Avsnitt

  • Vi fortsätter släppa loss intrycken och med majoriteten av panelen på fortsatt semester hänger Douglas på igen när han och Aaron betar av de senaste titlarna.

    Förvisso inte en av de allra senaste spelen kanske, men ändå ett partyspel som är här för att stanna; Party Animals* må ha misslyckats med menyerna, men knasigheten sitter precis där den ska!

    Därefter åker vi tillbaka till skolan i Persona 3 Reload! Stilmässigt genialiskt, småmysigt nostalgiskt och emellanåt eftertänksamt. Men vad är det egentligen som får Douglas att tända till? Jo gränssnittet såklart!

    Avslutningsvis blir det svenskodlade Go Mecha Ball** som utsökt för tankarna till ett visst Nintendo IP... För även om det är fantastiskt att vi får ett helt unikt spel i originalförpackning, är det omöjligt att inte se kvalitéerna i Go Mecha Ball och fundera på vad som hade hänt ifall Nintendo hade fått pitchen initialt.

    Sist men inte minst blir det Tekken 8*** som kort och gott gör det inget annat fightingspel riktigt lyckats med ännu! Vad undrar du?

    Well, häng med och hör själv!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från Party Animals, Persona 3 Reload, Go Mecha Ball och Tekken 8 är skriven av Patric Catani, Atlus, Joonas Turner och Tekken Project i respektive ordning.

    *Kod för Party Animals har tillhandahållits av Microsoft

    **Kod för Go Mecha Ball har tillhandahållits av Whale Peak Games

    ***Kod för Tekken 8 har tillhandahållits av Bandai Namco

  • Hej hopp och glad start på det nya året!

    Här vankas det lååångt avsnitt med vår käre Douglas tillbaka framför mikrofonen igen när han och Aaron tuggar Call of Duty: Modern Warfare 3*, Super Mario Bros Wonder, Worldless** och Avatar: Frontiers of Pandora***!

    Med andra ord kan du räkna med skitnödig action, absolut fenomenalt plattformande och extrem atmosfär i första halvan av samtalet. Därefter blir det överraskande positivt kring licensspelet ingen trodde skulle vara så här bra eller?

    Avslutningsvis delar vi även med oss av våra intryck från Xbox Developer Direct.

    Men inget av detta innan vi stämmer av situationen kring vattenläckorna. De där förbannade, enfaldiga och alldeles fruktansvärda, vattenläckorna.

    Häng med!

    All musik ni hör i avsnittet tillhör dess urpsprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från Call of Duty: Modern Warfare 3, Super Mario Bros Wonder, Worldless och Avatar: Frontiers of Pandora är skriven av Walter Mair, Koji Kondo, Berlinist, beGun och Pinar Toprak i respektive ordning.

    *Kod för Call of Duty: Modern Warfare 3 är tillhandahållen av Activision

    **Kod för Worldless är tillhandahållen av Thunderful Games

    ***Kod för Avatar: Frontiers of Pandora är tillhandahållen av Ubisoft

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • The last episode of 2023 is finally here! And what an episode we got for you to finish off the year in the best possible way!

    We are delighted to have the founder and creative director from thatgamecompany, Jenova Chen as our guest, when we go down the list of the games he has made since the beginning. From developing his student project Cloud in 2005, to see his company employ almost 200 people, making games for hundreds of millions of players around the world.

    We talk about both Jenovas inspiration as well as his passion for making games recognized as an artform just as much as other mediums, but not before we touch on that mystery around the astronauts who became evangelists after visiting the moon and Jenovas short time at Maxis, just to name a few things.

    Thank you for this year dear listener and may we wish you a Happy New Year! Much love!

    For more about thatgamecompany, please visit their website.

    And to hear when Jenova Chen is interviewed by Ted Price in The Game Maker's Notebook, find it here.

    The rights to the music you hear in the episode belongs to their original copyright owner and the music you hear from Cloud, Flow, Flower, Journey and Sky is written by Vincent Diamante and Austin Wintory.

  • Peter Eriksson är tillbaka och har lagt vantarna på Arizona Sunshine 2* på PSVR2! Men frågan är om de höga förväntningarna är något som levs upp till eller inte. Och framför allt, hur bra är co-op läget jämfört med att köra solo?

