Avsnitt

  • Barbara Hannigan: en helt naturlig sopran. Lina Nyberg: en unik personlighet! Mathias Landaeus: omedelbar som Picasso. Rosali Grankull: Punkare! Lisa Nilsson: Närvaro, djup, integritet.

  • Denna Jämtlandsfödda artist, ordkonstnär och författare hörde sydafrikanska sångerskan Miriam Makeba och resten är historia: 6 CD-skivor och tre romaner.

    Artisten och författaren Christina Kjellsson sjöng från det att hon var 8 månader. Hon diagnostiserades med Tourettes syndrom, och har kropps-, ögon- och tanke-ticks. Men när hon spelar, sjunger och simmar är ticksen borta.Citat ur programmet av ordkonstnären Christina Kjellsson:- Hemma i byn Handsjöbyn i Jämtland fanns det få vinylskivor på 60-talet men en som fanns i flera hem var faktiskt Miriam Makebas Pata pata. Känslan när myggfönstren blev isatta där på sommaren och fönstren var öppna och det var lite party i stugorna - att då höra Miriam Makeba - det är nu en fantastisk film att tänka tillbaka på.- Ett barn med fallenhet för musik och rytmik fastnar på Miriam Makebas kanske lite grann, jag tror att jag ÄR språk och musik på gott och ont, jag vet inget annat, det är det som är jag.- Till exempel jag kan inte jogga utan att ha musik i öronen för när jag joggar utan musik i öronen så lägger jag in ticks och rytmer i min andning, jag skapar beats i andningen, och då håller jag på att välta efter 20 minuter. Träning bygger ju på att man andas ordentligt, och börjar jag tänka på hur jag andas då måste jag nästan sluta andas, så det är bättre jag tänker på något annat.- Jag hade fördelen att växa upp på 60 och 70-talet med radiokanalen som hette P3 och som då innehöll all musik som du inte visste att ville höra. Inom tio minuter kunde du få höra Alf Hambe och Led Zeppelin och däremellan Barbro Högberg eller Flamingokvintetten - det var en sång röra och en sån underbar blandning och på det sättet fick jag höra jättemycket musik som jag inte visste att jag ville höra. Och jag fick också höra väldigt mycket som jag inte tyckte om. Ju mer jag lyssnar på musik som jag inte tycker om desto mer stärker jag min egen ton. Så jag rekommenderar alla unga som håller på att skriva låtar, lyssna på musik du inte gillar. Varför? Jo för då låter du mer som du sen. Annars låter du nästan som den du gillar. Så jag är jättetacksam till blandningen i P3 som gjorde att jag kunde få en mångfald av låtar och stilar utan att behöva anstränga mig. Idag kan du till och med välja bpm på låtarna, Lugna favoriter eller vad de heter, så du riskerar inte att råka ut för nånting du kanske skulle älska!- Jag gör alltid parallella aktiviteter, och försöker att dölja det för min omgivning ibland, för att de inte ska tycka att jag verkar nonchalant eller ointresserad. Ja, jag gör gärna flera saker samtidigt för då blir det bäst resultat. Till exempel läsa - tänka, läsa - prata, hålla på med mobilen, ha ett samtal. Det är lite svårare när man är äldre men det gör att jag har lättare att koncentrera mig. När jag sitter och skriver så behöver jag göra en massa andra saker också samtidigt, det känns bättre.- Ja, det som jag har det heter Tourettes syndrom jag har extremt lätt att komma ihåg saker, jag har extremt lätt att komma ihåg både ord och musik. Positivt med Tourette är att jag tycker det är småkul att vara snabb i, exempelvis abstrakt begreppsbildning, då hade jag så höga värden att det inte gick att mäta medan andra gick i botten, så det är en förvirrad profil. Fördelarna är extrema, jag ser en text, den sätter sig och jag kan snabbt redigera. Jag jobbar ju också med låtskrivarkurser och kan snabbt läsa både tio och tjugo texter och se på ett par minuter vad som behövs för varje text, var behövs det nånting i just den här texten? Det är likadant med låtar jag hör en gång, de sitter väldigt länge, ibland för livet. Jag har låtar i huvudet hela dagarna och det är jobbigt, riktigt jobbigt är det.- Men jag kan vända orden lika fort bakåt som framåt och det gör jag när jag får tråkigt. Så det är en fördel och en annan fördel är att jag kopplar kreativiteten till tourettes, mitt tourettes syndrom vill att jag ska låta, vill att jag ska skapa.I programmet hör vi utdrag ur många av Christina Kjellssons fyndiga och fina låtar. Dessutom bjuds på två alldeles färska låtar från hennes kommande sjunde CD Marken: Blå Moped och På väg till dig. Den sistnämnda skrev Christina Kjellsson när hennes mamma var teminalt sjuk.Christina Kjellsson gav 2008 ut boken Rim och Reson. Hon har i 25 år gett musikelever kurser i textbehandling och formuleringskonst.Hon har även gett ut de tre självbiografiska romanerna Solknepet (2013), Nu är jag ung hela mitt liv (2016) och Det har ar livet (2020). Huvudpersonen i dessa heter Mirjam, med j, medan Miriam Makeba stavar med i.Ur recension i Svenska Dagbladet:Christina Kjellsson är prima donna assoluta bland lite yngre svenska kvinnliga vispoeter. Texterna är fyndiga, med tankeskärpa: Slott och koja och palats/Jorden är en samlingsplats. Här har Christina Kjellson sina motsvarigheter i Stefan Sundström och Lars Demian. Christina Kjellson sjunger klockrent, med vacker röst och vitalitet i diktionen. Hon är dessutom en ypperlig gitarrspelare.Christina Kjellsson har fått SKAP-stipendium, Olrogstipendiet och Fred Åkerström-stipendiet för personer som på ett betydelsefullt sätt arbetat för att bevara, utveckla och/eller skapa svensk visa. Christina Kjellsson fick Svenska Vispriset 2015.Låtlista:PATA PATA Miriam Makeba/ Jerry Ragovoy, Miriam Makeba/ Jerry Ragovoy Miriam Makeba EVA 15775, EVACD 4012Hållplats Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson BORDERLINE, BLCD22ETT HERRANS LIV Christina Kjellson, Christina Kjellson Christina Kjellson KUNG OBERON 013420, KOCD 941INGENTING FOR OSS Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson TROGLODYT PRODUKTION 28235, TROGCD 021FOR FORBI Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson TROGLODYT PRODUKTION 28235, TROGCD 021Leila Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson TROGLODYT, TROGCD007Mayday Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson BORDERLINE, BLCD36MITT I EN MENING Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson BORDERLINE 19044, BLCD 22CIRKUS Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson NACKSVING 003524, NACKCD 031-3CIRKUS Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson NACKSVING 003524, NACKCD 031-3VÄSTRA GATAN Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson BORDERLINE 19044, BLCD 22Blå moped Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina KjellssonPå väg till dig Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina KjellssonPå väg till dig Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina KjellssonMORGONVÄKT Christina Kjellsson, Christina Kjellsson Christina Kjellsson BORDERLINE 19044, BLCD 22

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Bára Gisladóttirs musik kallas hipp musik för nördar och remake av "Exorcisten". Louise Alenius gör musik om covidsjuka kroppar, död, incest och Elefantmannen.

    Tonsättaren Louise Alenius bodde under tio år i Frankrike, men är sedan några år tillbaka i Köpenhamn. I Paris komponerade Louise Alenius kommersiell musik, bl a till reklam för Coca-Cola och olika bilmärken.-Ämnen jag numera väljer till mina kompositioner speglar min nyfikenhet på det jag inte förstår. Jag försöker sätta mig in i andra människors verklighet istället för att berätta hur jag själv har det, förklarar Louise Alenius, som skrev både libretto och musik till kammaroperan Silent Zone om incest. Dottern blir utsatt för incest. Hon är stum och sjunger inte. Detta för att illustrera att de drabbade sällan berättar om vad de har varit med om. Istället får dottern ut sin vrede och sorg genom att spela slagverk.Dottern spelas av slagverkaren Ying-Hsueh Chen och hennes bror gestaltas av kontratenoren Morten Grove Frandsen. Brodern löser upp problematiken med tystnadskulturen i den här familjen. Han ställer obekväma frågor om det förfärliga som hänt.-Jag tycker det var spännande att använda mildheten i en kontratenors stämma på det här sättet, förklarar Louise Alenius.Louise Alenius skrev också musik till en balett om den s k Elefantmannen, Joseph Merrick som levde på 1800-talet i London och hade en kraftigt deformerade kropp.Hennes körsvit Rite of Nothing / En tom ritual uruppfördes i den gamla underjordiska vattencisternen i parken Søndermarken i Köpenhamn.Ett av hennes senaste stycken, Ilt / Syre, komponerade Louise Alenius till den 80 meter långa skulpturen The Wave. Under coronapandemins första månader 2020 var den placerad vid Ofelia Plads vid Köpenhamns hamn. Konstnärskollektivet Vertigo anpassade The wave till pandemin. Den illustrerar ett gigantiskt luftrör och lungor som kämpar för att få luft. Den femstämmiga kören gestaltar kroppsorgan som skriker efter syre.2019 fick Louise Alenius Danmarks störste kulturpris, hederspriset Carl Nielsen och Anne Marie Carl-Nielsens Legat på 750 000 danska kronor. Jag intervjuade isländska tonsättaren Bára Gisladóttir första gången 2013. Nu möts vi digitalt genom Skype. Hon befinner sig i det svårt coronadrabbade Reykjavik. Hon utbildade sig i komposition vid Musikkonservatoriet i Köpenhamn. Kontrabasen blev hennes instrument efter studier på Nya Zeeland. Hon älskar den. Om hennes spel på kontrabasen sägs det: "Hon behandlar kontrabasen såsom Jimi Hendrix gjorde med sin gitarr. Hon använder instrumentet för att locka fram spännande och konstiga ljud.- Kontrabasen är alltid är tillgänglig. Speciellt i tider som dessa, när man inte kan musicera med andra, då är det ju mycket praktiskt att ha sitt eget instrument som man kan skriva för! Jag är intresserad av övertoner och där är kontrabasen överlägsen tack vare strängarnas längd och instrumentets storlek, säger Bára Gisladóttir.Hon är synestetiker och hör toner, när hon ser färger och ser färger, när hon hör toner. Därför målade hon tidigare i starka färger för att därefter komponera stycket hon hade i sitt huvud. Det blev inte mindre än 19 nonfigurativa målningar i rött och grönt innan hon kompositionnerade stycket Rooftops of Prague!Musiken på Brimslód, hennes debutplatta från 2015, handlar om havet. Dýpi betyder djupet och här är vi på havets botten. Det är Bára Gisladóttirs favoritstycke på plattan eftersom hon gillar allt som är kallt, vått och mörkt. Hennes nya platta gavs ut 2020. Titeln är HBER, vilket betyder vinter eller ide.Bára Gisladóttirs musik har framförts av Danmarks Radios Symfoniorkester, och vokalensemble, Islands Symfoniorkester och Helsingborgs Symfoniorkester, Frankfurts Radiosymfoniker, Ensemble InterContemporain och Athelas Sinfonietta. Hon har dessutom fått Carl Nielsen och Anne Marie Carl-Nielsens Talangpris, Léonie Sonnings Talangpris och Reykjavíks Grapevine's Music Award.

