Avsnitt

  • Hon brinner med hela sitt innersta för att vi alla ska förstå varför livet fungerar som det gör, vilka vi är och hur det kommer sig att kakao och socker direkt löser upp sig om mjölken är varm till skillnad från om den är kall. Svaret på alla de frågorna är – kemi. Hur funkar vår kropp? Varför hjälper huvudvärkstabletten? Vad är det som händer inuti oss när ett virus får fäste? Varför doftar pannkakorna så gott? Och vad innebär allt detta för vårt lärande?



    Möt Johanna Thompson, kemisten som säljer in kemin som grunden för allt med en sällan skådad passion och övertygelse, och helst i kombination med att fler tjejer ska bjudas in och känna magin. Hon jobbar för att kemin och STEM-ämnena ska finnas med för alla och från första början, inte som tillval, utan som en självklarhet i varenda lärandemiljö som finns. Avsnitt 163 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och Johanna Thompson, kemisten som folkbildar i TV4 likväl som i sin dotters kompisgäng och som arbetar på Avantor, en ledande global leverantör av avgörande produkter och tjänster till kunder inom biopharma, hälsovård, utbildning & statlig sektor, samt avancerade teknologier & tillämpade materialindustrier.

  • Han har studerat kyrkans plats i människors liv och utveckling, är själv uppväxt inom den svenska frikyrkorörelsen och hans forskning är inriktad på religion och modernitet med en särskild uppmärksamhet på just frikyrkliga rörelser. Så här dagen efter påskveckan dyker vi i Livslångt in i kyrkans historia och dess roll i våra lärande samhällen - som faktiskt också utgör ursprunget till ett av de läromedel många fortfarande håller högt, nämligen boken. Möt Joel Halldorf, kyrkohistoriker och professor i kyrkohistoria, som bland annat utifrån sin senaste bok "Bokens folk: en civilisationshistoria från papyrus till pixlar" - delar med sig av sina tankar om det livslånga lärande som kyrkan som nav i samhället förr stod för. Vi utforskar också hur formatrevolutionen från tryckta böcker till digitala plattformar, har påverkat vårt sätt att ta till oss kunskap.



    Avsnitt 162 är ett samtal som både fokuserar på det förflutna och framtiden, ett samtal om hur vi kan ta oss an komplexiteten i vår digitala nutid och vilken roll kyrkan och boken kan spela i ett lärande samhälle idag. Veckans gäst är Joel Halldorf, författare, professor och högskolelektor i kyrkohistoria vid Enskilda Högskolan i Stockholm, samt skribent på Expressen Kultur. Programledare är Katarina Pietrzak på RISE.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Han var vid en tidpunkt en av världens mest produktiva producenter av elektronisk musik och har jobbat med storheter som Depeche Mode och Fatboy Slim. Idag producerar han inte skivor utan bygger konst och designar interaktiva och innovativa projekt med hjälp av musik, teknik och genom att tillsammans med andra hela tiden träna idégenerering. Möt Håkan Lidbo som utforskar och skapar i gränslandet mellan konst, musik, vetenskap, spel, teknik och samhälle och hör hans övertygelse om att vi med en utarmad kultur blir utarmade som både människor och samhällen, på ett sätt som hämmar vår utveckling.



    Avsnitt 161 är ett samtal med Håkan Lidbo, producent, artist och innovatör på Idélabbet Rumtiden i Stockholm, som utforskar det konstiga och komplexa som är det vi behöver nya perspektiv på. Ett samtal om hur vi människor måste förstå mer hur en AI fungerar, för att kunna lära och förstå framtiden.

  • KK-stiftelsen har en gedigen bakgrund och erfarenhet inom kompetensutveckling för livslångt lärande, inte minst genom sitt expertkompetens-program. Inom detta unika program matchas akademins specialistkunskaper med näringslivets behov, med en särskild inriktning på att inkludera företag från början - för att säkerställa relevans och konkurrenskraft. Dessutom deltog stiftelsen aktivt i regeringens samverkansprogram för kompetensförsörjning och livslångt lärande.



    Möt Maria Dollhopf från stiftelsen med fokus på att stärka Sveriges konkurrenskraft genom att finansiera forskning och kompetensutveckling vid Sveriges nya universitet, högskolor samt specialhögskolor. Där även samarbeten med näringslivet är en central del av verksamheten. Avsnitt 160 är ett samtal med programansvarig för KK-stiftelsens program Expertkompetens - Maria Dollhopf. Programledare är Katarina Pietrzak på RISE.

