Avsnitt

  • Vi pratar om humor som inslag i arbetet inom LSS och bland en del annat om det kan ses som ett verktyg eller rent av en metod. David pekar på just humorn som en viktig del i ett över tid förändrat arbetssätt där relationen tar upp en större del till förmån för ett mer distanserat och instruerande förhållningssätt. Tomas bjuder på ett hyfsat klent resonemang med slutsatsen att det var individer som skulle fått stöd enligt LSS som var de första humoristerna i gamla Grekland enligt deras något haltande tes om kroppens fyra vätskor i obalans. Vi pratar också kort om: one-liners, humor som verktyg och metod, chymos, vätska, galla, blod, slem, balans, flegmatisk, kolerisk, glädjekänslor, skratt av stress, slapstick, satir, Rowan Atkinson, vardagshumor, flamsiga komedier, igenkänningshumor, sarkasm, relation, ironi, trygghet och humor i form av en social oas.

  • Vi firar en nybliven 30-åring som ligger till grund för allt vi gör i vårt dagliga arbete och blir lite oplanerat politiska för ovanlighetens skull. LSS är lagen som skulle förändra livet för och synen på personer med funktionsnedsättning för alltid. David flaggar för lagens upplevda tandlöshet och jämför med den betydligt yngre GDPR som inte bara tycks ha tänder utan ganska vassa sådana därtill. Tomas generaliserar sina minnen från tiden som nyanställd inom LSS med att det då fanns mer pengar men mindre kunskap. Vi pratar också kort om: rättighetslag, kalas, omsorgslagen, normaliseringsprincipen, institutioner, murar, Personporträtt: Lilian, sysselsättningshem, dagcenter, personkretsar, särskilt boende, ledsagare, daglig verksamhet, korttidsboende, alarmism, tvångssterilisering, utanförskap, segregation, psykiatrin, kvalitet, finansiering, Borås, Ica-Jerry, Glada Hudik, delaktighet, politisk tolkning, inkludering, kvalitetssäkring och den ständiga jakten på välbefinnande.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Vi bjuder in enhetschefen Jonatan Goës för att höra om hans syn på chefens ansvar i olika frågor. Detta med anledning av att vi i podden ofta mer eller mindre avfärdar vissa spörsmål med sägningen “det är en chefsfråga” eller “ta det med chefen”. David tycker att det kan vara en bra sak att lita på sin magkänsla när den säger att något inte riktigt tycks stå rätt till. Tomas nästlar nästan in sig i ett resonemang kring vad han ser som en potentiell konfliktyta mellan chefer och de anställda i fråga om skilda mål med det dagliga arbetet. Jonatan lyfter fram det ibland missade faktumet att arbetsmiljön är ett delat ansvar mellan chef och anställda samt att han inte alltid sitter inne på svaren men att tillsammans med personalgruppen kanske de gör det. Vi pratar också kort om: ansvar, LSS, socionom, chefens chef, bekymmer, regler, ledningsgrupper, kreativitet, ekonomi, mellanchef, informationsbärare, brukarens välmående, meningsfull delaktighet, vardagen, meningsfull sysselsättning, LSS, månen, anhöriga, magkänsla, professionalitet, civilkurage, gnällighet, medlare, öppna frågor, sakfrågor och den ständiga jakten på välbefinnande.

  • Vi lyfter fram de frågeställningar vi fått i ett anonymt lyssnarbrev eftersom det känns som precis den sortens frågor som de flesta av oss som arbetar inom LSS stöter på i en eller annan form mer eller mindre dagligen. David lyfter idén om ett fackförbund för brukare i de olyckliga fall av kränkande särbehandling som förblir obemötta. Tomas gör genast poäng av svårigheterna kring arbetet med problematiska anhöriga i form av yrkets “döda vinkel”, något att vara extra uppmärksam på men som också är lätt att missa, särskilt som det ofta saknas tydliga förhållningssätt. Vi pratar också kort om: anonymitet, allmängiltiga spörsmål, anhöriga, dålig attityd, sorg, frustration, metod, teori, professionellt filter, trygghet, gruppboenden, gemensamma utrymmen, regler, behov, önskemål, grinig personal, civilkurage, det fundamentala attributionsfelet, psykisk ohälsa, komorbiditeter, fortbildning och den ständiga jakten på välbefinnande.
    Mycket nöje!