  • Pamela Z smälter samman sin vackra röst med elegant elektronisk manipulation. Juliana Hodkinson förstärker tändstickor. Hon är filosofie doktor i tystnad i musik och ljudkonst.

    Pamela Z lever i San Francisco och komponerar stycken för röst, live-elektronik, samplade ljud och för gestikaktiverad MIDI-controllers. Hon är pionjär inom live digital looping, röstinstallationer och utvidgade vokala tekniker. Birgitta Tollan mötte Pamela Z första gången i studion i San Francisco redan 1996. Nu "möts" de digitalt genom Zoom.Pamela Z var på fint, årslångt stipendium i Rom när coronapandemin slog till. Efter sju månader, i mars 2020, var hon tvungen att resa hem till San Francisco. Hon fick sin Bachelor i musik redan 1978. Pamela Z har turnerat i USA, Europa och Japan och har komponerat för dans, film och kammarensembler som Kronoskvartetten och Eighth Blackbird.- Rösten är allas första instrument. Du är född med det och det är gratis. Och du är född med de olika tekniker som du kan använda, skrattar Pamela Z.Ett av hennes stycken heter And the Movement of the Tongue. Debutplattan från mitten av 2000-talet bär titeln A Delay Is Better. En recensent skrev: "En skicklig sammansmältning av hennes vackra röst med eleganta elektroniska manipulationer".Den brittiska tonsättaren Juliana Hodkinson, bosatt i Berlin sedan många år, erhöll 2015 det stora danska Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat. Juliana var den första pristagaren som inte är manlig tonsättare, och inte av dansk härkomst. Prissumman var då: 80 000 Euro. Ur motiveringen: "Juliana Hodkinsons kompositioner har en särskild ömtålig känslighet och känslighet för den konkreta världen."Några av hennes titlar är Lightness för förstärkta tändstickor och Why Linger You Trembling in your Shell?, där hon, förutom klassiska instrument som violin och slagverk, använder fjädrar, äggskal och bordtennisbollar. Stycket I Greet You a Thousand Times är komponerat för symfoniorkester och elektronikJuliana Hodkinson har tidigare bott och arbetat i Danmark under några år, då hon bland annat var ordförande för Dansk Kulturfond. Hon komponerar med instrument, objekt (bl a tändstickor), elektronik, text, röst, visuella medel och installationer. Hon har studerat musikvetenskap och filosofi vid King's College i Cambridge och japanska studier vid University of Sheffield. Juliana är Filosofie doktor i tystnad i musik och ljudkonst. Hon har undervisat i komposition och musik / media-estetik vid Köpenhamns Universitet, Technische Universität i Berlin, Högskolan för scen och musik i Göteborg och i Darmstadt. Nu är hon lektor i komposition vid Griegakademin i Bergen, Norge.Pamela Z och Juliana Hodkinson är inbördes olika och påverkade av olika länder/kulturer. De använder sig båda av instrument, objekt, live-elektronik, text, röst, visuella medel och installationer. Varför komponerar de musik? Hur komponerar de musik? Vad driver dem?Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan.Låtlista:Lightness Juliana Hodkinson Ensemble IctusIn Tymes of Olde A Delay is Better Pamela ZNumber 3 A Delay is Better Pamela ZBadagada, Suite for Solo Voice & Electronics Pamela ZWaving Not Drowning (a Guide to Elegance) Pamela ZAnd and And Pamela Z Amanda Gookin, cello, Ashley Hahn, röstBone Music A Delay is Better Pamela ZI Greet You a Thousand Times Juliana Hodkinson Odense Symphony Orchestra in Carl Nielsen Hall, Odense, Denmark, conducted by Thomas SøndergaardLightness Juliana Hodkinson Ensemble IctusCan modify completely in this case. Not that it will make any difference Juliana Hodkinson Aart Strootman, gitarr, West Deutsche Rundfunks Symfoniorkester, Emilio Pomarico, dirigentAngel View Juliana Hodkinson SenatetCan modify completely in this case. Not that it will make any difference Juliana Hodkinson Aart Strootman, gitarr, West Deutsche Rundfunks Symfoniorkester, Emilio Pomarico, dirigent

  • Black Lives Matter - Afroamerikanska musiker. Möt dirigenten Jeri Lynne Johnson och tonsättaren och pianisten Courtney Bryan.

    Då en polis brutalt mördar afroamerikanen George Floyd i Minneapolis den 25 maj 2020, demonstrerar människor över hela världen i stora skaror under banderoller med texten Black Lives Matter.Frihetskämpar som Harriet Tubman, Frederick Douglass, Rosa Parks, Martin Luther King Jr, Angela Davies, Malcom X och John Lewis blir åter aktuella. Ett för många okänt ord introduceras: Juneteenth. Det är en förkortning av June Nineteenth, alltså 19 juni, en minnesdag för slaveriets upphörande.Att rasismen även finns kvar inom den klassiska och nutida konstmusiken vittnar programmets två medverkande om: tonsättaren och pianisten Courtney Bryan och orkesterdirigenten Jeri Lynne Johnson. Jag mötte båda i New York 2013 och talar åter med dem, fast denna gång digitalt p g a coronapandemin.The Big Five kallas de fem främsta symfoniorkestrarna i USA: Chicagosymfonikerna, New Yorkfilharmonikerna, Bostonsymfonikerna, Philadelphiaorkestern och Clevelandorkestern. I dessa orkestrar, med sina många hundra musiker, har jag idag räknat till tio svarta och bruna musiker varav en kvinna. För sju år sedan var det fem varav en kvinna.Jeri Lynne Johnson är med från Philadelphia. Hon bildade kammarorkestern Black Pearl Chamber Orchestra, vilken är den mest multietniska professionella orkestern i USA. Den senaste konserten spelade de då de firade sitt 10-årsjubileum den 6 mars 2020. Sedan slog coronapandemin till.- Black Pearl representerar en konstform från 1700-talet som utförs av tjugohundratalets amerikanska artister. Detta är verklighetens USA. I orkestern finns afroamerikaner, europeer, amerikaner, latinamerikaner och asiatisk-amerikaner. All musiker. Många har nyligen immigrerat från länder som Turkiet, Albanien, Kina, Sydkorea, Venezuela, Argentina, Frankrike, Storbritannien, Kanada, Jamaica och Haiti, berättar Jeri Lynne Johnson. Bokstavligt talat representerar vi hela världen, vilket är mycket viktigt för mig, säger hon.I USA har racismen långa, sega rötter och svarta kvinnor inom klassisk musik har det dubbelt svårt. När JeriLynne Johnson sökte ett visst dirigentjobb fick hon avslag med orden: -Vi gillar dig jättemycket! Styrelsen tycker om dina idéer och orkestern älskar ditt sätt att dirigera. Men - du ser inte riktigt ut som en amerikansk publik förväntar sig att en dirigent skall se ut.- I Black Pearl har vi funderat på vad konstens roll egentligen är i USA, säger Jeri Lynne Johnson. Jag tror att vi som artister inte längre kan tillåta oss lyxen att stå ovanför de politiska striderna. Jag tror inte att konsten utgör en fristad från politiken. Om vi klassiska musiker arrogant låtsas att vi står utanför den politiska världen så riskerar vi att bli irrelevanta när så faran med Covid-19 är över och vi kan möta människor som förr. Vi måste engagera oss i dessa orättvisor och använda vår tid och vår begåvning på att efter bästa förmåga stödja amerikanska demokratiska värden, anser Jeri Lynne Johnson. Jag talar med tonsättaren och pianisten Courtney Bryan i telefon från New Orleans där hon nu bor. Det tog 259 år innan hon blev första afroamerikanska kvinna som tog examen i musikalisk komposition vid Columbiauniversitetet i New York.När pandemin bröt ut våren 2020 var hon på ettårigt stipendium i Rom. Hon hade Samuel Barber Rome Prize in Music Composition och ett 2020 United States Artists Fellowship. Courtney Bryan tvingades p g a pandemin återvända till New Orleans där hon växte upp. Hon är nu lektor i musik vid Tulane University och Composer-in-Residence hos Jacksonville Symfoniorkester.Sedan hon tog examen har Courtney Bryan skrivit musik för Chicago Symphonietta, Los Angelesfilharmonikerna under Gustavo Dudamel, Louisianafilharmonikerna och musiker från ChicagosymfonikernaCourtney Bryan komponerade Yet Unheard - Ännu ohörd för sopran och orkester till minne av den 28-åriga svarta kvinnan Sandra Bland, som blev offer för polisbrutalitet. Hon dog av kvävning i ett fängelse i Texas 2017.-Det jag verkligen gillar med Black Lives Matter-rörelsen är att de som grundade den var tre svarta kvinnor, som också hade samröre med HBTQ-miljön, säger Courtney Bryan.Courtney Bryan har bl a komponerat stycket Elegi for a woman called Laura Nelson. Elegi för en kvinna som heter Laura Nelson. Laura Nelson och henne son lynchades i Oklahoma 1911. Senare såldes vykortsbilder som visade den här lynchningen.För Courtney Bryan känns underligt att vara kvinna och svart i den klassiska musikvärlden.-Men jag är van vid den här obehagskänslan, så har det varit hela mitt liv: i den klassiska musikmiljön var jag alltid den enda svarta personen och i jazzmiljön den enda kvinnan, berättar hon, som nu skriver musik till operan Awakening - Uppvaknande. Bland karaktärerna finns tre afroamerikanska kvinnliga förebilder från det förflutna: abolitionisterna och aktivisterna Sojourner Truth och Harriet Tubman samt Rebecca Cox Jackson, som tillsammans med sin livskamrat under 35 år, Rebecca Perot, grundade en kväkarförsamling som mest bestod av svarta kvinnor. De kallades The Two Rebeccas - De två Rebeccorna. Premiären av operan Awakening är planerad till hösten 2022 i Philadelphia. Librettot skrevs av poeten Sharon Strange.Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan.Låtlista:Courtney Bryan - Yet Unheard La Jolla Symfoniorkester och kör Dirigent Steven Schick Sopran Helga Davies Textförfattare: Sharon StrangeBlack Pearl Chamber Orchestra Jeri Johnson, dirigent - Four Seasons Of Buenos Aires Summer Kompositör: Ástor PiazollaSolomon Burke - Free At Last Album: Every Tone A Testimony Kompositör: Bert Russell Bolag: Smithsonian FolkwaysWilliam Grant Still - Symfoni Nr 1 John Jeter, Fort Smith Symphony Afro-American Symphony Etikett: NaxosWilliam Grant Still - 3 Visions - No. 2. Summerland Althea Waites, pianoBack Pearl Chamber Orchestra Jeri Johnson, dirigent - Songs of the Magi Kompositör: Adolphus HailstorkBlack Pearl Chamber Orchestra Jeri Johnson, dirigent - Symphony No 2 in D Major, Op. 36 iv Allegro molto Kompositör: Ludwig van BeethovenBlack Pearl Chamber Orchestra Jeri Johnson, dirigent - Symphony #44 e minor, Trauer-Symphonie IV Presto Kompositör: Joseph HaydnBlack Pearl Chamber Orchestra JeriLynne Johnson, dirigent - Symphonies (2), Op. 11 no 2 in D major L'amant anonyme Overture Allegro Presto, Andande, Presto Kompositör: Joseph Boulogne de Le Chevalier de Saint-GeorgesCourtney Bryan - Balm in Gilead Courtney Bryan, pianoCourtney Bryan - I Couldn't Hear Nobody Pray Courtney Bryan piano; Brian Quezerque electric bass; Ricky Sebastian drum set, percussion; Troi Bechet voice; Calvin Johnson tenor saxophone; Gregory Agid clarinetCourtney Bryan, piano - Eternal Rest Kompositör: Courtney BryanCourtney Bryan - Soli Deo Gloria Duo Noire. Christopher Mallett, gitarr och Thomas Flippin, gitarr

  • Möt den exceptionelle tonsättaren Hans Abrahamsen och den unika sopranen Barbara Hannigan. Deras samarbete - en musikalisk symbios.