  • Under ett helt långt arbetsliv har han jobbat och lärt - och lärt och jobbat. Nyfikenheten tar aldrig slut och den har han packat ner i sina resväskor och tagit med sig jorden runt, tillsammans med den för honom viktigaste frågan av dem alla - varför fungerar allt som det gör? Möt Lars Andersson med ett snart 60-årigt yrkesliv som fortfarande i allra högsta grad är pågående och hör om hans bokstavligen livslånga lärande, ett lärande som började innan programledaren ens var född. Avsnitt 159 är ett samtal mellan de båda kollegorna på RISE, Katarina Pietrzak och ingenjören, utredaren och fågelskådaren Lars Andersson.

  • De är båda överläkare i obstetrik och gynekologi och arbetar inom både förlossningsvård och gynekologi på ett universitetssjukhus i Sverige, de har disputerat inom sina respektive ämnen. Men mer om dem får vi inte veta - för dessa läkare har valt att sätta ämnet kvinnohälsa och folkbildning kring det i fokus, något som 2023 gjorde dem till vinnare av priset årets folkbildare, som delas ut av Föreningen Vetenskap och folkbildning. Och det är inte folkbildning i ett vanligt klassrum eller på andra mer traditionella - det är folkbildning på Instagram. Med över 60 000 följare är kontot Kvinnokliniken idag en kunskapshub för såväl enskilda kvinnor som för vårdpersonal och under sex år har läkarna bakom kontot bildat mängder av kvinnor. Men också en och annan man.



    Avsnitt 158 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och läkarna bakom Instagramkontot; Kvinnokliniken.

  • Att använda teater och drama för lärande och för att uttrycka sig - är hennes stora drivkraft. Hennes publik har bestått av såväl spädbarn som gamla människor nära döden. Hon har i många år brottats med frågan "vem är jag?" och den återkommande frågan genom livets alla skeden, menar hon också är just det lärande som livet bjuder på. Möt regissören Suzanne Osten, ikon inom teatern och innovatör av svensk film- och scenkonst och hör om varför vi behöver fler besvärliga människor och mer grus i maskineriet. Samt om hur vi växer och lär som människor- sidledes.



    Avsnitt 157 är ett samtal med Suzanne Osten som är helt bergsäker på att alla kan uppleva teater tillsammans. I bagaget har hon grundat barnteaterkompaniet Unga Klara, fått medalj av kungen och en hedersbagge för sina djärva och nyskapande insatser inom svensk film- och scenkonst. Katarina Pietrzak på RISE är programledare och medverkar gör också hennes kollega och chef Johanna Redelius, som även hon har en bakgrund inom lärande och teater.

  • Samma vecka som Oceana-branden på Liseberg pratar vi med den instans som nu kan komma att utreda vad som hänt. Veckans gäst har ett stort samhällsintresse som har tagit honom till att vilja utveckla och skapa förutsättningar för bättre verksamheter i samhället på olika sätt och förstås till att vilja förebygga olyckor genom att lära av det som redan hänt. Men också, till att förstå hur den sortens utredningar handlar om lärande. När Statens Haverikommission utreder en olycka handlar det aldrig om skuldfrågan, utan om att förstå det som ligger bakom, vad som ledde fram till att något hände. Att kunna prata om och lära av det, mekanismer viktiga för vilken lärande organisations som helst.



    I avsnitt 156 möter du John Ahlberk, Haverikommissionens generaldirektör i ett samtal om det som så ofta sägs vara en av lärandets nycklar, att lära av det som gått snett eller inte som man ville. Programledare är Katarina Pietrzak på RISE.

  • Livslångt fortsätter utforska lärandet i alla sinnet och turen har kommit till smaken - och lärandet i matlagning! Möt Annica Karlsson, matstylist och matkreatör, lång erfarenhet som matlagare och kock på några av Europas och Sveriges mest välrenommerade restauranger och hör om hur det är att jobba sig uppåt i ett kök, hur du hela tiden måste hålla ditt lärande uppdaterat och nyfikenhetens plats i det. Och om hur minnen så starkt kan kopplas till just mat. Om hur kreativitet och inflöde av nya idéer kan odlas, om barn och deras utveckling genom mat och om överföringen av kunskap som sker i ett trestjärnigt kök.



    Avsnitt 155 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och veckans gäst, matstylisten och kreatören Annica Karlsson, med kärt återbesök av en av poddens grundare, matälskaren Lars Lingman! I avsnittet hör du även när reporter Jonas Edlund pratar med kocken Magnus Gustavsson i ett skolkök på en högstadieskola.