    Men inget av detta innan Aaron har betat av sin fortsatta strävan efter att förstå sig på Sonic-spelen, denna gången med Sonic Superstars** i knät. Snyggt, snabbt och ... ja vad tycker han egentligen?`

    Avslutningsvis rundas avsnittet av med hett efterlängtade Mortal Kombat 1*** intryck. Efter vad fick komma att bli den utan tvekan bästa kampanjen i ett fightingspel enligt Aaron, har förväntningarna på Mortal Kombat 1 varit skyhöga. inte minst efter den där intervjun med Ed Boon under Gamescom. Även här är frågan om förväntningarna infriades eller om det kanske är helt andra tankar som väckts till liv efter att kampanjen är klar.

    Häng med så svarar vi på varje fråga!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare.

    *Kod för Arizona Sunshine 2 har tillhandahållits av Vertigo Games

    **Kod för Sonic Superstars har tillhandahållits av SEGA

    ***Kod för Mortal Kombat 1 har tillhandahållits av Warner Bros Games

  • Det är återigen dags att bege sig ut i det virtuella när vi plockar upp Vampire: The Masquerade - Justice* som släpps redan nu på torsdag den 2 november!

    Den trogne VR-entusiasten Peter Eriksson är även tillbaka och förstärker VR-panelen då han och Aaron greppar tag i World of Darkness-titeln. Och även om ingen av dem egentligen är särskilt insatta i loren omkring finns det gott om bitar att bryta ner runt spelet i sig. Högt och lågt, positivt och negativt.

    Några av frågorna som behandlas i denna långkörare baserad på 50% (Aaron) respektive 75% (Peter) progress genom kampanjen är:

    Är detta svenskbaserade Fast Travel Games mest ambitiösa titel hittills? Hur bra port har VR Monkey lyckats göra till PSVR2-versionen? Hur ser förväntningarna egentligen ut på en singleplayer upplevelse inom VR 2023 och hur skiljer sig dessa mellan en entusiast som spelar VR-spel varje vecka (Peter) och en som bara doppar tårna i det när vissa titlar anländer (Aaron)?

    Detta och mycket mer, häng med!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från Vampire: The Masquerade - Justice är skriven av Two Feathers (Elvira Björkman & Nicklas Hjertberg).

    *Koder för Vampire: The Masquerade - Justice har tillhandahållits av Fast Travel Games

  • Lagom till allhelgona har Jules återigen tagit in vår tidigare gäst Lovisa och kollat skräck för hela slanten! Mer specifikt har de båda skräckfantasterna valt att titta närmare på The Conjuring-serien, närmare bestämt filmerna The Conjuring 1 & 2, The Nun 1 & 2 och Anabelle.

    Det blir ett långt snack om hur filmerna står sig mot varandra och hur nära sanningen de egentligen ligger. Därefter spinner de vidare på vilka skräckfilmer som skrämt dem mest, vad som gör en riktigt bra skräckfilm och självklart lite skräckfakta ovanpå det.

    De ger också lite tips på andra skräckfilmer att se, samt några skräckböcker att läsa. Ett läskigt maxat avsnitt med andra ord. Happy Halloween!All musik som hörs i avsnittet tillhör dess urpsrungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från filmerna i The Conjuring-serien är skriven av Joseph Bishara och Abel Korzeniowski.

  • Världens bästa Douglas är tillbaka!

    Vi har spelat Marvel's Spider-Man 2* och konstaterar att det förmodligen är det bästa superhjältespelet ... någonsin? I ett vakuum..? Ja, knepiga är formuleringarna i text, bättre att lyssna på hur Aaron tänker kring världens största superhjälte varumärke.

    Inte nog med att Insomniac ytterligare breddat sin kompetens inom manus och regi, med sitt senaste epos har de också lyckats balansera enorma och öppna världar med det otänkbara i en fokuserad upplevelse. Delvis tack vare tekniken under motorhuven, men även tack vare smart uppdragsdesign.

    Innan vi avrundar dagens avsnitt blir det även Forza Motorsport** och här är det tudelat vill vi lova. Medan vår återkommande gäst Douglas menar att något saknas kan Aaron känna att det funkar fint så länge approachen är själva körandet i sig. Självklart hinner de båda hålla med varandra om respektive perspektiv, men någonstans landar det ändå i att det finns vissa önskemål kvar för Turn 10 att uppfylla. Mer om det i framtiden kanske!

    All musik ni hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Marvel's Spider-Man 2 och Forza Motorsport är skriven av John Paesano, samt Kaveh Cohen och Michael Nielsen i respektive ordning.