    Danske tonsättaren Hans Abrahamsen har skrivit musik under ett halva sekel. Han har bytt musikalisk estetik flera gånger och t o m haft ett över tioårigt uppehåll i komponerandet. Hans vackra sångcykel för sopran och orkester let me tell you från 2013 utnämndes av brittiska dagstidningen The Guardian till 2000-talets bästa klassiska musikstycke. Det var hans första verk för orkester och röst! Verket beställdes av Berlinsymfonikerna för den kanadensiska sopranen Barbara Hannigan. Hon tolkar i let me tell you de 483 ord som Shakespeares lät Ofelia yttra i Hamlet.Hans Abrahamsen berättar om "vit polyfoni" och om varför och hur han komponerar sin musik. Hur flätas styckena Schnee, let me tell you, Winternacht och Snedronningen in i varandra? På vad sätt är de beroende av varandra?Snedronningen, Snödrottningen, är Hans Abrahamsens första opera. Barbara Hannigan sjunger en av huvudrollerna. Librettot är baserat på danske författaren H. C. Andersens saga. Varför valde han att tolka denna saga musikaliskt? Hon berättar om hur de in i det sista, t o m under operans gång, ändradei musiken. Operan Snödrottningen sändes i P2, Sveriges Radio lördag den 5 september 2020. Hör sopranen och dirigenten Barbara Hannigan berätta om vilken fantastisk upplevelse det var att läsa partituret till let me tell you. Hennes samarbete med Hans Abrahamsen kallas en musikalisk symbios. Hur känner hon för Ofelias tragiska öde? Är det svårt att gestalta känslor i ett så högt sångregister? För let me tell you fick Hans Abrahamsen 2016 både Grawemeyer Award for Music Composition och Nordiska Rådets Musikpris. 2019 erhöll han Léonie Sonning Music Prize, som andra dansk någonsin.Barbara Hannigan erhöll Léonie Sonning Music Prize 2020, men kunde inte ta emot priset i Köpenhamn i april 2020 på grund av Coronapandemin. Hon skulle också tagit emot Glashütte Original MusicFestivalAward vid Dresden Music Festival 2020. Men även den ställdes in på grund av Cornoapandemin.Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan.Exekutiv producent: Elle-Kari Höjeberg.Låtlista:Abrahamsen/ Piano Concerto - 3. Tempo Di Grande GioiaAnne Marie Abildskov, pianoDanmarks Radios Symfoniorkester, Thomas Dausgaard, dirigentAbrahamsen/ Let Me Tell You, För sopran & orkesterBarbara Hannigan, sopranBerlinfilharmonikerna, Andris Nelsons, dirigentAbrahamsen/ SchneeEnsemble RechercheJ S Bach, arr. Abrahamsen/Befiehl Du Deine Wege, BWV 272 (Chorale Arr. For 15 Instruments)BIT20 Ensemble, Ilan Volkov, dirigentAbrahamsen/ Winternacht - 1. Moderato Con PrecisioneLondon Sinfonietta, Elgar Howarth, dirigentAbrahamsen/Piano Concerto - 1. Allegro Volante E NervosoAnne Marie Abildskov, pianoDanmarks Radios Symfoniorkester, Thomas Dausgaard, dirigentAbrahamsen/Left, AloneAlexandre Tharau, piano vänster handRotterdams Filharmoniska Orkester,Yannick Nézet-Séguin, dirigentAbrahamsen/ Let Me Tell You, För sopran & orkesterBarbara Hannigan, sopranBerlinfilharmonikerna, Andris Nelsons, dirigent

  • Vi möter en spjutspets, Victoria Bond, och en gränsgångare, Alex Shapiro.

    Victoria Bond föddes i Los Angeles och växte upp i New York och i Hollywood i en gediget kulturell familj. Modern var konsertpianist och studerade för bland annat Bela Bartók. Hennes far var sångare och läkare. Victoria Bond prövade på teater, målning och skulptur, men valde musiken och började studera komposition.Victoria Bond funderade på att bli dirigent. Hon mötte dirigenten Leonard Slatkin, äldre bror till en av henne klasskamrater, och fick goda råd av honom.Av hundratals sökande till dirigentlinjen vid Juilliard School of Music var Victoria Bond en av de sju som kom in och hon blev första kvinna någonsin som där tog examen i dirigering vid slutet av 1970-talet. När Victoria Bond började fanns det endast två andra kvinnor i USA som dirigerade orkestrar: Sarah Caldwell hos Boston operakompani och Eve Queler som hade startat sin egen operaorkester, The Opera Orchestra of New York.Under dirigentutbildningarna hade Victoria Bond lärare som Herbert von Karajan och Pierre Boulez. Mest betydde de två svenska dirigenterna Sixten Ehrling och Herbert Blomstedt.Efter en dirigentkarriär i USA, Kina, Brasilien och på Irland, ägnar Victoria Bond nu mest kraft åt att komponera. Hon komponerade bl a en opera om pianisten och tonsättaren Clara Schumann.Victoria Bonds opera Mrs President hade premiär i oktober 2012, endast en månad innan nästa presidentval i USA, det 57e, då Barack Obama blev omvald. Mrs President handlar om den första kvinnliga presidentkandidaten i USA, Victoria Woodhull, som även var första kvinna i USAs aktiebörs och den första kvinna i USA som ägde en tidning. Woodhull ställde upp i presidentvalet 1872. Som vice presidentkandidat valde hon den afroamerikanske författaren och talaren Frederick Douglass, som hade flytt från sin slavägare vid 43 års ålder. Han stödde suffragetternas kvinnokamp och abolitionisternas kamp mot slaveriet. Deras parti hette Equal Rights Party, men kallades också People's Party, the Cosmo-Political Party och the National Radical Reformers.Men Victoria Woodhull motarbetades starkt: Hon kallades Mrs Satan. Regeringen vägrade trycka hennes namn på röstsedlarna. Man ansåg att hon var ett år för ung. (Hon var 34.) Hon var kvinna. Hon sattes i fängelse. Först i augusti 1920 fick kvinnor rösträtt i USA.Ur librettot av Hillary Bell: Vi betalar skatt, vi lyder samma lagar, vi föder nya medborgare och vi lämnar bort dem till krig. Ändå är vi fattiga, maktlösa, mäns egendom. Var inte rädd, jag vill inte anarki, jag vill jämlikhet. Victoria for President!Victoria Bonds hemsida:http://www.victoriabond.com/Mrs Presidents hemsida:http://www.MrsPresidentTheOpera.com/Tonsättaren och filmmusikkomponisten Alex Shapiro växte upp på Manhattan på 1970-talet, och pendlar nu mellan intensiva New York och rofyllda San Juan Island, i nordvästra USA.Som tonåring rörde Alex Shapiro sig fritt i New Yorks mångfaldiga musikliv: punk, opera, jazz, klassiskt och nutida. Hon studerade bl a vid Manhattan School of Music. Senare fick hon ett lågbudgetjobb som filmmusikkompositör i Los Angeles och arbetade där i 15 år med att skriva musik till film och TV. Alex Shapiro var dock olycklig och saknade konsertlivet, då de båda musikvärldarna fungerade helt åtskiljda. Men när hon skrivit kammarmusik för en orkester på tio personer till ännu en lågbudgetfilm förstod hon hur mycket hon saknat att tonsätta konsertmusik. Hon bestämde sig för att byta karriär.-De kommersiella åren har stärkt min känsla för rytm och groove. Även min formkänsla och musikens rörelse har påverkats, fast numera använder jag andra harmonier, förklarar Alex Shapiro. Efter att ha varit van att spela på biopublikens känslor använder jag numera de emotionella verktygen friare i min konsertmusik. Människorna i de olika lyssnargrupperna är ju inte så olika varandra.Universiteten i USA söker ständigt ny repertoar till sina musikgrupper. Ofta är det orkestrar och ensembler vid olika universitet som beställer musik av Alex Shapiro.Att vara kvinna inom musikvärlden har aldrig medfört några problem för Alex Shapiro, som tackar alla tonsättande förmödrar för det. Hon är dock medveten om att diskriminering pågår.-Det är bäst att försöka hålla tyst om sådant, säger hon. Det skapar bara dåliga vibrationer och stöter bort människor. Vad du kan göra är att visa upp dina bästa verk och till unga tonsättare säger jag: Det finns inget glastak, himlen är gränsen!Alex Shapiro har ett radikalt förslag till föreningen Kvast, Kvinnlig anhopning av svenska tonsättare, som arbetar för att symfoniorkestrarna i Sveriges skall välja fler verk av kvinnor.-Jag tror inte det hjälper så värst mycket att prata med dem som administrerar orkestrarna. Vi glömmer så lätt att den nutida musikvärlden är liten och att de som finns utanför den behöver utbildas och informeras om hur läget är. Jag föreslår därför att ni söker upp skattebetalande kvinnor i Sverige: advokater, plåtslagare och andra, och ber dem reagera på att deras skattepengar mest går till manliga tonsättares verk. Jag tror att skattebetalarnas ord väger tyngre än tonsättarnas, säger Alex Shapiro.Alex Shapiros hemsida:http://www.alexshapiro.org/Musiklista:Immersion: Surface, sats 2. Symphony for winds, percussion and prerecorded soundscape (2010)Alex ShapiroUniversity of Minnesota Symphonic Wind BandInspelad av Minnesota Public RadioSandburg SuiteVictoria BondNanette Kaplan Solomon, pianoCharacter SketchesVariations on a Theme of BrahmsVictoria BondManhattan Philharmonia. Glen Cortese, dirThinking like a Mountain

  • Möt alten Anna Larsson, dramatiska sopranen Iréne Theorin och mezzosopranen Charlotte Hellekant.