  • Vi lyfter fram en nästan 10 år gammal intervju med den mycket belgiske HAPPY-grundaren Peter Vermeulen och lyssnar på de idéer som främst handlar om välbefinnande och som alltså senare mynnat ut i en spännande arbetsmetod. David upptäcker mer eller mindre i realtid att våra etablerade arbetssätt kring individualiserade planer och syn på personers styrkor går hand i hand med HAPPY på ett sätt som man i andra länder ligger lite längre ifrån. Tomas tror inte riktigt på Peter när han redan för nio år sedan hävdade att den komplexa autismdiagnosens pusselbitar äntligen fallit på plats. Vi pratar också kort om: välbefinnande, relation, glädje, personalhälsa, kylskåpsföräldrar, generaliseringar, perception, DSM 5, beteende, kommunikation, sensorisk känslighet, KASAM, positiv psykologi, föräldrar, självkänsla, förmågor, fotboll, etiketter, hierarkier, salutogent förhållningssätt, strategier, stress, information och den ständiga jakten på välbefinnande.
    Mycket nöje!

  • Vi pratar om något så rykande färskt som H.A.P.P.Y tillsammans med vår kollega Siri Brödje som är utbildad HAPPY-coach. David bjuder på förtydligande högläsning från hans egen men ännu inte ifyllda HAPPY-plan och redogör bland annat för de tio välgörande strategier som ligger till grund för arbetet med individanpassade HAPPY-planer som främst är ämnade för personer med autism. Tomas överväger i realtid att anmäla David för polisen om han stoppar hela Franska Trion i sin HAPPY-box och Siri drar en lans för att våga prova något nytt och inte bara hålla fast i saker bara för att de funkar. Vi pratar också kort om: autism, utbildning, Peter Vermeulen, klinisk psykologi, HAPPY-box, flow-aktiviteter, fysisk träning, copingstrategier, positivt tänkande, tacksamhet, vänlighet, personliga projekt, självkänsla, välmående, kreativitet, detektivarbete, yoga och att sträva efter en baslinje för sitt välmående.

    Mycket nöje!

  • Vi sparkar igång terminen med ett värmande avsnitt om kaffets betydelse och innebörd för arbetet inom LSS. Detta bland annat på grund av de frågor vi fått om varför vår logga innehåller just en kaffekopp. David introducerar kaffet som ett slags biologisk “reset”-knapp där syftet, målet och vinsten är att kunna ta sig an sitt arbete med en gnutta nyvunnen energi. Tomas benämner kaffet som ett socialt smörjmedel och menar att det är ett socialt sanktionerat umgänge att bara dricka kaffe ihop, kravlöst. Vi pratar också kort om: jul & nyår, julskinka, kaffemaskin, espresso, smak, koffein, tradition, kultur, fika, kaffesumpskaffe med mycket socker, Drakar & Demoner, TAKK, schema, kaffet som pedagogiskt verktyg, straff, Pontus Jordan, kontrollutövande, hälsorisk, makt, kaffet som symbol, reflektion, kafferep, kaffekärring, Bo Hejlskov, affekt, konflikt, att skifta fokus, att sitta ner, kaffet som trygghetsskapande rutin och samhörighet.

  • Vi firar in julen med att återkomma till Betaniahemmets tredje och sista värdeord, nämligen trygghet. David frågar sig hur känslan av otrygghet smittar för såväl personal som för brukare. Tomas drar en lans för att bygga upp den trygghet som är lättast att efterleva, för att den förutsägbara otryggheten ska vara lättare att hantera. Vi pratar också kort om: Franska Trion, Philip Ashton, Sofia Johansson, Maslow, grundläggande behov, en reflekterande arbetsmiljö, gemenskap, självkänsla, säkerhet, stabilitet, förtroende, hanterbarhet, fysiska och emotionella hot, förändringar, kommunikation, reflektion, promenader, miljöanpassningar, sensorisk överkänslighet, duschmyten, att få påverka, oro, autonomi, självbestämmande, Bo Hejlskov, Pontus Jordan, att alla vill lyckas.

    God jul till alla er fantastiska lyssnare!

  • Vi sätter oss ner och vänder och vrider på det andra värdeordet i Betaniahemmets vision, nämligen tillit. David belyser vikten av att du som personal upplever en hel drös tillit till bland annat dina kollegor, din chef och din egen förmåga, för att verkligen må bra på jobbet. Tomas citerar en vid namn okänd psykologiprofessor som menar att tillit reducerar komplexitet i sociala situationer och minskar risken för känslan av kaos samt bjuder på en anekdot från en förlossning med missriktat beröm och därmed förbrukad tillit. Vi pratar också kort om: pålitlighet, subjektivitet, ärlighet, osäkerhet, förutsägbarhet, stress, tydlighet, sträng, straff, tekniska system, identitet, stabilitet, hanterbarhet, relationer, bruten tillit, kommunikation, information, ärlighet, empati, medkänsla och misstänksamhet.

