon lämna sitt uppdrag pga olika syn på vilken slags kommunikation som behövdes. Eftersom hennes arbete varit så välförankrat blev hon väldigt förvånad, arg och besviken. Men hon arbetade med en karriärcoach och grottade ner sig i vem hon är och vad hon vill göra. Hon insåg att hon ville vara i en kreativ miljö med galna människor och att hon skulle söka sig till den mer snabbrörliga retailbranschen. Därefter landade hon jobbet som marknadschef på NK. 

     

    Camilla älskar att kommunicera och är inte rädd för att prata, men hon undviker gärna att se tillbaka för att analysera fel så därför kommer hon inte heller lyssna på sitt poddavsnitt (!) Hon är i ständig rörelse där hon vill variera sig mellan utbildning, taktiskt göra och arbeta strategiskt, och byter helst bransch mellan varje jobb.

     

    Två gånger per år utvärderar Camilla och hennes familj sitt liv enligt kategorierna utveckling, upplevelser och rolighetsfaktor. Hennes livsmotto är Ernst Billgrens citat "livet ska vara som en cirkus mest hela tiden"!


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • In the 29th episode of the podcast, Uppstickarna, the hosts Karin Bäcklund and Johanna Snickars meet the Canadian researcher, author and lecturer Barbara Stewart. With a background as a fund manager and investment advisor, she is now specialized in women and finance, and has published nine reports on the theme. Listen to why she did not see the movie "Wall streeet", and why she has the head of the International Monetary Fund and dogs (!) as role models.


    I det 29:e avsnittet av podcasten Uppstickarna möter programledarna Karin Bäcklund och Johanna Snickars den kanadensiska forskaren, författaren och föreläsaren Barbara Stewart. Med en bakgrund som fondförvaltare och investeringsrådgivare är hon nu specialiserad på kvinnor och ekonomi, och har gett ut nio rapporter på temat. Hör varför hon inte sett filmen "Wall streeet", och varför hon har chefen för internationella valutafonden och hundar (!) som förebilder.

     

    Genom sin forskning under paraplyt "Rich thinking" där hon intervjuat över 700 framgångsrika kvinnor världen över har hon tydligt sett hur kvinnor främst lär sig om investeringar och finans genom storytelling (t ex qoutes, podcasts, videos, case studies, dokumentärer). Kvinnor gör mer research och tar längre tid, men de tar välberäknade risker och investerar oftare i sin egen idé eller bolag än i de mest handlade aktierna. Men de kvinnor som är aktiva på aktiemarknaden är ofta mer framgångsrika än män.

     

    Barbara berättar om sin "tråkiga" barndom i ett patriarkaliskt hem och hur hon gick runt med en låtsasmikrofon i skolan och intervjuade sina klasskompisar. Hon insåg att hon skulle följa sin egen dröm istället för att leva sina föräldrars värderingar, och sökte sig till finansbranschen för att få tillgång till världens marknader och kunskap.

     

    Barbara poängterar vikten att skapa sitt eget liv, framgång och ekonomi - utan att finansieras av sin partner. Hon berättar hur hon och hennes make har anpassat sitt liv utefter att resa runt i världen och föreläsa. Under sin årliga sommarsemester vandrar de i Frankrike i flera veckor och det är deras årliga planerings-retreat för att utvärdera året och sätta nya mål.

     

    Hennes största fuckup var att ta ett jobb där hon tjänade väldigt bra, men vantrivdes och grät sig igenom kvällarna. Efter bara tre månader sa hon upp sig och insåg att pengar inte är en drivkraft för hennes karriär. Barbara må vara kommunikatör till yrket, men ogillar sociala sammanhang och läser eller föreläser hellre än att umgås med andra.

     

    Den största framgången kom när hon efter tre års stenhårda studerier lyckades ta CFA-certifikat (chartered financial analyst) vilket gör att hon får ansvara för miljardkonton. Endast ca 18-20% av CFA-certifierade analytiker är kvinnor och hon talar ofta för målgruppen för att få upp den siffran. Barbaras strategi för att differentiera sig och inspirera är att hon aldrig talar om negativa aspekter av kvinnor och ekonomi och aldrig talar illa om män. Hennes motto är "you become what you think about", vilket gör att hon alltid har mindset att det hon gör kommer bli succé. 

     

    Hon lyfter Christine Lagarde som en förebild efter att hon på en Fintech-konferens nyligen sa att det viktigaste syftet med fintech är att "stoppa våldet mot kvinnor". Därtill är hennes förebilder hundar (!) eftersom de lyfter fram hennes humor och barnasinne. 