  • Han är psykiater, psykoterapeut och rektor för Svenska Institutet för Kognitiv Psykoterapi. Han har tagit terapin in i helt nya sammanhang såsom i TV-program som "Par i terapi" och "Nyfiken på partiledaren" i SVT - och har ända sen han var liten försökt se människan bortom roller och positioner. Idag utforskar han terapeutiska och psykologiska aspekter av relationer och samhälle vad han än tar sig an. Möt Poul Perris i ett samtal om allt som samhällets förändring på ganska smärtsamma sätt kräver av oss och om de djupt mänskliga behov som därmed uppstår i utveckling och lärande. Om vad ett samhälle som ofta polariserar och där en osäker omvärld kryper allt närmare inpå oss alla gör med vår tillit och vårt välmående - samt om hur mekanismerna i kognitiv terapi kan vara ett stöd eller en metod i det.



    Avsnitt 154 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och Poul Perris, rektor, handledare och föreläsare, leg. läkare och leg. psykoterapeut samt auktoriserad schematerapiutbildare, som också skrivit böcker och länge verkat inom sitt område för att dela insikter om psykoterapi och mänskliga relationer. En gång i tiden var han också sångare i bandet The Facer.

  • Säg orden implementering och uppföljning och se blickarna slockna runt dig. Men bakom alla orden finns möjligheter att få det ni vill förnya och utveckla att bli verklighet! Hör Ulrica von Thiele Schwarz, leg. psykolog och professor i psykologi vid Mälardalens universitet och en av författarna bakom "Implementeringsboken" om hur viktigt det är att skapa förutsättningar för det nya vi ska utveckla och lära. Vi går bakom uttrycket att en människa bara klarar några få större organisationsförändringar och om att det inte skulle gå att förändra. Det är svårt med förändring - men det finns hopp! Avsnitt 153 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och Ulrica von Thiele Schwarz vid Mälardalens universitet.

  • Hon är en karriärväxlare som har suttit i och lett en mängd möten inom myndighetssverige - men som idag hjälper andra att både lära och minnas just allt i mötet, konferensen, eventet eller föreläsningen. Möt Helena Ljungros som är sk graphic recorder och som snabbt och live fångar essensen i varje lärande i bild. Hör om vikten av klotter och om att erkänna fler sinnen och metoder för lärande.



    Avsnitt 152 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och Helena Ljungros på RemembeRit om bildens kraft för lärande.

  • Med en bakgrund som språklärare och pedagogisk utvecklare delar hon sina insikter om teknikens roll i lärandet, från digitala verktyg till utmaningar och möjligheter i skolmiljön. Hon menar att det förändrade lärandelandskapet kräver en balans mellan traditionella metoder och digitala innovationer och inte en polariserad debatt. Möt läraren och den pedagogiska utvecklaren Patricia Diaz som betonar vikten av att vara en förebild för elever genom att vara nyfiken och visa att man aldrig är helt fullärd. Idag är hon doktorand på KTH och har skrivit boken hon själv saknade som lärare - hur jobbar man med digitalisering i skolan och vad är egentligen adekvat digital kompetens? Avsnitt 151 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och Patricia Diaz, i grunden gymnasielärare i engelska och spanska, med ett stort intresse för såväl språk och lärande som för digitalisering. I avsnittet hör du också högstadielärarna Fredrik Reiman, Marina Prada och Anders Österberg.*Boken "Lärande i en digitaliserad värld" tar upp konkreta verktyg och aspekter av adekvat digital kompetens. Patricia Diaz är idag heltidsanställd doktorand på KTH med inriktning att studera hur lärarutbildare utvecklar sin kompetens att integrera digitala verktyg i sin undervisning.

  • Livslångt firar 150 avsnitt och ställer sig frågor om vad de nästan tre åren med podden har inneburit. Vad har vi lärt oss? Och vad vill vi lära mer om framöver? Vem är det som har bestämt över allt vi ska lära oss egentligen? Och vilka trender kan vi se inom fältet lärande? Följ med Katarina Pietrzak och Sandra Löv när de tar sig an detta firande, med lite inslag av några av förra årets gäster och med välbekanta röstinslag från fler av poddens grundare. Och när de söker bortom de svartvita svaren och lösningarna, i processerna för lärande och utveckling.

  • För snart tre år sen var Katarina med och startade podden Livslångt, utifrån sitt arbete som forskare inom tillämpat livslångt lärande på RISE. Sen dess har podden tagit sig in i många sammanhang och snart firar den 150 avsnitt. Katarinas hela tillvaro består av lärande högt och lågt, så också i hennes tillvaro hemmavid som hon delar med bland annat läraren Jonas. Avsnitt 149 är ett samtal vid köksbordet om hur lärande kan prägla en vardag och relation mellan Katarina Pietrzak och inbjudne Jonas Pietrzak Edlund. Jonas är frekvent yrkesväxlare och aktuell med nya boken "Undervisa för framtiden" (Gothia kompetens), där man hittar nycklarna till ett ökat engagemang för att ta sig an vår tids största samhällsutmaning, hållbarhet. Möt högstadieläraren som har engagerat sig i klimat- och miljöfrågor sedan tidigt 90-tal, som är både biolog och journalist och som även under många år arbetat på Vetenskapsradion, Sveriges Radio.