    En mängd av de svenska operasångarna har internationella karriärer på operahus och konsertscener världen över. Men nu, under coronapandemin, är de helt utan arbete och har strandat i Sverige. Sedan i mars månad har de fått undvara flygresor och framträdanden inför tusentals åhörare och istället åkt tillbaka till Sverige för en karantäntillvaro.Mezzospranen, operachefen och entrepenören Anna Larsson finns hemma i huset på Lidingö i Stockholm med man och två söner. Hon undervisar sina elever genom Internet.Dramatiska sopranen Iréne Theorin står med stövlarna bokstavligt talat i gödsel och mylla och planterar potatis och nya bärbuskar vid sitt hus i Broaryd i Småland. Varje dag försöker hon sjunga höga C.Mezzosopranen Charlotte Hellekant följde den svenska våren i Stockholms skärgård, och lär sig nu en odlingsmetod som heter permakultur hållbar odling. I hennes trädgårdsland kommer det att växa flera sorters grönsaker, blommor, bär och örter.Lyssna på underbara arior från de främsta operorna och levande berättelser. Vad gör sångarna för att hålla igång sina röster? Vad tänker de om framtiden? Har operasolister och andra frilansmusiker några ekonomiska skyddsnät?Låtlista:Delibes Lakmé: Nr 2, Akt 1, "Viens Mallika...Sous Le Dome Epais Le Jasmin" Miah Persson, Katarina Karnéus, Daniel Harding, Sveriges Radios Symfoniorkester (Stockholm) Brahms Rapsodi För Alt-Solo, Manskör & Orkester Op 53 Anna (3) Larsson, Thomas Dausgaard, Radiokören (Stockholm), Svenska Kammarorkestern (Örebro) Mahler Symfoni Nr 2 c-moll Claudio Abbado, Eteri Gvazava, Anna (3) Larsson, Orfeon Donostiarra (San Sebastian), Lucernes Festivalorkester Wagner Parsifal Grausamer! Fuhlst du im Herzen Anna Larsson Orchestre symphonique de La Monnaie Hartmut Haenchen Leonard Bernstein Symfoni Nr 1 Anna (3) Larsson, Christian Lindberg, Arctic Philharmonic Symphony Orchestra (Bodö & Tromsö) Wagner Die Walküre: Akt 3 Iréne Theorin, Eva-Maria Westbroek, Tatiana Kravtsova, Irina Vasiljeva, Jelena Vitman, Anna Kiknadze, Natalja Jevstafjeva, Julia Matusjkina, Jekaterina Sergejeva, Bryn Terfel, Valerij Gergijev, Verbier Festival Orchestra Wagner Tristan Und Isolde: Akt 3, "Mild Und Leise" Iréne Theorin, Peter Schneider, Bayreuth-Festspelens Orkester 2009 Hugo Wolf Nur wer die Sehnsucht kennt Iréne Theroin Magnus Svensson Händel Giulio Cesare In Egitto Marc Minkowski, Marijana Mijanovic, Magdalena Kozena, Anne Sofie Von Otter, Charlotte Hellekant, Bejun Mehta, Pascal Bertin, Jean-Michel Ankaoua, Alan Ewing, Les Musiciens Du Louvre (Grenoble) Händel Giulio Cesare In Egitto Marc Minkowski, Marijana Mijanovic, Magdalena Kozena, Anne Sofie Von Otter, Charlotte Hellekant, Bejun Mehta, Pascal Bertin, Jean-Michel Ankaoua, Alan Ewing, Les Musiciens Du Louvre (Grenoble) Händel Giulio Cesare In Egitto Marc Minkowski, Marijana Mijanovic, Magdalena Kozena, Anne Sofie Von Otter, Charlotte Hellekant, Bejun Mehta, Pascal Bertin, Jean-Michel Ankaoua, Alan Ewing, Les Musiciens Du Louvre (Grenoble) Händel Giulio Cesare In Egitto Marc Minkowski, Marijana Mijanovic, Magdalena Kozena, Anne Sofie Von Otter, Charlotte Hellekant, Bejun Mehta, Pascal Bertin, Jean-Michel Ankaoua, Alan Ewing, Les Musiciens Du Louvre (Grenoble)

  • Musik och jiddisch. Vilka sjunger på detta språk och varför? Birgitta Tollan möter artister, en student och en språkvetare.

    I andra programmet i serien Musik och jiddisch möter vi:Sångerskan Rebecka Gordon från Stockholm. Hennes farfar föddes i Litauen och farmodern i Lettland. Farfadern var tenor och anställdes som kantor i synagogan i Malmö. Även hennes far sjöng opera. Själv ville hon gå en helt annan väg. Det blev jazz på jiddisch och Rebecka Gordon skapade på så sätt ett eget musikaliskt rum. Hennes cd heter Yiddishn Jazz.-Bluesen finns ju i jiddischmusiken. Jag vill kombinera det här och inte bara sjunga, som det oftast blir, sentimentala jiddischsånger. Jag vill göra nåt eget av det, säger Rebecka Gordon.Studenten Sophie Pousette studerade jiddisch på distans genom Skype när hon bodde i Berlin. Hon bor nu i Stockholm. Hennes familj har avlägsna judiska rötter men ingen av dem talar jiddisch. Hennes mormors pappa föddes in i judiska församlingen i Stockholm. Hans föräldrar var invandrare från Litauen och Polen så han fick med sig jiddisch från barnsben.- Men han dog ung så varken mormor eller mormors bror hade närvaro av jiddisch eller judisk kultur när de växte upp. Jag tror att ett bra sätt att närma sig jiddisch är att börja lyssna på jiddischmusik, säger Sophie Pousette.Utan anknytning till det judiska hittade sångerskan och låtskrivaren Louisa Lyne sin konstnärliga röst i jiddisch. Hon växte upp i Härnösand, bor nu i Malmö och har sjungit på jiddisch i nästan 15 år. Hennes nya CD tillsammans med ensemblen Di Yiddishe Kapelye heter Lust.- Jag älskar sångerna och musiken, och det som finns i dem. Historierna och det nästan lite mystiska i musikskatten. Det coola med den här skivan är att den är nästa steg för hela jiddischkulturen i Sverige. Jag tar det steget nu. Under många år har vi visat upp sentimentala minnen och mycket vackra sånger och tillbakablickar. Men under de år jag varit runt och spelat har jag märkt att många, många, speciellt ungdomar och en yngre publik, är trötta på att jiddisch ständigt blir stämplad som det här mörka, melankoliska och tragiska. För det finns ju en annan del också. Glädje och nyfikenhet och kärlek och fyllor, jamen du vet liksom, vanliga saker. Vi behandlar jiddisch som ett språk som vilket som helst, säger Louisa Lyne.Israeliska tonsättaren Ella Milch-Sheriff bad Louisa Lyne framföra det nyskrivna stycket Halbtener - Halvtoner på jiddisch. Det blev tre konserter med symfoniorkester i Israel. 2019 vann Louisa Lyne tävlingen Der Yiddisher Idol i Mexiko.Duon Ida &Louise består av göteborskan Ida Gillner, sång och sopransax och köpenhamnskan Louise Vase, sång och piano. Ingen av dem har judiska rötter men de sjunger på jiddisch. De har tonsatt dikter, Shtoltse lider, av fem judiska kvinnliga poeter från 1900-talets Montreal och New York: Anna Margolin, Celia Dropkin, Malka Heifetz Tussman, Rokhl Korn och Kadya Molodovsky.Texten till titelsången Dos Shtoltse lid är författad av Anna Margolin som var född i Vitryssland men flyttade till Palestina där hon bodde med sin man och sin son. Men hon trivdes inte alls i det livet så att hon lämnade sin man och sin son och flyttade till New York för att skriva.Anna Margolin använde sig av ett manligt pseudonym eftersom det på den här tiden, vid 1900-talets början, endast fanns manliga kritiker som klumpade ihop de kvinnliga poeterna i begreppet poetessin, så kallade kvinnopoeter - ett nedlåtande epitet.Låtlista:A MOL IZ GEVENJenny Nilsson/ Louisa LyneSalomon Schulman, textLouisa Lyne/ Jenny Nilsson/ Di Yiddishe KapelyeMAESTRO MUSIC 006117Shlanke shifnIda&LouisAnna MargolinIda&LouisKAKAFON RECORDS, KAKACDOYFN VEG SHTET A BOIMTrad, Claes Von HeijneItzik Manger. textRebecka Gordon/ Claes Von Heijne/ Filip Augustson/ Gilbert MatthewsTOUCHE MUSIC 019876, TMCCD 014MAYN RUE PLATJudisk Trad, Lauri Antila/ Jimmy Friedman/ Nils PersonneMorris Rosenfeld, textSabbath Hela VeckanSCHILDT & GROCHER 27397, SCHCD 001OYFN VEG SHTET A BOIMTrad, Claes Von HeijneItzik Manger. textRebecka Gordon/ Claes Von Heijne/ Filip Augustson/ Gilbert MatthewsTOUCHE MUSIC 019876, TMCCD 014MOIDE ANITrad.M Shweid, textRebecka Gordon/ Claes Von Heijne/ Filip Augustson/ Gilbert MatthewsTOUCHE MUSIC 019876, TMCCD 014UNTER DAYNE VAYSE SHTERENAbraham BrudnAbraham BrudnoKarsten TroykeCALYGRAM 060872, USHM21529164GEBET FUN A MEIDELChava AlbersteinZishe Landau, textChava AlbersteinNAIVE 022476, Y 226133Fun yener zayt liIda&LouisRokhl Kor, textIda&LouisKAKAFON RECORDS, KAKACDEpitafIda&LouisAnna MargolinIda&LouisKAKAFON RECORDS, KAKACDDos shtoltse lidIda&LouisAnna MargolinIda&LouisKAKAFON RECORDS, KAKACDIkh hob dikh nokh nit gezenIda&LouisCelia DropkinIda&LouisKAKAFON RECORDS, KAKACDA nay kleydIda&LouisRokhl KornIda&LouisKAKAFON RECORDS, KAKACDHalbtenerElla Milch-SheriffBeyle Schaechet- GottesmanLouisa Lyne, sångsolistLouisa Lyne, Raanana Symphonette Orchestra, Omer M WellberMIR LEBN EYBIKJudisk Tra.Leib Rosentha, textLouisa Lyne/ Di Yiddishe KapelyMAESTRO MUSIC 006117, MMCD 004A MOL IZ GEVENJenny Nilsson/ Louisa LyneSalomon Schulman, textLouisa Lyne/ Jenny Nilsson/ Di Yiddishe KapelyeMAESTRO MUSIC 006117

  • Musik och jiddisch - Vilka sjunger på detta språk och varför? Birgitta Tollan möter artister, en student och en språkvetare.