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det 28:e avsnittet av Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund pr-profilen Lisa Rytter. Hon har jobbat på pr-byråer i Stockholm, New York och Shanghai, på startupen Wrapp, varit Sverigechef på Marvelous och var medgrundare till appen Left or right. Nu är hon global channel owner social media på H&M, och delar hur hon genom sin karriär strategiskt själv sökt upp och landat sina drömjobb.


    Lisa Rytter skulle bli dansare, men bytte inriktning när hon under gymnasiet gjorde praktik på pr-byrån Pure PR - där hon också fick jobb direkt efter gymnasiet. På grund av dålig tålamod sökte hon till Berghs istället för en lång universitetsutbildning, jobbade därefter på Springtime och Whispr Group. Därefter siktade hon in sig på Kina och lyckade snacka till sig en roll som digital strateg på DDB i Shanghai, där hon parallellt också kämpade med privatlärare för att lära sig kinesiska.


    Lisa har bara sökt ett jobb i sin karriär, och har istället identifierat och sökt upp personer och bolag som hon vill jobba med. Hon har svårt att hålla distans från sitt jobb, men det har blivit bättre sen hon fick barn. Hon lärde sig tidigt att hårt jobb lönar sig, men hennes största lärdom är att sätta gränser tidigt och inte säga ja när förväntningarna är orimliga. Hon delar med sig av lärdomar från appen Left or Right - att pitcha på investerare, affärsänglar och VC-bolag, misstaget att ta in för lite kapital, svårigheten att få återkommande användare och att hitta rätt "product market fit".


    Lisas drivkrafter är nyfikenhet, hon tror på utveckling genom positiv feedback och att bygga sin erfarenhetsbank. Hon tänker på sig själv och sitt liv som ett tårtdiagram, med balans mellan jobb och privatliv. Hon är målfokuserad och sätter årsmål som hon följer upp genom utvärderingar med sig själv.


    I framtiden ser hon sig som entreprenör, men menar att det kan ske både som egen eller inom ett stort bolag. För sitt personliga varumärke anstränger hon sig för att inte censurera sig själv och vara för välpolerad, men kallar sig även "metodkommunikatör" som går helt in i varumärken hon jobbar med. Hon lyfter vikten av kvinnliga nätverk, liksom hennes pappa gick på Rotary-möten när hon var liten.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det 27:e avsnittet av Uppstickarna möter programledarna Karin Bäcklund och Johanna Snickars jämställdhetsstrategen och entreprenören Vendela Ragnarsson. Hon berättar om hur Donald Trump utlöste hennes livskris vid 25 och hur hon ändrade riktning i livet, gick politikerskolan Höj Rösten och riktade in sig på opinionsbildning. Hon drömmer om att en dag bli statsminister, eller åtminstone minister, och menar att det största man kan göra för jämställdheten är delad föräldrapenning.


    Vendela berättar om varför det är viktigt att koppla businessperspektiv och finansiella mål till jämställdhet och inkludering, hur centrala kvinnliga nätverk är för hennes affärer, hur hennes arbetserfarenheter inom försäljning varit vitala för att hon ska lyckas som entreprenör och anamma en "säljpersona".


    Som liten drömde Vendela om att bli chef eller journalist, men tog examen i ekonomi och konsthistoria för att sedan jobba som kundansvarig på eventbyrå - för att sen efter en "livskris" istället satsa på politik och samhällsengagemang. Vendela berättar varför mammor diskrimineras i näringslivet och hur kvinnor strategiskt planerar sin karriär utefter sin vision om framtida familjebildning och efter barnafödande omöjligt kan komma upp i samma lönesättning. Hon delar även lärdomar från sin uppsats om hur oddsen för män att bli entreprenörer är 2,15 ggr högre än för kvinnor, varför delad föräldrapenning är nyckeln i jämställdhetsfrågan och varför kvinnor bör be om företags lönekartläggning.


    Vendelas största framgång - och fuckup - är att hon sa upp sig för att starta eget utan att ha besparingar. Hon talar om vikten av kommunicera fakta istället för känslor eftersom det senare bidrar till polarisering, om sin powerpose, varför The Obamas är hennes förebilder och hur hon styrs av att visualisera vem hon vill vara i framtiden.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Tredje säsongen av podcasten Uppstickarna drar igång med ett avsnitt där programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund intervjuar sig själva! Efter önskemål från lyssnare så har de gjort ett avsnitt där de delar sina resor genom kommunikationsbranschen, lärdomar från att nästan bränna ut sig, hur de ser på sina personliga varumärken som icke-influencers och att söka jobb man inte är kvalificerad för.