  • Vi slår oss ner och pratar om mobbning, bland annat som resultat av en i yrket inbyggd maktobalans och hur subtil mobbning faktiskt kan vara. David pekar på problematiken med den sortens majoritetsbeslut som leder till kalendrar med lättklädda personer på personaltoaletten och den känsla av kränkande särbehandling som följer. Tomas presenterar idén om att personer faktiskt kan känna sig mobbade utifrån en eventuellt existerande internationell undersökning där arbetsplatskulturen upplevts som toppen för alla utom en. Vi pratar också kort om: kränkande särbehandling, makt, arbetsplatskultur, hot, ignorerande, utfrysning, delaktighet, Winningtemp, civilkurage, himlande ögon bakom ryggen, humanister, professionalitet, vikarier, kollegial handledning, tystnadskultur, repressalier, facket, självrannsakan, arbetsklimat och kroppsspråk.
    Ta hand om varandra!

  • Vi pratar om engagemang, som är det första värdeordet i Betaniahemmets vision, och pratar bland annat om vad det kan innebära att vara en engagerad medarbetare och vilka faktorer som påverkar. David river av en anekdot som visar på hur engagemang kan ta dig till oanade höjder, exempelvis toppskiktet av svensk curling med tillhörande bankett. Tomas nästlar in sig i ett resonemang med den eventuellt otydliga poängen att nivån av engagemang i vårt yrke är ett kvitto på “produktiviteten” och hur välmående arbetsplatsen är. Vi pratar också kort om: tillit, trygghet, att få lyckas, visionen, deltagande, medkänsla, inblandning, passion, intresse, glädje, krav, eldsjälar, löpande band, bemötande, grundförutsättningar, lyhördhet, yttre och inre engagemang, bekräftelse, produktivitet, Winningtemp, kvalitet, ledarskap, chefer, coacher, stress, press, kommunikation, feedback, tydlighet, transparens, arbetsplatskulturen, delaktighet, beslutsprocesser och förtroende.
    Mycket nöje!

  • Vi åker på mässa för att höra om det senaste inom kommunikation och tillhörande hjälpmedel, närmare bestämt Kommunikationskarnevalen på temat “Bygga språk med AKK”. Vi pratar med utställare och lär oss en del om industrin bakom produkterna, om målgrupper och om rättigheten att kommunicera. David fastnar lite extra för ett visuellt mycket tilltalande program som främst är anpassat för skolan och Tomas gläds åt att det är så mycket folk på plats. Ett lite längre avsnitt i nytt format, hoppas det smakar!

  • Vi träffar Charlotta från Winningtemp på Winningtemp för att bland annat diskutera affärsidén och synen på våra medarbetares behov, önskemål och välmående och vinsterna därav. David undrar lite extra kring anonymiteten och hur den kan säkerställas för att sudda ut alla sådana tvivel som kanske finns i personalgruppen och liknar det kvantitativa insamlandet av information med simträning över 100 meter. Tomas vill veta mer om kopplingen mellan välmående och produktivitet och får nys om “the five winning ways” som i princip är samma värdeord vi arbetar dagligen med i mötet med brukare. Vi pratar också kort om: medarbetarundersökningar, personalhälsa, data points, Leif Denti, Göteborgs universitet, personlig utveckling, kompetensutveckling, honeymoon phase, feedback, organisation, ledarskapsutbildningar, ha kul på jobbet, meningsfullhet, trygghet, tillit, kommunikation, medarbetarupplevelse, HR och positiv feedback. Mycket nöje!

  • Vi pratar om det där med att ha bredvidgång och vad man hoppas på och vill ha av en ny vikarie och vi minns tillbaka till vår egen tid som vikarie och vad vi möttes av. David berättar om sina första intryck 2005, som började med att han kom för sent, fick trots det ett positivt bemötande och drabbades till slut av ansvar. Tomas slår ett slag för viss passivitet hos helt nya vikarier, troligtvis bland annat för att rättfärdiga sin egen tid som en just sådan för ca 15 år sedan. Vi pratar också kort om: tid, struktur, Pontus Jordan, presentation, bemötande, ansvar, policys, tystnadsplikt, LSS, frågor äldrevården, erfarenhet, information, ifrågasättande, TEACH, passivitet, Studio 3, beroendeställning, arbetsplatskultur, Leif Denti, ödmjukhet, relationer, metoder och några mer eller mindre handfasta tips.

    Tack alla fantastiska vikarier!

  • Vi bjuder in föreningens arbetsterapeut för att prata om hennes uppdrag och arbete. David vill veta mer om var gränsen går för vad som föreskrivs och i vilken utsträckning det är personligt. Och gissa om Tomas klämmer in en fråga som berör hans nyligen påbörjade studier i välfärdsteknik och om det är något som läcker in i arbetsterapeutens arbete. Vi pratar också kort om: arbetsterapi, vävstugor, LSS, rehab, fysioterapeuter, pedagogik, motivation, hjälpmedelshandboken, hjälpmedelscentralen, grundutrustning, hjälpmedelshandbok, ortopedtekniska hjälpmedel, kognitivt stöd, kommunikativt stöd, benbrott, personalgrupper, nätverk, medicintekniska produkter och öppenhet. Mycket nöje!