    I första programmet i serien Musik och jiddisch möter vi ryskfödda sångerskan Sophie Milman och den kanadensiska ryskättade professorn Anna Shternshis. De har båda arbetat med den i USA Grammynominerade cd-skivan Yiddish Glory: The Lost Songs of World War II. Det handlar om försvunna sånger som sjungs på jiddisch. Texterna hittades i ett forna sovjetiskt arkiv i Ukraina. Där hade de legat sedan 1950 då folkmusikvetaren Moisei Beregovskys forskning lades i giftskåpet. Det är berättelser från judiska barn, kvinnor och män, utsatta för nazisternas ohyggligheter under andra världskriget, bl a i koncentrationslägret Pechora i Ukraina. Även judiska, kvinnliga soldater i Röda armén skrev sånger.På Yiddish Glory sjunger och spelar excellenta, professionella musikanter; en mix av klassiska musiker och jazz- och folkmusiker. Producent är Dan Rosenberg i New York. Flera av sångerna på cdn är baserade på dåtidens populära ryska sånger, klassisk musik och judisk folkmusik.Svenska Anne Kalmering berättar om varför hon sjunger på jiddisch och hur sångerna fick henne att känna trygghet när hon var barn. Hon berättar om det s k Judehuset på Klippgatan på söder och framför sånger ur den nya cdn Vayter tillsammans med gruppen Stahlhammer Klezmer Classic. Där för de vidare judiska folksånger och musik i ashkenazisk och sefardisk tradition.-Jag föll för de där sångerna som liten och hade liksom aldrig någon tonårsrevolt, för det var ju ganska töntigt att sjunga de där sångerna. Det var inte särskilt intressant med jiddisch. Jiddisch var det där gamla! Men det fanns också en känsla av att de få judar, europeiska judar, som hade överlevt Förintelsen var ju fruktansvärt traumatiserade. När man mördar människor dödar man också ett helt språk och kultur. Det var ingen som trodde att jiddisch skulle leva vidare, säger Anne Kalmering.Svenska Sofia Berg Böhm blev som 16-åring inbjuden att sjunga med sin farbrors Freilach Express - den första Klezmerorkestern i Sverige. De gjorde en skiva och hon sjöng på jiddisch. Sofia Berg Böhm berättar hur en musikkassett hon köpte i New York fick henne att upptäcka nya uttryck inom musik framförd på jiddisch. Den israeliska sångerskan Chava Albersteins visor handlade om ghettot i Vilna (Vilnius) och berörde kriget och längtan tillbaka och saknad efter de som gått bort. Chava Alberstein kallas Israels Joan Baez.Tack vare språkvetaren Susanne Sznajderman-Rytz gav Sverige 2000 jiddisch en minoritetsspråksstaus. Hon växte upp i en jiddischtalande familj i Sverige. Hennes far var uppvuxen i en chassidisk, alltså from, familj i Polen, i Lodz och sjöng mycket. Susanne Sznajderman-Rytz sjunger själv i programmet. En känslosam sång som pappan sjöng för henne när hon var liten. Hon berättar om vad jiddisch är för språk, varifrån det kommer och vilka som talar det idag.Jiddisch var de östeuropeiska judarnas språk. Ett vardagsspråk, till skillnad från hebreiskan som var det heliga språket för religiösa studier. Före andra världskriget talades jiddisch av runt 12 miljoner människor. Idag finns det ca 2 miljoner jiddischtalande i världen. Jiddisch skrivs med hebreiska bokstäver och läses från höger till vänster. Många lär sig nu språket på universitet och andra utbildningar.-I judiska ortodoxa kretsar är jiddisch vardagsspråk. Hebreiska betraktas dock fortfarande som det heliga språket. Förutom i Israel finns det skolor i USA, i Paris, i Mexiko och i Australien som undervisar på jiddisch, säger språkvetare Susanne Sznajderman-Rytz.Spellista:TULCHINAlfred Schnittke, musik. Yosef Broverman (16 år), text.Sophie Milman m flYiddish GlorySix Degrees RecordsKAZAKHSTANSergei Erdenko, musik och arr. Okänd, text.Sophie Milman m flYiddish GlorySix Degrees RecordsBABI YARBaserad på jiddischa folksången In droysn geyt a regn. Golda Rovinskaya, text.Psoy Korolenko m flYiddish GlorySix Degrees RecordsKAZAKHSTANSergei Erdenko, musik och arr. Okänd, text.Sophie Milman m flYiddish GlorySix Degrees RecordsCHUVASHER TEKHTER (Döttrar från Chuvashia)Musik, okänd. Sonya Roznberg, text.Sophie Milman m flYiddish GlorySix Degrees RecordsYOSHKE FUN ODES (Yoshke från Odessa)Mikhail Glinka och Sergei Erdenko, musik. Berta Flaksman, text.Sergei Erdenko m flYiddish GlorySix Degrees RecordsJIDDISCH FOLKVISAErgets Shtil/Baym Teich - Nånstans vid tystnad / Vid bäckenChava AlbersteinThe KlezmaticsJIDDISCH FOLKVISALomir Zich IberbetnAnne KalmeringOt Azoj!: Sanger pa JiddischJIDDISCH FOLKVISATumbalalaikaThe Barry sistersTheir Greatest Yiddish HitsEssential Media B001NCE9UGDI MEZINKE OISGEGEBNAnne KalmeringStahlhammer Klezmer ClassicVayterKakafon Records KAKACD037HER NOR DU SCHEIN MEIDELEAnne KalmeringStahlhammer Klezmer ClassicVayterKakafon Records KAKACD037FRILINGAbrom Brudno, musik. Shmerke Kaczerginski, textSofia Berg BöhmÖstblocketVILNEAlexander Olshanetsky, musik. A. L. Wolfso, textSofia Berg BöhmKjuchek Records, KR-MZ 0101MAYN RUE PLATSMorris Rosenfeld, text och musik.Sofia Berg BöhmSirocco

  • I andra delen av Musik och klimat möter Birgitta Tollan tonsättare som skriver musik utifrån klimatkrisen och den globala uppvärmningen. "Den sjätte utrotningsfasen".

    Även tonsättare har berörts av klimatkrisen och den globala uppvärmningen och skrivit musik utifrån den känslan.Om sjätte "massdöden" inträffar blir spåren av vår civilisation osynliga och inom ett århundrade är allting täckt av frodig grönska.Vi förlorar den biologiska mångfalden i världen så snabbt att det redan nu talas om "den sjätte utrotningsfasen". Den första fasen inträffade för ungefär 440 miljoner år sedan. Den kanske mest kända fasen ägde rum för cirka 65 miljoner år sedan. Forskarna menar att en meteor då slog ner ungefär där Mexico ligger idag. Detta medförde att dinosauerna dog ut.Marie Samuelsson komponerade Fem årstider för stråkorkester (Musica Vitae), dikter och ljudlandskap. Hon använder sig av inspelade ljud av storm och regn och inlästa dikter av Mimmi Palm. Marie Samuelsson har jordklotets klimatförändringar och stigande temperatur i åtanke. Värmeböljor, skyfall och insekter blir fler i Norden, samtidigt som träd och andra växter frodas i varmare och längre säsonger. En femte årstid kanske?Malin Bång tilldelades 2018 det mycket prestigefyllda orkesterpriset för bästa komposition vid Donaueschinger Musiktage. Året innan komponerade hon kudzu /the sixth phase/ - om den sjätte massdöden. Kudzo är namnet på en japansk klängväxt som spridit sig över jorden. Satsen Jasmonate är uppkallad efter växternas varningssignaler som skickas ut då deras närmiljö blir allt sämre. Växterna bildar nätverk och har en stark kommunikation mellan sig. I stycket figurerar även bambu, en av världens mest snabbast växande växter. Cellon representerar bambuns rötter och gitarren bambuns stjälkar eller stammar. Spelar gör Curious Chamber Players.- Vi människor är helt beroende av växter och skulle snart dö ut om växterna försvann, säger Malin Bång.Benjamin Staerns första symfoni heter Polar Vortex - Polarvirvlar. Detta är ett väderfenomen som orsakar dramatiska väderförhållanden, som till exempel över 50 graders kyla, vulkaniska eller meteoritiska utbrott, extrem värme eller stormar. Polar Vortex är en klanglig resa i tre satser om väderförhållanden jorden runt - det är musik med inre bilder. Titeln på de tre satserna i symfonin är Frozen City, Northern Lights och Volcanic Eruption. Musiken är som frusen arkitektur, säger Benjamin Staern. Norrköpings Symfoniorkester spelar. 2017 var Ylva Bentancor inbjuden att skriva ett ljudkonstverk på 60 minuter för documenta 14, en av världens största utställningar för samtida konst. Titeln blev World Disorder - Oordning i världen. Ylva Bentancor förklarar: "Titeln är väldigt viktig. Vad jag visste var att det skulle ha med oordning att göra, en önskan att få säga att allt jag vill med min ljudkonst är att säga att den här världen är korkad, den vill att vi ska vara korkade och vi kommer att förstöra den medan vi följer korkade människors korkade regler. Och samtidigt ville jag lyfta fram hur obeskrivligt vacker världen kan vara."Kjell Perder är aktuell med stycket Now or Never! tillägnat klimataktivisten Greta Thunberg och inspirerat av den framväxande klimatrörelsen, till stor del ledd av helt unga människor. Detta är musik för diskantkör, blandad kör och kammarorkester (Västerås Sinfonietta). Texten består av korta citat ur bl a Rachel Carsons bok Tyst vår från 1962 och bl a parollerna #fridaysforfuture, #extinctionrebellion. De 280 unga sångarna skanderar: Enough is enough, global warming must stop! Nu är det nog, global uppvärming måste stoppas!"

  • I första delen av Musik och klimat möter Birgitta Tollan tonsättare som skriver musik utifrån klimatkrisen och den globala uppvärmningen. "Förlåt Moder jord."

    Droppen och havet. Bland smältande isberg, stigande havsnivåer, svår torka och orkaners och cykloners härjningar, kommer vatten att utforma våra kartor.Även tonsättare har berörts av klimatkrisen och den globala uppvärmningen och skrivit musik utifrån den känslan.Och tonsättare har i alla tider skrivit musik inspirerad av naturen.Möt Christopher Tin i Los Angeles. Hans cd The Drop that Contained the Sea Droppen som innehöll havet är sprungen ur en Sufi-tanke: På samma sätt som en vattendroppe innehåller oceanernas innersta, finns i varje människa hela mänsklighetens väsen. I den inledande satsen Water Prelude sjunger kören på det hypotetiska indoeuropeiska urspråket.Katarina Leyman växte upp i Bohuslän, på ön Orust, omgärdad av havet. Hennes senaste orkesterverk handlar om vatten och hav och det uruppfördes av Sveriges Radios Symfoniorkester. Titeln är Undulating Blue - Böljande blå.Maria Lithell Flyg ber Moder Jord om förlåtelse i Mother Earth. Titeln på hennes sång Avaritia betyder Girighet, vilken är en av dödssynderna. Det handlar om girigheten på jordens resurser. I operan Kassandra ser huvudpersonen framtida översvämningar. Dödssynden högmod - att inte lyssna på forskarnas varningar om klimatförändringarna, får förödande konsekvenser.Ylva Lund Bergner fick 2017 Järnåkerstipendiet på 100 000 kronor för sitt stycket Achenar. Hon minns fruktträdgården som gav en undanskymd plats där hon kunde vara sig själv och njuta. Men trädgården skövlades och nu står där radhus.Elin Kanhov doktorerar vid Musikvetenskapen i Stockholm. Hon skriver om hur nutida konstmusiktonsättare gestaltar naturen på ett annorlunda sätt än de historiska tonsättarna, som till exempel Beethoven. Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan.Låtlista:WATER PRELUDE Christopher Tin, Christopher Tin/ Angel City Chorale/ Soweto Gospel Choir/ Royal Philharmonic Orchestra (London)/ Shoji Kameda TIN WORKS 063935, TW 004WATER PRELUDE Christopher Tin, Christopher Tin/ Angel City Chorale/ Soweto Gospel Choir/ Royal Philharmonic Orchestra (London)/ Shoji Kameda TIN WORKS 063935, TW 004WATER PRELUDE Christopher Tin, Christopher Tin/ Angel City Chorale/ Soweto Gospel Choir/ Royal Philharmonic Orchestra (London)/ Shoji Kameda TIN WORKS 063935, TW 004BABA YETU Christopher Tin, Trad Soweto Gospel Choir/Lucas Richman/ Royal Philharmonic Orchestra (London) TIN WORKS 042337, BABA YETUSYMFONI NR 6 F-DUR OP 68 Ludwig Van Beethoven, Simon Rattle/ Berliner Philharmoniker BERLIN PHIL MEDIA 058870, BPHR 160091-4SYMFONI NR 6 F-DUR OP 68 Ludwig Van Beethoven, Simon Rattle/ Berliner Philharmoniker BERLIN PHIL MEDIA 058870, BPHR 160091-4LACONISME DE L'AILE Kaija Saariaho, Saint-John Perse Lesley Olson/ Thomas Neuhaus KAIROS PRODUCTION 24056, 0012412 KAIUndulating Blue Katarina Leyman, Sveriges Radios SymfoniorkesterAvaritia - Greed Maria Lithell Flyg, Vindla String Quartet & Fredrik HermanssonSeven Deadly SinsLittle by Lithell Music ProductionKassandras aria Maria Lithell Flyg, Åsa Thyllman, Thomas Sepp, Håkan StarkenbergMother Earth - Forgiveness Maria Lithell, Vindla String Quartet & Fredrik HermanssonSeven Deadly SinsLittle by Lithell Music ProductionMother Earth - Forgiveness Maria Lithell, Vindla String Quartet & Fredrik HermanssonSeven Deadly SinsLittle by Lithell Music ProductionDEVIPRAVAHA Christopher Tin, Adi Shankara Roopa Mahadevan/ Christopher Tin/ Royal Philharmonic Orchestra (London)/ Jon Sterckx TIN WORKS 063935, TW 004DEVIPRAVAHA Christopher Tin, Adi Shankara Roopa Mahadevan/ Christopher Tin/ Royal Philharmonic Orchestra (London)/ Jon Sterckx TIN WORKS 063935, TW 004WALOYO YAMONI Christopher Tin, Trad Från Uganda Soweto Gospel ChoirRoyal Philharmonic Orchestra (London) TIN WORKS 063935, TW 004

  • För ett liv i musikens tjänst. Som en poet eller alkemist omvandlar hon ljud till skulpturer.