    *Kod för Marvel's Spider-Man 2 är tillhandahållen av Sony

    **Kod för Forza Motorsport är tillhandahållen av Microsoft

  • Vi har lagt vantarna på frustrerande och övermäktiga spel och tänkte bryta ner lite av vad som gör dem lite extra underbara.

    I det tydligt From Software-inspirerade Lies of P* har Aaron bränt dussintals med timmar och fortfarande inte tagit sig hela vägen i mål. Men trots detta är det inget snack om att titeln kommit som en positiv överraskning under ett år fyllt av bra spel.

    Starfield** däremot, ja, var ska vi börja. Både Jules och Aaron har sjunkit ner en mängd timmar i titeln (Jules bra fyra gånger så mycket än Aaron btw) och känner fortfarande att de bara skrapat på ytan av vad som finns att ta av i Bethesdas nästan överdrivet stora nya IP.

    Mycket blir det, häng med!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare.

    *Kod för Lies of P har tillhandahållits av Neowiz

    **Kod för Starfield har tillhandahållits av Bethesda

  • Sommaren 2023 skulle aldrig bli sig lik efter att världen (eller åtminstone delar av den) togs över av Barbenheimer-feber! Filmerna Barbie och Oppenheimer tog över sociala medier och även om vi inte ännu tagit tempen på Nolans senaste, är det inget snack om att vi tagit fram förstoringsglaset och placerat det i den rätta vinkeln framför Greta Gerwigs Barbie!

    Jules tog fram det tunga artilleriet och med sig har hen sin vän och kollega Lovisa Persson som bringar inte bara insikt utan även underbara citat (trademark "Barbie-washing" hallå?).

    Tillsammans benar de av inte bara den feministiska vinkeln som Barbie försöker hantera, utan också samtalet runtomkring och sist men inte minst teorier runt varför en film som Barbie kanske inte helt lyckas ro hem poängen i hushållen på det sätt som filmen hade potential att göra!

    Detta och mycket mer i detta långa avsnitt om Barbie! Häng med!

    Följ även Lovisa via hennes Instagram här

    All musik som hörs i avsnittet ägs av dess ursprungligen upphovsrättsägare och musiken ni hör från Barbie är skriven av Mark Ronson och Andrew Wyatt.

  • Aaron har varit på Gamescom och intervjuat och spelat spel för hela slanten! Till bollplank denna gång kommer den gode Douglas tillbaka och skänker ett lyssnande öra till den pratglade couchsurfaren.

    Det har testats spel och pratats med utvecklare fem dagar i sträck så räkna med att listan på saker som ska benas genom är lång!

    Vi snackar bland annat:

    Hauntii Mortal Kombat 1 Sonic Superstars The Plucky Squire Sky: Children of the Night The Mind Twisting Quadroids Lysfanga: The Time Shift Warrior ULTROS

    ...samt lite till!

    Vässa öronen och häng med!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare.

    Följ även Douglas verk på www.playerone.se där han husar tillsammans med en drös andra fantastiska skribenter!

  • Vi spinner på med ännu fler populärkulturella upplevelser för dina öron att få njuta av! Denna gången blir det två lite mer färgglada spel och en film som bara måste snackas om.

    Vad gör Crash Team Rumble* som ingen annan gjort förut och vad är det som håller det tillbaka från att vara en hit i ett landskap där innovation och förnyelse alltid behövs?

    Red, White and Royal Blue är sommarens stora romantiska komedi och Jules berättar allt om varför hen sett den minst hundra gånger på bara några dagar.

    Avslutningsvis blir det stora frågeställningar kring minispel i Everybody 1-2 Switch. Varför finns dem och för vilka finns dem? Hur kul är det egentligen och sist men inte minst, hur kan vi som spelar uppnå samma eufori som personerna som spelar minispelen i trailers?

    Häng med!

    All musik du hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Crash Team Rumble, Red, White and Royal Blue och Everybody 1-2 Switch är skriven av Toys For Bob, Drum & Lace och Rei Kondoh, Haruno Ito, Naruki Kadosaka, Sho Kobayash i respektive ordning.

    *Kod för Crash Team Rumble har tillhandahållits av Activision

    **Kod för Everybody 1-2 Switch har tillhandahållits av Nintendo

  • Sommar, jobb och livssituationer existerar! Men det gör även spelen vi spelar däremellan!