  • Vi öppnar upp höstterminen med att diskutera mätverktyget Winningtemp, dess funktioner och hur underlaget skulle kunna agera underlag för diskussioner här i Betaniapodden. David illustrerar gemene kollegas eventuella chefs-missnöje med diverse muttrande svordomar men slår också ett slag för att formulera och följa upp alla de positiva resultat som kommer ur medarbetarundersökningar. Tomas pekar på att funktionens nytta delvis ligger i mängden åsikt som förmedlas i relation till insatsen och kallar sig själv ytterst felaktigt klassföreståndare. Vi pratar också kort om: kvantitativt underlag, upprepning, anonymitet, humör, algoritmer, bemötande, mobbning, starka känslor, systematiska problem, chefens ansvar, branschindex, HR, visselblåsarfunktion, trender, engagemang, åtgärdsplaner, transparens, välfärdsteknik, dokumentation och en efterfrågan av liknande system fast för brukare. Mycket nöje!

  • Vi firar in sommaren med att lyfta några saker som fastnat lite extra från terminen som gått. David pekar på att vi inom LSS är lite ur synk med ny teknik eftersom många som jobbar skyr den men att tekniken själv inte riktigt är anpassad ännu. Tomas slår ett slag för att ta den högst eventuella problematik som kan uppstå när man som personal säger “ja” då istället för att bibehålla problematiken ett “nej” ofta innebär. Vi pratar också kort om: sammanlagd problematik, Pontus Jordan, saft, tjafs, Henrik Björserud, välfärdsteknik, laminering, kardborreband, omvärldsanalys, Yrgo, tydliggörande pedagogik, Samuel Lundström, skor, våran ryggsäck, intervjuer, Märta, valfrihet, Passalen, Fanny, integration, fritid, Världens bästa jobb, Therese Waldenborg och Jeanette Johansson-Ånmark, Juulia Järvdike och sommarens läsning.

    Ha en underbar sommar och tack för att du lyssnar!

  • Vi låter oss inspireras av förra avsnittets bok “Världens bästa jobb” och vänder och vrider på det faktum att en del av arbetet inom det vardagsnära stödet inom LSS handlar om och ibland påverkas av brukarnas anhöriga. David gör en god poäng av att se till den källa av erfarenheter som föräldrar ofta utgör och slår även ett slag för att sluta tänka på anhöriga som “jobbiga”, vilket tyvärr inte är allt för ovanligt. Tomas påpekar att det är en bra sak att samla in så mycket information om brukaren som möjligt och att vår hantering av informationen går tillbaka på professionalitet. Vi pratar också kort om: utbildning, arbetsbeskrivning, föräldrar, erfarenhet, känslostyrning, att vara myndig, lagen, Joakim Broljung, Autism- och Aspergerförbundet, frustration, förståelse, rätt stöd, självbild, relationer, chefer och att äga kommunikationen.

  • Vi presenterar och tycker till om den nya boken Världens bästa jobb, skriven av Therese Waldenborg och Jeanette Johansson-Ånmark, utgiven år 2022 av Komlitt. David är nyfiken på språkets kvalitet i boken och landar efter omvägar i att titeln är en smula genialisk. Tomas berömmer författarnas blick för yrket och noterar att det ibland dyker upp en nästan ofrivillig igenkänningshumor när vissa delar av arbetet beskrivs.Vi pratar också kort om: KASAM, SID, copingstrategier, Stolt assistent, reflektioner, kultur, etiska dilemma, lågaffektivt bemötande, att må bra, toalettschema, borsta tänderna och den tydliga formuleringen “en introduktion till det vardagsnära stödet inom LSS” som är bokens undertitel.

  • Vi funderar kring det där med hur ens livserfarenheter kan, bör och får påverka vårt arbete med människor inom LSS. David pekar på det eventuellt problematiska med att personal ibland “använder” brukare för sin egen känslomässiga vinnings skull och understryker detta med exempel från tiden inom äldrevården. Tomas kommer ut som självdiagnostiserad affektallergiker och blir snart mån om att inte förvandla avsnittet till en terapisession. Vi pratar också kort om: livserfarenheter, bagage, stödassistentutbildningen, det privata, det professionella, engagemang, åsikter, moral, politik, kvinnofälla, utagerande beteende, kroppsspråk, förändring, oprofessionellt förhållningssätt, känslor, relationer, förförståelse, fördomar, bemötande och Pontus Jordan.