    Som första kvinnliga tonsättare någonsin får Rebecca Saunders det som kallas Musikens Nobelpris, Ernst von Siemens Musikpreis på 250 000 Euros.Hon föddes i London men lever sedan många år i Berlin och får priset för ett liv i musikens tjänst. "Som en poet eller alkemist omvandlar hon ljud till skulpturer. Hennes intelligenta, intuitiva musik har stränghet, genialt berättande, listig humor och explosiv energi."Rebecca Saunders verklista innehåller drygt 70 verk: solostycken, duostycken, trios, kammarmusik, orkesterstycken. För henne är rummen, det arkitektoniska och spatiala, oerhört viktigt och musikerna är ofta utplacerade på olika platser när verken framförs.Hon känner instrumenten utan och innan och deras klangfärg och tonart/pitch betyder allt. Mekaniska misstag i t ex en oboe, då ljudet spricker upp i två toner, kallar Rebecca Saunders en dyad, ett ackord av två toner. Hon älskar sådana "biprodukter" och använder sig av dem i sina kompositioner.Hennes verk chroma, för upp till 16 musiker, finns i 20 olika versioner, uppförda i olika länder. Stycket spelas två gånger vid varje konserttillfälle och till instrumentationen hör upp till 270 speldosor.Rebecca Saunders senaste stora orkesterverk har titeln Yes, efter det sista ordet i Molly Blooms inre monolog i romanen Odysseus av irländske författaren James Joyce.I Yes använder Rebecca Saunders en fulltalig Ensemble Musikfabrik från Köln. Sammanlagt 19 solister samt sopran och dirigent, som spelar slagverk, reciterar och sjunger text. Instrumentet ackordion är ett måste för Rebecca Saunders.-Utan ackordion kan jag inte skriva musik! Det finns något förunderligt med ackordion. Instrumentet är mångsidigt och känslomässigt: mycket subtilt och extremt kraftfullt. Ackordion kan uttrycka en djup melankoli men kan också vara både iskallt och distanserat.Saunders har varit professor i komposition vid Hannover University of Music, Theatre and Media och undervisar regelbundet vid Darmstadts sommarkurser och vid Impuls Academy i Graz i Österrike. Hon är medlem i Berlin Academy of Arts och Sachsen Academy of Arts i Dresden.Här är en helt färsk och gedigen verklista:https://www.editionpeters.com/resources/0001/writers/pdf/Saunders_worklist_17_Jan_2019.pdfVi möter även tonsättaren Malin Bång och dirigenten Rei Munakata som med ensemblen Curious Champer Players har arbetat med Rebecca Saunders och hennes musik. Bland annat vid Stockholm New Music Festival på Musikaliska på Nybrokajen i Stockholm då Saunders chroma IV uppfördes.Malin Bång: Det som inspirerade mig från början var den här väldigt dynamiska kraften i Rebecca Saunders musik och de stora kontrasterna mellan det ganska ruffa och det väldigt sköra och svaga. Det blir en stor relief i musiken och hon var intresserad av det rumsliga redan då, fast det sker inne i instrumentationen på något vis.Rei Munakata: Det var mycket intressant att arbeta med Rebecca Saunders. Hon är fast beslutsam och vet exakt hur hon vill ha det i dessa komplicerade musikstycken. Det mest intressanta är att hon känner instrumenten mycket bra. Hon använder instrumentet på ett mycket färgstarkt sätt för att skapa olika nyanser.Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan som mötte Rebecca Saunders inför prisutdelningen i hennes studio i Prenzlauer Berg i Berlin.Spellista:Stirrings StillRebecca SaundersEnsemble Musikfabrik, KölnSkinRebecca SaundersJuliet Fraser, sopranEnsemble ModernVimbayi Kazibon, dirigentLive av BBCSkinRebecca SaundersJuliet Fraser, sopranEnsemble ModernVimbayi Kazibon, dirigentLive av BBCBlaauw for double-bell trumpetRebecca SaundersMarco Blaauw, trumpetMiniataRebecca SaundersTeodoro Anzellotti, ackordioHans Zender, dirigentSouthwest German Radio Symphony OrchestraSolitudeRebecca SaundersSeverine Ballon, celloTo And FroRebecca SaundersHannah Weirich, violinPeter Veale, oboechroma IXRebecca SaundersEnsemble Contrechampchroma IXRebecca SaundersEnsemble ContrechampYesRebecca SaundersJuliet Fraser, sopranEnsemble Musikfabrik, KölnEnno Poppe, dirigent

  • Dansk teater och films första dam i samtal om den musik som betyder mest för henne. Ghita föddes in i musiken. Far och bror operasångare och mor klassisk pianist. I Karen Blixens röst hör Ghita musik.

    Möt dansk teater och films första dam, Ghita Nørby, i en Tonträff från 11 juni 1995. Då hade Ghita Nørby just fyllt 60 år.Som mycket ung träffade Ghita Nørby den danska författarinnan Karen Blixen och upplevde att Karin Blixen hade ett instrument inbyggd i sin stämma en fantastisk historieberättare. Hör Karen Blixens musikaliska röst i programmet.Karen Blixen bad sin nära vän, danska kungliga teaterns sceneregissör Erling Schroeder, att till en tebjudning ta med sig en hop unga flickor som Karen Blixen kallade hans "fågelbur". Med det menade Karen Blixen de tre unga skådespelerskorna Susse Wold, Lone Hertz och Ghita Nørby.- Men tyvärr var jag för ung när jag träffade Karen Blixen, alltför självcentrerad och egoistisk och imponerad av att vara där. Därför fattade jag inte helt vad det var för en person jag var tillsammans med. Men jag har aldrig glömt bort det och hon står totalt levande för mig. Sedan jag blev vuxen har jag läst det mesta av hennes författarskap.- Karen Blixen brydde sig mycket om andra människor. Hon blev ett utflyktsmål till exempel för kvinnor som lämnat sina män i Köpenhamn eller prostituerade och andra som var hungriga. Mitt i natten besökte de henne i Rungstedlund, två och en halv mil norr om Köpenhamn, och då steg Karen Blixen upp och pratade hela natten med de här personerna!Lyssna också på Ghita Nørbys upplevelser av sin operasjungande far Einar Nørbys röst och danska språk, sin brors Claus Nørbys röst, Mozarts musik och musik av de amerikanska jazzlegenderna Count Basie, Charlie Parker, Billie Holiday och Lester Young.Med operasångerskan Maria Callas identifierar sig Ghita Nørby och "tar med henne" varje gång hon går in på teater- eller filmscenen. Ghita berättar varför Maria Callas är hennes skyddsängel.Även skådespelarna Peter Ustinov och Peter Sellers musikaliska röster älskar Ghita Nørby. Låtlista:Husker du i høstPeter Heise/Carl PlougEinar NørbyMedlemmar av det kgl. KapellDirigent: Emil ReesenPolyphon XS 43327 Tøm ditt glasJoup Portengen-Thøger OlesenClaus NørbyOrkester och kördirigent: Ole HøyerEMI DD 809 MozartG-moll symfonin, 1:a satsenSvenn Skipper, arrangör, pianistLiveinspelning. Piano, flöjt och bas. Count BasieLi'l darlin'Count Basies orchestra"The Complete Atomic Basie"Roulette 7243828635-26 Charlie ParkerDonna LeeCharlie Parker All Stars"The Original Bird"Savoy Jazz RecordsZD 71854 Getting Some Fun Out of LifeB Holiday, L Young m flJoe Burke och Edgar Leslie"Giants of Jazz" CD 0218 BizetHabaneran ur Carmen, 1:a aktenMaria Callas m flOrkestern vid Parisoperan. Dirigent: Georges PretreEMI CD S 7473138 Karen BlixenUr En båltaleKaren BlixenSänt i Danmarks Radio 11 januari 1953. Inspelat i Rungstedlund. Exlibris EXL 20.039 Peter UstinovMock MozartPeter UstinovAckompanjerad av Anthony HopkinsEMI OU 2079 Lerner-Loewe/GB ShawWould'n It Be LoverlyPeter SellersUr My Fair Lady "Songs for Swinging Peters"EMI - NTS 212 Palle MikkelborgPrince of PiecePalle Mikkelborg, trumpet. Helen Davies, harpa"Anything But Grey" Columbia 4716142

  • Möt den sydafrikanske barytonen Luthando Qave som blev den första svarta sydafrikanen att sjunga på The Met i New York, 2011, och dit kom han från Sverige.