    Vi tar tag i Forspoken* en gång för alla och lyssnar till vad Jules har att säga om denna fräcka Frey som studsar runt i sneakers på alla tänkbara platser förutom den där hon egentligen vill vara - hemma på gatan i New York. Med sin katt!

    Därefter blir det ouppnådd potential med ett av de tveklöst mest imponerande pusselspelen på många år i ViewFinder**! Aaron har vridit och vänt och löst mysterierna inuti den virtuella världen, men är inte helt nöjd. Varför i hela friden då?

    Ja häng med så får du helt enkelt höra!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Forspoken och Viewfinder är skriven av Garry Schyman och Jason Taylor i respektive ordning.

    *Kod för Forspoken har tillhandahållits av Square Enix

    *Kod för Viewfinder har tillhandahållits av Thunderful Publishing

  • Ida och Jules är överens, för första gången i världshistorien!

    Vad är det de är rörande överens om? Jo! Sina intryck av Diablo IV* och vad de tycker om senfärdiga hästar, stämningssättande musik, gränslöst grindande, lootlusta, och en multiplayer du inte kan komma undan.

    Detta får du inte missa, det kommer förmodligen aldrig hända igen. Typ dags att gå och köpa en lott eller nåt, så unikt är det.

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från Diablo IV är skriven av Leo Kaliski, Ted Reedy och Derek Duke.

    *Koder för Diablo IV är tillhandahållna av Activision Blizzard

  • Peter Eriksson är tillbaka för att tugga mer virtuell verklighet när vi tar oss an The Dark Pictures: Switchback VR*, den lilla indiepärlan Before Your Eyes**, The Walking Dead: Saints & Sinners - Chapter 2: Retribution (årets hittills längsta titel?) och inte minst lite Pavlov (även om det inte hunnit bli något spel tillsammans än..).

    Vi tar också en kort reflektion kring Apples och Face...Metas nyutannonserade headsets och funderar på hur framtiden ser ut i takt med dessa två jättars fortsatta tillskott till marknaden.

    Sen är ju frågan - hur skulle egentligen ett lite indiespel se ut med samma ekonomiska muskler som de största AAA-titlarna får? Egentligen?

    Häng med så berättar vi mer!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från The Dark Pictures: Switchback VR, Before Your Eyes, The Walking Dead: Saint's & Sinners - Chapter 2: Retribution och Pavlov är skriven av Jason Graves, Oliver Lewin, Dillon Terry, Michael David Peter och Anthony Casalena i respektive ordning.

    *Koder för The Dark Pictures: Switchback VR har tillhandahållits av Supermassive Games

    **Koder för Before Your Eyes har tillhandahållits av Skybound Games

  • I takt med att Jules spelat Hogwarts Legacy* finns det mycket som vi velat prata om kring spelet, men framför allt problematiken runtomkring. Och som vi pratar! Det blir samtal om Harry Potter-teorier, varför J.K. Rowlings uttalanden och ageranden sårat så många av hennes egna fans och sist men inte minst tankar och reflektioner kring hur vi bemöter de verk vi gillar trots att skaparna bakom visar sig vara problematiska.

    Därefter blir det slagsmål när Aaron delar med sig av sina intryck av Capcoms fortsatta framgångssaga i och med Street Fighter 6. De nya spellägena, karaktärsskaparen och inte minst Eternety! <3

    Häng med!

    Material för dig som vill sätta dig in mer i hela situationen runt J-K- Rowling och Hogwarts Legacy, samt övrig information som lyfts i avsnittet finns gott om bra information här:

    The Pink News - What has J.K. Rowling said about transgender people

    Gamespot - J.K. Rowlings anti transgender stance and Hogwarts Legacy

    Vox - J.K. Rowling transphobic backlash Harry Potter

    PBS karta över historiska kulturer med fler än två sociala kön

    Forbes - The Harry Potter anti-semitism controversy explained

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Harry Potter, Hogwarts Legacy och Street Fighter 6 är skriven av John Williams, J Scott Rakotzy, Chuck E. Meyers, Yoshiya Terayama, Shigeyuki Kameda och Yasumasa Kitagawa i respektive ordning.

    *Kod för Hogwarts Legacy är tillhandahållen av Warner Bros

    **Kod för Street Fighter 6 är tillhandahållen av Capcom

  • Aaron och Jules har spelat svenskutvecklade Planet of Lana!