  • Det är annandag jul och Livslångt bjuder på en julklapp i form en chokladask med lite blandad konfekt, när vi blickar både lite bakåt och framåt. Katarina Pietrzak och Sandra Löv ses i etern och "snackelisnackar" om radio de gjort under året och så bjuds det på en överraskning.



    I avsnitt 147 hörs du också Fredrik Wass, Goloconda Fahlén samy Carl och Amanda Heath.

  • Hans fält är psykologi, men det som engagerat honom mycket den senaste tiden är ett av våra fysiska sinnen, som ändå påverkar oss till både kropp och själ. Möt Jonas Olofsson, professor i psykologi vid Stockholms universitet, när han under en barnvagnspromenad i ett regnigt och doftrikt Hagaparken i Stockholm, berättar om hur dofter skapar och väcker minnen, om hur inlärning påverkas av det och vilken potential det innebär, samt om hur doftsinnet verkar ha ett samband med risken för demens. I Jonas nya bok "Det underskattade sinnet" kan man lära sig att förmågan att känna lukter är en intellektuell process som inte börjar i näsan utan i hjärnan, och formas av förväntningar och erfarenheter. Av, vårt lärande.



    Avsnitt 146 programleds av Katarina Pietrzak på RISE, och i bakgrunden hörs även Jonas lille son i regnet.

  • Hon kommer ur det mest formella fält av alla formella utbildningar (matematik), det som fascinerar henne är ändå den tysta kunskapen, den praxis som uppstår när vi jobbar och hur vi kan synliggöra, sätta ord på och dela allt det. Med en lång egen akademisk läranderesa och fortfarande idag verksam inom både forskning och universitetsutbildning, vill hon höja statusen på det vi ibland kallar färdigheter. Som ändå är, kunskap. Kunskap vi kanske gör med kroppen eller med våra förmågor på olika sätt, som består av våra handlar och relationer inte minst. Möt Anette Jahnke, som lett olika nationella utbildningsinsatser för lärare och rektorer, bland annat inom Matematiklyftet. Hennes forskningsintresse riktar sig idag just mot den kunskap som bildas i yrkeslivet, hur den ser ut idag och hur den skulle behöva utvecklas. Hör också om hur just matten, är ett av de allra mest relationella ämnena.



    Avsnitt 145 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och Anette Jahnke, forskare och lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och processledare på Ifous, ett fristående branschforskningsinstitut som blev en ideell förening och idag ägs av  Sveriges Kommuner och Regioner, Friskolornas Riksförbund och Idéburna skolors riksförbund.

  • Hennes väg där hon vinglat sig fram mot all förvärvad kunskap och vetenskap, har varit allt annat än spikrak. Hon har testat och omvärderat, bytt spår och ändrat bana. Och hon söker fortfarande alltid efter berättelsen och människan i varje nyhet eller vetenskaplig rapportering. Men hur lär man sig allt längs livet och hur plockar man fram all den kunskapen i ett pressat läge i allas blickfång, i TV? Möt Lena Nordlund, aktuell som nybliven semifinalist i På Spåret, något som ännu inte är avslöjat när det här avsnittet spelas in. Och hör om hennes drivkraft att berätta om det som engagerar i såväl Nobelpris som hos världskända rockstjärnor.



    Avsnitt 144 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och den forna kollegan på Sveriges Radio och Vetenskapsradion, journalisten Lena Nordlund. Som också har bytt den något mer anonyma tillvaron på radion, till rampljuset och genomslaget i TV, när hon nu är tillbaka i årets omgång av Sveriges kanske folkkäraste tv-program tillsammans med sin medtävlande Niklas Källner.

  • Han är säker på att vi behöver ett demokratilyft för att vår demokrati ska hållas samman och han är säker på att skolan är platsen för att både träna elever att tala demokratiska, hantera sina relationer och förstå ansiktets etik. Och det kräver olika slags pedagogik, för olika elever. Han har länge studerat och forskat på hur radikalisering hos unga sker och vad som behövs för att motverka en sådan och för att skapa en ökad tolerans i samhället. Möt Christer Mattsson, docent i pedagogik och föreståndare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet, som både nationellt och internationellt jobbar med att förbygga våldsbejakande extremism och förebygga rasism.



    Avsnitt 143 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och grundaren av Toleransprojektet efter mordet på John Hron 1995, föreståndare för Segerstedtsinstitutet med uppgift att bidra till ökad kunskap kring förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism och inte minst läraren - Christer Mattsson.