    Sverige har en särskild plats i Luthando Qaves hjärta. Det var här han gick Operahögskolan i Stockholm 2008-2011, och det var här han fick Anders Walls Giresta-stipendium på 100 000 kr och kunde studera ett år vid Metropolitanoperans program för unga artister. På The Met sjöng han bland annat Härolden i Othello och Fiorello i Barberaren i Sevilla.På senare år har han även sjungit greven i Figaros bröllop, Marcello i La Bohème, Leporello i Don Giovanni och Silvio i Pajazzo/Pagliacci på Göteborgsoperan.I Tebogo Monnakgotlas kortopera Jean-Joseph, Du är en livs levande dikt sjöng Luthando Qave poeten Jean Joseph Rabearivelo på Stockholmsoperan.- Jag har gjort en fantastisk resa, säger Luthando Qave som föddes i Mdantsane Township i Östra Kapprovinsen i Sydafrika i folkgruppen Xhosa.Luthando Qave växte upp i slutet av apartheidregimen och fick lära sig läsa noter först som 19-åring. Han kämpade mot fördomar, både bland svarta och vita, som att en svart man inte kunde sjunga opera och att det var en konstform för vita.Vi hör musik från Luthando Qaves karriär och i en repetition av Barberaren i Sevilla vid Kungliga Operan i Köpenhamn. Han sjöng även Figaro i samma opera vid Göteborgsoperan. Vi möts för intervjuer i Köpenhamn, Stockholm och Göteborg. Musiklista:David MulovhedziWe will follow Jesus (Somlandela)Soweto Gospel Choir Giuseppe VerdiFalstaff, E sogno O realtaLuthando QavePhilharmonic Orchestra, conductor Graeme JenkinsLive vid NEUE STIMMEN 2015 - Semifinal Gioacchino RossiniBarberaren i Sevilla Figaros aria Largo al factotumLuthando QaveDet Kongelige Kapell vid KöpenhamnsoperanDirigent: Vincenzo MilletarìLive Jordan "Jerry" RagovoyPata PataMiriam Makeba Gioacchino RossiniIl Barbiere di Seviglia, Largo al factotumLuthando QaveUlrich Sterk, piano.Live W A MozartLe Nozze di Figaro, "Non Più Andrai"Bryn TerfelJames Levine Metropolitanoperans orkester Giuseppe VerdiSimon Boccanegra akt III Oh refrigerio!... la marina brezza!Dimitrij Chvorostovskij Ladysmith Black MambazoNtulube David MulovhedziWe will follow Jesus (Somlandela)Soweto Gospel Choir Eduardo di Capua, textGiovanni Capurro, musikO Sole MioThree tenorsJames Levine Orchestre De Paris W A MozartCosi Fan Tutte, Soave sia il vento, Nr 10 Akt 1Bryn TerfelCharles Mackerras, dirigentScottish Chamber Orchestra Johannes Brahms4. Wenn ich mit Menschen, Andante con moto et anima, Serious Songs Ess-durLuthando Qave, barytonLlr Williams, pianoLive vid BBC Cardiff Singer of the World 2013 Sipho 'Hot Stix' Mabuse"Nelson Mandela"Gallo Record Company CDPS 036 Natalja PasitjnMeni OdnakovoLuthando Qave Gioacchino RossiniIl barbiere di Siviglia, Una voce poco fa · Pretty YendeMarco Armiliato · Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI Tebogo MonnakgotlaJean-Joseph, Du är en livs levande diktKungliga Hovkapellet James Grossmith dirigent Rotundan Kgl OperanLive Tebogo MonnakgotlaJean-Joseph, Du är en livs levande diktKungliga Hovkapellet James Grossmith dirigent Rotundan Kgl OperanLive Giuseppe VerdiFalstaff, E sogno O realtaLuthando QavePhilharmonic Orchestra, conductor Graeme JenkinsLive vid NEUE STIMMEN 2015 - Semifinal Gioacchino RossiniIl Barbiere di Seviglia, Largo al factotumLuthando QaveUlrich Sterk, piano.Live

  • Med art-rockgruppen Dame Wiggens spelade han elgitarr till egna tonsatta dikter ur engelska poeten William Blakes "Songs of Experience" och "Songs of Innocence".

    Plats för Kent Olofsson i Tollans musikaliska! Rockgitarristen som blev tonsättare och kompositionslärare i elektronmusik vid Malmö Musikhögskola. Och som vunnit priser i Brasilien och Japan för sina stycken där akustiska instrument blandas med tape och live-elektronik.Efter en period som symfonirockare i gruppen Yes anda skriver Olofsson verk i mer sparsamt format. Gärna med gitarren, klassisk eller elektrisk, i centrum. Hur många klanger kan han inte frambringa ur detta sex-, sju- eller elvasträngade instrument, bara han stämmer om tillräckligt knepigt! Sviten Il Liuto d'Orfeo är även komponerad för den latinamerikanska "folkgitarren" Charango och tape.I den säregna Stabat Mater, en av musikhistoriens mest tonsatta latinska texter, låter Olofsson två sopraner och två mezzosopraner uppgå i skön förening med förinspelade elektroniska klanger som står för konsonanterna i orden!Helt kan Kent Olofsson inte avhålla sig från rockmusiken. Med art-rockgruppen Dame Wiggens spelade han elgitarr till egna tonsatta dikter ur engelska poeten William Blakes Songs of Experience och Songs of Innocence.Detta är en historisk intervju från 2002 med anledning av att Kent Olofsson 2018 får Rosenbergpriset av Föreningen svenska tonsättare. Priset delas ut till tonsättare med betydelsefull och nyskapande verksamhet. Prissumman är på 75 000 kronor.I motiveringen står att Kent Olofsson får det för "en rik konstmusikalisk verksamhet inom de flesta genrer. En lång karriär full av ständigt nytänkande inom allt från elektroakustisk musik till forskning och skapande av musikdramatik."2018 disputerade Kent Olofsson i konstnärlig forskning och har skapat en lång rad nya verk inom teater, dans, kör, opera, elektronisk musik och kammarmusik tillsammans med olika konstnärer inom olika konstformer.2016 fick Kent Olofsson Järnåkersfondens pris på 100 000 för verket Champs d'étoiles. Låtlista:Kent Olofsson Introduction ur Songs of Innocence and of ExperienceDame Wiggens: Cristin Lindqvist, sång. Kent Olofsson, gitarr, bas, keyboard, programmering och dator. Sazed Ul Alam, sitar. Jai shankar, tablas. Magnus Persson, programmingPrivat inspelning Kent OlofssonThe Garden of Love (ur Songs of Innocence) Text: William BlakeDame Wiggens: Cristin Lindqvist, sång. Kent Olofsson, gitarr, bas, keyboard, programmering och dator. Sazed Ul Alam, sitar. Jai shankar, tablas. Magnus Persson, programmingPrivat inspelning Kent Olofsson Stabat Mater, Part V Trad text.Cecilia Alrik och Kristina Nilsson, sopraner. Ann-Kristin Jones och Emma Lyrén, mezzosopraner. Kent Olofsson, datorljud. "Vox Nova" dB Productions. dBCD64 Kent Olofsson Stabat Mater, Part I Trad text.Cecilia Alrik och Kristina Nilsson, sopraner. Ann-Kristin Jones och Emma Lyrén, mezzosopraner. Kent Olofsson, datorljud. "Vox Nova" dB Productions. dBCD64 Kent Olofsson Il Liuto d'Orfeo (for guitar and tape), For CharangoStefan Östersjö, 6-strängad klassisk gitarr, charango. Kent Olofsson, datorljud. dB Productions. dBCD54 Kent Olofsson Il Liuto d'Orfeo (for guitar and tape), For six-stringed classical guitarStefan Östersjö, 6-strängad klassisk gitarr, charango. Kent Olofsson, datorljud. dB Productions. dBCD54 Kent Olofsson Parcaes CordesTrion Hot 3: Stefan Östersjö, gitarrer, Terje Tivång, altflöjt, Torbjörn Hällander, viola

  • Verket "Muohta" har fått sitt namn efter ett samiskt ord för snö, och textunderlaget består av ytterligare 18 samiska ord som anknyter till just snö. Möt även Nils Henrik Asheim i intervju från 1996.

    Nils Henrik Asheim är en norsk komponist och orgelspelare. 2018 gick Nordiska rådets musikpris till honom för verket Muohta för kör och stråkorkester. Det här stycket är komponerat som en replik till Joseph Haydns Årstiderna från 1801.Nils Henrik Asheim förklarar att sammanhanget inspirerade honom att försöka lämna begreppen framsteg och kontroll över naturen, som härstammar från Haydns tid, och istället gå in för urbefolkningens upplevelse av att leva med naturen. Medan årstiderna i dag långsamt förändras på sätt som ger upphov till oro bland forskare, var vetenskapsoptimismen som högst på Haydns tid.I Muohta får den samiska urbefolkningen en stämma: Verket har fått sitt namn efter ett samiskt ord för snö, och textunderlaget består av ytterligare 18 samiska ord som anknyter till just snö.Lyssnarna bjuds in i en annorlunda upplevelse av tid, som närmast är en serie av olika atmosfärer eller tillstånd, inte utan en viss känsla av fara eller obehag. Stycket består av 18 sektioner av vilka var och en utforskar ett snörelaterat ord på samiska som ingår i Inger Marie Gaup Eiras doktorsavhandling Muohttaga jávohis giella The Silent Language of Snow. Vissa ord är direkta beskrivningar av snö, medan andra står för snöns inverkan på människornas dagliga liv som ulahat, en igensnöad vinterväg som knappt är synlig. Nils Henrik Asheims verk Muohta för kör och stråkorkester skildrar långsamma förändringar som vi knappt ser eller varseblir.Långa passager i verket är stillsamma, som om de skildrar ett fruset landskap. Men landskapet lever under ytan, vilket kommer till uttryck genom långsamma och nästan omärkliga förändringar och tidvis oförutsägbara vändningar och kontraster, som när kören mot slutet sjunger med full värme.Ur juryns motivering:Nordiska rådets musikpris 2018 går till ett musikstycke som är akut aktuellt och samtidigt medvetet om sin historia. Vårt allra första instrument, den mänskliga rösten, har en central roll i verket, då musiken varsamt integrerar språk i ljudvärldarna.Vi möter även Nils Henrik Asheim i en intervju från 1996. Bl a talar han om sitt samarbete med den numera avlidna sångerskan Anne-Lise Berntsen på skivan Engleskyts där de blandar vackra norska folktoner med psalmer och improviserar kring dem.- På Engleskyts valde jag att arrangera och komponera ut dessa religiösa folkmelodier på ett flexibelt sätt. Jag använder orgeln som ett plastiskt instrument. Orgeln är en stadigt förändrande klangyta, inte ett statiskt block som orgel ofta är i traditionell orgelmusik. Jag ser orgel som en levande organism, som en kropp, som ett djur som i grunden kan leva på vilket sätt som helst. Situationen: just den konserten, den speciella orgeln jag spelar på, det rum jag spelar i. Allt detta spelar in. Akustiken är halva instrumentet helt enkelt. Du måste lyssna på rummet och spela vidare på det du får tillbaka.Nils Henrik Asheim berättar också om varför han attraheras av Mozarts opera Don Giovanni så starkt att han skrev orkesterverket Don Giovanni-metamorfoser, som är variationer över ouvertyren till Mozarts opera.Nils-Henrik Asheim kallades underbarn och fick som 15-åring sin första komposition uppförd. Stycket hette Octopus och spelades 1975 vid festivalen Ung Nordisk Musik i Helsingfors. Sedan dess har Nils Henrik Asheim fått flera priser och utmärkelser och har utbildat sig i komposition för Anton Thommessen i Oslo och Ton de Leeuw i Amsterdam. Han är även utövande musiker med piano och orgel som huvudinstrument. Låtlista:Muohta för kör och stråkorkesterNils Henrik AsheimDet Norske Solistkor och Ensemble AllegriaGrete Pederse, dirigentUruppfört i Universitetets aula, Oslo, den 28 oktober 2017. Vannspeil, SpeilNils Henrik AsheimNils Henrik Asheim, pianoOdd Hannisdal, violinOpdal Eggestad, celloAurora ACD 4967 A Summer's PlayNils Henrik AsheimFrantisek Veselka, violinMilena Dratvová, violinBergen Philharmonic OrchestraNew Norwegian Violin Music, Vol. IIIAurora ACD 4972 Trad.Som dend gyldne sool frembryderNils Henrik Asheim, orgelAnne-Lise Berntsen, sångInspelad på Barockorgeln i WeissenauKirkelig Kulturverksted FXCD 136 Trad.Herre gud! ditt dyre navn og æreNils Henrik Asheim, orgelAnne-Lise Berntsen, sångInspelad på Barockorgeln i WeissenauKirkelig Kulturverksted FXCD 136 Don Giovanni-metamorfoserNils Henrik AsheimTrondheim Symfoniorkester

  • Vad är det som fascinerar med en aristokratisk franskspråkig poet från Madagaskar som tog sitt liv 1937?