    När Karin och Johanna i detta avsnitt vänder frågorna i Uppstickarna mot sig själva istället för en gäst inser de att gästerna har rätt - vilka svåra frågor! De berättar om sina egna resor genom kommunikationsbranschen, lärdomar, fuckups, att söka jobb man inte är kvalificerad för och varför man hellre har Pia Sundhage än Elon Musk som förebild.


    De upptäcker att båda drömde om att bli resereportrar som unga. Johanna spelade som barn in kasettband där hon lekte radioreporter och fick prao-plats på Aftonbladet som 14-åring. Men när hon väl kommit in på journalisthögskolan blev hon ganska besviken. Dessutom delar hon varför hon först inte fick en handledare när hon skulle skriva sin C-uppsats om “spinndoktorer” (pr och medieträning).


    Karin berättar om hur hon först inte riktigt trodde att det inte krävdes hårt jobb för att nå framgång eftersom hon förväntade sig att alla bara skulle se hur bra hon var. Därefter kom också insikten av vikten av att uppmärksamma världen på de bra saker man gör.


    De diskuterar ledarskap och vikten av en bra chef, hur Johanna fått jobb hon egentligen inte är kvalificerad för när hon poängterat vikten av att investera i potential över erfarenhet. Johanna berättar om varför hon vill vara chef, vikten av individanpassat ledarskap och varför hon har som mål att ha personer i sitt team som kan ta ens jobb.


    Vidare berättar de om fuckups de lärt sig av, lifehacks och hur man förvandlar FOMO till JOMO.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det 25:e avsnittet av podden Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund reklamprofilen, författaren och doktorn i ekonomi Nina Åkestam som precis börjat jobba på Google. Hon lyfter den ojämlika reklambranschen, lärdomar från sin utbrändhet, varför hon inte känner några chefer och tipsar om hur man bäst "gör" feminism.

    Nina är en etablerad och prisbelönad profil i reklam- och kommunikationsbranschen. Hon har även varit språkrör för Miljöpartiet, skrivit två böcker och oändligt många krönikor, doktorerat på Handelshögskolan. Men utöver sin imponerande karriär berättar hon också öppenhjärtigt om branschens baksida och sin egen utbrändhet.

    Som liten ville Nina bli en "affärskvinna med portfölj och klackar" och valde därför att läsa ekonomi på Handelshögskolan. Hon vantrivdes, och efter examen följde hon i sina föräldrars fotspår och gav sig in i reklambranschen. Väl där upplevde hon en ojämlik bransch och blev mer inriktad på jämställdhet, då hon menar att reklambranschen med sin stora påverkan på människor har ett ansvar. Därför började hon också engagera sig politiskt och argumenterar för att införa allmän sextimmarsarbetsdag. Vilket är så hon arbetar själv och har lärt sig anpassa sin omgivning efter henne snarare än tvärtom. Efter sin utbrändhet har hon avsatt "jiddertid" i sin kalender och tar fler pauser.

    Nina drivs av värderingar, vill göra skillnad i frågor om mångfald och strukturell rasism, och har som mål att bli "en tant med många historier". Det gör att hon utsätter sig för saker som resulterar i många intressanta berättelser, både personligt och i karriärval. Hon drivs också av en rädsla att misslyckas i livet, men är även medveten om "spotlight syndrome" (känslan av att alla ser en och misstag) och att hon kan magplaska enormt utan att nån ens vet vem hon är.

    Nina berättar varför hon bytt bransch till tech och hyllar sin nya chef. Hon kallar honom en hanterare eller curlingpappa som underlättar för sina medarbetare och gör att hon kan fokusera fullt på att göra sitt bästa. Hon väljer arbetssammanhang utefter frågan "Kommer det här jobbet bidra till den personen jag vill vara", men delar även hur hon genom ACT-terapi hanterar sina issues.

    Nina stämmer regelbundet av med sin inre 85-åring om hon är på rätt väg och lever efter sina värderingar. I framtiden vill Nina gärna jobba med mångfaldsfrågor och bo utomlands igen. Hon delar även sina bästa tips för att "göra" feminism (bl a göra veckoschema i familjen och ställa krav på sin arbetsgivare), ger konkreta lästips och berättar varför Lotta Mårlind på Garbergs har varit en förebild för henne.


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.