    Vackert, stämningsfullt, välpolerat så in i bomben och inte minst känslosamt som sig bör. Häng med när vi reflekterar över vår tid med Lana som är på jakt efter sin storasyster som blivit bortrövad av utomjordiska robotar. Till sin hjälp har hon den lilla katt-ape-liknande krabaten Mui, med vem hon utvecklar en nära relation allteftersom att deras äventyr tillsammans fortlöper.

    Smäktande musik, episka scener och kluriga pussel (och en och annan laddningsskärm) i denna underbara lilla resa. Häng med så berättar vi mer!

    Spoilerfritt såklart.Hör även vår långa intervju med Adam och Klas här!

    All musik som hörs i avsnittet är skriven av Takeshi Furukawa och tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare.

    *Koder för Planet of Lana har tillhandahållits av Thunderful Publishing

  • Trollkarlshattar och lummiga skogar när CH och Ida tar sig igenom en skolgång i Hogwarts Legacy samt skapar en bättre värld där samt i Terra Nil.

    Varken mer eller mindre.

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från Hogwarts Legacy och Terra Nil är skriven av Chuck E. Meyers, J. Scott Rakozy och Peter Murray, samt Meydän i respektive ordning.

    *Kod för Hogwarts Legacy är tillhandahållen av Warner Bros

    **Kod för Terra Nil är tillhandahållen av Devolver Digital

  • Vi kommer in med en svindlande fart bara timmar efter att Aaron blivit klar med Arkane Austins Redfall*. Vår käre artdesigner Jesper är återigen på besök för att var bollplank till denne närmast omtumlande herre (läs Aaron) som sprungit genom de sista delarna i en upplevelse som närmast kan beskrivas som splittrad.

    Endera grymma inslag och många underhållande moment i sann Arkane-anda. Endera otroligt oslipat inte bara kring det tekniska utan även ett fåtal grundläggande förväntningar runt designvalen i sig.

    Mycket blir det, häng med!

    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Redfall är skriven av Jongnic Bontemps.

    *Kod för Redfall har tillhandahållits av Bethesda

  • Douglas är tillbaka och gästar när det diskuteras spel i mängder!

    Vi har spelat Marvel’s Midnight Suns*, där vi haft bokklubb med Blade och Captain Marvel och läst gnällkommentarer från Tony Stark, bara för att nämna några saker.

    Men inte innan vi reflekterat över Call of Duty: Modern Warfare 2**-kampanjen och hur det kan komma sig att det känns som att vi får blanda det modernaste och senaste med det gamla och sunkigaste.

    Vi snackar också om viktig historia i MLB The Show 23*** och det senaste DLC:t Horizon Forbidden West: Burning Shores**** innan vi rundar av för denna gången.

    Ja … och mycket mer såklart. Häng med!

    All musik du hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hört från Call of Duty: Modern Warfare 2, Marvel's Midnight Suns och Horizon Forbidden West: Burning Shores är skriven av Sarah Schachner, Tim Wynn, Joris de Man, Niels van der Leest, Oleksa Lozowchuk och The Flight i respektive ordning.

    *Koder för Call of Duty: Modern Warfare 2 är tillhandahållna av Activision

    **Kod för Marvel's Midnight Suns är tillhandahållen av Take Two Interactive

    ***Kod för MLB: The Show 23 är tillhandahållen av Sony

    ****Kod för Horizon Forbidden West: Burning Shores är tillhandahållen av Sony.

  • Vi har spelat svenskutvecklade Bramble: The Mountain King* från Norrköpingsbaserade Dimfrost Studio!
    Och dagen till ära får vi för första gången även höra vår gode artdesigner Jesper Ringhögs ljuva stämma när han slår sig ner med Aaron för att beta igenom deras intryck av Norrköpingstudions mysiga lilla resa i nostalgins tecken.
    Tomtar i buskarna, dumma (och snälla!) troll och vitsippor runt varje hörn förgyller samtalet komponerat av ljuva visor som kommer kasta många av oss tillbaka till evighetslånga skolavslutningar innan de efterlängtade sommarloven. Dimfrost har inte bara skapat ett kulturarv som heter duga, de har dessutom gjort det på ett sätt som ger upphov till samtal och diskussion. Häng med så berättar vi mer!
    All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken du hör från Bramble: The Mountain King är skriven av Martin Wave och Dan Wakefield.
    *Koder för Bramble: The Mountain King har tillhandahållits av Merge Games