    Svenska tonsättaren Tebogo Monnakgotla, med rötter även i Sydafrika, har redan skrivit fem musikstycken inspirerade av Jean-Joseph Rabearivelos dikter och liv. Hon planerar en helaftonsopera om honom. I dokumentären läser hon poetens dikt Gryning och berättar om hur hon arbetar musikaliskt med texterna.Vi möter också barytonen Luthando Qave som rörs till tårar när han sjunger om Rabearivelos självmord. Qave, född och uppvuxen i Sydafrika, identifierar sig starkt med poetens kamp för en plats i tillvaron.Författaren och chefdramaturgen vid Dramaten i Stockholm, Magnus Florin, var själv på Madagaskar vid en begravning och upplevde madagaskernas traditionella musik. Florin läser ett par folkdikter från Madagaskar som han själv översatt.Richard Serrano, professor i franska och jämförande litteratur vid Rutger-universitetet i New Jersey, har en teori om varför Rabearivelo tog sitt liv, endast 36 år gammal.Dessutom bjuds vi som vanligt på vacker och spännande musik! Bl a utdrag ur Tebogo Monnakgotlas kortoperan JEAN-JOSEPH Du är en livs levande dikt med text av Claude Kayat och Jean-Joseph Rabearivelo. Kortoperan uruppfördes i oktober 2016 på Kungliga operan i Stockholm under projektet Short Stories: OPERAX3.För "Jean-Joseph" är Tebogo Monnakgotla nominerad till Nordiska rådets musikpris 2018. Låtlista:Hiragasy Justin Vali, Justin Vali Nascente, NSCD 053 AMBIANCE DE FUNERAILLES ROYALESTrad från Madagaskar BegravningsmusikGREM 016313, G 8908 Sång trummor i Madagaskar Anonym, Anonym Anonym Images LunairTebogo Monnagkotla, tonsättareIda Falk Winland, sopranMatti Hirvone, piano NY LANITRA MANGAMANGA Trad från Madagaskar, Merinamusik Radrianarivo GREM 016313, G 8908 Autre Naissance Du JourTebogo Monnagkotla, tonsättareJean-Joseph Rabearivelo Erik Westbergs Vokalensemble Autre Naissance Du JourTebogo Monnagkotla, tonsättareJean-Joseph Rabearivelo Erik Westbergs Vokalensemble Hiragasy Justin Vali, Justin Vali Nascente, NSCD 053 Fokafoka Ny Antsaly, Ny Antsaly Ny Antsaly ROUGH GUIDE, RGNET 1163 Naissance Du Jour II Monnakgotla, Tebogo, Sveriges Radios Symfoniorkester/Storgårds, John Naissance Du Jour Monnakgotla, Tebogo, Rabearivelo, Jean-Jospeh Pejler, Johan, Bas/Eklund, Bengt, Vissling/Sjäblom, Ulla, Sopran/Scheele, Marika, Sopran/Wedin, Eva, Alt/Radiokören /Dijkstra, Peter, Dirigent Naissance Du Jour Ii Monnakgotla, Tebogo, Sveriges Radios Symfoniorkester/ Storgårds, John Naissance Du Jour Ii Monnakgotla, Tebogo, Sveriges Radios Symfoniorkester/ Storgårds, John Naissance Du Jour Ii Monnakgotla, Tebogo, Sveriges Radios Symfoniorkester/ Storgårds, John JEAN-JOSEPH Du är en livs levande dikt Tebogo Monnakgotla, Luthando Qave Cecilia Nannesson Kungliga Hovkapellet James Grossmith JEAN-JOSEPH Du är en livs levande dikt Tebogo Monnakgotla, Luthando Qave Cecilia Nannesson Kungliga Hovkapellet James Grossmith JEAN-JOSEPH Du är en livs levande dikt Tebogo Monnakgotla, Luthando Qave Cecilia Nannesson Kungliga Hovkapellet James Grossmith

  • Legend under sin livstid. Både förnyare och bevarare av traditioner. Inspiratör och musikambassadör för sitt libanesiska kulturarv.

    Det finns knappast något som Marcel Khalife inte rört vid i musik- och kulturlivet i Mellanöstern. Han har skrivit musik för alla format, inklusive orkesterverk, filmmusik och dansmusik, liksom även ett flertal böcker om musik. Möt Marcel Khalife i en intervju från 2002.­Marcel Khalife är oudspelare, sångare och tonsättare. Han föddes 1950 I byn Amchit i norra Libanon. Han studerade instrumentet oud - den arabiska lutan - vid det Nationella Musikkonservatoriet i Beirut och tog examen 1971. Vid den tiden var det strikta tekniska regler för hur man fick spela detta instrument. Mellan 1970 och 75 undervisade han vid musikkonservatoriet.Marcel Khalife gav även solokonserter utomlands och 1976, när inbördeskriget startade i Libanon, slutade han sin tjänst och turnerade tillsammans med ensemblen Al-Mayadine. De spelade i arabvärlden, Afrika, Europa, USA, Canada, Latinamerika, Australien och Japan.Marcel Khalife kallas ömsom Mellanösterns Bob Dylan eller Libanons Pete Seeger.1989 i slutet av inbördeskriget gick Marcel Khalife i exil - han flyttade till Paris. Tio år senare anklagades han för blasfemi av en domare i Beirut och hotades med fängelsestraff. Khalife skulle ha skymfat islam genom att sjunga den egenkomponerade sången: Oh Fader Mitt Namn Är Josef. Enligt domaren hade han sjungit direkt ur Koranen.Men sanningen är att texten är skriven av den aktade palestinske poeten Mahmoud Darwish och handlar om en man som misshandlats och bortvisats av sina egna landsmän, sina vänner, sina bröder. En symbolisk bild för konflikten mellan konstnären och politikern, mellan humanisten och den krigförande. En bild för exilens villkor. För Khalifes eget livsöde.Marcel Khalife gästar i oktober 2018 festivalen Curious Classics i Sverige. Låtlista:Marcel KhalifeRita Marcel Khalife/M DarwishOh Father My Name is Yusef (Oh Fader Mitt Namn Är Josef) Marcel KhalifeJadal Oud Duo Marcel Khalife/M DarwishMother Marcel KhalifeConcerto Al Andalus Marcel KhalifeCoffee Trees

  • Solopianisten och hjärnforskaren Fredrik Ullén har absolut gehör och ser toner och ackord i färger. Konsertpianisten Francisca Skoogh har rötter i tangons Argentina och i den skånska myllan.

    Vi möter två pianister i historiska intervjuer. Fredrik Ullén är pianist och professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hans New York-debut kallades "spektakulär" av New York Times.Han har prisats i internationella musiktidskrifter för sin virtuositet och sina konstnärliga gestaltningar av ett 15-tal parafraser, pastischer och variationer av Chopins Minutvals på CD'n "Got A Minute".Ulléns tolkningar av tonsättare som Bela Bartók, György Ligeti och Pavol Simai har också uppmärksammats. Här berättar han om varför det är så lätt att tycka illa om Karlheinz Stockhausen. Och varför han spelar den brittiske tonsättaren Kaikhosru Sorabjis svårspelade musik.Fredrik Ullén har absolut gehör och för honom är C-dur vitt, F-dur är ljusgrönt och A-dur är blått.För att förstå hur hjärnan påverkas av t ex intensiv musikalisk träning undersöker han tvillingpar. Med utgångspunkt i musikerhjärnan forskar han på det som kallas flow, ett inspirationsliknande tillstånd när vi helt går upp i det vi sysslar med.Fredrik Ullén skapade internationell uppståndelse när han visade att det finns en likhet mellan hur hjärnan fungerar hos patienter med schizofreni-diagnos och hos friska, kreativa människor. I thalamus har båda dessa grupper av människor lite färre mottagare för signalsubstansen dopamin, och det skulle kunna förklara varför de kreativa får fler idéer än andra.Fredrik Ullén om ...... kreativitet"Det räcker inte med att du är bra på att hitta på för att du ska kallas för kreativ. Idéerna måste också vara både originella, meningsfulla och användbara."... de kreativa"Det handlar om öppna människor med en sammansatt personlighet. De är ofta både utåtvända och tidvis inåtvända. Både idérika och på samma gång fokuserade."... drivkraft"Den som är kreativ drivs ofta mer av egen kraft än av extern motivation. Inte så att de inte gillar beröm, men de behöver det inte."... att tänka kreativt"Om du ber en kreativ person att komma med idéer hittar de inte bara på många saker, idéerna är också ovanliga och väldigt olika." Konsertpianisten och psykologen Francisca Skoogh har rötter i tangons Argentina och i den skånska myllan. Hon spelar lika gärna den innerlige intimisten Brahms som den ironiske och förtvivlade världsmannen Prokofjev.-Att fördjupa sig i en tonsättares verk, värld, är fantastiskt. Det kan ibland fungera som terapi. Pianot är som ett extra ben, förklarar Francisca Skoogh som fick sitt första instrument innan hon ens var född!På CD:n Songs in Season samarbetar Francisca Skoogh med mezzosopranen Malena Ernman. Där blandas gammalt och nyskrivet i en syrlig örongodis-blandning.Francisca Skoogh har sedan några år tillbaka ett fördjupat samarbete med hovsångerskan Anna Larsson.Francisca Skoogh är doktorand i konstnärlig forskning vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds Universitet. Ämnet är pianisten på scenen och kommunikationen som sker i scenögonblicket.Hon arbetar även deltid som psykolog. I sina föreläsningar och kurser för musiker under temat Den framträdande människan använder hon sina egna erfarenheter som artist och sin kliniska erfarenhet som psykolog.Francisca Skoogh har erhållit det prestigefyllda Premier Prix i både kammarmusik och piano vid Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris samt Solistdiplom vid Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Hon är även vinnare av Solistpriset. Låtlista: SisyfosPavol SimaiFredrik Ullén, piano Walz in D-flat major, Op. 64 No 1Leopold GodoskyFredrik Ullén, piano Pastisch on the Minute WalzSorabjiFredrik Ullén, piano Walz in D-flat major, Op. 64 No 1F ChopinFredrik Ullén, piano Musica Ricercata. Vivace. CapricciosoG LigetyFredrik Ullén, piano Klavierstück VK-H StockhausenFredrik Ullén, piano Showpan BoogieJoe FurstFredrik Ullén, piano Suite No. 1 Prelude G F Händel Francisca Skoogh, piano CD-titel: Francisca Skoogh Nytorp Musik, Nytorp 5 Klavierstücke Opus. 119. Intermezzo Johannes Brahms Francisca Skoogh, piano CD-titel: Francisca Skoogh Nytorp Musik, Nytorp 5 Variationen über eigenes Thema Johannes Brahms Francisca Skoogh, piano CD-titel: Francisca Skoogh Nytorp Musik, Nytorp 5 Klavierstücke Opus. 119. Rhapsodie Johannes Brahms Francisca Skoogh, piano CD-titel: Francisca Skoogh Nytorp Musik, Nytorp 5 Pianosaont No 6 S Prokofjev Francisca Skoogh, piano Liveinspelning, Båstad Kammarmusikfestival 2003, SR Malmö. O Catharina Backman Francisca Skoogh, piano. Malena Ernman, mezzosopran CD-titel: Songs in Season Nytorp Musik Nytorp 6